Volvo 850 96a T-Grön, T-5R - Återkomsten? - Montering påbörjad..

Åkte och köpte mig en 850 96a T5-R. Ganska sleten visade det sig senare. Men det hindrar en inte ifrån att jobba på ett objekt som behöver kärlek även om det har funnits motgångar och större utgifter som man hade velat kunnat lagt tid och pengar på annat. Följ med in i tråden där glöden brinner för att meka en äkta klassiker i den lite "ovanliga" Olivgröna färgen istället för den mer kända T-gula färgen. Samma utrustning, bara färgen som skiljer de åt!
  • 137 Följare
  • 243 933 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 maj 2016
Dynamic_Bass
11 maj 2014 · 926 Inlägg

Jag hittade inte något annat än org motorbussning, har du kollat så topplagringarna är hela?

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
baardh
11 maj 2014 · 47 Inlägg

Sido motorfästet finns nog bara i original utförande men det finns 2 olika modeller, det är olika cc mått på bulthålen på dom... Ang klonkandet, har du kollat så att det inte är styrlederna?

Dynamic_Bass
11 maj 2014 · 926 Inlägg

baardh skrev:
Sido motorfästet finns nog bara i original utförande men det finns 2 olika modeller, det är olika cc mått på bulthålen på dom... Ang klonkandet, har du kollat så att det inte är styrlederna?

Han har ny styrväxel :p

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
mercaa
11 maj 2014 · 558 Inlägg

Det lättaste att hitta vart det glappar är om man är två stycken, en som kryper under bilen och kollar noga och känner sig fram medans du svänger fullt.  Har man ett bra öga kan man se vart det rör sig onormalt. Men.. finns säkert fall då man måste ha tryck på däcken.   

Har hört det ska finnas sånna bussningar, så det är nog bara att leta smile

stefanwasa
11 maj 2014 · 766 Inlägg

Men det är inte ett sånt här då?

http://www.skruvat.se/Motorupphangning-P12681.aspx

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
volvobruden84
11 maj 2014 ·

Extrazz skrev:

mercaa skrev:
Hur långt brukar du ta dig på en tank? smile

Bra fråga.. Har nog inte kört en hel tank lugn körning faktiskt så vet inte. men ligger en bit över litern iaf.

Hehe låter som en annan.. Det går inte att köra lugn körning med dom här wink
Min ligger på över litern också men det får dom göra wink

Snyggt jobbat förresten smile Riktigt kul att se ditt jobb med att förfina denna:)

-fredriksson
11 maj 2014 · 68 Inlägg

riktigt fint de blir smile

Volvo 850 R (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
15 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Riktigt roligt med lite kommentarer och feedback!

Så kommer en liten vända iaf.



Hehe. Alltid kul att få svar oavsett om man följer eller bara tittar en en gång eller två.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-18ea1784d731b91d32e3f51936241dca.jpg


Köpt lite nya delar.

Nya stabilisator stag. Monterar de dock efter jag bytt fjädersäte mm.
Nytt Höger motorfäste.  Avbruten montering tongue
Nytt Undre momentstag. Genomfört!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-cb6dbf58dd115330a70cb37e0fe73ce3.jpg


Hade uppe bilen på lyften och vred och vände i den gamla bussningen. Tog en domkraft och plånka och lyckades utan större bekymmer avlasta momentstaget så att det bara var att lossa. Hela skiten vred sig från metall till metall på det gamla vilket indikerar tokslut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-95873b1773f60f09d72ed05892a57306.jpg


Skitsak. helt slut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-51317e09c05e5055809ebc6cb871e905.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-78c5eb671ecd803a4275387a87c5fff1.jpg


Fjädersätet mm på höger sida är som fnöske. Fick stora bitar i näven såfort man tittade på det.
Bytte du Fjädersäte och topplagring vid montering av 60/40 fjädrar och dämpare? *De var helt friska!*   Att man fan aldrig kan lita på säljare. Inte det med att Läcker bilen olja? *Läcker inget!* läckte inte alls från 3 olika ställen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-10730866fac88ed64a4237171499a015.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-0cdce66879e17c14fb53c607d0afc118.jpg

De har på vänster sida har sätt bättre dagar även om de funkar för stunden. Dock byter man ju givetvis i Par.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-a2b6fcff508b1ecc43fed4a34d796183.jpg

Resten ser ju rätt så ledsamt mot nya delar.


Tänkte gett mig på Motorfästet men då min motorlyft har fått fötter till en person som fått för sig att drifta med 850 så blir det att lösa på annat sätt eller vänta tills man kan komma åt den och lyfta motor när man byter motorfästet. Det går inte ta underifrån med plånka och domkraft då remskivorna och oljetråget sitter där. Det vågar jag inte lyfta i iaf.

Det kommer nya tag. Än är bilen inte död iaf!

//Martin

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
mercaa
15 maj 2014 · 558 Inlägg

Man kan ju börja fundera om denna bil var redo för skroten sedan tidigare ägare haft den tongue men bitarna börjar ju falla på plats, så nån gång måste du ju kunna njuta av bilen efter allt arbete du lagt ner smile

När du fått rull på maskinen, hur mycket hårdare är motorfästet där nere? vibrerar det mycket ? kanske svårt att säga gentemot original då ditt var obefintligt haha men tongue   såg något liknande på skruvat för en billig peng.

Jag har fjäder säten, överemotorfäste och stabilisatorstag liggandes. men de gamla vill inte börja ge med sig så man får byta big_smile

Extrazz En 5a är Livet.
15 maj 2014 · 2 005 Inlägg

mercaa skrev:
Man kan ju börja fundera om denna bil var redo för skroten sedan tidigare ägare haft den tongue men bitarna börjar ju falla på plats, så nån gång måste du ju kunna njuta av bilen efter allt arbete du lagt ner smile

När du fått rull på maskinen, hur mycket hårdare är motorfästet där nere? vibrerar det mycket ? kanske svårt att säga gentemot original då ditt var obefintligt haha men tongue   såg något liknande på skruvat för en billig peng.

Jag har fjäder säten, överemotorfäste och stabilisatorstag liggandes. men de gamla vill inte börja ge med sig så man får byta big_smile

Man har ju insett att man säkerligen kunde ha prutat hårdare. Men Vad gör det. Bevisar bara för mig själv och tidigare ägare vem som ska äga dessa bilar. Domen kommer när den ska besiktigas. Får säkert en drös med tvåor ^^

Klart att man vill njuta av bilen. Det gör man men det retar att man får fixa och trixa. Visst det är kul som fan att skruva när man kan ligga på ett riktigt golv och skruva.

Jag får uttala mig mer om det när fjädersätet är bytt och evt motorfästet. Men det jag kan säga nu är att jag gillar hårdheten som blir. Det rycker endast lite vid tomgångs krypning och när man gasar lite. Växlar man eller släpper av så finns det inte ett enda tecken på ryckhet. Hurvida det merför något roligt ljud vet jag inte. Inget jag märker nu iaf.  Är nog mer det övre som get ett argt bi läte då det drar i den mjuka torpedväggen istället.

Bara byt säger jag. Det riskerar ju att slita på det andra friska onödigt mycket. Plus att det är ju några av de lättare och enklare grejorna att byta så.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
16 maj 2014 · 2 005 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-6564d8961227ab5926dfe9baa3a55a8c.jpg

Fick lyfta bra mer än vad jag trodde. Inte så att mitt gamla fäste hade arbetat sig neråt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-7081742cc46e897e38e6959b8ffbb9c3.jpg

Motorfästet borta och rengjort lite snabbt. Satt lite halvhårt. Ett par ringnycklar på bra läng är att rekommendera.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-ef16eac7f7799c9fadb2ecfc1b11ef4b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-3ec1665e356e1b8c73a43fb9ae41aed5.jpg

Inte alls slut. Kunde vicka den från sida till sida utan större bekymmer. Det nya är rätt svårt att ens rubba.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-f8914c984a36c02bc98e3656331134ae.jpg

Monterat bland skiten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-06b2d28559bdd74aed7303463949d787.jpg

Får inte köra med slip/kapmaskiner eller svets i lokalen. Hittade ingen bågfil så fick stå och jobba med ett blad istället.
Skruvarna ville inte släppa innan de började bli runda.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-b30879a08fdc8adcae77fe5c61510db3.jpg

Nu vart han av efter 5 minuter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-4c9837ce12ef42b1013fce11e769c589.jpg

Ett styck fjäderben ute.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-50cf1c860023cb815ecf4f73c6fe8a8f.jpg

Glömde givetvis fjäderspännarna. Men vad jag kommer ihåg så är 60 fjädrarna så korta att de inte spänner utanför dämparens gängor. Hade lite flyt och kunde skruva av det för hand. Annars är det rent livsfarligt att lossa bultarna i toppen!


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-eab5ae1dfb3c7417ca48d8a243e1e2ae.jpg

Ny topplagring och fjädersäte.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-c121307eab4eb4e52d44af59defeec77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-73ef9dd87316c7dbe6f03ddaca0bbefb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-0fb6b9cd68f50d147eb0c62702a0f3e4.jpg

Helt slut! Detta händer bara inte på ett par månader. Att folk inte märker eller orkar bry sig när saker börjar bli dåliga?


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-1aeba8646a5042b8b2c5901c2ab560e2.jpg

Fick givetvis inte bort det nedre fästet häller. Kunde köra med knacken och hålla emot men det började rundas och rök bildades så gav upp och började handjaga istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-6bbaf97eb7a5faafffd136d62ee22d6c.jpg

Nu vart det på plats igen. Hoppas man inte ändrade allt för mycket på hjulvinklarna. Men får la dra in han igen annars. Stabilisatorstaget hittade även på plats efter kortet togs.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-f8747ba35ed98192a2c9916f1a9a35a8.jpg

Klart även här som när på sista muttern som åkte iväg. hittade den senare och skruvades dit.



Besviken så fixades inte mina problem till fulla ändå. Det hoppar och lever i bilfan fortfarande. Dock bra mycket lugnare och nu är nästan bilen körbar istället. Mitt donk i framvagnen finns fortfarande kvar. Vad fan kan det vara. Finns ju liksom typ bara drivaxeln kvar nu och bussningar till K-hämmaren.


Det får helt klart bli nya tag framöver.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Audi_S1Quattro
16 maj 2014 · 158 Inlägg

har samma donk/klonkande från framvagnen i min saab, och det är k-hämmar bussningarna för mig. så kolla det:)
tråkigt att folk ska fuska/skita i att laga grejerna! så det är skönt att se att du gör det ordentligt smile följer sen tidigare , Mvh

Extrazz En 5a är Livet.
21 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Bussningarna till K hämmaren och inte stabilisatorstagen syftar du på? De har jag förvisso inte bytt. Visst det kan mycket väl vara en felkälla till att det donkar. Men inte vibrationerna. Omöjligt säger jag. Tror mer på ett lager eller stödlagret evt numera.

Jag ska ju säga att jag är självlärd så det finns säkert folk som tycker man gör fel men bättre det att man lär sig av sina misstag och bättrar på de. Jag fixar ju till alla bonnalösningar som finns på den nu så. Även om det mestadels bara är att skruva och byta ut delar så är ju det steget bra bättre i kärlek till bilen än vad den har fått innan.


Har inte kommit åt liften det senaste. stod fullsmockat med bilar och ett släp på liften så antar att det står det någon vecka nu. Suck.  C-låset jävlades lite för mig idag med men lyckades få bilen upplåst iaf. Vet ju hur man tar sig in i bilarna men fick igång fjärren som tur var.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-cad4c592e51fc5b1fa668e8850a83c93.jpg

Bjuder dock på en smygbild. Någon som kan gissa vad det är? Billigt var det iaf!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-d7ad6a8eb01b1abc85e842dc86d78428.jpg

Vart en tvätt. Inte för att man får bilen nerskitad på jobbet varje dag iofs men lite får man hålla efter det iaf.

Senast redigerat av Extrazz (21 maj 2014)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
mercaa
21 maj 2014 · 558 Inlägg

Extrazz skrev:
Man har ju insett att man säkerligen kunde ha prutat hårdare. Men Vad gör det. Bevisar bara för mig själv och tidigare ägare vem som ska äga dessa bilar. Domen kommer när den ska besiktigas. Får säkert en drös med tvåor ^^

Klart att man vill njuta av bilen. Det gör man men det retar att man får fixa och trixa. Visst det är kul som fan att skruva när man kan ligga på ett riktigt golv och skruva.

Jag får uttala mig mer om det när fjädersätet är bytt och evt motorfästet. Men det jag kan säga nu är att jag gillar hårdheten som blir. Det rycker endast lite vid tomgångs krypning och när man gasar lite. Växlar man eller släpper av så finns det inte ett enda tecken på ryckhet. Hurvida det merför något roligt ljud vet jag inte. Inget jag märker nu iaf.  Är nog mer det övre som get ett argt bi läte då det drar i den mjuka torpedväggen istället.

Bara byt säger jag. Det riskerar ju att slita på det andra friska onödigt mycket. Plus att det är ju några av de lättare och enklare grejorna att byta så.

Jo man prutar allt för lite hehe.  tvåor är ju jobbiga. aldrig fått de själv men jävlar 600 kr i besiktning för en del är trasig...

jo visst äre så har man rätt verktyg och en bra plats att vara på så, sen så är ju oftast slit delarna inte så dyra. Lacken däremot är ju något man blir deprimerad över vad det kostar att fixa... jo jag ska byta det snart då jag får tummen ur å beställer en  ny katalysator osv.


Gissar på ett fjäderbenstag wink

Extrazz En 5a är Livet.
21 maj 2014 · 2 005 Inlägg

mercaa skrev:
Jo man prutar allt för lite hehe.  tvåor är ju jobbiga. aldrig fått de själv men jävlar 600 kr i besiktning för en del är trasig...

jo visst äre så har man rätt verktyg och en bra plats att vara på så, sen så är ju oftast slit delarna inte så dyra. Lacken däremot är ju något man blir deprimerad över vad det kostar att fixa... jo jag ska byta det snart då jag får tummen ur å beställer en  ny katalysator osv.


Gissar på ett fjäderbenstag wink

Hehe.. Den dagen den sorgen ^^
Visst är tvåor jobbiga.
Har haft  7 bilar tidigare och på ingen av dessa har jag fått en enda 2a! Prickfitt! Har nog kört igenom  5-6st andra bilar utan en anmärkning. Sen flyttade jag och besiktningskärringen hittade en länkarm som var glapp. 2 veckor gammal. Tror inte det. Rostfärgad dragkrok. idiot som inte ens sa något utan bara bockade för ombesiktning. Suck. Samma idiot stod på en kompis bil och repade en kofångare i plast och sa att det var rost här.  Den senaste bilen jag hade visste jag om lite små bekymmer. Tex så rasade startmotorn samma dag som besiktningen. De hjälpte mig så glapp ändå när jag stod där och puttade igång den xD Skulle fått anmärkning för svag handbroms  men  de sa att kommer jag förbi innan stängning så skriver vi inget.  De fick lite fika bröd dagen efter ^^

Jag tycker det är roligt med folk som gör sitt jobb men som ser att denna person tar hand om bilarna så då kanske man strunta i att döma för skitfel istället. Visst det är deras jobb och så. Men när man får anmärkningar på påhittat skit då blir man sur.

370kr kostade det nu. Hade gått någon krona billigare om man tog deras rek tid men passar ju aldrig xD

Visst är det så att har man någonstans att skruva så blir det roligare. Verktygen får man ju köpa eller låna så det kostar ju en bra slant bara det.

Lacken och rost är ju det tråkiga. Om nu inte motorn rasar dvs . Hehe. Gjort lite överslags räkning och det är dyrt att hålla ett grönt skåp rullande.


hmm.. Så säger du bara.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
PlumCrazy
23 maj 2014 · 881 Inlägg

Underbart att se hur mycket jobb och energi du lägger ner! Jag vet hur det är med dessa säljare som säger sitt, men i själva verket är det helt annars. Samma sak hände mig nyligen och det är lätt hänt att man blir less!

Man ska inte ge upp! smile

å jag håller med, det är dyrt att äga R-skåp! big_smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
volvobruden84
23 maj 2014 ·

Det är imponerande jobb du gör med denna smile

Och ja håller med om besiktningen där , om dom ser att man sköter om bilen osv så kan dom väl släppa skitgrejjer med bara en påpekan att fixa det.
Har haft tur på det viset jag faktiskt att dom sagt muntligt istället om små saker som inte är nån fara igentligen.

Keep up the good work smile

Extrazz En 5a är Livet.
25 maj 2014 · 2 005 Inlägg

volvobruden84 skrev:
Det är imponerande jobb du gör med denna smile

Och ja håller med om besiktningen där , om dom ser att man sköter om bilen osv så kan dom väl släppa skitgrejjer med bara en påpekan att fixa det.
Har haft tur på det viset jag faktiskt att dom sagt muntligt istället om små saker som inte är nån fara igentligen.

Keep up the good work smile

Riktigt roligt och höra. Motiverar en bara mer och mer!

PlumCrazy skrev:
Underbart att se hur mycket jobb och energi du lägger ner! Jag vet hur det är med dessa säljare som säger sitt, men i själva verket är det helt annars. Samma sak hände mig nyligen och det är lätt hänt att man blir less!

Man ska inte ge upp! smile

å jag håller med, det är dyrt att äga R-skåp! big_smile

Energin finns. Mekplatser finns men är begränsade. Tex så stod det  tre bilar och ett släp vid liften när jag skulle dit och skruva. Så man blir lite låst även om det går att meka ute. Dock gillar inte mina grannar det. Pengarna är inte problemet såsett om man sprider ut kostnaderna lite. Men visst fan är det bra dyrt. får ju prioritera och ta de billiga sakerna så att den är rullande.  Skoj att höra att man inte är ensam så att man bara vill lägga ner tongue


Som vissa har gissat så är det ett org fjäderbenstag. Snuskigt billigt på Volvo förövrigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-1c9dbe09176a71f0ac026024afb55746.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-95cfa5d915f281368cac4e7bc85c9703.jpg

Blir lite mek idag. Dock tror jag att bilen snart faller till den eviga vila. Allt för mycket oväsen i maskinen och läckage på ställen där det inte ska vara. Så på måndag får vi veta om bilen kommer vara levande om nu den inte tackar för sig innan dess.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
volvobruden84
25 maj 2014 ·

Håller tummarna att besiktningen flyter på bra , och att bilen håller ihop.
Vart är läckagen förresten? Hör av dig om det är något mer maskinellt du behöver från min reservdelsgröna så kan jag kika på vad jag kan ordna fram isåfall.

Hoppas att bilen inte behöver falla till sin eviga vila , utan att den fortsätter tuffa på.
Vore synd om den säger upp sig själv nu när du grejjat så mycket med den!

napster33
25 maj 2014 · 166 Inlägg

Alltid trevligt med Volvo entusiaster som vill hålla liv i sina bilar och inte bara skrotar och köper nytt.
lycka till, prem lagd

BMW 318i "little bby" (1988)
Audi a4 "2.0T SP Quattro" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang