Eftermarknads stereo Audi A4 2005

Kil0
28 januari 2014 · 30 Inlägg

Tjääna.

Har slagit mig att det är dags att byta ut min concert 2 stereo i bilen. Och nu till frågan, är det någon här som har bytt till en eftermarknads stereo i sin audi och vill dela med sig av vad man behöver och vart jag beställaer detta. Helst inte de dyraste alternativen tack tongue. Såg själv en ISO kabel i prisklass 1000.

Enda viktiga för mig är väl att radio och rattstyrningen ska fungera

YeahBitch
28 januari 2014 · 730 Inlägg

Du behöver inte så mkt! Själva stereon och en ram! De vanliga kontakterna som brukar vara på stereos passar (En brun kontakt och en svart) Men då försvinner högtalarna bak!
Vet inte om det finns något adapter kablage för o få allt att fungera, jag har då inte hittat något!

Utan jag har satt slutsteg till högtalarna i dörrarna!
Och för att få stereon att starta när du vrider på tändningen så letade jag upp en kabel som fick ström när jag vred på nyckeln och lödde på en kabel på den och sedan till stereon!
För radion så behöver du skaffa en "radio förstärkare" för att få den att fungera med eftermarknads stereo!

Rattstyrningen vet jag inte hur du ska göra med!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
TT-Avant
28 januari 2014 · 6 851 Inlägg

Canbuskablage behövs för rattstyrningen. Har du steg behver du en adapterkabel.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Hutte89
23 februari 2014 · 47 Inlägg

tja, är inte så jäkla haj på bilar eller nått med bilar i huvudtaget. jag ska köpa en audi a4 s-line imorgon från 2006. kan man använda vilken stereo som helst då? och är det likadant som händer här? kommer ljudet från bak försvinna? (enkeldin på stereon)

YeahBitch
23 februari 2014 · 730 Inlägg

Yes om du har slutsteget bak som jag tror alla b6/b7 har! Du behöver någon form av adapter eller dra egna kablar!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Hutte89
23 februari 2014 · 47 Inlägg

b6/b7? 8-) fattar nada hahahahaha

YeahBitch skrev:
Yes om du har slutsteget bak som jag tror alla b6/b7 har! Du behöver någon form av adapter eller dra egna kablar!

YeahBitch
23 februari 2014 · 730 Inlägg

2001 - 2005 = b6,  2005 - 2008 = b7  Det är vilken kaross du har lr vad man ska kalla de! Men det är istort sett samma bilar! typ grillen som skiljer.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Hutte89
24 februari 2014 · 47 Inlägg

okej, polaren sa att såna addaptrar finns att skaffa på biltema? fungerar alla högtalare då?

YeahBitch skrev:
2001 - 2005 = b6,  2005 - 2008 = b7  Det är vilken kaross du har lr vad man ska kalla de! Men det är istort sett samma bilar! typ grillen som skiljer.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
24 februari 2014 · 5 092 Inlägg

fins till äldre volvomodeller på biltema iallafall emn tror inte dom har till audi. har dock inte letat utan bara sett till volvos smile

Tycker personligen det är lättast att koppla ihop alla kablar försig och skita i adaptrarna smile

Hutte89
24 februari 2014 · 47 Inlägg

måste man inte böka sig med att löda osv då?tongue

Piratstikin skrev:
fins till äldre volvomodeller på biltema iallafall emn tror inte dom har till audi. har dock inte letat utan bara sett till volvos smile

Tycker personligen det är lättast att koppla ihop alla kablar försig och skita i adaptrarna smile

TomBjorklund VAGIS Car Club
24 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Börja i den här änden och kika runt på de olika varianterna av kablage hos BRL.se.

Det är j tex avgörande om du har BOSE högtalarpaketet i bilen?

Till VAG (VW, AUDI, SEAT, SKODA) finns det gott! om adaptrar att hitta och köpa för rimliga pengar, kontra att kapa i original-kablaget (BIG NO NO om man inte rullar volvo?).

Till rattstyrningen behöver du ha kablage som är anpassat för båda din bil OCH stereon, så där får jag nog tyvärr bara önska dig lycka till om du inte tänkt hiva ut en slant

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Hutte89
24 februari 2014 · 47 Inlägg

okej tack, nä den har inga knappar alls på ratten :p ingen aning om vad de är för högtalare.  stora ljudpaketet med 10st högtalare är det iaf 8-) har inte bilen ännu, ska hämta den om nån timme smile

t_one21 skrev:
Börja i den här änden och kika runt på de olika varianterna av kablage hos BRL.se.

Det är j tex avgörande om du har BOSE högtalarpaketet i bilen?

Till VAG (VW, AUDI, SEAT, SKODA) finns det gott! om adaptrar att hitta och köpa för rimliga pengar, kontra att kapa i original-kablaget (BIG NO NO om man inte rullar volvo?).

Till rattstyrningen behöver du ha kablage som är anpassat för båda din bil OCH stereon, så där får jag nog tyvärr bara önska dig lycka till om du inte tänkt hiva ut en slant

TomBjorklund VAGIS Car Club
24 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Har du BOSE så står det troligen lite stiligt nere på högtalargallren i dörrarna.

Sedan tänkte jag främst på trådskaparen som har styrning på ratten smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
24 februari 2014 · 5 092 Inlägg

C-HUTTUNEN skrev:
måste man inte böka sig med att löda osv då?tongue

Piratstikin skrev:
fins till äldre volvomodeller på biltema iallafall emn tror inte dom har till audi. har dock inte letat utan bara sett till volvos smile

Tycker personligen det är lättast att koppla ihop alla kablar försig och skita i adaptrarna smile

Nej nej, bara vanliga skarvhylsor funkar perfekt. Iallafal för mig smile

YeahBitch
24 februari 2014 · 730 Inlägg

t_one21 skrev:
Börja i den här änden och kika runt på de olika varianterna av kablage hos BRL.se.

Det är j tex avgörande om du har BOSE högtalarpaketet i bilen?

Till VAG (VW, AUDI, SEAT, SKODA) finns det gott! om adaptrar att hitta och köpa för rimliga pengar, kontra att kapa i original-kablaget (BIG NO NO om man inte rullar volvo?).

Till rattstyrningen behöver du ha kablage som är anpassat för båda din bil OCH stereon, så där får jag nog tyvärr bara önska dig lycka till om du inte tänkt hiva ut en slant

Ingen fara o kapa i original kablaget även fast det inte är Volvo, alternativt lägga kablarna bredvid original kablaget!
Nu vet jag inte hur noga ts är med ljudkvaliteten o så men att driva dörrarna fram på HU är inget hitt enligt mig!


-

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Piratstikin 2015 Dbakuten.
24 februari 2014 · 5 092 Inlägg

Blir ingen märkbar skillnad att kopla själv eller köra med "riktiga" adaptrar, fast lättast är ju ändå att ha adaptrar om man inte vill pilla en massa. sen börjar man köra dörrarna på steg så blir ju kvalitén betydligt bättre & roligare smile har själv inte en enda kabel original kvar till stereon förutom ström kablen då.

BRL tex som sagt eller andra stereobutiker säljer ofta anpassade kablage som du behöver smile
dock gäller det ocå att dessa kablage passar in i stereon du köpt oxå smile

YeahBitch
24 februari 2014 · 730 Inlägg

Piratstikin skrev:
Blir ingen märkbar skillnad att kopla själv eller köra med "riktiga" adaptrar, fast lättast är ju ändå att ha adaptrar om man inte vill pilla en massa. sen börjar man köra dörrarna på steg så blir ju kvalitén betydligt bättre & roligare smile har själv inte en enda kabel original kvar till stereon förutom ström kablen då.

BRL tex som sagt eller andra stereobutiker säljer ofta anpassade kablage som du behöver smile
dock gäller det ocå att dessa kablage passar in i stereon du köpt oxå smile

Av nyfikenhet! Hur har du gjort med kablarna till framdörrarna?
Gjorde en fuling och skarva mig på originalkablarna istället för o dra ny på dem! Såg ju förjävligt ut att komma åt  kabelgenomföringen på förarsidan!


-

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Piratstikin 2015 Dbakuten.
24 februari 2014 · 5 092 Inlägg

YeahBitch skrev:

Piratstikin skrev:
Blir ingen märkbar skillnad att kopla själv eller köra med "riktiga" adaptrar, fast lättast är ju ändå att ha adaptrar om man inte vill pilla en massa. sen börjar man köra dörrarna på steg så blir ju kvalitén betydligt bättre & roligare smile har själv inte en enda kabel original kvar till stereon förutom ström kablen då.

BRL tex som sagt eller andra stereobutiker säljer ofta anpassade kablage som du behöver smile
dock gäller det ocå att dessa kablage passar in i stereon du köpt oxå smile

Av nyfikenhet! Hur har du gjort med kablarna till framdörrarna?
Gjorde en fuling och skarva mig på originalkablarna istället för o dra ny på dem! Såg ju förjävligt ut att komma åt  kabelgenomföringen på förarsidan!

Ja jag lovar att jag fick jobba, körde 2,5mm kablar genom där 2st bubbla 2,5mm och det går att gå mellan plåten och själva dosan att precis pressa genom. har dragit 2 i varje fram dörr och 1 i varje bakdörr såd et går absolut smile

är ett av "hålen" där klipsen till gummi skyddet ska in om du förstår hur jag menar? smile

-

YeahBitch
24 februari 2014 · 730 Inlägg

Piratstikin skrev:

YeahBitch skrev:

Piratstikin skrev:
Blir ingen märkbar skillnad att kopla själv eller köra med "riktiga" adaptrar, fast lättast är ju ändå att ha adaptrar om man inte vill pilla en massa. sen börjar man köra dörrarna på steg så blir ju kvalitén betydligt bättre & roligare smile har själv inte en enda kabel original kvar till stereon förutom ström kablen då.

BRL tex som sagt eller andra stereobutiker säljer ofta anpassade kablage som du behöver smile
dock gäller det ocå att dessa kablage passar in i stereon du köpt oxå smile

Av nyfikenhet! Hur har du gjort med kablarna till framdörrarna?
Gjorde en fuling och skarva mig på originalkablarna istället för o dra ny på dem! Såg ju förjävligt ut att komma åt  kabelgenomföringen på förarsidan!

Ja jag lovar att jag fick jobba, körde 2,5mm kablar genom där 2st bubbla 2,5mm och det går att gå mellan plåten och själva dosan att precis pressa genom. har dragit 2 i varje fram dörr och 1 i varje bakdörr såd et går absolut smile

är ett av "hålen" där klipsen till gummi skyddet ska in om du förstår hur jag menar? smile

-

Usch dubbla kablar tillochmed tongue Tyckte de va trångt att få igenom en 2.5mm i bakdörrarna o då slipade jag upp plåten för att få den igenom hålet för kabelgenomföringen  x)

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Hutte89
25 februari 2014 · 47 Inlägg

nu har jag bilen! jag kommer inte byta ut orginal stereon då inredningen kommer bli fulare. kan man koppla in aux på orginal?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang