Ställa tändningen b23

Sille93
10 januari 2014 · 90 Inlägg

Tjenare!

behöver lite hjälp vad jag bör ställa tändningen på för motorn spikar, jag har en b23 med 531 topp som är planad 2mm och en kam med 292 duration 12in&ut och en nockvinkel på ca 109 grader.

har ni några rekomendationer hur jag ska få till det?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
11 januari 2014 · 3 730 Inlägg

Har alltid ställt på känn. Medsols tills den börjar gå oroligt och lite tbx...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Sille93
11 januari 2014 · 90 Inlägg

*vars menar du?

Walleandersson En såndär Multitasker
11 januari 2014 · 152 Inlägg

jag gör det samma !
först på känn
sedan gasar man upp han till typ lagom med gas sedan finjusterar man den man kan höra om han går för tidigt/för sent !


om jag inte använder stroboskåp lampa ( eller hur det nu än stavas smile )

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
11 januari 2014 · 3 730 Inlägg

Sille93 skrev:
*vars menar du?

1 släpp låsbulten till fördelaren
2starta motorn
3vrid fördelaren medsols tills den börjar gå sämre, då vrider du tbx pyttelite.
4 dra åt låsbult
5 ut och provkör
Förstår du nu?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Sille93
11 januari 2014 · 90 Inlägg

Japp! tack för hjälpen!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
11 januari 2014 · 3 730 Inlägg

Sille93 skrev:
Japp! tack för hjälpen!

Vsg

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Walleandersson En såndär Multitasker
11 januari 2014 · 152 Inlägg

skam na göra det på rätta sättet så behöver man en strotospåk lampa !

det ska vara 7 ? grader för tändning va ? ...
8 kanske ?

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
11 januari 2014 · 3 730 Inlägg

Walleandersson skrev:
skam na göra det på rätta sättet så behöver man en strotospåk lampa !

det ska vara 7 ? grader för tändning va ? ...
8 kanske ?

SKA vara?? På en orginalmotor kanske. Stroboskoplampa använder bara dom som gått fordonsprogrammet. (de som kan skruva i teorin).

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Sille93
12 januari 2014 · 90 Inlägg

har försökt ställa tändningen den knackar inte under 1800 varv men går väldigt ojämnt vad kan det vara?

Mack Forum- och sitemoderator
12 januari 2014 · 26 136 Inlägg

Sille93 skrev:
har försökt ställa tändningen den knackar inte under 1800 varv men går väldigt ojämnt vad kan det vara?

Helt säker på att kamremmen står rätt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Sille93
12 januari 2014 · 90 Inlägg

jag ställde veven efter mark, tändning efter mark sedan kammen efter mark och justerade där efter kamdrevet, kan det vara att jag gjort en kass justering på kammen? kan det knacka då?

Shotgun-Vix
12 januari 2014 · 313 Inlägg

Tillräckligt med olja i maskin?

Sille93
12 januari 2014 · 90 Inlägg

japp det har jag kollat flera gånger, kan det vara de här plast grejerna som sitter mellan tryckare och ventiler som knackar?

Mack Forum- och sitemoderator
12 januari 2014 · 26 136 Inlägg

Annars, om det är en väldigt aggressiv kam, så blir också tomgången därefter..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Sille93
12 januari 2014 · 90 Inlägg

jo det förstår jag men den ska väll inte knacka när man varvar motorn då?

Mack Forum- och sitemoderator
12 januari 2014 · 26 136 Inlägg

Sille93 skrev:
jo det förstår jag men den ska väll inte knacka när man varvar motorn då?

Såklart den inte ska knacka.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Lehto
12 januari 2014 · 75 Inlägg

Uppdaterar åt Sille, vi har 2 funderingar, vi har börjat om från "början" igen.
Och upptäckte att kammen inte alls låg okey, och har nu sett till så den är "nollad" (står som ett 'V'). Och sedan också ställt det mittersta drevet (tändnings drevet(?) i korrekt position, och nu undrar vi... Ska vevaxeln också ligga på 0 grader eller ska den vara på 8 grader innan vi drar på kam remmen? (enligt grad mätaren på kåpan).
Sedan till frågetecken nummer två; rotorn, ska den vara mitt på markeringen som finns eller är det ena sidan som ska ligga mot markeringen?
Om ni tittar denna bild: http://www.w111.se/Bilder/W111_Techniqu … butor4.jpg
Är det så den ska ligga, alltså MITT på markeringen, för de gör inte våran just nu.

Tack på förhand för era svar, hjälpen uppskattas verkligen.

//Lehto

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 januari 2014 · 13 736 Inlägg

Lehto skrev:
Uppdaterar åt Sille, vi har 2 funderingar, vi har börjat om från "början" igen.
Och upptäckte att kammen inte alls låg okey, och har nu sett till så den är "nollad" (står som ett 'V'). Och sedan också ställt det mittersta drevet (tändnings drevet(?) i korrekt position, och nu undrar vi... Ska vevaxeln också ligga på 0 grader eller ska den vara på 8 grader innan vi drar på kam remmen? (enligt grad mätaren på kåpan).
Sedan till frågetecken nummer två; rotorn, ska den vara mitt på markeringen som finns eller är det ena sidan som ska ligga mot markeringen?
Om ni tittar denna bild: http://www.w111.se/Bilder/W111_Techniqu … butor4.jpg
Är det så den ska ligga, alltså MITT på markeringen, för de gör inte våran just nu.

Tack på förhand för era svar, hjälpen uppskattas verkligen.

//Lehto

när rotorn står mitt för så sträcket så är motorn i Noll läge alltså 0graders tändning.

den bör stå en bit bort 

tänk oxå på att brytarna måste stå rätt oxå.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lehto
12 januari 2014 · 75 Inlägg

Growe skrev:

Lehto skrev:
Uppdaterar åt Sille, vi har 2 funderingar, vi har börjat om från "början" igen.
Och upptäckte att kammen inte alls låg okey, och har nu sett till så den är "nollad" (står som ett 'V'). Och sedan också ställt det mittersta drevet (tändnings drevet(?) i korrekt position, och nu undrar vi... Ska vevaxeln också ligga på 0 grader eller ska den vara på 8 grader innan vi drar på kam remmen? (enligt grad mätaren på kåpan).
Sedan till frågetecken nummer två; rotorn, ska den vara mitt på markeringen som finns eller är det ena sidan som ska ligga mot markeringen?
Om ni tittar denna bild: http://www.w111.se/Bilder/W111_Techniqu … butor4.jpg
Är det så den ska ligga, alltså MITT på markeringen, för de gör inte våran just nu.

Tack på förhand för era svar, hjälpen uppskattas verkligen.

//Lehto

när rotorn står mitt för så sträcket så är motorn i Noll läge alltså 0graders tändning.

den bör stå en bit bort 

tänk oxå på att brytarna måste stå rätt oxå.

Okey, så när allt är nollat och man dragit på kam remmen är det då man ska vrida allt till 8 grader enligt märkningen på kamrems kåpan?
Eller hur exakt gör man? Eller ska man dra bak vevaxeln till 8 grader innan man drar på kam remmen?

EDIT med allt på noll läge så startade inte bilen alls.

Senast redigerat av Lehto (12 januari 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang