Toyota MR2 Turbo JDM - Refining

Går sakta men säkert framåt! Detta projekt handlar om livet med en mr2a!
  • 31 Följare
  • 22 341 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 juni 2015
AntonL
1 februari 2014 · 94 Inlägg

Tjena!

Mitt namn är Anton Larsson, Jag är 21 år och kommer från Gotland! Nu bor jag i Södertälje och pluggar till Maskiningenjör på KTH!
Väldigt bilintresserad.

Har Både en Nikon D7000 Och en GoPro hero3+ så det kommer både bli filmer och bra bilder!

Jag tänkte starta ett litet projekt för första gången då jag fått tag på en bil jag verkligen är stolt över och vill visa upp! (Inte för att jag inte är stolt över Venton men ändå.)

Historian om bilen är att det är en Toyota MR2 Turbo Japanimport som jag blev lycklig ägare av denna hösten.
Köptes den första december (lite underligt för en sommarbil kan man tycka) men den var så sen höst så det gick bra! även fast jag fick ta den igenom hela Stockholm ner till färjan på sommardäck. smile

För dom som inte vet vad Mr2:an är för bil kan jag berätta att det är en Mittmonterad, tvåsitsig Glas targa Med en 225 hästars Turbomotor. Turbomodellerna såldes aldrig till Europa men som sagt så är detta en Japanimport!

Av tidigare ägare fick jag veta att dom tog den från England där den var innan 2006 och varit sommarbil sedan dess. Dom lämnade även efter sig en väldigt bra dokumentation som jag tänker bibehålla!

Lite om bilen: Den är helt Rostfri och till synes aldrig varit rostlagad. Gått 10000 mil på mätaren och är väldigt bra bevarad för en bil från 1990.

Mina planer är att fräscha upp den och ta den till toppskick! även göra den till min ultimata drömbil med allt vad det innebär.
En lista vad som har gjorts och vad som är planerat göras! Uppdateras efter hand!

Saker som gjorts
Göra i ordning fronten [x]
Flytta ner nummerskylten fram [x]
Nya Skyltar [x]
Fixa Tutorna [x]
Fixa avgassystemet [x]
Montera nya frontlister [x]
Fjäderbensstag Bak/Fram [x]
94+ Frontläpp [x]
Fräscha upp motorutrymmet [/]
Byta ut de flesta lampor till LED [/]

saker som jag håller på med:
Kamremsbyte []


Renovera och lacka Enkeifälgarna []


Ljudbygge: Audison [/]

Insugsrör Turbo [/]

Nya stolar[] - Söker nya stolar! vill ha ett par justerbara stolar som är gjorda för en man på 194 cm!



Splitter fram []

Sidosplitters []

Och massa, massa mer! kommer komma nya saker på listan hela tiden kan jag lova!

Utrustning Jag har på bilen just nu:

Motor:
Turbo Technics hybrid turbo. (Förstorat Avgashus)
HKS Drager avgassystem 3".
M's K&N Filter.
Justerbar Turbotrycksregulator.


Fälgar:
ENKEI RP-01 17x7,5 ET 32.

Däck Fram: 215/40.
        Bak: 235/40 - Nankang Ns-2.

Interiör:
Sparco R383 mockaratt.
Skinnstolar.

Exteriör:
Revision 3 bakljus.
klarglas positionsljus/framblinkers.
Klarglas sidoblinkers.
Långa Frontlisterna.
Cleanad Front. 

Ljudbygge:
Pioneer AVH-x2600BT.
Audison Bit Ten.
Audison Sr4.
Vibe sek 5.52 2-vägs.
Sony mono.
Sony xplöd 12".

Och nu till lite bilder! STORT CRED TILL TIDIGARE ÄGARE som tagit dessa bilder! I och med att jag köpte den så sent på året så han jag inte ta några egna bilder på skönheten!

https://www1.garaget.org/gallery/images/113/112118/112118-739bff7d75d55703629f16e38d537613.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/113/112118/112118-8e8eb28fa477012b301c5c58bafcf5aa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/113/112118/112118-e5cf521703f03867d7c31221279aa80c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/113/112118/112118-e03c81f7a91f1a0679ee4e64e0cc0074.jpg

Där har ni en försmak på vad utgångsläget är! Hoppas det blir intressant!

Senast redigerat av AntonL (5 juni 2015)

Niklas_L
2 februari 2014 · 58 Inlägg

Ser fint ut! kommer följas! big_smile

Audi A4 B7 "Bagged" (2008)
AntonL
2 februari 2014 · 94 Inlägg

Niklas_L skrev:
Ser fint ut! kommer följas! big_smile

Kul att höra! big_smile

Just nu står bilen insnöad i ett kallgarage.. så meka ute på den nu är inte det roligaste man kan göra! men jag har lite småsaker som jag kan göra inomhus istället!

Redigt dålig bild men det han bli mörkt och jag hade bara mobilkameran på mig!

9 av 10 Avrostade bultar varan 2 bakom hjulhusen som jag fick ta med vinkelslip så var fronten av! Synd att japanarna inte vet vad kopparpasta eller dylikt är, då hade det varit enklare..

Men tillslut var den av! Den var lite dåligt lackad på fronten så nu ska den få ny lack!
https://www1.garaget.org/gallery/images/113/112118/112118-31ac2d0af321b45440529f081a56e96e.jpg

Och nu när man fått av fronten så fick såg jag att krockbalken hade massa ytrost.. så kan man inte ha det när man ändå fräschar upp allt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/113/112118/112118-0916fed672579e024b23aaed205d7736.jpg

Så den håller jag på med nu!

Har även skaffat mig nya saker från England!
jag införskaffade mig en ny ram för jag tänkte ta bort mätare och sätta dit en Pioneer AVH-x2600bt istället! och sen flytta mätarna till handsfacket eller något istället! det ska va cleant!

Och sen är det helgjutna lister till fronten istället för dom äldre med ett blinkersglas.. Den blinkerspositionen får ändå inte användas så jag skaffade dessa istället!

https://www1.garaget.org/gallery/images/113/112118/112118-f4de2d4e3bff63402bbca5b3a33e54b3.jpg

Klickade Precis hem en ny mätare också!

En prosport 45MM turbomätare! Denna kommer sitta inne i mätarhuset där originalturbomätaren sitter nu!
45mm ska tydligen passa perfekt, och denna kommer visa rätt och tryck till skillnad från originalet! då kommer jag ta bort den som sitter på panelen nu också!
http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/m6QcrosDiSQccHjBGsKHl3Q.jpg

MolleCom Jägare
2 februari 2014 · 97 Inlägg

Kul projekt! kommer att följas! Hur kom det sig att du blev intresserad av just mr2?

Riktiga män kör otonat
AntonL
2 februari 2014 · 94 Inlägg

MolleCom skrev:
Kul projekt! kommer att följas! Hur kom det sig att du blev intresserad av just mr2?

Tack! smile

Jadu.. började för ganska många år sen när jag såg på whealer dealer då såg jag Mr2a avsnittet och blev såld!
Dock var det mk1an men fastnade mer för mk2an big_smile

jag har alltid velat bygga en kitcar och allt som har med mittmonterat att göra! Och detta har ju varit lite av en dröm men jag har aldrig känt att jag har råd.. Men när man blir äldre kan man uppenbarligen unna sig mer! smile


Har en liten fråga till er på garaget!

Funderar på coilovers..

Är det värt att köpa lätt begagnade Tein Superstreet Coilovers eller ska jag köpa helt nya D2/ksport Streetmodellen?

Allt är ju egentligen lika på dom om man kollar utifrån, eller har finns det någon som har en åsikt? (försöker övertala mig själv till att ha en anledning att köpa Tein) cool

Senast redigerat av AntonL (2 februari 2014)

LinusHansen
2 februari 2014 · 230 Inlägg

Mycket intressant bil, prem lagd och lycka till!

Honda Del Sol EH6 projekt
"Kristinehamn sedan 1996"
Volvo V40 "Classic" (2004)
Sutalainen
3 februari 2014 · 240 Inlägg

Det var alltså du som norpa åt dig denna innan jag hann ta kontakt med ägaren innan wink Haha, grattis till en grymt rolig bil! smile Har själv haft en GT-I innan med 156hk motorn. Kan bli riktigt go´a dom här om du kör lite stance inspirerat smile Angående coilsen så hade jag utan tvekan tagot Tein så länge dom är i gott skick o kanske bara putsat upp dom lite.

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition
Mitsubishi GTO Twinturbo "BPP - Blivande Porsche Piskarn" (1992)
Mitsubishi GTO MR edition "Motorvägs Torpeden" (1994)
AntonL
3 februari 2014 · 94 Inlägg

LinusHansen skrev:
Mycket intressant bil, prem lagd och lycka till!

Tack så mycket! smile

Sutalainen skrev:
Det var alltså du som norpa åt dig denna innan jag hann ta kontakt med ägaren innan wink Haha, grattis till en grymt rolig bil! smile Har själv haft en GT-I innan med 156hk motorn. Kan bli riktigt go´a dom här om du kör lite stance inspirerat smile Angående coilsen så hade jag utan tvekan tagot Tein så länge dom är i gott skick o kanske bara putsat upp dom lite.

Hehe jag som tyckte att jag var ganska seg ändå! 3 dagar innan det blev snö på gotland wink

Jo jag har tänkt att köra lite lagom, Det här är en bil jag ska ha och köra med så extremt blir det nog inte, Jag körde lågt med venton.. det för räcka för ett tag smile

Så du tycker det! big_smile jaa vi får se om jag får någon bra deal! tänker så att om dom kostar så pass mycket mer nya måste dom fan va bra... smile

Sutalainen
3 februari 2014 · 240 Inlägg

AntonL skrev:

Sutalainen skrev:
Det var alltså du som norpa åt dig denna innan jag hann ta kontakt med ägaren innan wink Haha, grattis till en grymt rolig bil! smile Har själv haft en GT-I innan med 156hk motorn. Kan bli riktigt go´a dom här om du kör lite stance inspirerat smile Angående coilsen så hade jag utan tvekan tagot Tein så länge dom är i gott skick o kanske bara putsat upp dom lite.

Hehe jag som tyckte att jag var ganska seg ändå! 3 dagar innan det blev snö på gotland wink

Jo jag har tänkt att köra lite lagom, Det här är en bil jag ska ha och köra med så extremt blir det nog inte, Jag körde lågt med venton.. det för räcka för ett tag smile

Så du tycker det! big_smile jaa vi får se om jag får någon bra deal! tänker så att om dom kostar så pass mycket mer nya måste dom fan va bra... smile

Haha, jaa... Tein är fina grejjer! cool Skulle jag kört på till min GTO om de inte vart för just det änna att dom är så satans dyra att köpa nya. På ena modellen kan du ju även köpa till ett kit så du kan ställa hårdheten från kupén.

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition
Mitsubishi GTO MR edition "Motorvägs Torpeden" (1994)
Mitsubishi GTO Twinturbo "BPP - Blivande Porsche Piskarn" (1992)
AntonL
3 februari 2014 · 94 Inlägg

Sutalainen skrev:
Haha, jaa... Tein är fina grejjer! cool Skulle jag kört på till min GTO om de inte vart för just det änna att dom är så satans dyra att köpa nya. På ena modellen kan du ju även köpa till ett kit så du kan ställa hårdheten från kupén.

Haha jag förstår! smile men vad kör du på den då? såg på din bil och du hade hårdhetsstyrning eller läste jag fel? smile Det hade fan vart nice och haft!

Senast redigerat av AntonL (3 februari 2014)

Sutalainen
3 februari 2014 · 240 Inlägg

Kan ställa hårdheten på min i original utförande wink Det kommer dock bli coilovers längre fram för att få ner den mot backen en del. Tein, om jag kan hitta begagnade.. annars troligen D2 track racing set-upen smile För min del smidigare med D2 än Ksport då jag har Streetperformance endast en halvtimma bort, egentligen samma dämpare fast med annan logga o färg bara

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition
Mitsubishi GTO MR edition "Motorvägs Torpeden" (1994)
Mitsubishi GTO Twinturbo "BPP - Blivande Porsche Piskarn" (1992)
AntonL
3 februari 2014 · 94 Inlägg

Sutalainen skrev:
Kan ställa hårdheten på min i original utförande wink Det kommer dock bli coilovers längre fram för att få ner den mot backen en del. Tein, om jag kan hitta begagnade.. annars troligen D2 track racing set-upen smile För min del smidigare med D2 än Ksport då jag har Streetperformance endast en halvtimma bort, egentligen samma dämpare fast med annan logga o färg bara

Men fyfan vad lyxigt du har du då wink men okej! har inte d2 också elektroniskt ställbara på nån dyr modell också? smile Jo det jag har läst till mig är D2, ksport och xyz samma grejer tongue men dom presterar väl också bra? smile

Sutalainen
3 februari 2014 · 240 Inlägg

Om D2 oxå har en el-styrd modell det vet jag inte. Men är inget fel på varken D2, Ksport eller XYZ, hört mkt gott om samtliga på flera olika bilar! smile Körde på HSD MonoPro till min miata förra sommaren och var mkt nöjd med dom med.

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition
Mitsubishi GTO MR edition "Motorvägs Torpeden" (1994)
Mitsubishi GTO Twinturbo "BPP - Blivande Porsche Piskarn" (1992)
marten95
4 februari 2014 · 9 Inlägg

Häftig bil! Ser trångt ut att meka vid motorn? wink Lycka till med bilen din!

Senast redigerat av marten95 (4 februari 2014)

AntonL
5 februari 2014 · 94 Inlägg

Sutalainen skrev:
Om D2 oxå har en el-styrd modell det vet jag inte. Men är inget fel på varken D2, Ksport eller XYZ, hört mkt gott om samtliga på flera olika bilar! smile Körde på HSD MonoPro till min miata förra sommaren och var mkt nöjd med dom med.

nej jag vet inte heller smile Okej! smile ja jag får se vad det får bli.. nått ska det bli iallafall smile

marten95 skrev:
Häftig bil! Ser trångt ut att meka vid motorn? wink Lycka till med bilen din!

Hehe.... tändstift och olja kommer man åt iallafall! big_smile jag har tur att jag är lång så jag kan sträcka mig över kanten wink

Tack! smile

Schlangen I behov av service
8 februari 2014 · 39 Inlägg

Kommer naturligtvis att titta till projektet med jämna mellanrum och se hur det går med din MR2.

80% av allt jag säger är skitsnack, och 30% är lögn!
Honda Civic Type R "Wazabi" (2004)
AntonL
11 februari 2014 · 94 Inlägg

Schlangen skrev:
Kommer naturligtvis att titta till projektet med jämna mellanrum och se hur det går med din MR2.

Tack! och kul att du tar dig tid! smile


Liten update..

Är jäkligt glad för att jag fått en till byggsten till mitt ljudbygge! Ja jag har snöat in mig på audison så det kommer nog bli det igenom hela bilen sen! smile

Det här köpte jag i princip helt FlongFräscht av en kille i göteborg för ett riktigt bra pris! Därför kunde jag inte låta bli! smile

Det är ett 4-kanals Audison SRx 4x60w! Så jag hoppas det kommer låta bra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/113/112118/112118-f6a3f581ff55dc34504d19e06bc58c78_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/113/112118/112118-9b3bffed86e478a43086175b552cc0f6.jpg

Sen köpte jag små skit pluppar som håller fast inredningen billigt på Ebay!

https://www1.garaget.org/gallery/images/113/112118/112118-5139a7f03830a07cfa13fa465eb5eff6.jpg

Passade på att klicka hem ett par nya skylthållare också så jag slipper göra hål i dom nya skyltarna! (utan eu) Dom är ju guld värda nu när dom blivit så fula!

https://www1.garaget.org/gallery/images/113/112118/112118-d520e13694384fad443690439592aa87.jpg

Och sist men inte minst bjuder jag på en bild på mitt luftfilter för det var jag tvungen att rengöra! Här kan man verkligen se att det är en JDM bil...
M's Limited Edition KN Filter! kan inte finnas så många här idag smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/113/112118/112118-e0446c563a50bab18ee1cbc230ccc270.jpg

Senast redigerat av AntonL (12 februari 2014)

Sutalainen
13 februari 2014 · 240 Inlägg

Gött o se de går sakta framåt! smile Är själv nu precis hemkommen efter att ha skaffat mig en mr2:a jag med om än en n/a wink

Släng gärna en koll och kommentar på mina två projekt
Mitsubishi 3000GT VR4 banpreppas
Mitsubishi GTO MR edition
Mitsubishi GTO MR edition "Motorvägs Torpeden" (1994)
Mitsubishi GTO Twinturbo "BPP - Blivande Porsche Piskarn" (1992)
AntonL
19 februari 2014 · 94 Inlägg

Sutalainen skrev:
Gött o se de går sakta framåt! smile Är själv nu precis hemkommen efter att ha skaffat mig en mr2:a jag med om än en n/a wink

Fan va nice! Grattis till ett roligt köp! big_smile Är det nån fin du hittat? smile

Javafan... vad jag kan se så borde inte du ha några problem med att fixa dit en wink

Adse "The guy who never make up his mind"
19 februari 2014 · 347 Inlägg

Kul med en MR2! ska följas, helt klart!

Nulla tenaci invia est via
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang