Volvo 850 96a T-Grön, T-5R - Återkomsten? - Montering påbörjad..

Åkte och köpte mig en 850 96a T5-R. Ganska sleten visade det sig senare. Men det hindrar en inte ifrån att jobba på ett objekt som behöver kärlek även om det har funnits motgångar och större utgifter som man hade velat kunnat lagt tid och pengar på annat. Följ med in i tråden där glöden brinner för att meka en äkta klassiker i den lite "ovanliga" Olivgröna färgen istället för den mer kända T-gula färgen. Samma utrustning, bara färgen som skiljer de åt!
  • 137 Följare
  • 244 276 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 maj 2016
PlumCrazy
7 juni 2014 · 881 Inlägg

Den boxen... lol  Finns inga ord. Ser ju ut som någon öppnat boxen med en hammare för att kunna löda om den, för att sedan stänga den igen med lim och plastsplitter...

Mattorna vart mycket finare efter tvätten, men det är ändå tråkigt med föregående ägare som inte brytt sig om dom. Jag menar, det är ju ändå tygmattor.

Snyggt vart det med staget, och billigt med. smile

Tummen upp!

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Extrazz En 5a är Livet.
7 juni 2014 · 2 005 Inlägg

volvobruden84 skrev:
Blev kalas med staget smile
Tycker också det blev skillnad med staget monterat faktiskt nu när min fick sitt på plats.

Som sagt vägarna idag är ju rena skämtet på många ställen =/

Skönt att du löste handbromsproblemet smile
Håller tummarna att det inte blir nåmer strul nu! smile

Tycker det gjorde sig rätt bra på bilen.
Få bara se om man hinner in till besiktning bara. Jobbar 7-4 och svårt att komma ifrån tidigare. samma tider stänger ju SBP så.

PlumCrazy skrev:
Den boxen... lol  Finns inga ord. Ser ju ut som någon öppnat boxen med en hammare för att kunna löda om den, för att sedan stänga den igen med lim och plastsplitter...

Mattorna vart mycket finare efter tvätten, men det är ändå tråkigt med föregående ägare som inte brytt sig om dom. Jag menar, det är ju ändå tygmattor.

Snyggt vart det med staget, och billigt med. smile

Tummen upp!

Ja man börjar undra faktiskt. I vissa avseenden så ångrar man köpet lite. inte vare sig pengar eller så utan att det troligen hade funnit bättre projekt. men men skitsamma här ska skruvas. Nu ska vi nog säga att jag kan nog få mattorna bättre och få bort de få färgskiftningar som finns kvar i de. Hade bara underlättat om man hade haft ett riktigt garage att vara i 24/7.

Staget visste var det skulle sitta så wink



Kanske blir en tråkig eller rolig framtid framöver. Har svårt som fan att känna och höra hur bilen mår. Den drar bra mycket olja. evt turbon? och jag tycker inte den alltid känns så pigg som den ska vara. känns som att den hurrar lite av sig. kanske något lager eller krökt stake. vad vet jag. Siktar på ny motor men ganska dyrt plus att jag vill isf göra en botten som tål allt för att slippa göra om det när man säsong efter säsong ska plocka mer häst.
Underbar dag förövrigt. Inte en bil ute. surt. knappt något folk? vad fan sitter alla och glor på Gladiatorerna eller? Internet känns segt. Inget på tv. Ingen att ringa eller umgås med och livet känns faktiskt ganska surt stundtals. Inte så kul när andra börjar gå vidare i livet och man sitter ensam kvar och undrar vad fan som händer framöver..

Suck.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
PlumCrazy
7 juni 2014 · 881 Inlägg

Extrazz skrev:

volvobruden84 skrev:
Blev kalas med staget smile
Tycker också det blev skillnad med staget monterat faktiskt nu när min fick sitt på plats.

Som sagt vägarna idag är ju rena skämtet på många ställen =/

Skönt att du löste handbromsproblemet smile
Håller tummarna att det inte blir nåmer strul nu! smile

Tycker det gjorde sig rätt bra på bilen.
Få bara se om man hinner in till besiktning bara. Jobbar 7-4 och svårt att komma ifrån tidigare. samma tider stänger ju SBP så.

PlumCrazy skrev:
Den boxen... lol  Finns inga ord. Ser ju ut som någon öppnat boxen med en hammare för att kunna löda om den, för att sedan stänga den igen med lim och plastsplitter...

Mattorna vart mycket finare efter tvätten, men det är ändå tråkigt med föregående ägare som inte brytt sig om dom. Jag menar, det är ju ändå tygmattor.

Snyggt vart det med staget, och billigt med. smile

Tummen upp!

Ja man börjar undra faktiskt. I vissa avseenden så ångrar man köpet lite. inte vare sig pengar eller så utan att det troligen hade funnit bättre projekt. men men skitsamma här ska skruvas. Nu ska vi nog säga att jag kan nog få mattorna bättre och få bort de få färgskiftningar som finns kvar i de. Hade bara underlättat om man hade haft ett riktigt garage att vara i 24/7.

Staget visste var det skulle sitta så wink

-Text-

Nå, inte ska du börja ge upp nu. Det viktigaste är att aldrig ge upp. Visst ångrar jag mitt köp också delvis, men nu är man ju med ena foten i skiten, så då är det lika bra att kliva in helt och städa upp samt slutföra vad man börjat med. smile

Ett lager eller stake skulle du definitivt höra. Det tror jag inte är felet. Att den drar olja är ingen ovanlighet hos 850 turbo. Sen är ju bilen trots allt snart 20 år gammal och har varit med om ett och annat genom sina dagar. Visst kan det vara turbon som håller på att börja ge med sig, men det brukar man kunna höra.

Även min drar olja som ett troll, antagligen pga dåliga ventiltätningar. Jag fyller bara på och är glad. Många 850 turbo ägare vet att dom drar olja, men vill inte erkänna detta...

Skulle jag vara du så skulle jag köra tills den rasar och sedan bygga motor om du fortfarande vill. Inte ska vi börja ge upp hoppet om livet på grund utav en bil. wink

Mvh

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
volvobruden84
8 juni 2014 ·

Håller med Plumcrazy. Ge inte upp nu. Du vet att det bara är att höra av sig om du behöver nå delar osv så kollar jag på det.
Det löser sig ska du se smile

Extrazz En 5a är Livet.
13 juni 2014 · 2 005 Inlägg

Såg att jag hade en M56 Låda med 4.00 utväxling . Borde jag inte ha en M56L? Vad är det som isf skiljer?

Sugen på en Quaife diff men 10 lök är ganska saftigt.
Försöker komma över något riktigt bra att ha pryl dessutom. Blir en stor utgift men klart värt att ha.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dynamic_Bass
13 juni 2014 · 926 Inlägg

Extrazz skrev:
Såg att jag hade en M56 Låda med 4.00 utväxling . Borde jag inte ha en M56L? Vad är det som isf skiljer?

Sugen på en Quaife diff men 10 lök är ganska saftigt.
Försöker komma över något riktigt bra att ha pryl dessutom. Blir en stor utgift men klart värt att ha.

M56 L 4.00
M56 H 4.25

Tror dock att det bara är slutväxlen som skiljer.
Vad är de för pryl? Sen behöver du inte quaife med org setup iaf :p vet inte vad du har dock .

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Extrazz En 5a är Livet.
22 juni 2014 · 2 005 Inlägg

Men då borde en  H låda vara lite snabbare på slutväxeln? Eller blir det tvärtom? Länge sen man drevade om moppar tongue

Händer inte spec mycket just nu. Haft en hel del annat för mig.  Måste ha tag i ett garage till vintern för en bra peng. Måste fixa min vinterpulka och sen förvaring åt en annan bil och transport. Samlar lite pengar och dregglat över saker man vill ha.. hehe

Prylen jag ska plocka hem är en motor. Inte vilken motor som helst. Inget märkvärdigt. Men det blir oljebyte och provstart på den de kommande veckorna.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
volvobruden84
22 juni 2014 ·

Ahh , blir det maskinen du messa mig om? Eller hittat något annat? smile
Hoppas det löser sig med bil o transport osv för det andra å ^^ smile

Extrazz En 5a är Livet.
22 juni 2014 · 2 005 Inlägg

volvobruden84 skrev:
Ahh , blir det maskinen du messa mig om? Eller hittat något annat? smile
Hoppas det löser sig med bil o transport osv för det andra å ^^ smile

Japp. Det är den "lilla Röda" det gäller.
Det måste jag hitta en som kan låna ut en bil. Har några att fråga imorgon på jobbet så ^^.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
volvobruden84
22 juni 2014 ·

Ahh blir spännande med maskinen! smile

Hehe håller tummarna att du hittar en lämplig bil smile Han står bara där och ser lessen ut nu wink

skutte Bilrekonditionerare
22 juni 2014 · 453 Inlägg

Kul projekt :-) Ge inte upp, alla med gamla bilar vet hur det är.. Du är inte ensam, kämpa på :-) Löste det sig med ABS boxen?

Senast redigerat av skutte (22 juni 2014)

MVH Rikard
Extrazz En 5a är Livet.
22 juni 2014 · 2 005 Inlägg

volvobruden84 skrev:
Ahh blir spännande med maskinen! smile

Hehe håller tummarna att du hittar en lämplig bil smile Han står bara där och ser lessen ut nu wink

Jobbar för fullt på den fronten tongue

skutte skrev:
Kul projekt :-) Ge inte upp, alla med gamla bilar vet hur det är.. Du är inte ensam, kämpa på :-) Löste det sig med ABS boxen?

Roligt att höra smile Projektet har tagit en paus lite. Har börjat sukta efter att bygga hus men tror att det ännu bara kommer ligga på drömstadiet. Bilen kommer får friskt blod framöver så det sparas och planeras för fullt. Ska inhandla en liten rolig present till kärran sen med och bygga en snarlik lösning som en av mina andra drömbilar har.  ABS boxen fungerar inte riktigt fullt ut. Mottar gärna lösningar på detta. Något man kan mäta sig fram?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
olofmikael
24 juni 2014 · 123 Inlägg

Fattar inte hur jag kunnat missa den här tråden! Som många påpekat redan så äre kul att se en volvo av den här ovanligare kalibern bli räddad från förfall. smile min fråga är, vart beställde du fjäderbensstaget? Frågade på volvo här hemma men dom kunde inte hitta nåt.. Prem lagd såklart wink

Mvh micke

Extrazz En 5a är Livet.
25 juni 2014 · 2 005 Inlägg

olofmikael skrev:
Fattar inte hur jag kunnat missa den här tråden! Som många påpekat redan så äre kul att se en volvo av den här ovanligare kalibern bli räddad från förfall. smile min fråga är, vart beställde du fjäderbensstaget? Frågade på volvo här hemma men dom kunde inte hitta nåt.. Prem lagd såklart wink

Mvh micke

Riktigt Roligt att höra ska du veta!
Ett gammalt skåp tror inte många kan röra på sig. Dessutom efter 30k plus mil Så nog blir de lite paffa då man faktiskt hänger på rätt bra eller åker ifrån de så. Hade det varit en T-gul så hade nog folk haft en annan syn tror jag. Men en grön? Kanske inte hypen runt färgen men den gröna är desto ovanligare.

Det där om att de inte hittar grejor på Volvo är vanligt. Har själv haft bekymret att de inte orkar eller ens kan leta i sina egna system.  Så ta du och spring in med Art 9204176-3   Osäker på om sista 3an ska finnas i art numret dock. Står i katalogen men tror inte att deras system ville det. 750kr ska du betala.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
PlumCrazy
25 juni 2014 · 881 Inlägg

Extrazz skrev:

olofmikael skrev:
Fattar inte hur jag kunnat missa den här tråden! Som många påpekat redan så äre kul att se en volvo av den här ovanligare kalibern bli räddad från förfall. smile min fråga är, vart beställde du fjäderbensstaget? Frågade på volvo här hemma men dom kunde inte hitta nåt.. Prem lagd såklart wink

Mvh micke

Riktigt Roligt att höra ska du veta!
Ett gammalt skåp tror inte många kan röra på sig. Dessutom efter 30k plus mil Så nog blir de lite paffa då man faktiskt hänger på rätt bra eller åker ifrån de så. Hade det varit en T-gul så hade nog folk haft en annan syn tror jag. Men en grön? Kanske inte hypen runt färgen men den gröna är desto ovanligare.

Det där om att de inte hittar grejor på Volvo är vanligt. Har själv haft bekymret att de inte orkar eller ens kan leta i sina egna system.  Så ta du och spring in med Art 9204176-3   Osäker på om sista 3an ska finnas i art numret dock. Står i katalogen men tror inte att deras system ville det. 750kr ska du betala.

9204176 är numret. smile

Dom blir rätt paffa när man drar förbi med ett grått skåp också. ;D Har ju samma motor i min i.o.m automat.

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
olofmikael
25 juni 2014 · 123 Inlägg

Super schysst av er, tack! smile nä, t-gul sticker ju ut på ett annat sätt. Men för oss som vet så är oliven å den gråa en allt ovanligare syn, å bara en sån sak tilltalar ju mej mer, vem vill inte va unik liksom?!

Nu vart deju en skitmånad med pengar så får vänta med staget, men att vänta på uppdateringar kostar inget! smile

/micke

Extrazz En 5a är Livet.
1 juli 2014 · 2 005 Inlägg

Det var ett tag sedan!

Iaf tyckte bilen lät för lite så blev att bygga avgassystem.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-a0f80d5b0999723f069fb8ece4300906.jpg

Fick in bilen i ett garage. Den Svenska sommaren är ju den bästa dan på året och som vanligt stod regnet som spö i backen strax efter man fått in bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-5bd8fa30a5bf9b43a5737ff509a030ea.jpg

Bort med det gamla systemet och spara övergången och slutröret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-c7ec8f079757451b42060a1405fd7891.jpg

Efter lite kapande och mätande så blev detta en bra start.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-07c506ec5e3015f0f08c2847a37a8d8a.jpg

Ser inte alls så dåligt ut. Även om det är lite plats så är det ganska trångt ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-cfb8a7e55e8db395292ee411bb2af653.jpg

Fick flytta in bilen en bit men vart inga bekymmer att fortsätta så.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-2d3ee746049f085868bf11c23daecebe.jpg

Började fixa med upphängningarna till avgassystemet istället. Vart inte alls dumt när man väl böjt till de så de passade. Lilla skruvstädet man kom över med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-40c72b70ffd92595ed9a065c0be1b8f1.jpg

Ser inte alls dumt ut. Skulle vilja ha ner bilen en bit. Dock lär man väl ta varenda fartgupp och trottoar som finns antar jag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-84ba3809954e3cbf8bf511567bf5891b.jpg

Det blev lite stessigt de sista så har inga bilder på resterande byggande. Men får bli en bild på en skitig kärra och rostig dragkrok iaf. Fick till det rätt bra. ska dock böja till sista biten så att det inte sticker iväg lite som det gör.
Annars är jag nöjd med hur pass bra man fick upp det mot karossen så att det inte tar i. Slår ingenting förutom precis lite när man startar bilen. Ska se om det går att sätta något fäste till eller om det avhjälps när man fixar det allra sista.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Alexlindblad
1 juli 2014 · 354 Inlägg

Blev ju bra med röret vad är de för tum du kör med? smile

Och ang sänkningen så ryckte jag fjädrarna på mitt ex 850 fram och 3 varv bak och man behövde aldrig va orolig över att de skulle ta i eller de gjorde de aldrig för hon iallafall :p

Fint jobb du gör med bilen för övrigt! Följer här i tystnad jag haha..

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Extrazz En 5a är Livet.
1 juli 2014 · 2 005 Inlägg

Alexlindblad skrev:
Blev ju bra med röret vad är de för tum du kör med? smile

Och ang sänkningen så ryckte jag fjädrarna på mitt ex 850 fram och 3 varv bak och man behövde aldrig va orolig över att de skulle ta i eller de gjorde de aldrig för hon iallafall :p

Fint jobb du gör med bilen för övrigt! Följer här i tystnad jag haha..

Vart 3" efter katalysatorn. Vad slutröret är på vet jag inte men 4" är det iaf om inte större.
Låter somsagt helt knäpptyst i bilen. brummar lite utanför och hur de låter på avstånd vid pådrag vet jag faktiskt inte ännu. Tror den är rätt tyst ändå.


Har ju 60/40 sänkning på. Funderar på att gå ner från nuvarande 45 till 40 i däckhöjd med. gör ju lite skillnad dock blir gapet mot hjulhusen ännu större.

Det uppskattas ska du veta!

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Pantsfoff
1 juli 2014 · 204 Inlägg

Fint! Men jag tycker det ser så tråkigt ut utan emblemen sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang