Köpråd: Familjebil mellanklass

amie77
26 januari 2014 · 30 Inlägg

Ja, så är det ju för oss också. Resa med packning gör vi en gång, möjligen två gånger per år. Synd att köpa en stor bil som drar mycket bränsle bara för det. Men däremot så är Clion, trots kombivariant, för liten vilket väl inte är så konstigt.

tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
27 januari 2014 · 126 Inlägg

En diesel lönar sig då verkningsgraden på bränslet är högt, men därtill är skatten avsevärt mycket högre. Kör ni endast 2000 mil om året hade jag nog fortsatt på inslagen linje om bensinbil.

Volvo är väl inte gratis men ser man till andrahandsvärdet på en lite äldre bil så ligger det väldigt stabilt.

För att hitta för och nackdelar för just ert urval av bilar så hade jag tittat i biltidningars jämförelsetester av mellanklasskombier, där hittar du mycket info skrivet av folk som tittat och vänt på allt i hela bilen, och får nog en ganska bra uppfattning om vad du har att välja på. Det är högst osannolikt att någon användare här inne har kört alla ovan nämnda bilmodeller, även om vissa kan bidra med för och nackdelar för enstaka fordon!

Lycka till smile

Tyskenracing BE*CE
27 januari 2014 · 419 Inlägg

Ja hade nog valt en Volvo V50/70 pga de som redan e nämt, kolla runt lite på olika försäkringsbolag o gemför Volvon mot dom andra ni tittat på visst kommer Volvon va någon krona dyrare men de kan de faktist va värt

Men om den skulle va förstor/dyr så kolla på vw golf kombi annars kanske ? Små men ändå rymliga (åker 5vuxna i en golf 3 kombi -98a utan större problem iaf och dom har inte blivit mindre med åren ) och finns bra motoralternativ så som 1.8 1.8t 2.0 osv men skulle nog räcka med 1.8l motorn utan turbo

Men om det inte skulle va intressant så ger ja nog ett slag för opeln

Volvo R racing
xXSammy
27 januari 2014 · 6 577 Inlägg

Focus är större än V50 ~

De/Dem
Erick
27 januari 2014 · 4 767 Inlägg

Och en v50 är en volvostämplad focus, samma bil om du lossar på yttersta lagret panel.

V70 och Mondeo är samma bottenplatta också, även om dom inte delar lika mycket övriga delar som v50 och focus smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 januari 2014 · 2 972 Inlägg

tju2an skrev:
En diesel lönar sig då verkningsgraden på bränslet är högt, men därtill är skatten avsevärt mycket högre. Kör ni endast 2000 mil om året hade jag nog fortsatt på inslagen linje om bensinbil.

Volvo är väl inte gratis men ser man till andrahandsvärdet på en lite äldre bil så ligger det väldigt stabilt.

För att hitta för och nackdelar för just ert urval av bilar så hade jag tittat i biltidningars jämförelsetester av mellanklasskombier, där hittar du mycket info skrivet av folk som tittat och vänt på allt i hela bilen, och får nog en ganska bra uppfattning om vad du har att välja på. Det är högst osannolikt att någon användare här inne har kört alla ovan nämnda bilmodeller, även om vissa kan bidra med för och nackdelar för enstaka fordon!

Lycka till smile

Har du kollat nyare bilar de senaste åren?
http://www.blocket.se/goteborg/Ford_Foc … _9&w=3
1088kr i skatt. Och det är bara ett exempel.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Erick
27 januari 2014 · 4 767 Inlägg

Vår Focus diesel är skattefri till sommaren då den fyller 5 år. Sen är årsskatten en tusenlapp..

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
amie77
27 januari 2014 · 30 Inlägg

Tack återigen!

Så skatten på diesel skulle i så fall (beroende på hur hög den är) vara det som talar emot diesel? Det jag tänker är att jag läst det om partikelfiltret att det inte får arbeta riktigt samt att det är dyrt att byta. En kostnad man inte får med en bensinbil... Har också hört att dieselmotorer låter mer, men också att nyare dieselbilar inte har det problemet?

Tycker att alla bilar jag hittar som känns intressanta och i rätt prisklass har diesel. Jag trodde att det var mer ovanligt än bensin, men efter de senaste veckorna börjar jag fundera.

Erick
27 januari 2014 · 4 767 Inlägg

Ska du ha en kombibil tycker jag du ska titta helt och hållet på diesel. Både för driftkostnaden, andrahandsvärdet och motorkaraktären. smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Rquired Allmänt envis
27 januari 2014 · 12 512 Inlägg

amie77 skrev:
Tack återigen!

Så skatten på diesel skulle i så fall (beroende på hur hög den är) vara det som talar emot diesel? Det jag tänker är att jag läst det om partikelfiltret att det inte får arbeta riktigt samt att det är dyrt att byta. En kostnad man inte får med en bensinbil... Har också hört att dieselmotorer låter mer, men också att nyare dieselbilar inte har det problemet?

Tycker att alla bilar jag hittar som känns intressanta och i rätt prisklass har diesel. Jag trodde att det var mer ovanligt än bensin, men efter de senaste veckorna börjar jag fundera.

Det är tyvärr inte en fråga som har något enkelt svar eftersom egenskaperna hos bensin och dieselmotorer varierar ordentligt mellan olika märken och modeller. I grund och botten är bensin och dieselmotorer likvärdiga konstruktioner, men även om du har två lika effektiva motorer som drivs av bensin respektive diesel kommer den senare att dricka mindre. Det beror på att en bil behöver en viss mängd energi för att ta sig säg till exempel tio kilometer, och en liter diesel innehåller mer energi än en liter bensin. Eftersom bilen behöver mindre diesel i liter räknat för att få samma mängd energi blir förbrukningen lägre, även om bensinmotorn så skulle vara något mer effektiv.

Generellt är moderna dieselmotorer däremot mer komplexa konstruktioner, du tar upp partikelfiltret som ett exempel men ofta är det ännu mer som skiljer dem åt och i regel är dieselmotorn mer avancerad och har grövre delar vilket innebär högre priser. Ett pumphaveri på en diesel är ett exempel som kostar groteskt mycket att ställa till rätta men å andra sidan brukar moderna motorer inte krångla så varför utgå från de värsta scenarion som kan hända?

Men på det temat finns många exempel, en diesel är i regel mer komplex än motsvarande bensinmotor men å andra sidan finns det exempel på moderna bensinmotorer med t.ex turbo och direktinsprutning som har lika många möjliga felkällor under huven. En del moderna dieselmotorer har partikelfilter som skall bytas med korta intervall och kostar skjortan att byta, ett sådant filter tar du förmodligen död på snabbt genom den typ av korta sträckor du beskriver.

Å andra sidan har en del bilar bättre byggda filter som sitter så nära motorn de kan och ett sådant filter tål mycket stryk, hettas upp enkelt och rengörs snabbt. I en sådan dieselbil håller förmodligen filtret länge även om du kör mycket korta sträckor.

Jag föreslår att du väljer märke och modell först för att sedan ta beslut om vilket drivmedel den skall gå på för hos en del märken är dieselmotorerna hopplösa men hos andra märken är det tvärt om och i det fallet finns det få anledningar att välja en bensindriven bil, så länge man inte är allergisk mot lite dieselknatter.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Christian S
27 januari 2014 · 4 816 Inlägg

amie77 skrev:
Har också hört att dieselmotorer låter mer, men också att nyare dieselbilar inte har det problemet?

ja en diesel låter mer men det hörs typ bara på tomgång och när man kör sakta. det är inget problem, en diesel ska knacka wink

amie77 skrev:
Tycker att alla bilar jag hittar som känns intressanta och i rätt prisklass har diesel. Jag trodde att det var mer ovanligt än bensin, men efter de senaste veckorna börjar jag fundera.

förr va det mycket mer ovanligt och det va vätt mycket pga av skatten som va tok hög iom att diesel räknades som smutsig och skulle därför straff beskattas, idag är det inte så utan i vissa fall är dom renare än bensin motorerna.

kolla bara neråt i europa där är säkert minst 70% av bilarna dieslar.

kan även tilllägga att av dom bilarna vi bygger på jobbet (volvo) så är säkert 80-90% diesel.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
amie77
27 januari 2014 · 30 Inlägg

Tack för all hjälp! Vad skulle jag ha gjort utan er? smile

Var kan jag kolla upp om dieselmotor är nåt som funkar på en Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi? Jag har hittat en sån till ett mycket vettigt pris som jag blev intresserad av. Den har dock automatväxel vilket jag bara kört i jobbil förut... vet inte om det finns nackdelar med det? Automat alltså. Blir rädd att det när nåt som oftare går sönder än vanliga växlar.

Erick: Varför är diesel och kombi en så fin kombination? smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari 2014 · 17 486 Inlägg

amie77 skrev:
Tack för all hjälp! Vad skulle jag ha gjort utan er? smile

Var kan jag kolla upp om dieselmotor är nåt som funkar på en Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi? Jag har hittat en sån till ett mycket vettigt pris som jag blev intresserad av. Den har dock automatväxel vilket jag bara kört i jobbil förut... vet inte om det finns nackdelar med det? Automat alltså. Blir rädd att det när nåt som oftare går sönder än vanliga växlar.

Erick: Varför är diesel och kombi en så fin kombination? smile

Vi hade en ny i30 diesel och den var utmärkt. Manuell dock. Föredrar automat. Vet inte var det är för typ av aut i denna. "Robotlådorna" har krånglat i vissa bilar av andra märken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amie77
27 januari 2014 · 30 Inlägg

Står bara automatisk växellåda i annonsen tyvärr.

Behövde ni byta partikelfilter nån gång i er Hyundai?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari 2014 · 17 486 Inlägg

amie77 skrev:
Står bara automatisk växellåda i annonsen tyvärr.

Behövde ni byta partikelfilter nån gång i er Hyundai?

Sålde den 2011 och då var den 4 år.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amie77
27 januari 2014 · 30 Inlägg

Har lyckats researcha partikelfilter litegrann och enligt Hyundai ska deras filter hålla bilens livslängd, MEN om man behöver byta så kostar det 30 000 kr!! yikes

Det känns ju som en jäkla gamble tyvärr. Vet inte om jag törs köpa diesel efter detta om jag köper begagnat. Billigare andra märken men runt 20 000 kr verkar inte överdrivet. Helt sanslöst!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari 2014 · 17 486 Inlägg

amie77 skrev:
Har lyckats researcha partikelfilter litegrann och enligt Hyundai ska deras filter hålla bilens livslängd, MEN om man behöver byta så kostar det 30 000 kr!! yikes

Det känns ju som en jäkla gamble tyvärr. Vet inte om jag törs köpa diesel efter detta om jag köper begagnat. Billigare andra märken men runt 20 000 kr verkar inte överdrivet. Helt sanslöst!

Svårt det där. Idealiskt är nog att köpa en 3 år gammal bil. Många byter då. Såväl företag som privatpersoner. Eller så köper du en bil med långa garantier. Finns det gott om idag. Vår prius har garanti kvar trots 8 år gammal!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amie77
27 januari 2014 · 30 Inlägg

Ja, nu börjar det kännas som att jag inte kommer att hitta nån bil eftersom de flesta är diesel och nu blev jag rädd. smile Ja, jävlar. Vilken grej. Ibland önskar jag att jag gått in blind i detta fast det är nog bättre med research ändå. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari 2014 · 17 486 Inlägg

amie77 skrev:
Ja, nu börjar det kännas som att jag inte kommer att hitta nån bil eftersom de flesta är diesel och nu blev jag rädd. smile Ja, jävlar. Vilken grej. Ibland önskar jag att jag gått in blind i detta fast det är nog bättre med research ändå. smile

De flesta köper idag en diesel. Taxi kör diesel. Polisen kör diesel. Långpendlare kör diesel.

Det var som en kollega till en kompis sa när hon kanske skulle köpa en bil med automatlåda: Men de drar ju MASSOR med bensin" Jo, de var så. På 80-talet... En automat idag drar mindre än motsvarande manuell...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amie77
27 januari 2014 · 30 Inlägg

Man börjar ju dock fundera på om de som köper begagnad diesel vet om att detta kan hända och vilka enorma kostnader det innebär. Men som sagt, har själv märkt att de flesta köper diesel nu, skulle önska att vår ekonomi var sådan att ett nybilsköp var aktuellt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang