3472
Sök

Jaguar E-Type 4,2 -68

återställa en krockskadad Jaguar E-type -68 som är inte min utan en barndomsväns svärfar och lite motorrenovering också. bilen ska få hellackering i samband med reparationen..

17 650 Visningar
Uppdaterades senast 17 februari 2014
47 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#21
rosten1000 skrev:
KMD skrev:
Jag är själv bilplåtslagare. Huven ÄR totalt sned. 15 cm intryckt vilket det orsakat mycket plåtböjningar överallt i huven. Och att laga huven på en dyr klassisk bil? Nej hellre ge bilen det den är värd. Im det va en sketen 50.000 kr klassen hade jag riktat huven oavsett. Men Jaguar E-type,  klassad son en av vackraste bilar som tillverkats genom tiderna? Nej! Kosta på den då vet man att man får en bil som lagats på korrekt sätt och veta att den är bra gjord. Inte kul att ha en bil med en riktad huv med en del hel spackel i.

Lämna in huven hos Robin eller Christoffer så gör dom en ny åt dig. http://www.borasmetalshaping.se/

Förfrågan till dom skickad! Tack för tips..


ArtDirector
462 Inlägg
16 januari 2014
#22
KMD skrev:
Bra men problemet är bara att enbart frakt kostar 5000 kr. neutral

Jamen det är la inget problem eller, kör dit den istället, ingen aning om vart du bor men borde ju bli billigare än 5k smile

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."

47 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#23
G-Bruno skrev:
KMD skrev:
Bra men problemet är bara att enbart frakt kostar 5000 kr. neutral

Jamen det är la inget problem eller, kör dit den istället, ingen aning om vart du bor men borde ju bli billigare än 5k smile

Åka till England??? Nee tack! wink


718 Inlägg
16 januari 2014
#24
KMD skrev:
Mangaloranga skrev:
Kollat här?

http://www.monocoque-metalworks.com/mai … storation/

Dom verkar sälja korrekt restaurerade huvar....

Bra men problemet är bara att enbart frakt kostar 5000 kr. neutral

Om priset är rätt på grejerna kan det ju kanske vara värt det ändå?

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119

47 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#25
nu har jag varit i garaget, jag själv som bilplåtslagare, svorde på att försöka rikta huven trots allt så jag fick börja
ta bort invändig plåt för att nå dit skadan är..
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-dcc182c1049ad96f3324fbd361abc215.jpg

och nu efter cirka 70 skruvar, med lite tålamod och teknik fick jag loss ALLA skruvar som suttit där i över 40 år.
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-760b4183426dc39f6253531d7269278c.jpg

nu ser man skadan och jag når dit.. så jag ska rikta det skiten så får vi se hur det går..
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-64ae2e4ce658e217231aa0e881695541.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-cb72b5ad3adccec85e67eec7ff4771ef.jpg

men det får räcka nu, det tog ju nästan 4 timmar att skruva bort det där jäkla invändig plåt..
fortsätter en annan kväll.. wink


Turbo lover
329 Inlägg
20 januari 2014
#26
Skall bli spännande och se va som händer med denna bil med tanke på storleken på skadan smile följer med glädje!  smile

"Tur" förresten att de inte sitter v12an i den, skall tydligen endast vara en Snubbe i sverige som kan ställa in ventilspelet på den :p

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991

2 517 Inlägg
21 januari 2014
#27
big_smile Ja varför inte prova själv om huven är kass, för det blir inte sämre än det redan varit.
Om du inte kan få tag på en huv till som är skrot på ett annat ställe & skarvar ihop dessa två & får en bra.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

47 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
#28
tja nu har man försökt rädda huven igenom riktning..

plåten va visst rätt tjockt och det va tungt att rikta men fördelen va att plåten inte sprack eller sträckt ut sig så mycket..

grovriktad
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-85f93fbd58cb0fed9be5ab628072889c.jpg

ställde den på golvet upprätt och mätte flera ställe o se om huven blev bra och det gjorde det..
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-89756080e171d503803b013dbfc4bbc8.jpg

monterade huven på bilen o finrikta det sista
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-37c6b125998b1ca3e04004f7dd3464fb.jpg

sådär, finriktning färdig
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-8006629549e9797bb30aa585790ad8c5.jpg

och så passade jag in huven, lite justering lite överallt..
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-83996599de169c129a6ed5813aa6afae.jpg

och sen monterade jag dit delana o se hur formen stämmer av efter riktningen..
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-3af79d021d4b51450f1372ec78484c58.jpg

nu ser ni hur delarna sitter mot plåten, korrekt och tight som original.
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-a02236b968f612c3eb053396b56ff616.jpg

nästa steg är ta bort huven och rikta inneplåten och montera tillbaka o även lackera invändigt, sen ska den tillbaka på bilen och ja spackla o resten vet ni..


2 517 Inlägg
26 januari 2014
#29
big_smile Det här blir ju bra! lite spackel på detta så blir huven som ny. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

Volvoskruvare
1 205 Inlägg
26 januari 2014
#30
Kör med tenn när du ska rikta till det sista på huven. Sedan så lite spackel som möjligt.

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270

1 049 Inlägg
26 januari 2014
#31
Snyggt riktjobb, ser fram emot nästa uppdatering. Är bilen lackad i orginalfärg?

47 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#32
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-a5d9a4482bd7d1a0c430c36127cec737.jpg

Så jag satte igång att demontera bort topplocket..
Och ja skickade in topplocket till en auktoriserad Jaguar verkstad.
För renovering. Förhoppningsvis går det fort.https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-c7730ed6c8d46f2bd048302aae838ef6.jpg[/url]

Satte på topplocket på en halvpall och skruvas fast samt skyddas
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-a775647f054ea25fa35bcf4cc317aed0.jpg[/url]
Tro eller ej, den fick faktiskt plats i min Smart Fortwo!!!https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5627/5627-227fd384b37790f845f41e0d59c3ac31.jpg


47 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#33
Amazon_142_Duett skrev:
Kör med tenn när du ska rikta till det sista på huven. Sedan så lite spackel som möjligt.

Jajamänsan.. riktigt hantverk ska det va!


47 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#34
tommyhjortasen skrev:
Snyggt riktjobb, ser fram emot nästa uppdatering. Är bilen lackad i orginalfärg?

Som det ser ut nej inte original gul. Utan typ brun/beige färg men ägaren vilel ändå ha samma gul färgen kvar.


2 345 Inlägg
4 maj 2015
#35
Kul att se att du fick ordning på huven! 55 lappar kan användas till mycket annat. smile Den ser i princip helt rak ut igen. Grymt jobb, och fruktansvärt fin bil! Säker på att ägaren blir supernöjd. Ska bilen få en hellack, eller är det bara huven som ska lackas? Tänker på att du sade att han ville behålla samma kulör. smile
Senast redigerat av Mew (4 maj 2015)



Sök