Vw polo 1.4tdi -07.. Bromsen Tappar tryck / tar långt ner.

hardrox
3 februari 2014 · 731 Inlägg

snabbt att något inte stod rätt till.
Bromsen tar extremt långt ner och den är svampig, känner inte att den blir stum när bilen är igång.

Går ibland att trycka pedalen hela vägen till mattan..

Igår efter en lång körning (6mil) så prövade jag göra en rätt hårt inbromsning i ca 70 och jag fick inte abs att börja jobba, så det är definitivt mycket sämre bromsförmåga nu.

Pedalen verkar vara hårdare när bilen är avstängd dock.

Jag har kollat det här innan jag skriver här:

Inga synliga skador på bromsslangar(vad jag såg) provade även be en kompis bromsa så jag kunnat se om det var en ballong på någon av dom.
Bromsnivån har inte rört sig en millimeter.
Kollat alla skivor och klossar. Dock inte klossarna på insidan. Allt såg helt okej ut.
Handbroms fungerar som den ska, låser bakdäck utan problem.


Bilen är en 1.4 tdi (80hk) från 2007. Mätarställning ganska exakt 13,000 mil.

Vart börjar jag? Har misstänkt att det kanske kan vara att huvudbromscylindern läcker tryck, men det är inget jag kan bekräfta. Sen läste jag något om en vakuumpump som verkar vara samma som bränslepumpen (inte gratis .. )

Notera att jag inte mekat med några bromsar på den här bilen och således har jag inte lyckats få in luft i systemet osv.


Mvh Eduard

Audi RS3 (2018)
Volvofarfar
3 februari 2014 · 1 312 Inlägg

Skulle ju gissa Invändig läckage i huvudcylinder, prova att byta bromsvätska/lufta bromsarna.
Många som fuskar med att byta vätskan, och den drar åt sig fukt. vilket kan pajja mycket

Senast redigerat av Volvofarfar (3 februari 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Peppe666 Bra men mild
3 februari 2014 · 72 Inlägg

Precis fått ordning på bromsarna på volvon min med samma problem!


Sjunker pedalen om du håller tryck eller är den bara svampig?


Mina bromsar var svampiga som satan, luftade otroliga mängder vätska, ungefär 4 liter. haha.
Utan skillnad, smörjde upp bromsoken flera gånger, bytte även ett utan skillnad.
Bytte även huvudbromscylinder.

Fick för mig att byta skivor och belägg fram eftersom då får kolvarna i oken jobba på ett annat läge.
Vips hade jag hård bromspedal igen.

Senast redigerat av Peppe666 (3 februari 2014)

hardrox
3 februari 2014 · 731 Inlägg

Pedalen sjunker sakta när jag håller tryck på den. Vet inte om den är svampig faktiskt.
Men sjunker gör den.

Och mina klossar är väldigt lite kvar på så jag ska nog börja med att byta alla klossar faktiskt.

Audi RS3 (2018)
Peppe666 Bra men mild
4 februari 2014 · 72 Inlägg

Aha... Då har nog volvofarfar helt rätt. sad

hardrox
7 februari 2014 · 731 Inlägg

Alla skivor och belägg är nya.
Luftat bromsar.
Böt huvud broms cylindern, och luftade.

Ingen skillnad, pedalen går i botten vid lätt tryck. Märks typ inte när man kör, enbart när man står stilla.

Någon som har några idéer ?

Audi RS3 (2018)
uhlin
7 februari 2014 · 2 834 Inlägg

Ny eller beg huvudcylinder? Beg. kan ju va trasig den med. Om ny, säker du fått ur all luft ur systemet?

hardrox
7 februari 2014 · 731 Inlägg

Begagnad, dock ett års garanti och dessutom testad. Samt 6800mil gammal.

Sannolikheten att min var trasig från början är obefintlig. Dom går inte sönder på så kort tid, oftast ska dom hålla bilens livslängd...

Jag är inte säker att jag fått ut all luft, speciellt inte ur abs enheten, pedalen känns lite fjädrande när bilen är avstängd men det går inte att trycka den i botten oavsett hur hårt man pressar.

Kan det vara luft kvar i abs enheten? Går det att lufta den själv ?
Han använt mig av trycksättning på behållaren och sen öppnat alla hjul. Förbrukade ca 2L bromsvätska under luftningen.

Audi RS3 (2018)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 februari 2014 · 13 749 Inlägg

hardrox skrev:
Alla skivor och belägg är nya.
Luftat bromsar.
Böt huvud broms cylindern, och luftade.

Ingen skillnad, pedalen går i botten vid lätt tryck. Märks typ inte när man kör, enbart när man står stilla.

Någon som har några idéer ?

hur menar du med märks typ inte när man kör? känns den normal?

isånt fall är det inget fel

del bilar kan man bromsa pedalen ner i golvet fast det inte är något fel.

brukar vara vanligast på diesel..oxå krånglat med en audi som var likdan..
den smög det sig dock in luft så vi var tvungen att byta men sen luftade vi och krånglade och hade oss sen visade det sig att vi bara tryckte ner skiten i golvet fast allt fungerade tog en stund innan vi insåg det då den känndes lika kass som den trasiga smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Volvofarfar
8 februari 2014 · 1 312 Inlägg

På vissa bilar MÅSTE man köra abs pumpen manuellt för att få ur luften (vet inte om det gäller för denna), kolla åxå om du har en sån "lastventil" som sitter vid bakaxlen för att reglera trycket till bakbromsarna= mera last, mera broms bak, om du har det måste den vara helt ihoptryckt med ett buntband eller liknade, annars kan luften vara svår att få ur.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
mb_pucken
8 februari 2014 · 5 088 Inlägg

Känns den bra när man kör så skulle inte jag vara orolig
Har stött på många bilar som pedalen sjunker sakta på när man står still smile
Har lurat mig flera gånger på jobbet (VAG mek) och dom gör så smile oftast på dieselbilar smile vet inte vad det beror på dock smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 februari 2014 · 13 749 Inlägg

mb_pucken skrev:
Känns den bra när man kör så skulle inte jag vara orolig
Har stött på många bilar som pedalen sjunker sakta på när man står still smile
Har lurat mig flera gånger på jobbet (VAG mek) och dom gör så smile oftast på dieselbilar smile vet inte vad det beror på dock smile

verkar som deras servo är förjävla starkt och det är derför.
för vi stog som 2idioter och kämpade med den där audin innan vi insåg att bromsarna var perfekta.. smile
den tryckte man i golvet utan problem och det känndes som när man kört huvudbromscyl på en gammal volvo.

så dessa får man provköra så inser man rätt snart om det är ett problem eller ej

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
hardrox
8 februari 2014 · 731 Inlägg

Jag har också läst om att pedalen kan sjunka, men jag tror faktiskt att jag har luft kvar i systemet. Ska försöka hitta någon som kan göra en riktigt luftning. Vad kostar det på en auktoriserad verkstad ? Ink bromsvätska osv.

Och den känns delvis normal när jag kör, men pump bromsar jag lite så tar den mindre o mindre för varje pumpning.

Dvs jag får trycka mycket hårdare för att få bilen att bromsa.  Jag vill i alla fall få den luftad av ett "proffs" så jag kan utesluta luften helt. Någon i stockholm som vill lufta min polo imorgon(Söndag) ? Skicka pm(ersättning erbjuds).
Man behöver in med datorn för att få igång abs enheten vad jag förstått..

Audi RS3 (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang