Vilka "sänknings fjädrar" BMW e46

hagge96
18 januari 2014 · 43 Inlägg

Tjennare!

Tänkte köpa "sänknings fjädrar" till min bil..
Har en BMW e46 318I Lim 2001 och undrar vilka fjädrar man ska köpa?
har 17" fälgar på vintern och 18" på sommaren ! kommer eventuellt köpa X5 fälgar nu till sommaren!

Har hittat ett par men fattar inte hur mycket dom sänker står bara (Sänkning 40/40mm) ?

Tacksam för svar ! cool

Saab 9-3 1.8t "Saab 9-3 Perofrmance" (2009)
jockehansson
18 januari 2014 · 151 Inlägg

hagge96 skrev:
Tjennare!

Tänkte köpa "sänknings fjädrar" till min bil..
Har en BMW e46 318I Lim 2001 och undrar vilka fjädrar man ska köpa?
har 17" fälgar på vintern och 18" på sommaren ! kommer eventuellt köpa X5 fälgar nu till sommaren!

Har hittat ett par men fattar inte hur mycket dom sänker står bara (Sänkning 40/40mm) ?

Tacksam för svar ! cool

När det står att de sänker 40/40mm så betyder det att den sänker 40millimeter både fram och bak, jag har hr sänkfjädrar på min och de funkar kanon smile

BMW 330xi (2000)
hangman
18 januari 2014 · 2 174 Inlägg

Sänker inte vissa e46 via datorn bak som e39 gör? Har för mig det... hade det på min e46 touring har jag för mig.

Hr funkar la bra finns massor märken man kan köpa.  Beställ från Tyskland halva priset.

SportPilot Ubåtsingenjör
19 januari 2014 · 7 229 Inlägg

står det 40/40mm så betyder de som sagt att den sänker 40mm runt om smile

Kolla på www.billiga-coilovers.se ! de har vettiga priser + pris garanti

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
hagge96
19 januari 2014 · 43 Inlägg

Okej boys men vad tror ni är 40mm lagom runt om eller mer ? 40mm är ju bara 4cm låter inte som de gör så stor skillnad precis hmm

SportPilot Ubåtsingenjör
19 januari 2014 · 7 229 Inlägg

hagge96 skrev:
Okej boys men vad tror ni är 40mm lagom runt om eller mer ? 40mm är ju bara 4cm låter inte som de gör så stor skillnad precis hmm

de gör större skillnad än vad man tror smile en polare kör med det på sin e46 kombi och det är enligt an perfekt ... slipper oroa sig hela tiden över farthinder mm han hade 60/40 innan man det var tydligen för lågt

detta rekomenderar jag http://www.billiga-coilovers.se/shop/ei … 2302p.html
vill du inte lägga så mycket pengar så kör på detta http://www.billiga-coilovers.se/shop/ta … 5182p.html

Senast redigerat av CHEEVA (19 januari 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 januari 2014 · 10 427 Inlägg

Om bilen skulle ha sportfjädring från början så får man nog räkna av ca 15mm från sänkningssatserna.

Om du vill sänka mycket så skulle jag kika på Eibach Sportline eller H&R Sport/Race (brukar vara rätt så billigt om man köper från tyska butiker via Ebay).

Min e46 coupé är exempelvis sänkt med Eibach Pro-kit som inte sänker nåt särskilt, 25/10 eller
något sådant om man hade sportfjädring från början. (Köpte ett kit med fabrikskortade Bilstein Sprint-stötdämpare)

Före:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-2433362.jpg
Efter:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-3240259.jpg

Duger för mig smile

Men det kan vara vettigt att byta stötdämpare också om man sänker mycket
och då kanske ett billigare coilover-kit är prisvärt för trådskaparen.

dawwe ...has left the building...
19 januari 2014 · 4 474 Inlägg

1: De sänker 40mm räknat från original (icke M) chassie, jämfört med när bilen var ny...
2: Sänker man för mycket med originaldämpare så kommer det inte bli bra... De slitna gamla dämparna får jobba i "icke optimalt" område, sannolikheten att de går sönder ökar

Min åsikt: 40mm är MAX sänkning med original (icke M) chassie, helst skall man sänka mindre typ som Eibach ProKit. Vill man sänka mer bör man köpa anpassade/kortade dämpare, eller "coilovers"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
hagge96
19 januari 2014 · 43 Inlägg

Okej steifan & Dawwe!
Jag har fått uppfattningen av att 40/40mm Sänkning är vad man max borde sänka med original dämpare och om man vill sänka te.x 50/45 så "måste man" rekomenderar ni byta mer än bara fjädrarna då andra delar slits mer än vad vanligt !  Tack så mycket för all hjälp ! smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
19 januari 2014 · 10 427 Inlägg

dawwe skrev:
1: De sänker 40mm räknat från original (icke M) chassie, jämfört med när bilen var ny...

Alternativt sportchassi som är lika "lågt" som M Sportpaket II (S338A) och har utrustningskod S226A. wink

Tog mig friheten att kolla upp hagge96s bil och den hade inget av dessa två chassipaket när den var ny cool

steifan DR!FTT3KN!K3R
19 januari 2014 · 10 427 Inlägg

hagge96 skrev:
Okej steifan & Dawwe!
Jag har fått uppfattningen av att 40/40mm Sänkning är vad man max borde sänka med original dämpare och om man vill sänka te.x 50/45 så "måste man" rekomenderar ni byta mer än bara fjädrarna då andra delar slits mer än vad vanligt !  Tack så mycket för all hjälp ! smile

40/40 är nog vääldigt generellt, men har inget bra svar själv.

Jag köpte ett kit med stötdämpare och fjädrar som skulle vara "matchade" mot varandra, B12 Pro-kit. Det som jag nämnde tidigare som knappt sänker något men ändå ska vara nästintill perfekt att macha med kortade stötdämpare.


http://www.performance2.info/home -> Spring and shock absorber road-tested and fine-tuned to complement one other perfectly

Men egentligen är det bara en helt vanlig Pro-kit fjädersats från Eibach och helt vanliga B8 Sprint-stötdämpare från Bilstein (kollade upp artikelnumren på dämparna). Samma stötdämpare används även i B12 Sportline-kitet där fjädrarna generellt sänker mera.

Exempel på kortare bakdämpare än original/standard sportstötdämpare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-aca47d1b9c22f1e41d0586a825b29a77_large.jpg

Stötdämpare gör mycket för "känslan" överlag så jag tycker att trådskaparen ska köpa något som "passar".
Bilstein har ju B6 Sport och B8 Sprint stötdämpare där de senare är för sänkfjädrar och de tidigare formellt
är för fjädrar i standardhöjd.
Koni har en del stötdämpare att välja på typ FSD (dyrt), Sport (för sänkfjädrar, men det är inte kortare som Bilstein kör med), STR.T (riktigt billiga som enligt Koni ska funka med sänkfjädrar) osv.. Sen finns det ju massvis med andra fabrikat till E46:or.

Men alltid lämpligt att jämföra priser. No-name grejer köpta i Sverige kan ju kosta lika mycket som ett Eibach/Bilstein-kit från Tyskland. tongue

dawwe ...has left the building...
19 januari 2014 · 4 474 Inlägg

steifan skrev:
Alternativt sportchassi som är lika "lågt" som M Sportpaket II (S338A) och har utrustningskod S226A. wink

Mja...den enda(?) modell som har "sportchassie" original på E46 är ju M3. Så har man ingen M3 så är sänkningen rimligtvis 40mm räknat från ett standard chassie, dvs icke "M-chassie". Ett M-chassie är väl i regel 10-20 mm lägre, beroende på på vilken modell man har (3-serie,5-serie osv...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 januari 2014 · 10 427 Inlägg

dawwe skrev:

steifan skrev:
Alternativt sportchassi som är lika "lågt" som M Sportpaket II (S338A) och har utrustningskod S226A. wink

Mja...den enda(?) modell som har "sportchassie" original på E46 är ju M3. Så har man ingen M3 så är sänkningen rimligtvis 40mm räknat från ett standard chassie, dvs icke "M-chassie". Ett M-chassie är väl i regel 10-20 mm lägre, beroende på på vilken modell man har (3-serie,5-serie osv...)

haha min gamle coupé är tex utrustad med:

"S226A    Sportliche Fahrwerksabstimmung     Sports suspension settings"

Vilket innefattar 24mm krängningshämmare fram och 19mm bak, särskilda fjädrar som sänker 10-20mm mot original och särskilda stötdämpare (lite hårdare i sättningen än standardchassi).

Senare E46-bilar med M-Sport II-paket har tex särskilda fjädrar som sänker 10-20mm, andra krängningshämmare (23,5mm / 18mm) än standard, särskilda stötdämpare och särskilda länkarmar fram.

Finns även ett dåliga vägar-chassi (/motsvarande) som ev är 10-20mm högre än standard pga att det sitter en del extra skydd fram och bak.

dawwe ...has left the building...
19 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Steifan: Vad jag menade var en "helt naken" bil, dvs "standard standard", S226A är extrautrustning, något man fick betala för. Eftermarknadsprylarna utgår från "standard standard". Till en M3 kan man INTE välja till S226A eller motsvarande....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 januari 2014 · 10 427 Inlägg

dawwe skrev:
Steifan: Vad jag menade var en "helt naken" bil, dvs "standard standard", S226A är extrautrustning, något man fick betala för. Eftermarknadsprylarna utgår från "standard standard". Till en M3 kan man INTE välja till S226A eller motsvarande....

Nej men till en vanlig svennebanan-coupé fick man S226A som s.k. "serieutrustning" tongue (dvs inget man betalar något för förutom själva karossmodellen) Så det finns definitivt bilar som har sportchassi som "standard standard" om man bemödar sig att läsa på lite istället för att spekulera.

Eftermarknadsprylar brukar vara anpassade efter modell med diverse villkor i lista, som tex Eibach som är medvetna om att vissa bilar har sportchassi från början och därför anpassar siffror (alternativt säljarna anpassar siffrorna tongue). Mindre "nogräknade" fjädertillverkare kan nog ange väldigt generellt.

Tex:
http://www.ebay.com/itm/Eibach-Bilstein … 20d0431a00
vs
http://www.ebay.com/itm/Eibach-Bilstein … 20d0431a0d

(lika produkt)

Lika med viktklasser på fjädrar, Eibach har tex 3-4st olika viktklasser till E46 medan BMW originalfjädrar kanske har 10-20st olika beroende på drivlina (bensin/diesel/fyra/sexa/osv) och utrustning vilket säkert kan spela in om man har "otur" med sänkningen. Dvs 40/40-fjädrarna som passar till "alla" E46 kanske inte sänker lika mycket som man trodde eller mer än vad man trodde.

hangman
19 januari 2014 · 2 174 Inlägg

steifan skrev:

dawwe skrev:
Steifan: Vad jag menade var en "helt naken" bil, dvs "standard standard", S226A är extrautrustning, något man fick betala för. Eftermarknadsprylarna utgår från "standard standard". Till en M3 kan man INTE välja till S226A eller motsvarande....

Nej men till en vanlig svennebanan-coupé fick man S226A som s.k. "serieutrustning" tongue (dvs inget man betalar något för förutom själva karossmodellen) Så det finns definitivt bilar som har sportchassi som "standard standard" om man bemödar sig att läsa på lite istället för att spekulera.

Eftermarknadsprylar brukar vara anpassade efter modell med diverse villkor i lista, som tex Eibach som är medvetna om att vissa bilar har sportchassi från början och därför anpassar siffror (alternativt säljarna anpassar siffrorna tongue). Mindre "nogräknade" fjädertillverkare kan nog ange väldigt generellt.

Tex:
http://www.ebay.com/itm/Eibach-Bilstein … 20d0431a00
vs
http://www.ebay.com/itm/Eibach-Bilstein … 20d0431a0d

(lika produkt)

Lika med viktklasser på fjädrar, Eibach har tex 3-4st olika viktklasser till E46 medan BMW originalfjädrar kanske har 10-20st olika beroende på drivlina (bensin/diesel/fyra/sexa/osv) och utrustning vilket säkert kan spela in om man har "otur" med sänkningen. Dvs 40/40-fjädrarna som passar till "alla" E46 kanske inte sänker lika mycket som man trodde eller mer än vad man trodde.

äntligen lite kompetens smile

dawwe ...has left the building...
19 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Hur var det nu med "kompetensen", om RÄTT ska vara RÄTT...

Med andra ord S226A kan vara nåt så enkelt som att Coupen, som är LÄGRE än övriga modeller eller hur(?), har den sk "Sporty Supension" som "standard standard" UTAN extra kostnad, eller för att förtydliga det enda som kanske (?) skiljer är något kortare fjädrar...

Hangman: Du är fan det största troll jag nånsin stött på...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 januari 2014 · 10 427 Inlägg

dawwe skrev:
Hur var det nu med "kompetensen", om RÄTT ska vara RÄTT...

Med andra ord S226A kan vara nåt så enkelt som att Coupen, som är LÄGRE än övriga modeller eller hur(?), har den sk "Sporty Supension" som "standard standard" UTAN extra kostnad, eller för att förtydliga det enda som kanske (?) skiljer är något kortare fjädrar...

Hangman: Du är fan det största troll jag nånsin stött på...

Hörru junior, här kan du läsa på lite: http://www.bimmerfest.com/wiki/index.ph … n_packages ;)


Urklipp:

"     New M suspension, more "sporty" than standard or poor road package.

There are no "ZHP" specific springs. The same springs are used for comparably equipped 330's for both the ZSP and the ZHP. In both cases, the spring rate for the post 4/01 build ZSP and ZHP is believed to be slightly less than that of the pre-4/01 ZSP

    Firmer shocks (Jounce: front +50%, rear +20%), (Rebound: front +35%, rear -8%)

ZHP does use different dampers than the ZSP. There is a shortage of shock dyno data, but based on the SACHS damping parameter values it is believe the jounce damping is the same but rebound damping is stiffer on the ZHP. Pre-4/01 sport package cars had similar damping values to the ZHP but used the higher grade SACHS "Advantage" dampers rather than the "Super Touring" model.

    Smaller diameter anti-roll bars: 23.5 mm front (v. 24mm pre-04/01 ZSP), 18mm rear (v. 19mm pre-04/01 ZSP)

There is no 18.5 mm rear sway bar offered by BMW for the E46.

    More rigid forward bushings

Front Control arm bushings are the same ZHP/ZSP

    ZHP control arms are different and use a stiffer ball joint

    Lower ride height by 15 mm (.6 inches) utilizing shorter auxiliary springs

Since both the ZSP and ZHP use the same springs, they have the same ride height. Both are 15mm lower than a non-sport E46 -.5 degrees of camber (for a total of -1.1 degrees) Alignment settings are the same ZSP and ZHP "


Men ZSP, ZHP osv är utrustningspaket för amerikanska marknaden men "grejerna" är detsamma på bilar till resten av världen (artikelnummer på stötdämpare osv)

dawwe ...has left the building...
19 januari 2014 · 4 474 Inlägg

Gubben, du har S226A, inte "M-Sport". Get your facts right. Dessutom, länken gäller bilar från US of A "This information is specific to US-bound E46s", din bil är väl inte från jänkelandet?

"Kompetensen" är riktad mot Hangman för övrigt...

Senast redigerat av dawwe (19 januari 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 januari 2014 · 10 427 Inlägg

dawwe skrev:
Gubben, du har S226A, inte "M-Sport". Get your facts right. Dessutom, länken gäller bilar från US of A "This information is specific to US-bound E46s", din bil är väl inte från jänkelandet?

Ja precis, jag har S226A (numera hade) vilket även ZSP-bilarna har smile

Och som jag skrev i inlägget:
"Men ZSP, ZHP osv är utrustningspaket för amerikanska marknaden men "grejerna" är detsamma på bilar till resten av världen (artikelnummer på stötdämpare osv)"

Sen är det ju lite fränt när originalmonterade bakstötdämparna hade "texten" M-Tech på sig:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-f0658f37c1ba676d2e5f283801f862c3_large.jpg
(även om det inte är särskilt relevant för någonting.. tongue )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang