Volvo 850 96a T-Grön, T-5R - Återkomsten? - Montering påbörjad..

Åkte och köpte mig en 850 96a T5-R. Ganska sleten visade det sig senare. Men det hindrar en inte ifrån att jobba på ett objekt som behöver kärlek även om det har funnits motgångar och större utgifter som man hade velat kunnat lagt tid och pengar på annat. Följ med in i tråden där glöden brinner för att meka en äkta klassiker i den lite "ovanliga" Olivgröna färgen istället för den mer kända T-gula färgen. Samma utrustning, bara färgen som skiljer de åt!
  • 137 Följare
  • 242 813 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 maj 2016
Extrazz En 5a är Livet.
5 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Blir en liten uppdatering då.

Min bakre torkarmotor vägrar att funka.
Rev ner fulet och kopplade loss motorn från axeln.
Motor snurrade! Först ganska bra fart för att sedan bli tröttare och tröttare. Suck. Kan man inte koppla bort den för att rädda den från att brännas sönder då man vet att axel i torkar mekanismen har nöpit?

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-d79a5ccdffff2bb30dd6935d2de5f41b.jpg

Inte hade den nöpit duktigt häller. Tog en bra stund att få "liv i den". Mycket smörj och sätta fast den i skruvstädet för att lirka loss det.
Försökta slå ut axel med men när jag såg att hela godset hade nöpit runt den tunna plåthylsan som sedan bara smulades sönder så var det att ge upp.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-cc5c7b4b6c5b335739743eca051ce101.jpg

Bara låsringen tog en stund att få bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-eaf9472c0d5e2b914d1abf3598857da1.jpg

Vad är detta för överdrag till torkaren? Kommer från vilken bil?
Den passar inte redigt då skruven som låser torkaren tar i kåpan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-a84f4f00524bc4bcc21bb5a22287a190.jpg

Tajt så att någon har naggat lite på insidan. Hjälper dock inte helt. Luckan/kåpan stängs inte helt ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-cc1f098cd8358fc56a4e8bf50e5bc6c2.jpg

Såhär vart infästningen av torkaren gjort iaf. Kanske är den monterad för långt fram därför kåpan inte smiter förbi muttern helt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-d498438f1e72eb62328aea4e570b0268.jpg

Då jag tröttnade så satte jag tillbaka den trasiga mekanismen. Satte torkaren rakt upp istället.
Alltid retar det någon?
Ska man ha vänster liggande? (850/gen 1 V70, V70 gen 3?)
Stående?
Eller Höger liggande. V70 gen 2?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
6 maj 2014 · 2 005 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-ec4d5b2fe2a33a00d03a201be715b91f.jpg
Nyare torkarmotor och mekanisk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-63dba203bf8f860b2ba448bb0f9a9f91.jpg

Det blir nog att ha torkaren i mittläge. Går ju alltid att ändra om om man skulle vilja.
Det syns ju lite på torkararmen att den inte är gjord för rak montering då den ligger lite åt sidan. Så den "ska" ju egentligen ligga till vänster. Sen så spelar ju spolarvätskans munstycke in lite med.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
AudiRefined
6 maj 2014 · 192 Inlägg

Extrazz skrev:

Racerpatrick skrev:
Fy fan måste ja säga! Vilket j*vla tattar mek dom har gjort på den! yikes Blir galen på folk som inte kan sätta tillbaka det rätt! Visst nödfall så är det undantag. Skönt o se hur en tar han om en R. Följer detta. Keep up big_smile

Baro skrev:
Asså lösnongarna folk gör.. man blir juh förbannad! Och på en R dessutom o.O fint att du lägger ner energi på den smile

Ja man blir knappast förvånad längre över vissa lösningar tongue hehe.
T-5R om man ska vara noga. Även då Tidningen Bilsport Skriver att det inte finns några T-5R som är 96or. Utan det isf är R. Men tittar man på motorkod och inredning så säger min bil emot det redan där.
Jag vill göra så mycket mer. Men då jag inte har ett fast garage och måste ta mig till jobbet vare dag så är det lite svårt att ha ett rullande projekt spec om man vill göra något större. Men det ska man försöka ro hem ändå!


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 5566ae.jpg

Då vart de bara av med hjulet igen!

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … f90232.jpg

Dit med en ny länkarm. även då det tar emot att montera en vanlig istället för Alu som jag letar starkt efter!!

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 67b9a6.jpg
Kan nog använda alla mina länkarmar som sänke vid det här lagret. Känns ju som att man byter 2st per sida per säsong med en 850.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … d5755c.jpg

Testade förskoj skull att slänga på en "turbo" fälg på 302 skivorna. Gick inte redigt fritt från oket om man säger så tongue


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … c88e1b.jpg

Efter att ha råstört mig på att bilen "vibrerar" och att jag fått för mig att vänster bak lager vart på G att gå så blev det att riva isär det.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 82c9cd.jpg

Borta. Drog dock inte loss det med momentnyckeln. utan använde vanlig hylsa och förlängare i form av järnröret. Bara jag som fått för mig att man inte ska lossa saker med momentnycklar? 60-300Nm Vart la att ta i lite antar jag tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 8d7e6b.jpg

Nya på plats.
Testade med nuvarande skivan och en gammal och bägge tyckte jag snurrade snett så att beläggen rörde på sig. Med det nya lagret så står beläggen still och skivan slår inte.
Dock så försvann inte alla mina vibrationer.  Snart lämnar jag inte fulet på verkstad så de får hitta vad som är fel.
Har balanserat däcken två gånger. Kanske något att en fälg ser skev ut. Men jag har testat med 2 andra fälgar och jag tycker mig ha samma vibrationer i bilen ändå. Bromsar är ju bytta runt om. Skivor fram och skivorna bak snurrar ju rakt iaf. Har lagt stållinjal på de och de ser inte skeva ut häller.
Nya backar bak. Både spända och lossade så kan inte vara fel där.
Ny styrväxel och styrleder. Ny vänster länkarm.

Några tips på vad det kan vara? Knölar på däcken? Rekommenderat lufttryck på 17" med noname däck?


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 31d19c.jpg

Iaf nu passerade bilen 33k. Så antar att den snart ska skrotas.. hehe.. En riktig skrothög med andra ord.

Har samma problem med min Volvo 850 GLT, allting är fräscht precis som på din med länkarmar, bussningar, styrleder, skivor, m.m, men har kinadäck på mina Titan-fälgar som förra ägaren hade lagt på och dom är hårda (torkat) och surrar, hoppar, m.m vid körning över 100 km/h. Skulle gissa på att det är däcken som är av kass kvalité.

Mvh Christoffer.

Audi A4 2.0T "Refined" (2006)
Extrazz En 5a är Livet.
8 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Jag skulle vara evigt tacksam om någon person kanske kunde ta och hjälpa mig i helgen och försöka hitta vad det är som glappar i bilen.

Hade uppe bilen på liften och jag känner ett glapp och ibland vill bilen dra till vänster. Jag tycker mig inte se om H länkarm är dålig. Har försökt bända lite utan att se något. Jag märkte att växellådan gjorde lite oljud ifrån sig om man snurrade på den. Kanske kan de vara stödlagret till H sida?

Jag misstänker att mina två bussningar till bakvagnen till multilinken är råslut. Ser ut som att de har pressats isär och glidit upp. Kanske detta som är fel?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dynamic_Bass
8 maj 2014 · 926 Inlägg

Extrazz skrev:
Jag skulle vara evigt tacksam om någon person kanske kunde ta och hjälpa mig i helgen och försöka hitta vad det är som glappar i bilen.

Hade uppe bilen på liften och jag känner ett glapp och ibland vill bilen dra till vänster. Jag tycker mig inte se om H länkarm är dålig. Har försökt bända lite utan att se något. Jag märkte att växellådan gjorde lite oljud ifrån sig om man snurrade på den. Kanske kan de vara stödlagret till H sida?

Jag misstänker att mina två bussningar till bakvagnen till multilinken är råslut. Ser ut som att de har pressats isär och glidit upp. Kanske detta som är fel?

vad för slags ljud ger lådan ifrån sig? det finns ju 4 bussningar egentligen, 2 som håller ihop bakvagns bitarna ihop och 2 som håller bakvagnen i karossen, vilka menar du?

Senast redigerat av Dynamic_Bass (8 maj 2014)

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Extrazz En 5a är Livet.
8 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

Extrazz skrev:
Jag skulle vara evigt tacksam om någon person kanske kunde ta och hjälpa mig i helgen och försöka hitta vad det är som glappar i bilen.

Hade uppe bilen på liften och jag känner ett glapp och ibland vill bilen dra till vänster. Jag tycker mig inte se om H länkarm är dålig. Har försökt bända lite utan att se något. Jag märkte att växellådan gjorde lite oljud ifrån sig om man snurrade på den. Kanske kan de vara stödlagret till H sida?

Jag misstänker att mina två bussningar till bakvagnen till multilinken är råslut. Ser ut som att de har pressats isär och glidit upp. Kanske detta som är fel?

vad för slags ljud ger lådan ifrån sig? det finns ju 4 bussningar egentligen, 2 som håller ihop bakvagns bitarna ihop och 2 som håller bakvagnen i karossen, vilka menar du?

Kugghjuls läte men tycker inte riktigt det låter som enbart det. Känns som att den rör sig mellan splinsen eller in/ut. Svårt som fan att känna och höra när man ligger där själv och försöker hitta orsaken.

Det är de två mellan bakvagnen och karossen. De två stagen i bakvagnen ser hela och fina ut även om åldern har varit framme.

Senast redigerat av Extrazz (8 maj 2014)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
8 maj 2014 · 2 005 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-5c8e537ac7715ffb9c1c01ca525e5de9.jpg

Ett av stagen som håller ihop bakvagnen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-2a1fce603ac19580dbe9eb5faf5a521c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-db2f57e32b175843c60fd863e14757c4.jpg

Vänster och höger sida av bussningen mellan kaross och bakvagn. Ser slitna ut?
Väldigt blöt bil förövrigt. Kom ett riktigt skyfall före.


När man snurrar drivaxlarna så tycker jag det går tungt. Iofs kanske det är så lådan är uppbyggd att den aldrig riktigt kopplas ifrån 100% med alla drev. Känns som att höger sida rätt trög även om vänster känns trög normalt sett. Jag är helt okunnig på ämnet så.

Senast redigerat av Extrazz (8 maj 2014)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dynamic_Bass
8 maj 2014 · 926 Inlägg

Extrazz skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 5e5de9.jpg

Ett av stagen som håller ihop bakvagnen.


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 5a521c.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 4757c4.jpg

Vänster och höger sida av bussningen mellan kaross och bakvagn. Ser slitna ut?
Väldigt blöt bil förövrigt. Kom ett riktigt skyfall före.


När man snurrar drivaxlarna så tycker jag det går tungt. Iofs kanske det är så lådan är uppbyggd att den aldrig riktigt kopplas ifrån 100% med alla drev. Känns som att höger sida rätt trög även om vänster känns trög normalt sett. Jag är helt okunnig på ämnet så.

jag har ju sett vackrare bussningar om man säger så wink lådan är rätt så trög att dra runt, den bore vara något trögare på höger sida så stödlagret sitter där.

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Extrazz En 5a är Livet.
8 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

Extrazz skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 5e5de9.jpg

Ett av stagen som håller ihop bakvagnen.


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 5a521c.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 4757c4.jpg

Vänster och höger sida av bussningen mellan kaross och bakvagn. Ser slitna ut?
Väldigt blöt bil förövrigt. Kom ett riktigt skyfall före.


När man snurrar drivaxlarna så tycker jag det går tungt. Iofs kanske det är så lådan är uppbyggd att den aldrig riktigt kopplas ifrån 100% med alla drev. Känns som att höger sida rätt trög även om vänster känns trög normalt sett. Jag är helt okunnig på ämnet så.

jag har ju sett vackrare bussningar om man säger så wink lådan är rätt så trög att dra runt, den bore vara något trögare på höger sida så stödlagret sitter där.

Ja då är man väl inte fel ute i hur man tänker iaf.  Blir dock ingen renovering av bakvagnen just nu... Bilfan kommer aldrig gå igenom bilsprovningen tongue hehe..

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dynamic_Bass
8 maj 2014 · 926 Inlägg

dessutom om jag inte ser fel på sista bilden så ser det ut som om en bit av metall huset runt bussningen är borta tongue

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Extrazz En 5a är Livet.
8 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Tittar på en annan bild och som är mer högupplöst och jag kan inte ser någon skillnad eller fel iaf? Mer än att de är slitna då tongue Både rost och vattnet gör de svårt att se vad som är vad.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dynamic_Bass
8 maj 2014 · 926 Inlägg

Extrazz skrev:
Tittar på en annan bild och som är mer högupplöst och jag kan inte ser någon skillnad eller fel iaf? Mer än att de är slitna då tongue Både rost och vattnet gör de svårt att se vad som är vad.

det kan vara ögat som lurar mej med tongue

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Extrazz En 5a är Livet.
10 maj 2014 · 2 005 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-5092d35d816ca12b02b9475d87d94f0c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-97c176b5bc3ed962e5d655c9bb9c7e0f.jpg

Dekaltrimmat bilen lite.. Hade en liggande som åkte på bilen. Skulle gjort lite mer men det stod en massa skit vid liften så jag vände i porten mer eller mindre... Men men.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
FjonkeeN93 Volkswagen <3
10 maj 2014 · 1 132 Inlägg

prem lagd! kul att någon lägger ner tid, energi o pengar samt gör det seriöst! big_smile

Allmänt körd i huvudet
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Severin
10 maj 2014 · 1 587 Inlägg

FjonkeeN93 skrev:
prem lagd! kul att någon lägger ner tid, energi o pengar samt gör det seriöst! big_smile

Håller med, härligt som fan att folk tar hand om dessa bilar !

Extrazz En 5a är Livet.
10 maj 2014 · 2 005 Inlägg

FjonkeeN93 skrev:
prem lagd! kul att någon lägger ner tid, energi o pengar samt gör det seriöst! big_smile

Severin skrev:

FjonkeeN93 skrev:
prem lagd! kul att någon lägger ner tid, energi o pengar samt gör det seriöst! big_smile

Håller med, härligt som fan att folk tar hand om dessa bilar !

Riktigt roligt att höra!

Försöker hinna med lite av varje då man har bilen rullande.
Pengar är som vanligt den stora posten på bilar.. Ska man prata trim och uppgradering så är 850 en dyr bil. Fast enda nackdelen jag ser med 5an är soppa förbrukningen tongue hehe.. Får snart bli sponsrad med gratis soppa i ett år.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
mercaa
10 maj 2014 · 558 Inlägg

Hur långt brukar du ta dig på en tank? smile

Extrazz En 5a är Livet.
10 maj 2014 · 2 005 Inlägg

mercaa skrev:
Hur långt brukar du ta dig på en tank? smile

Bra fråga.. Har nog inte kört en hel tank lugn körning faktiskt så vet inte. men ligger en bit över litern iaf.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Severin
10 maj 2014 · 1 587 Inlägg

Extrazz skrev:

mercaa skrev:
Hur långt brukar du ta dig på en tank? smile

Bra fråga.. Har nog inte kört en hel tank lugn körning faktiskt så vet inte. men ligger en bit över litern iaf.

Hur fan jag än kör så kommer jag nästan alltid 600-640km på 60 liter...

Extrazz En 5a är Livet.
11 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Fick ett ryck och slängde in bilen på golvet och fram med domkraften.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-8babcac4d5f45e42bc8107b3a23800b1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-2e12e8c41071ce29d2f8926fbb24dd65.jpg


Bytte Länkarmen höger fram. Nog helt i onödan men nu sitter det 2 helt nya länkarmar fram. Dock! Svänger jag ratten så har jag ett klonk så det glappar någonstans fortfarande i framvagnen!.. Suck!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-86597574e96ee1a09e0df3108af3cdd7.jpg


Tittade även och såg att mig höger motorbussning var tokslut!
Finns det någon värre variant att köpa i poly,delrin,powerflex eller liknande? Eller är det bara original som finns att köpa?



Det vore jätteskoj om man fick lite mer respons!

//Martin

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang