Volvo 850 96a T-Grön, T-5R - Återkomsten? - Montering påbörjad..

Åkte och köpte mig en 850 96a T5-R. Ganska sleten visade det sig senare. Men det hindrar en inte ifrån att jobba på ett objekt som behöver kärlek även om det har funnits motgångar och större utgifter som man hade velat kunnat lagt tid och pengar på annat. Följ med in i tråden där glöden brinner för att meka en äkta klassiker i den lite "ovanliga" Olivgröna färgen istället för den mer kända T-gula färgen. Samma utrustning, bara färgen som skiljer de åt!
  • 137 Följare
  • 243 855 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 maj 2016
Djo
11 juni 2015 · 10 157 Inlägg

Extrazz skrev:

hens0 skrev:
Fin bil!

Undrar vad du använde för Obd2 läsare för att läsa ut felkoderna. Har hört att det är problem med att läsa ut på -96 årsmodellerna när Obd2 först kom. har testat 3 olika läsare men de vill inte funka...

Autocom. Körde jag på. Bråkade lite men 96orna är lite special med protokollen. Eller vidas är de enda vettiga att använda det kan gå ner mycket djupare sägs det.

Du kan dock läsa ut blinkkoder från. Motor, ecc, farthållare. Resterande som abs måste de vara instrument till.

Tar vida så gamla som 96or ? tror du måste ha Volvos gamla diagnos system till dom.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Extrazz En 5a är Livet.
11 juni 2015 · 2 005 Inlägg

Djo skrev:

Extrazz skrev:

hens0 skrev:
Fin bil!

Undrar vad du använde för Obd2 läsare för att läsa ut felkoderna. Har hört att det är problem med att läsa ut på -96 årsmodellerna när Obd2 först kom. har testat 3 olika läsare men de vill inte funka...

Autocom. Körde jag på. Bråkade lite men 96orna är lite special med protokollen. Eller vidas är de enda vettiga att använda det kan gå ner mycket djupare sägs det.

Du kan dock läsa ut blinkkoder från. Motor, ecc, farthållare. Resterande som abs måste de vara instrument till.

Tar vida så gamla som 96or ? tror du måste ha Volvos gamla diagnos system till dom.

Autocom funkar på min iaf. Även på andras 96or enligt han jag får hjälp av. Det är bara vad jag har fått berättat att vida sägs klara 96or mm.


Har bytt box till en som jag vet funkar tongue tog den från en bil där allting funkar i så.  Samma fel i min bilfan.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Djo
12 juni 2015 · 10 157 Inlägg

Extrazz skrev:

Djo skrev:

Extrazz skrev:

Autocom. Körde jag på. Bråkade lite men 96orna är lite special med protokollen. Eller vidas är de enda vettiga att använda det kan gå ner mycket djupare sägs det.

Du kan dock läsa ut blinkkoder från. Motor, ecc, farthållare. Resterande som abs måste de vara instrument till.

Tar vida så gamla som 96or ? tror du måste ha Volvos gamla diagnos system till dom.

Autocom funkar på min iaf. Även på andras 96or enligt han jag får hjälp av. Det är bara vad jag har fått berättat att vida sägs klara 96or mm.


Har bytt box till en som jag vet funkar tongue tog den från en bil där allting funkar i så.  Samma fel i min bilfan.

vet många pogram ej tar bilar äldre än 01 och vet att på volvo använder dom någon annan grej på 850 s70

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Extrazz En 5a är Livet.
12 juni 2015 · 2 005 Inlägg

Djo skrev:

Extrazz skrev:

Djo skrev:

Tar vida så gamla som 96or ? tror du måste ha Volvos gamla diagnos system till dom.

Autocom funkar på min iaf. Även på andras 96or enligt han jag får hjälp av. Det är bara vad jag har fått berättat att vida sägs klara 96or mm.


Har bytt box till en som jag vet funkar tongue tog den från en bil där allting funkar i så.  Samma fel i min bilfan.

vet många pogram ej tar bilar äldre än 01 och vet att på volvo använder dom någon annan grej på 850 s70

Mer än jag vet faktiskt.

Iaf jag har idag fått igång ABS skiten iaf smile  Tyckte att bilen gick lite bättre dessutom? Låg i en lång kurva och pressade järnet. bara spann och spann.  Lyckades tända lamda i samband med detta men klarade av att nolla den med min egenbyggda felkodsläsare.


Kommer lite bilder senare.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
13 juni 2015 · 2 005 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-2a367a5218734695bf2c1f0cedcc2b06.jpg

Började plocka bort sidokjolen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-293a4e3f1a73ed1dec94823d3e273fc9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-173dcacf90e2bad53d4a7e76c1971d63.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-d5c17e6bc0a1c9679a6e3008bbc7b092.jpg

Ingen vacker syn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-1c567ddccb5d2aaceab0f5cee0b1a112.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-ae54c7f873ae1fafa0c1752aaa898c6e.jpg

Såg ju bra ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-366d3888333409ebb215cd89d4586e31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-f0d8d1942c8e8ec89852de88b6fecedd.jpg

Som att skära i smör.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-9446e0856b5b32e18aa590ae8e2e3b2c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-5a3e4c1c2f371c07d8d02be9f5b8243b_large.jpg

Lite av all skit som låg i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-7206faba264870e3d912f00d6aa4cf0b.jpg

Viktbesparing.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-1669cc2338da812fdddf50f433e55092.jpg

Bytte instrumenthus till ett annat jag hade liggande.
Fy fan. Felet avhjälptes och nu verkar allting funka med bilen. Förutom två lampor i instrumentpanelen till belysningen som inte vill vara med riktigt.

https://www.youtube.com/watch?v=30OwBWCN8Bc

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Djo
13 juni 2015 · 10 157 Inlägg

Usch va rostigt.

Trevligt dock att nytt mätarhus gjorde susen smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
stefanwasa
13 juni 2015 · 766 Inlägg

Så det var mätarhuset som löste problemet alltså?

Har du fått fram nån info om det går att köpa nya trösklar eller blir det bättre begagnade?

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
Extrazz En 5a är Livet.
13 juni 2015 · 2 005 Inlägg

Det verkar som att insrtumenthuset var en spik i kistan.  Hade tidigare vb givare som var kass med. Men med ett byte av instrumenthuset så lirar allt!

Det går inte. Har fått en länk till en sida i utlandet. Där går det köpa vänster trösklar. Tror de hade en 6st kvar och för en 400 dollar dvs 2600kr. Men de verkade inte vara glada i att skicka till sverige.   högersidan var slutsålda.  Skärmkanter köper man från meca. Mekonomen mm mm

Senast redigerat av Extrazz (13 juni 2015)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
15 juni 2015 · 2 005 Inlägg

Tre timmar senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-1b484a4175f14460b401f4ab7d9ce372.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-7c22241e3bd40fc6c2318d27d583fda0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-4473109b101804dfe8e87d352ae3e65a.jpg

Fick slita ut stolen och vika mattorna åt sidan. Även såga sönder gångjärnet på vänster framdörrdå bilarna står så satans trångt så att man inte kunde komma åt bultarna. Bakdörren hade någon plockat tidigare.
Tog ca 3 timmar med att leta fram en sparklåda som var fin och plocka bort sidokjolen för att inspektera närmar.
Hade lite lite korta blad till igersågen. Annars hade det nog gått lättare och snabbare med längre blad somsagt.
Men men. Nu ligger den hemma hos farsan och tar plats tongue

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Djo
16 juni 2015 · 10 157 Inlägg

Ja det där funkar ju också att göra smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
16 juni 2015 · 1 128 Inlägg

Fyfaaan för rost. Man ser att Sveriges saltade vägar tar död på bilarna. mad

Nöjeskör närproducerat
Extrazz En 5a är Livet.
16 juni 2015 · 2 005 Inlägg

Det är ett spel som de kör med då de vill förnya vagnsparken tongue Övriga länder höjer ju bara skatt/försäkring ju äldre bilarna blir så därför det oftast är billigt att importera en bil wink

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
16 juni 2015 · 1 128 Inlägg

Är nog så. Men rullar ändå sjukt många Volvo från 90-talet fortfarande på våra vägar. Så dom är seglivade som tur är. wink

Nöjeskör närproducerat
Extrazz En 5a är Livet.
16 juni 2015 · 2 005 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Är nog så. Men rullar ändå sjukt många Volvo från 90-talet fortfarande på våra vägar. Så dom är seglivade som tur är. wink

Det börjar dessvärre tunna ut ganska bra.

När jag tog körkort för snart en 10 år sedan så kunde man sitta och välja mellan 7/900 hur man ville.
För några år sedan så började man få sänka sina krav eller hålla ögonen öppna. Det lustiga är att priserna nästan är på väg upp nu istället.

Hur många fina 7/900 ser man idag om man ska vara noga? Det är lite så att man hajar till om man ser något annat än nyaste V70 eller en Audi. Plockar man bort alla "ungdomar" med sönkerkörda lik eller de fina exemplaren då är det verkligen inte många fina kvar känns det som.

Men Det är väl så att man i princip kan köpa en bättre bil idag för samma pengar än att laga något gammalt.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
16 juni 2015 · 2 005 Inlägg

Kommer en liten guide hur man öppnar instrumenthuset.



https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-8c39ef2118cdf987fe024648fba9a153.jpg
Ett instrumenthus.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-a8b7d6857142d683ef5b24c300ae5535.jpg

Verktyg som behöver användas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-dfd03382256993b70e279c168bccf9cb.jpg

Baksidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-368d3745d4b85d1d867937a5ac618cce.jpg

Lossa alla skruvar i yttervarvet. Även de två ljus skrivarna ovanför de två svarta till "färddatorn".
Då får man loss särgen runt mätartavlorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-a81b6c2234baf58f7f988005f537e868.jpg

Lossa skruvarna ovanför färddatorn somsagt och även de tre små skruvarna i mitten. Dessa är ibland i Torx och ibland stjärnskruv. Verkar som att det skiljer lite mellan bil och bil. Även kablaget till färddatorn kan skilja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-3fed12975a3dcc47b5c16f2a67ad2cbc.jpg

Alla skruvar borta som håller plastskyddet på plats. Egentligen så behöver man inte lossa det men enklare att komma åt att trycka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-9f749fb4bab0a2d0ce9bedebb246646f.jpg

Lossade färddatorn. Den kan sitta kvar om man vill. Men lite enklare att få tag i mätartavlorna med den bortplockad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-f303587a268de552f51110070e458cae.jpg

Lossa muttern till turbomätaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-99ff8ce2a9c0431dd8cdbc2f7318b7ed.jpg

Något såhär bör det se ut nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-7861b2e22a02e0747077d0a548aa54b4.jpg

Ta tag i själva mätartavorna och lirka de försiktigt uppåt. Det går att ta lite tag med en smörkniv etc i kanterna så att man delar på de lättare.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-3925b49105e4b6d3fa89452ea675d68f.jpg

När man har fått loss tavlorna så ligger nu räkneverket löst. Dessa hålls med de tre små skruvarna som jag nämde tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-c10d9d2f130193fb6ee42a7c9785f742.jpg

Jag märkte att det finns visst minst två modeller på motorn till räkneverket. En med lös kabel tå trådar och en med 4 trådar och med stift. Trodde att man var tvungen att ha rätt instrumenthus till rätt bil. Men det behöver man inte. Bägge instrumenthusen fungerar oavsett bil och Det går även att skifta själva motorn till räkneverket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-2171bba69c51af2d642805f10cc98268.jpg

Motorn lossad. och överflyttad senare. Sitter bara fast med två skruv. Tror att även här så var ena med torx och den andra med stjärnskruv.

Montering sker i omvänd ordning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-ddaf606ad3b356416edfa68e3162ee0c.jpg

Var noga med att alla bläck till mätarna ligger rätt och att motorn ligger i sina spår i plasten. Annars kan mätaren hamna snett och visa fel eller gå sönder om man har otur.

Blev lite dåligt med bilder sen men allting monteras i omvänd ordning och självfallet fungerade bilen och mätarna som de skulle även fast att jag bytte från 2 stift till 4 stift på räkna verket. Det verkar bara spela roll i själva instrumenethuset och har inget annat att göra med själva bilen.

Senast redigerat av Extrazz (16 juni 2015)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
16 juni 2015 · 1 128 Inlägg

Kryllar av 700/900/800/X70 här. Kanske beror på att jag bor i ett län som har bland de äldsta bilarna i Sverige. wink Ska vi börja med 700 så; alla är ju inte i superskick och 700-serien börjar ju bli till åren men det rullar ändå många här och det finns ett hyfsat antal som är i okej skick tycker jag.

940 är verkligen ingen ovanlig syn här uppe, du ser dom på löpande band och de flesta är faktiskt i förvånansvärt bra skick för sin ålder. Ser betydligt fler 940 än 850is kan jag säga. tongue

X70 dominerar, man ser nästan aldrig en X70 som är rostig. Blir förvånad hur jävla många det är som rullar.

Ska jag ranka antal bilar per serie så blir det på detta vis:
X70
900
800
700

200, jo det är en gammal modell. En allt mer ovanlig syn. sad

Nöjeskör närproducerat
stefanwasa
17 juni 2015 · 766 Inlägg

Bra guide, snyggt jobbat!

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
Djo
17 juni 2015 · 10 157 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Kryllar av 700/900/800/X70 här. Kanske beror på att jag bor i ett län som har bland de äldsta bilarna i Sverige. wink Ska vi börja med 700 så; alla är ju inte i superskick och 700-serien börjar ju bli till åren men det rullar ändå många här och det finns ett hyfsat antal som är i okej skick tycker jag.

940 är verkligen ingen ovanlig syn här uppe, du ser dom på löpande band och de flesta är faktiskt i förvånansvärt bra skick för sin ålder. Ser betydligt fler 940 än 850is kan jag säga. tongue

X70 dominerar, man ser nästan aldrig en X70 som är rostig. Blir förvånad hur jävla många det är som rullar.

Ska jag ranka antal bilar per serie så blir det på detta vis:
X70
900
800
700

200, jo det är en gammal modell. En allt mer ovanlig syn. sad

Kör själv 240 hajar alltid till då man ser en annan ute på vägarna.

740-940 ser man ibland men mest på vintern som tukt bilar.

850 är ej vanlig men man ser dom ibland.

sen från andra generation v70/xc70 så är det rätt vanligt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Extrazz En 5a är Livet.
23 juni 2015 · 2 005 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-047387c71b5eb118b3ff3d02c80cbee3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-bc08e3a85a68d430a4931b948657911a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-84c2d68bee020088ba8291e65f47217c.jpg

Ett besök som sved lite i plånboken..

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Djo
23 juni 2015 · 10 157 Inlägg

Kosta på med fin  grejer kommer bli bra det där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang