Partikelfilter Passat bluemotion

mr_green
26 januari 2014 · 847 Inlägg

Jag behöver lite råd hur jag ska göra med partikelfiltret på min Passat. Jag kör mest korta sträckor numera och igår felkodade den för igensatt filter. Vill verkligen inte byta filter. Men ska man rengöra eller plocka bort det. Fördelen med att plocka bort det ska ju vara att den dricker betydligt mindre och går bättre.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 januari 2014 · 13 736 Inlägg

jag skulle tömma den och programera bort funktionen.

säkert lika bra att göra egr off samtidigt för egrkylaren kommer gå sönder för eller senare.

www.biloptimering.se fixar sånt.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
mb_pucken
26 januari 2014 · 5 087 Inlägg

Vet att vi på vag kan "bränna" ur filtret med ett testprogram. Det kan vara ett alternativ smile vet då ej vad det kan tänkas kosta smile

Har vet du att det är tätt? smile felkod?
Inte helt ovanligt att differenstrycksgivaren (G450 på vag språk) får fnatt och ger fel värden. Detta brukar dock ge felkoder på givaren smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mr_green
26 januari 2014 · 847 Inlägg

Det varnar för igensatt filter på instrumentpanelen. Men det här med att bränna ur filtret är väl bara en lösning för en kort stund? Det är ju lite lockande med att plocka bort det o slänga i programvara, vips så har man 200hk istället :-)

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 januari 2014 · 13 736 Inlägg

mb_pucken skrev:
Vet att vi på vag kan "bränna" ur filtret med ett testprogram. Det kan vara ett alternativ smile vet då ej vad det kan tänkas kosta smile

Har vet du att det är tätt? smile felkod?
Inte helt ovanligt att differenstrycksgivaren (G450 på vag språk) får fnatt och ger fel värden. Detta brukar dock ge felkoder på givaren smile

mm den lägger en felkod. brukar inte lägga in att filtret behöver en rengörning.

med autocom och vagcom kan man oxå bränna ur den

men det ska den göra automatiskt när man kör.
kan räcka med att bränna ur maskin ordenkligt så löser det sig.

men förr eller senare behöver skiten bytas.

bättre att åka mer ekonomiskt och få en massa effekt på köpet.

vet en som fick sitt pf filter tömt på en 1.4tdi 80hk som har en 3cyl motor den blev det rejäl skillnad utan filtret så kan tänka mig att det blir stor skillnad på 2.0tdi motorn framför allt om man redan har den vassaste varianten.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
t5-r micke
26 januari 2014 · 301 Inlägg

läs instruktionsboken vad det står att du skall göra när den lampan tänds! står precis hur du skall gå till väga. detta är inte ett fel utan en egenskap i bilen! filtren går exetremt sällan sönder eller blir täta så dom måste bytas.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 januari 2014 · 13 736 Inlägg

t5-r micke skrev:
läs instruktionsboken vad det står att du skall göra när den lampan tänds! står precis hur du skall gå till väga. detta är inte ett fel utan en egenskap i bilen! filtren går exetremt sällan sönder eller blir täta så dom måste bytas.

är rätt vanligt tyvärr.

försökt bränna rent dom men det går sällan när dom bara körs korta sträckor.

dom är inte gjorda för svensk körning där man kör högst 1mil och stänger av bilen ofta i stadstrafik på låga varv.
utan dom är gjorda för att gå 5-10mil varje gång dom är igång då fungerar det bra

var inte så länge sen så bytte vi på en audi q7 den bilen var det andra bytet och bilen hade gått 10K smile
gissa om det var billigt med dubbla puckofilter smile

var jävligt glad att dom inte satt lika idiotiskt som dom gör på 4:orna där dom sitter direkt på turbon och framvagnsbalken måste ner.

nu plockar iof jag ner och upp en sån balk på 20minuter max men endå..idiot lösning

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mr_green
26 januari 2014 · 847 Inlägg

Så även om jag byter så kommer jag snart få byta igen med andra ord? Då återstår bara 2 alternativ. Byta bil eller plocka bort filtret....

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
t5-r micke
26 januari 2014 · 301 Inlägg

Growe skrev:

t5-r micke skrev:
läs instruktionsboken vad det står att du skall göra när den lampan tänds! står precis hur du skall gå till väga. detta är inte ett fel utan en egenskap i bilen! filtren går exetremt sällan sönder eller blir täta så dom måste bytas.

är rätt vanligt tyvärr.

försökt bränna rent dom men det går sällan när dom bara körs korta sträckor.

dom är inte gjorda för svensk körning där man kör högst 1mil och stänger av bilen ofta i stadstrafik på låga varv.
utan dom är gjorda för att gå 5-10mil varje gång dom är igång då fungerar det bra

var inte så länge sen så bytte vi på en audi q7 den bilen var det andra bytet och bilen hade gått 10K smile
gissa om det var billigt med dubbla puckofilter smile

var jävligt glad att dom inte satt lika idiotiskt som dom gör på 4:orna där dom sitter direkt på turbon och framvagnsbalken måste ner.

nu plockar iof jag ner och upp en sån balk på 20minuter max men endå..idiot lösning

har jobbat med vag nu i 5år och på den tiden har vi bytt på 3 bilar (alla med över 37000 mil på mätaren).
jobbar på dalarnas största återförsäljare och har ca 50 bilar om dagen i verkstaden.
det är INTE vanligt. har ni bytt på en Q7 2ggr så ligger garanterat inte felet i filtren utan i något ni missat.
inga bilar oavsett märke med partikelfilter gillar korta körningar. kör man bara i staden så kommer lampan tändas och då får man lov att hjälpa bilen. gör man inte det så kommer även motorlampan tändas och då måste bilen in på verkstaden och få en tvångsregenerering gjord. så åter igen läs i boken vad du skall göra när detta inträffar.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
t5-r micke
26 januari 2014 · 301 Inlägg

mr_green skrev:
Så även om jag byter så kommer jag snart få byta igen med andra ord? Då återstår bara 2 alternativ. Byta bil eller plocka bort filtret....

nej det kommer du INTE behöva!
1. läs instruktionsboken.
2. gör som det står.
3. om / när lampan tänds igen upprepa steg 1 & 2.
4. om du inte lyckas så ring din närmaste VW verkstad.

gör du rätt tar filtret INTE skada och du kommer INTE behöva byta det.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
mr_green
26 januari 2014 · 847 Inlägg

t5-r micke skrev:

mr_green skrev:
Så även om jag byter så kommer jag snart få byta igen med andra ord? Då återstår bara 2 alternativ. Byta bil eller plocka bort filtret....

nej det kommer du INTE behöva!
1. läs instruktionsboken.
2. gör som det står.
3. om / när lampan tänds igen upprepa steg 1 & 2.
4. om du inte lyckas så ring din närmaste VW verkstad.

gör du rätt tar filtret INTE skada och du kommer INTE behöva byta det.

Okej jag gör så. Då behöver jag inte byta till en R36a........synd :-(

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
xXSammy
26 januari 2014 · 6 569 Inlägg

Vanligt? Större chans att EGRen pajat och orsakar "stopp" i partikelfiltret.

smile

De/Dem
Evildan
26 januari 2014 ·

Klokt val, gör som VW tänkt att ägaren ska göra, detta ska man inte pilla och fippla med själv, du ser ju vad som skrevs ovan ang den fulmekade Q7an av (förlåt utrycket) -glada och kunniga amatörer- hade detta gjorts på rätt vis med rätt felsökning hade det förmodligen inte behövts göras om så snart.

Nackdelen vid enkom korta resor med DPF är att systemet hinner aldrig upp i rätt temperatur för att regenerera och då kan det bli lite tjockt med partiklar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 januari 2014 · 13 736 Inlägg

första gången byttes pf av möller bil i örebro..

det räcker med gasglad körning..under korta perioder så är dom körda.
kunden nämnde det så att blir galen nu igen.
och bilen var såld och det var tvungen att åtgärdas så 2st beg pf monterades
efter att vi försökte köra rent systemet ett par gånger
men eftersom dom var för fyllda med partiklar så var det försent.
daglig kort körning dödar pf så är det bara kör man då hårt som ägaren till q7 är och var känd för och hade mindre än 5km till sitt jobb så är det inga konstigheter att skiten satte igen sig

det är ren fakta men dom mesta som väljer diesel och massa miljötrams kör långa sträckor och då är det inget problem..

fast oavsätt ska skiten bort då den drar mindre bränsle och går bättre.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
27 januari 2014 · 10 277 Inlägg

Iaf på Volvo så skriver dom i instruktionsboken att man ska ge sig ut på "långfärd" så filtret får regenerera när varningen tänds. Funkade fint på exfruns V50 D5 iaf. På min D5:a har jag aldrig fått varningen under dom 5600 mil jag kört med den, men jag kör å andra sidan över sju mil varje dag...

//Brådhis

EDIT: Min poäng är alltså att även om man får upp varningen så är det inte kört utan räcker oftast med att köra en rejäl sväng eller i nödfall låta en verkstad köra regenereringen via datorn. smile

Senast redigerat av Brådhis (27 januari 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 januari 2014 · 13 736 Inlägg

Brådhis skrev:
Iaf på Volvo så skriver dom i instruktionsboken att man ska ge sig ut på "långfärd" så filtret får regenerera när varningen tänds. Funkade fint på exfruns V50 D5 iaf. På min D5:a har jag aldrig fått varningen under dom 5600 mil jag kört med den, men jag kör å andra sidan över sju mil varje dag...

//Brådhis

EDIT: Min poäng är alltså att även om man får upp varningen så är det inte kört utan räcker oftast med att köra en rejäl sväng eller i nödfall låta en verkstad köra regenereringen via datorn. smile

japp tror lampan enbart tänds när den tror den kan fixa filtret..

tex q7 så låg det en felkod och trotts ett antal försök så blev det inte bättre men så rullar den extremt hårt och korta sträckor. dessutom chippad på köpet.

där fick man t.o.m gå in med vags egna dator för att ens ta bort skiten efteråt.


dom nämner aldrig att filtrena sätter igen sig vid korta körningar.
tillslut blir det så mycket sot att det inte hjälper hur man än gör.

din bil kommer nog aldirg ens tända sig eftersom den går långt varje dag.
den gör troligen rent sig utan att du ens märker det.
för sån är tanken att den ska göra rent sig under färd. men det kräver att man uppnår vissa grejer.
så allt har rätt tempratur har man otur så stannar man under detta tillfälle och tror att bilen inte mår någe bra för den går inget bra när den gör denna ursköljningen av pf filtret ut i miljön smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
27 januari 2014 · 10 277 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:
Iaf på Volvo så skriver dom i instruktionsboken att man ska ge sig ut på "långfärd" så filtret får regenerera när varningen tänds. Funkade fint på exfruns V50 D5 iaf. På min D5:a har jag aldrig fått varningen under dom 5600 mil jag kört med den, men jag kör å andra sidan över sju mil varje dag...

//Brådhis

EDIT: Min poäng är alltså att även om man får upp varningen så är det inte kört utan räcker oftast med att köra en rejäl sväng eller i nödfall låta en verkstad köra regenereringen via datorn. smile

japp tror lampan enbart tänds när den tror den kan fixa filtret..

tex q7 så låg det en felkod och trotts ett antal försök så blev det inte bättre men så rullar den extremt hårt och korta sträckor. dessutom chippad på köpet.

där fick man t.o.m gå in med vags egna dator för att ens ta bort skiten efteråt.


dom nämner aldrig att filtrena sätter igen sig vid korta körningar.
tillslut blir det så mycket sot att det inte hjälper hur man än gör.

din bil kommer nog aldirg ens tända sig eftersom den går långt varje dag.
den gör troligen rent sig utan att du ens märker det.
för sån är tanken att den ska göra rent sig under färd. men det kräver att man uppnår vissa grejer.
så allt har rätt tempratur har man otur så stannar man under detta tillfälle och tror att bilen inte mår någe bra för den går inget bra när den gör denna ursköljningen av pf filtret ut i miljön smile

Volvo skriver i boken att det kan ske om man kör mycket korta sträckor, så visst nämns det.

Min går iaf inte illa på något vis under regenereringem. Däremot skenar förbrukningen, men det är också enda sättet att se det.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Erick
27 januari 2014 · 4 767 Inlägg

Min Mondeo gör man att motorn "brummar" och går mycket dovare nångång varannan vecka sådär. Alltid i samband med motorvägskörning, fast man märker det inte förrens man svänger av motorvägen.. Då rengör den partikelfilter. Bilen går dock lika bra vad jag upplever.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Johansen
3 april 2014 · 138 Inlägg

Halloj , filtren går att tvätta rent på plats , och med miljösverige lär vi snart ha mycket problem med sot både här o där = dieseln innehåller mer och mer tallolja + rme .
Läste om Preems diesel att den innehåller 23% tallolja och 7% rme .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang