Bästa möjliga ljud i golf 3 cab

Olle88
1 februari 2014 · 40 Inlägg

Hej, till sommarn blir det uppgradera något i golf 3 caben.
Tänkte kolla lite angående ljud.

Har nu beställt infinity 4 or (specade 35 rms)jag ska ha i högtalarna fram (vid fönsterutan), och har ett par 6.5or från ett biltema kitsystem(lät ungefär lika bra som de riktigt fina märkes middarna som satt innan med intryckt kon). Samt en 12 subwoofer jbl med mds steg.

Frågan är då vilket slusteg jag ska ha till framhögtalarna, och behöver jag fortfarande ha kvar delningsfilterna till midbasarna ?

Slutstegen jag har snöat in på är magnat edition 4
Som ska vara ett bra steg,.
http://www.dbakuten.se/ovriga/magnat-ed … u0KI7RVXfg
Eller något av dessa två class d steg
PIoneer
http://www.ljudia.com/billjud-s82121/bi … g-s964405/
Soundmagus (ska vara en av de bättre china tillverkarna )
http://www.ljudia.com/billjud-s82121/bi … 4-p953615/

Tror ni det första steget duger eller ska man satsa på ett class d?
Hur är det med dörrar och baklucka, bakluckan skramlar av basen, och högtalarna skulle må bättre av lite bättre isolering, vad ska man använda, silent coat eller biltemas dämpskum ?

Sista frågan, hur ska jag göra med kablar till stegen, dra separata strömkablar till vardera steg eller dra enkelt till
och dela av med ett strömblock ?
Vet att det finns fler olika trådar tänkte bara att någon säkert har alla svaren så jag slipper gräva runt.

Spontan, gillar att polera, och lära mig mer om meckandet
Volkswagen Golf 3 Cab "G-Katten" (1996)
Toyota Prius "Trädkramaren" (2005)
Putteliten
1 februari 2014 · 9 081 Inlägg

#1. 4x55watt är ju inte mycket mera än stereon, så då är Pioneer steget att föredra i så fall.

#2. Silent coat

#3. Dra en 50mm2 kabel med säkring vid batteriet till ett strömblock bak. Därifrån delar du upp med lagom storlek på kabel till varje steg med säkring där med.

Cadillac_The_King
1 februari 2014 ·

Skulle hellre kört på nya gas stegen finna billiga paket priser på brl

Carl7
1 februari 2014 · 403 Inlägg

Putteliten skrev:
#1. 4x55watt är ju inte mycket mera än stereon, så då är Pioneer steget att föredra i så fall.

4x55WRMS är mer än en stereo. En stereo har 4x50 men det är max. En stereo kanske lämnar 10-20WRMS. Du kan ju räkna ut att det blir svårt att få ut 4x50W med en 10A säkring.



Till TS:

Klass A/B är ingen nackdel. Tvärtom ett Klass A/B steget låter generellt sätt bättre än ett klass D. Det du vinner på Klass D stegen är bättre verkningsgrad vilket leder till mindre värme. Det är därför Klass D är vanligt i mono steg och Klass A/B är vanligast i 2-4 kanals.

Behåll delningsfiltret till midbasarna.

Sen tror jag magnat steget kommer klara av att driva dom högtalarna utan problem, vet dock inget om ljudkvalitet från det steget men borde kunna fungera. Om du vill gå upp i pris runt 1500 skulle jag säga dls xm-40 eller Hertz HCP 4

Senast redigerat av Carl7 (1 februari 2014)

Horsyhorse
1 februari 2014 · 1 727 Inlägg

Du har ju en lokal handlare i Kungsängen som har hur mycket grejjor som helst, Seastreams Garage.

Pierre

Senast redigerat av Horsyhorse (1 februari 2014)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Putteliten
1 februari 2014 · 9 081 Inlägg

Carl7 skrev:

Putteliten skrev:
#1. 4x55watt är ju inte mycket mera än stereon, så då är Pioneer steget att föredra i så fall.

4x55WRMS är mer än en stereo. En stereo har 4x50 men det är max. En stereo kanske lämnar 10-20WRMS. Du kan ju räkna ut att det blir svårt att få ut 4x50W med en 10A säkring.



Till TS:

Klass A/B är ingen nackdel. Tvärtom ett Klass A/B steget låter generellt sätt bättre än ett klass D. Det du vinner på Klass D stegen är bättre verkningsgrad vilket leder till mindre värme. Det är därför Klass D är vanligt i mono steg och Klass A/B är vanligast i 2-4 kanals.

Behåll delningsfiltret till midbasarna.

Sen tror jag magnat steget kommer klara av att driva dom högtalarna utan problem, vet dock inget om ljudkvalitet från det steget men borde kunna fungera. Om du vill gå upp i pris runt 1500 skulle jag säga dls xm-40 eller Hertz HCP 4

Som jag skrev, inte mycket mer än stereon. Jag har fått lära mig att man inte ska snåla med effekten om man ska få bra ljud. Sen bör steget kunna mata nästan dubbelt så mycket effekt som vad högtalarna ska som maxeffekt.

Senast redigerat av Putteliten (1 februari 2014)

Carl7
2 februari 2014 · 403 Inlägg

Putteliten skrev:

Carl7 skrev:

Putteliten skrev:
#1. 4x55watt är ju inte mycket mera än stereon, så då är Pioneer steget att föredra i så fall.

4x55WRMS är mer än en stereo. En stereo har 4x50 men det är max. En stereo kanske lämnar 10-20WRMS. Du kan ju räkna ut att det blir svårt att få ut 4x50W med en 10A säkring.

Som jag skrev, inte mycket mer än stereon. Jag har fått lära mig att man inte ska snåla med effekten om man ska få bra ljud. Sen bör steget kunna mata nästan dubbelt så mycket effekt som vad högtalarna ska som maxeffekt.

Det är stor skillnad på ett 4x50WRMS steg och en stereo.

Sen behöver inte steget kunna mata så mycket. När det gäller högtalare behöver inte steget vara så överdrivet eftersom högtalaren kommer börja låta illa innan. Om du ska ha dubbla max effekten får du också svårt att hitta steg, då en högtalare kan vara 50WRMS och 200 MAX, vilket gör att du behöver 4x400WRMS.

När det gäller steg till högtalare är inte effekt jätteviktig, Genisis fyrkanals med ynka 4x50WRMS@4ohm spelar bättre än ett billigt steget med 4x100WRMS@4ohm.

Olle88
3 februari 2014 · 40 Inlägg

Är ganska inne på class d stegen, hade en hemma förstärkare som gav ca 40 rms, den bräkte jävligt många andra stärkare med betydligt högre speccad, och lät fantastiskt till monitor audio rx6orna... så kanske blir pioneer steget...

Spontan, gillar att polera, och lära mig mer om meckandet
Volkswagen Golf 3 Cab "G-Katten" (1996)
Toyota Prius "Trädkramaren" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang