Köpråd: Familjebil mellanklass

amie77
29 januari 2014 · 30 Inlägg

Då skippar just den bilen då, gut reaction är ju dock att det är lysande att den gått så kort!! smile

master_lars
2 februari 2014 · 1 160 Inlägg

En bil från 09 som gått 4000 mil beöhver inte vara en dålig affär. Den kanske har gått långa sträckor, men väldigt sällan. Är många som äger bilar som inte kör dem dagligen.

Det är en modern bil, inget som går sönder på 4000 mil direkt. Blir bara motor och katalysator varma är det ingen fara. Snittbilen i sverige rullar väl 1300mil/år. Mao många som kör mindre än 1000 mil och många som kör mer.

Morsans polo är 11 år i år, har gått 5000 mil. Inget fel på den, går hur bra som helst och rullar långsträckor då och då. Bilen är normalt underhållen med service och tvätt. Inget annat.

Jag skulle hellre köpa en 09 som gått 4000mil istället för en 09 som gått 8000, just pga skicket torde vara bättre på 4000:milaren.

Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
R_fused There is no replacement for displacement
2 februari 2014 · 630 Inlägg

Har du tittat något på Skoda Fabia kombi? Den är ju visserligen en storlek mindre än de bilar du tittat på men den är förvånansvärt rymlig både i kupén och bagaget för att vara en liten bil. Jag köpte min helt ny i höstas för 144 000 som var en lagerbil de hade inne, hade gått 1 mil.
Är väldigt nöjd med den hittills efter 1000 mil i alla fall, utseendet kan jag tycka är lite "speciellt", inte världens snyggaste bil men riktigt praktisk och som sagt rymlig, samt billig både i inköp och förbrukning. Inga problem att köra på 0,45 blandad körning.
Min är diesel med ett partikelfilter som enligt skoda inte skall behöva bytas.
Kan vara värt att ta en titt i alla fall, och på dessa bilar är det vanligare med bensin än diesel om du vill ha det.

amie77
2 februari 2014 · 30 Inlägg

master_lars: Har tittat på en bil som gått 5500 mil på snart fyra år så det känns ju som en gyllene medelväg. smile

Vi kollade på en sprillans ny Skoda Fabia (135 000 kr var det kampanjpris på då) och även om den var jättefin så var det inte ett steg upp i storlek som vi ville ha från vår Clio Kombi. Så även om vi blev lite intresserade för den hade en massa extrautrustning etc så var det bara att mentalt örfila upp sig själv och komma ihåg varför vi ville byta bil till att börja med: mer utrymme! smile

Vi kollade dock på en Skoda Octavia kombi och rent prismässigt känns den rätt för oss om inte de som anmält intresse köper den. Den var som ett HAV i bagageluckan (kändes det som) och jättefin med viss extrautrustning. Jag hoppas så att vi får den! Så det blir nog en Skoda Octavia kombi i slutändan även om jag TROR det är den enda bil jag inte fått nån feedback på! big_smile

master_lars
3 februari 2014 · 1 160 Inlägg

Octavian är en riktigt bra bil. Som du säger, enormt bagageutrymme, bra kvalitet bra ihopskruvad.

Skoda generellt gör väldigt bra bilar. Verkar även hålla ihop bättre än sina "finare syskon". Jag menar, det är ju inte för inte som väktarbolag, komuner och stora företag köper in dem, mycket bil för pengarna.

mb_pucken
3 februari 2014 · 5 087 Inlägg

Kan inte.annat än hålla med angående skolan smile jobbar på vag och jag skulle köpa en skoda om ja byter bil smile riktigt bra bilar och verkar driftsäkra smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
R_fused There is no replacement for displacement
3 februari 2014 · 630 Inlägg

Ja när jag köpte min sa till och med säljaren som också säljer vw och audi att de har minst problem med skoda. Sen är det klart det kanske är en något enklare bil men det behöver ju inte vara negativt heller.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
3 februari 2014 · 2 972 Inlägg

master_lars skrev:
Octavian är en riktigt bra bil. Som du säger, enormt bagageutrymme, bra kvalitet bra ihopskruvad.

Skoda generellt gör väldigt bra bilar. Verkar även hålla ihop bättre än sina "finare syskon". Jag menar, det är ju inte för inte som väktarbolag, komuner och stora företag köper in dem, mycket bil för pengarna.

Fast att man får mycket bil för pengarna är ju inte samma som att de håller ihop bättre än "finare syskon"?

Det kan ju också vara så att de som köper in bilar på kommuner, väktarbolag och stora företag endast tittar på pris och inte själva kör bilarna?!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
amie77
4 februari 2014 · 30 Inlägg

Vad kul att höra att Skodan är rätt val! Vi fick inte den bil vi ville ha (den var reserverad och i sista stund togs den), men nu väntar vi in ett passande exemplar. Gör inget om det tar någon vecka heller.

Tack så hemskt mycket för all hjälp! Mycket hjälp med tankar och infallsvinklar som jag inte ens visste att man skulle ha! big_smile

caromania Forummoderator
5 februari 2014 · 9 296 Inlägg

Ingen som nämner Honda Accord. Ryms i budget och är ett snäpp upp i både pålitlighet och kvalitet av materialval.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang