Köpråd: Familjebil mellanklass

amie77
27 januari 2014 · 30 Inlägg

Den Hyundai vi blev sugna på har bara gått 4000 mil dock. Men om vi behåller den i sex år så har den ju gått 16000 mil och med vår körning känns ju ett filterbyte som en risk där nånstans.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari 2014 · 17 486 Inlägg

amie77 skrev:
Man börjar ju dock fundera på om de som köper begagnad diesel vet om att detta kan hända och vilka enorma kostnader det innebär. Men som sagt, har själv märkt att de flesta köper diesel nu, skulle önska att vår ekonomi var sådan att ett nybilsköp var aktuellt...

Jag hette förut "Dieselsmurfen" och kört diesel sedan 1994. Både nya bilar och sådana som rullat (moderna dieslar) över 40000 mil. Aldrig haft problem med dessa, vilket var orsaken till att jag höll fast vid dessa.

Vad har du för budget? Har du nämnt det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amie77
27 januari 2014 · 30 Inlägg

Runt 130-140k. Kanske 145 för en riktigt bra bil (för vår ekonomi). Den Hyundai i30 jag sett går på 119000 så det var väldigt frestande, men nu känner jag att jag håller på att fega ur! Jag skulle vilja veta hur ofta det händer att man måste byta partikelfilter innan typ... bilen är tio år. Vet ju att vår typ av körning inte är bra för filtret om jag ska gå efter vad jag läst.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari 2014 · 17 486 Inlägg

amie77 skrev:
Runt 130-140k. Kanske 145 för en riktigt bra bil (för vår ekonomi). Den Hyundai i30 jag sett går på 119000 så det var väldigt frestande, men nu känner jag att jag håller på att fega ur! Jag skulle vilja veta hur ofta det händer att man måste byta partikelfilter innan typ... bilen är tio år. Vet ju att vår typ av körning inte är bra för filtret om jag ska gå efter vad jag läst.

i30 har inte funnits så länge men googla... Kanske det rullat nån taxi eller budbil?

Ingen bil gillar att gå korta sträckor. Jag skulle nog rekommendera att vad du än köper så ska det sitta motorvärmare i den eller att ni monterar detta. Våra motorvärmare sitter alltid i om "det är kallt"

Om det sliter mer på en diesel att kallstartas än motsvarande bensinkälke vet jag inte men en bensinbil har en lägre kompression och kommer fortare upp i arbetstemp. Den borde ju också du slitas mindre? Så kanske en bensin kan vara bra? En diesel idag är så effektiv att en extra värmare behövs för att få värme i bilen... Det kostar bränsle/el.

Vi har en hatad Toyota Prius men kolla lite på den. Driftsäker. Bensinmotor. Sjukt bra värme. Dock dyra.

Alternativet om ni nu bara kör korta stäckor är en bil för småpengar., Kanske 30000? Inte så mycket att förlora där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amie77
27 januari 2014 · 30 Inlägg

Alltså Toyota är min Svensson-drömbil, big_smile, men tyvärr för dyra. Vill inte köpa en bil som gått för långt och hålla på att behöva laga saker etc. Vill också ha en ganska ny bil för säkerhetens skull.

Tror nog att det är bensin vi behöver, men som sagt, de verkar ju knappt existera längre.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari 2014 · 17 486 Inlägg

amie77 skrev:
Alltså Toyota är min Svensson-drömbil, big_smile, men tyvärr för dyra. Vill inte köpa en bil som gått för långt och hålla på att behöva laga saker etc. Vill också ha en ganska ny bil för säkerhetens skull.

Tror nog att det är bensin vi behöver, men som sagt, de verkar ju knappt existera längre.

Du har -likasom många andra- hakat upp dig på på milen/ålder. En bil som rullat lite behöver inte vara en bra bil. TVÄRTOM!

En "halvny" bil som rullat lite har gått korta sträckor. Inte bra. Kan ge ett extremexempel faktiskt!

Min flickväns Clio från 2005 hade för nästan exakt ett år sedan enbart rullat 4900 mil. Hon hade bara kört ett par kilometer varje dag. Den lät som en stenkross i motorn. På min inrådan (hennes pappa trodde inte att en bil som rullat så lite var slut) så såldes den. Inget vi ångrar. Den hade kostat sjuka pengar i reparationer de 8 år hon hade den. Polon vi köpte hade rullat det dubbla. Den har kostat 400:- i en uppsmörjning av en bakbroms... Och då fick vi bytt olja och filter också...

Clion blev såld efter 3 timmar på blocket.se. Bara därför att ett par sett den och den "gått lite" Den är slut. Titta inte på milen. Snälla. Men att ha koll på kamremsbyte är bra! Inte gratis och det finns både miltal och ålder som avgör.

Har bilen kamkedja så är det "lungt"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 januari 2014 · 2 972 Inlägg

30 000 låter som ett skräckexempel en biltidning letat fram på dyraste stället.

Ring din närmaste Hyundai-ÅF och fråga dom när PF ska/brukar behöva bytas och fråga vad det kostar på den bilen du är intresserad av. Sen kan du ju även ringa en oberoende verkstad och fråga vad det kostar där.

Eller så kollar man på skroten. Även nya bilar krockas till oreparabelt tillstånd.
https://www.google.se/url?sa=t&rct= … 0103,d.bGE

4000kr för ett filter som gått 2110mil känns ju överkomligt. Din lokala mek kan säkert byta det för en tusenlapp eller två.

Man får inte bli för blind och bara gå till auktoriserad ÅF och sen inte leta mer.

Edit: Fick ändra länken så den funkar.

Senast redigerat av matteeee (28 januari 2014)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
amie77
28 januari 2014 · 30 Inlägg

Tack för de senaste inläggen!

Antar dock att det finns en brytpunkt när antalet mil blir ett problem om man tänkt ha bilen i fem-sex år själv? medelvägen är väl som alltid kanske det bästa.

matteeee: Funkar det som så att man själv köper partikelfiltret i så fall och sedan tar man med det till verkstan?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 januari 2014 · 2 972 Inlägg

Ja, så funkar det då. I vissa fall hjälper bra verkstäder till med inköp av beg delar också, men det är lite olika. Med bra verkstäder menar jag då mindre, ej storkoncerns-verkstäder, som lagar alla möjliga bilar utan väntsal med skinnsoffor, kaffemaskin och TV. Lite "Roy & Roger"-känsla ska det vara smile

Innan det är dags för "din Hyundai" att få nytt partikelfilter lär det dessutom finnas pirat-delar till helt ok priser som kan användas. (Pirat-delar kan vara samma som original men i en förpackning som inte har Hyundai-märke t ex)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
amie77
28 januari 2014 · 30 Inlägg

Haha, jag tror min hjärna börjar överbelastas av detta bilköp. Tack för all info och som vanligt så emottager jag mer än gärna mer input.

Ejan
28 januari 2014 · 648 Inlägg

Facelift Ford Focus från 2011 och framåt, mycket bra och trevlig bil

Vill du köra Bensin så finns 1.0 turbon i Focus och det är en suverän motor annars så är Dieselmotorerna fina också.

Senast redigerat av Ejan (28 januari 2014)

Erick
28 januari 2014 · 4 767 Inlägg

Ja 1.0t är kanon. 100 hk som lätt chippas upp till 140 hk så blir det en riktigt trevlig upplevelse smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
master_lars
28 januari 2014 · 1 160 Inlägg

Jag själv kör en Kia Ceed dock av årsmodell 2014. Mycket nöjd med min bil. Lågt värdefall, hyffsat bekväm, bullrar inte speciellt mycket (beror givetvis vad man kommer ifrån, men bullrar inte mer än en V70 från 2006).

Positivt:
Rejält bagageutrymme.
Bränslesnål (diesel).
All nödvändig utrusning.
Lågt värdefall.
Garanti (vad den nu är värd, gäller alla bilars garantier)
Hyffst pigga dieselhästar, turboknuff.
Materialkänsla.
Billg försäkring
Billig skatt.

Negativt:
Inte speciellt inspirerande att köra (tänk Volvo ungefär, inte rolig att köra, neutralt trygg).
Vissa materialval är känsliga för repor, hårdplasten framförallt i bagageutrymmet.
Golvmattorna (tyget) är väldigt svårt att damsuga rent.

Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
amie77
29 januari 2014 · 30 Inlägg

KIA Cee'd kanske börjar närma sig nåt, men tror jag vill ha bensin nu.

Många tips om Ford här! Kul faktiskt, men måste jobba emot att enbart ha hört negativt om Ford i ett helt liv. smile

Bring it on med mer info och egna upplevelser, säger jag! Efter all diskussion om bensin/diesel så känns det som att jag fortfarande är minst en månad från bilköp (mycket att tänka på!) så tips emottages tacksamt!

amie77
29 januari 2014 · 30 Inlägg

Någon som förresten vet när någon av dessa aktuella bilar haft generationsbyten (alla kombi):

Hyundai i30
KIA C'eed
Skoda Octavia
Opel Astra
Ford Focus
Renault Megane

matteeee Ingen himmel är så blå som min
29 januari 2014 · 2 972 Inlägg

Ford Focus: 2005 kom ny (jag har en 2005 diesel, 20k500 mil, funkar kanonfint, fått byta en givare och lite bussningar utöver olja och bromsar då) och sen kom en facelift (inte så mycket skillnader, mest utseende) 2008. Sen kom en helt ny 2012 (gränserna är lite flytande så det kan finnas både gamla och nya av 2005, 2008 och 2012).

Innan 2005 fanns en som kom typ 99 eller nåt?! Inte så noga då du inte letar så gamla?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Presidento Of World
29 januari 2014 · 3 329 Inlägg

amie77 skrev:
Någon som förresten vet när någon av dessa aktuella bilar haft generationsbyten (alla kombi):

Hyundai i30
KIA C'eed
Skoda Octavia
Opel Astra
Ford Focus
Renault Megane

Astran kom 2009, en uppgraderad variant kom 2010-2011

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
amie77
29 januari 2014 · 30 Inlägg

Tack, tack! Om jag har möjlighet är det ju roligare att få den nyare modellen, men främst handlar det ju om vad vi har råd med också.

matteee: Vill helst inte ha en bil äldre än 09 då det är en 09 vi har nu.

amie77
29 januari 2014 · 30 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

amie77 skrev:
Alltså Toyota är min Svensson-drömbil, big_smile, men tyvärr för dyra. Vill inte köpa en bil som gått för långt och hålla på att behöva laga saker etc. Vill också ha en ganska ny bil för säkerhetens skull.

Tror nog att det är bensin vi behöver, men som sagt, de verkar ju knappt existera längre.

Du har -likasom många andra- hakat upp dig på på milen/ålder. En bil som rullat lite behöver inte vara en bra bil. TVÄRTOM!

En "halvny" bil som rullat lite har gått korta sträckor. Inte bra. Kan ge ett extremexempel faktiskt!

Min flickväns Clio från 2005 hade för nästan exakt ett år sedan enbart rullat 4900 mil. Hon hade bara kört ett par kilometer varje dag. Den lät som en stenkross i motorn. På min inrådan (hennes pappa trodde inte att en bil som rullat så lite var slut) så såldes den. Inget vi ångrar. Den hade kostat sjuka pengar i reparationer de 8 år hon hade den. Polon vi köpte hade rullat det dubbla. Den har kostat 400:- i en uppsmörjning av en bakbroms... Och då fick vi bytt olja och filter också...

Clion blev såld efter 3 timmar på blocket.se. Bara därför att ett par sett den och den "gått lite" Den är slut. Titta inte på milen. Snälla. Men att ha koll på kamremsbyte är bra! Inte gratis och det finns både miltal och ålder som avgör.

Har bilen kamkedja så är det "lungt"

Så du skulle egentligen inte rekommendera att köpa en bil som togs i bruk 09 och som enbart gått strax över 4000 mil?

Christian S
29 januari 2014 · 4 816 Inlägg

amie77 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

amie77 skrev:
Alltså Toyota är min Svensson-drömbil, big_smile, men tyvärr för dyra. Vill inte köpa en bil som gått för långt och hålla på att behöva laga saker etc. Vill också ha en ganska ny bil för säkerhetens skull.

Tror nog att det är bensin vi behöver, men som sagt, de verkar ju knappt existera längre.

Du har -likasom många andra- hakat upp dig på på milen/ålder. En bil som rullat lite behöver inte vara en bra bil. TVÄRTOM!

En "halvny" bil som rullat lite har gått korta sträckor. Inte bra. Kan ge ett extremexempel faktiskt!

Min flickväns Clio från 2005 hade för nästan exakt ett år sedan enbart rullat 4900 mil. Hon hade bara kört ett par kilometer varje dag. Den lät som en stenkross i motorn. På min inrådan (hennes pappa trodde inte att en bil som rullat så lite var slut) så såldes den. Inget vi ångrar. Den hade kostat sjuka pengar i reparationer de 8 år hon hade den. Polon vi köpte hade rullat det dubbla. Den har kostat 400:- i en uppsmörjning av en bakbroms... Och då fick vi bytt olja och filter också...

Clion blev såld efter 3 timmar på blocket.se. Bara därför att ett par sett den och den "gått lite" Den är slut. Titta inte på milen. Snälla. Men att ha koll på kamremsbyte är bra! Inte gratis och det finns både miltal och ålder som avgör.

Har bilen kamkedja så är det "lungt"

Så du skulle egentligen inte rekommendera att köpa en bil som togs i bruk 09 och som enbart gått strax över 4000 mil?

nej för då har den ju gått ca 1000mil/år vilket lär bero på många korta sträckor och det är ju inte bra för någon bil (vare sig bensin eller diesel) utan dom mår ju bättre av att gå lite längre så att den hinner bli riktigt varm, en motor som bara får göra massa kallstarter blir ju mer sliten än en motor som har gått lika långt fast som bara har gått långkörningar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang