Volvo 850 96a T-Grön, T-5R - Återkomsten? - Montering påbörjad..

Åkte och köpte mig en 850 96a T5-R. Ganska sleten visade det sig senare. Men det hindrar en inte ifrån att jobba på ett objekt som behöver kärlek även om det har funnits motgångar och större utgifter som man hade velat kunnat lagt tid och pengar på annat. Följ med in i tråden där glöden brinner för att meka en äkta klassiker i den lite "ovanliga" Olivgröna färgen istället för den mer kända T-gula färgen. Samma utrustning, bara färgen som skiljer de åt!
  • 137 Följare
  • 244 685 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 maj 2016
stefanwasa
30 december 2014 · 766 Inlägg

Vilka gosaker! smile

Vart köpte du dessa ifrån?

Jag ska ju byta dessa bussningar också, men tänkte jag skulle köra på Powerflex för dem övre och polyuretan-bussning i växellådsfästet...men det här är ett bättre alternativ eller?

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
31 december 2014 · 1 128 Inlägg

Extrazz skrev:
Snart är det inte mycket kvar som går att uppgradera iaf... hehe

Kommentera massvis vet ja smile

Ris?
Ros?

Det finns alltid andra grejer man kan förfina, man blir aldrig klar med en bil. wink

Nöjeskör närproducerat
Erikzxz
31 december 2014 · 218 Inlägg

Min bil vibrerar som satan på tomgång efter jag bytte det inre övre motorfästet, om jag greppar tag i delen mellan de 2 fästena så minskar det markant, får väll se om du får samma tongue Har poly på undre och yttre övre så de är ju lite hårdare...

Extrazz En 5a är Livet.
31 december 2014 · 2 005 Inlägg

stefanwasa skrev:
Vilka gosaker! smile

Vart köpte du dessa ifrån?

Jag ska ju byta dessa bussningar också, men tänkte jag skulle köra på Powerflex för dem övre och polyuretan-bussning i växellådsfästet...men det här är ett bättre alternativ eller?

Bytes Affär. Tror det kan vara MPRE´s grejor. Vilket sägs vara hårdare. Polyurentan kan vara många hårdheter.

_Blue_Speed_ skrev:
Det finns alltid andra grejer man kan förfina, man blir aldrig klar med en bil. wink

Klart att det finns mer att uppgradera så sätt. Men snart så finns det ingen svag länk i framvagnen då allting är utbytt mot bättre. Man får ju samla lite i bokhyllan med så.

Erikzxz skrev:
Min bil vibrerar som satan på tomgång efter jag bytte det inre övre motorfästet, om jag greppar tag i delen mellan de 2 fästena så minskar det markant, får väll se om du får samma tongue Har poly på undre och yttre övre så de är ju lite hårdare...

Jag har med hört om detta. Dock har jag kört en bil med liknande setup och jag störde mig iaf inte då på något oljud i torpeden. Vi får se i sommar när bilen kommer ut på vägarna igen.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
2 januari 2015 · 2 005 Inlägg

Var en sväng på skroten i vinterregnet. Letade igenom några V70 och ett 30 tal 850.
Fynden för dagen blev följande.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-06f94b28986ffff878f0951b5f29ae8d.jpg

Jag tror att detta ska räcka förhoppningsvis.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-80afa4bbcaa9a5f42ef4e293fc7780cf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-c20047796ee2d590d6e1061f79d77be5.jpg

Skruvade även ihop en länkarm.
Kommer bli bra detta smile

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
5 januari 2015 · 1 481 Inlägg

Vad är det för orangea små ringar? smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Extrazz En 5a är Livet.
5 januari 2015 · 2 005 Inlägg

Turbo-Fransson skrev:
Vad är det för orangea små ringar? smile

Min lösning på styrstoppet.

Då min bil har vanliga länkarmar org och att jag ska byta till Alu länkarmarna som fanns på de första 850´s. Då kommer min styrvinkel att ökas. Detta medför att jag riskerar att skrapa innerskärmar och tvingas modifiera styrstoppet. Många kör helt utan och på känn. Andra bygget om styrstoppet yttre med fula ditsvetsade plåtbitar. Då jag istället kommer ha mitt styrstopp inre så kan jag istället justera var mitt styrstopp ska vara efter däck/fälg och sänkt bil etc. Jag slipper även en slitage del vilket inte är fyskam.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
5 januari 2015 · 1 481 Inlägg

Extrazz skrev:

Turbo-Fransson skrev:
Vad är det för orangea små ringar? smile

Min lösning på styrstoppet.

Då min bil har vanliga länkarmar org och att jag ska byta till Alu länkarmarna som fanns på de första 850´s. Då kommer min styrvinkel att ökas. Detta medför att jag riskerar att skrapa innerskärmar och tvingas modifiera styrstoppet. Många kör helt utan och på känn. Andra bygget om styrstoppet yttre med fula ditsvetsade plåtbitar. Då jag istället kommer ha mitt styrstopp inre så kan jag istället justera var mitt styrstopp ska vara efter däck/fälg och sänkt bil etc. Jag slipper även en slitage del vilket inte är fyskam.

Jaha! Inte dumt alls! smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Extrazz En 5a är Livet.
5 januari 2015 · 2 005 Inlägg

Turbo-Fransson skrev:

Extrazz skrev:

Turbo-Fransson skrev:
Vad är det för orangea små ringar? smile

Min lösning på styrstoppet.

Då min bil har vanliga länkarmar org och att jag ska byta till Alu länkarmarna som fanns på de första 850´s. Då kommer min styrvinkel att ökas. Detta medför att jag riskerar att skrapa innerskärmar och tvingas modifiera styrstoppet. Många kör helt utan och på känn. Andra bygget om styrstoppet yttre med fula ditsvetsade plåtbitar. Då jag istället kommer ha mitt styrstopp inre så kan jag istället justera var mitt styrstopp ska vara efter däck/fälg och sänkt bil etc. Jag slipper även en slitage del vilket inte är fyskam.

Jaha! Inte dumt alls! smile

Vi får hoppas att det fungerar sen som det ska bara så smile

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Blockerad
5 januari 2015 · 73 Inlägg

Extrazz skrev:
Sugen på ett par Perfo fälgar istället för columba fälgarna. Hade varit nice att hitta någon som vill byta med mina.
Fast en extra Titan hade inte varit fel häller. Är i behov av en extra Pholus fälg med men svåra att få tag på enstaka exemplar visst?

Väntar på mina inkommade paket dessutom.

Jag har en Pholus fälg över! Är du fortfarande intresserad av en?

Extrazz En 5a är Livet.
5 januari 2015 · 2 005 Inlägg

EddE93 skrev:

Extrazz skrev:
Sugen på ett par Perfo fälgar istället för columba fälgarna. Hade varit nice att hitta någon som vill byta med mina.
Fast en extra Titan hade inte varit fel häller. Är i behov av en extra Pholus fälg med men svåra att få tag på enstaka exemplar visst?

Väntar på mina inkommade paket dessutom.

Jag har en Pholus fälg över! Är du fortfarande intresserad av en?

Är den hel och fin så är jag intresserad. Dock inga fantasisummor. Var finns du?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Blockerad
5 januari 2015 · 73 Inlägg

Den är ganska fin, mindre små märken men inget värre. Ge ett bud. Ska troligtvis till jkpg i slutet av veckan så kan ta med den. Kanske ska ta det i pm istället för att smutsa ner din tråd

Extrazz En 5a är Livet.
10 januari 2015 · 2 005 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/176/175114/348322/348322-3514629.jpg

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
TBergsten
10 januari 2015 · 996 Inlägg

Inte funderat på styrstop från C70? smile

Extrazz En 5a är Livet.
10 januari 2015 · 2 005 Inlägg

TBergsten skrev:
Inte funderat på styrstop från C70? smile

De har väl med samma slitage del som tex 850 fast lite tjockare bara?
Tror jag kör på min idee och testar.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
19 januari 2015 · 2 005 Inlägg

Jag glömde nog uppdatera.
Men iaf så fick jag ju hem ett paket för en tid sedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-56bdaa70e1be222ed7b23c1185a78229.jpg

Nya motorkuddar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-aeba873f0175002846d3ff8ceef3219c.jpg

Nya spindelleder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-a779c99e7644296a9aeb7f9c531d1325.jpg

Och en ny hasplåt då min saknades. Detta är ett måste för alla bilar! Inte alls kul att köra i vattenpölar utan en hasplåt och dessutom så skyddar den mot småsten osv.

Ris?
Ros?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Erikzxz
20 januari 2015 · 218 Inlägg

Ser grymt ut detta! Skulle nog också behöva köpa en sån hasplåt till min haha!

Föresten, du som är 850-fantast... jag är mitt uppe i att byta bromsok h bak och har kommit så långt att jag ska ta bort bromsröret från oket men lyckas inte få loss det så nu måste jag byta bromsrör istället... vart får man tag i dessa som är modellanpassade och brukar kopplingen mellan bromsslangen och röret vara lättare att lossa?

Extrazz En 5a är Livet.
20 januari 2015 · 2 005 Inlägg

Erikzxz skrev:
Ser grymt ut detta! Skulle nog också behöva köpa en sån hasplåt till min haha!

Föresten, du som är 850-fantast... jag är mitt uppe i att byta bromsok h bak och har kommit så långt att jag ska ta bort bromsröret från oket men lyckas inte få loss det så nu måste jag byta bromsrör istället... vart får man tag i dessa som är modellanpassade och brukar kopplingen mellan bromsslangen och röret vara lättare att lossa?

Det är inte fel att göra. av någon anledning så brukar dessa saknas efter några år ju.
Har bytt mitt bromsrör höger bak. Jag lyckades inte dela det vid bromsoket då det var väldigt rostigt. Men det finns en koppling vid V bak som man kan lossa vid. Jag hade tur och lyckades få bort det där ifrån. Sen var det bara att lossa det på bakvagnen. Köpte faktiskt ett bromsrör på feltema i lagom längd. Mestadels för att det var enda stället som var öppet xD

Att lossa bromsrör brukar vara en vetenskap. Värme är den bästa vännen. Annars så kan man testa med 6 kantiga nycklar istället för 12 kantiga eller med kråkfötter etc. Det gäller att få maximal anläggningsyta när man ska lossa detta. Annars så kan man ibland snurra bromsoket men oftast måste man ju byta slangen med så det går inte alltid.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
stefanwasa
20 januari 2015 · 766 Inlägg

Ser nice ut med nya delar!

Hur fäster du hasplåten? Finns det färdiga hål i subframen med gängor?

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
Extrazz En 5a är Livet.
21 januari 2015 · 2 005 Inlägg

stefanwasa skrev:
Ser nice ut med nya delar!

Hur fäster du hasplåten? Finns det färdiga hål i subframen med gängor?

Jag vet faktiskt inte tongue Haha. Får ta en titt på skroten och se om det finns någon kvar på någon bil så att man kan ta sig en titt hur de sitter. Det finns oanvända hål /vingar på subframen som jag antar är till detta så.

Edit:
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-f958342c3c1d9955a5a889011ef54bf3.jpg

Så säger Vadis iaf. 5 st skruv och kläms i bakkant?

Senast redigerat av Extrazz (21 januari 2015)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang