Få en 850 T-5R att låta mer

Reso
6 februari 2014 · 237 Inlägg

Har en 850 T-5R som jag gärna skulle vilja få att låta lite mer och vassare.

Är en nybörjare men försöker lära mig så mycket jag kan och så fort jag kan.
Läst lite om att dumpventiler och öppet filter ska få turbon att låta lite mer, men låter inte riktigt så mycket som jag vill. Tänkte sätta på ett sport avgassystem när jag får pengar också, men är lite osäker på det också.

Några förslag?

Att någon utan kunskaper inte bör ha en sådan här bil vill jag gärna inte höra..

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Mack Forum- och sitemoderator
6 februari 2014 · 26 150 Inlägg

Ett rostfritt sportavgassystem och jag tror du absolut är i hamn med ditt mål.
Lite provande av antalet/storlekarna på ljuddämparna eventuellt, men sen så.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Reso
6 februari 2014 · 237 Inlägg

Låter perfa, har för mig att dumpventilerna är borttagna på den och jag har öppet filter, skulle jag kunna göra någonting där för att turbon ska pusta ut lite högre?

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
fookyu
6 februari 2014 · 86 Inlägg

Culprates skrev:
Låter perfa, har för mig att dumpventilerna är borttagna på den och jag har öppet filter, skulle jag kunna göra någonting där för att turbon ska pusta ut lite högre?

Är dumpventlierna borttagna??
Då råder jag dig att stoppa tillbaka dumpventilEN.

Vill du ha tryck/pys ljud så räcker det med ett öppet luftfilter, vill du ha mer ljud så kan du alltid plocka bort dämpningen ifrån motorhuven. Vill du trots detta ha ordentligt fjortispys så är väl en öppen dumpventil att "föredra", då krävs det dock att du pluggar din orginalare.
Köp en riktig dump bara smile

Avgasljud får du lättast genom att stoppa dit en fullflödes helsats(3-3.5" ifrån tåbo'n) med race-katt och en dämpare.

Ha det!

Röda bilar är skit :(
Reso
6 februari 2014 · 237 Inlägg

fookyu skrev:
Är dumpventlierna borttagna??
Då råder jag dig att stoppa tillbaka dumpventilEN.

Ursäkta mig, jag är som sagt inte så jättekunnig på motorer.
Menar såklart att dumpventilen är öppen.

Fjortispys vet jag väl inte om jag vill kalla det, älskar när turbon pyser. hmm

Men tack för råden. smile

Senast redigerat av Culprates (6 februari 2014)

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Tobzter
6 februari 2014 · 3 145 Inlägg

Jt 3" avgassystem. .så låter den riktigt mysigt sen

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
fookyu
6 februari 2014 · 86 Inlägg

Culprates skrev:

fookyu skrev:
Är dumpventlierna borttagna??
Då råder jag dig att stoppa tillbaka dumpventilEN.

Ursäkta mig, jag är som sagt inte så jättekunnig på motorer.
Menar såklart att dumpventilen är öppen.

Fjortispys vet jag väl inte om jag vill kalla det, älskar när turbon pyser. hmm

Men tack för råden. smile

Jasså du har en öppen dump, då kanske det är något lurt med turbon ifall den inte låter tillräckligt.
Gör som så att du låter en polare köra förbi dig några gånger i din bil så får du höra hur den låter utifrån.
Kan vara så att du har så pass bra dämpad bil att du själv inte "hör" monsterpyset!
och då löser du det genom att ta bort dämpningen!

Här nere kallas det fjortispys, jag kör själv så wink

Har en 945 turbo med öppet filter, 3" rostfritt fullflödes, och borttagen dämpning från huven och det pyser riktigt mysigt utifrån och "tillräckligt" innefrån!
Bör tillägga att jag kör med originaldump och ett laddtryck på ~1kg.

Senast redigerat av fookyu (6 februari 2014)

Röda bilar är skit :(
Reso
6 februari 2014 · 237 Inlägg

fookyu skrev:

Culprates skrev:

fookyu skrev:
Är dumpventlierna borttagna??
Då råder jag dig att stoppa tillbaka dumpventilEN.

Ursäkta mig, jag är som sagt inte så jättekunnig på motorer.
Menar såklart att dumpventilen är öppen.

Fjortispys vet jag väl inte om jag vill kalla det, älskar när turbon pyser. hmm

Men tack för råden. smile

Jasså du har en öppen dump, då kanske det är något lurt med turbon ifall den inte låter tillräckligt.
Gör som så att du låter en polare köra förbi dig några gånger i din bil så får du höra hur den låter utifrån.
Kan vara så att du har så pass bra dämpad bil att du själv inte "hör" monsterpyset!
och då löser du det genom att ta bort dämpningen!

Här nere kallas det fjortispys, jag kör själv så wink

Har en 945 turbo med öppet filter, 3" rostfritt fullflödes, och borttagen dämpning från huven och det pyser riktigt mysigt utifrån och "tillräckligt" innefrån!

Hmm, öppen dump och öppet filter på 855an också.. Visst låter den, men har hört en 850R som pyser så mycket högre och aggressivare, så antingen beror det på att han har tagit bort dämpningen från huven, eller så är den helt enkelt vässad i hela motorn?

Haha har faktiskt aldrig hört hur bilen låter utanför, intressant nu när jag tänker på det.. Kanske låter mer än vad jag tror. smile

Senast redigerat av Culprates (6 februari 2014)

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
fookyu
6 februari 2014 · 86 Inlägg

Culprates skrev:

fookyu skrev:

Culprates skrev:

Ursäkta mig, jag är som sagt inte så jättekunnig på motorer.
Menar såklart att dumpventilen är öppen.

Fjortispys vet jag väl inte om jag vill kalla det, älskar när turbon pyser. hmm

Men tack för råden. smile

Jasså du har en öppen dump, då kanske det är något lurt med turbon ifall den inte låter tillräckligt.
Gör som så att du låter en polare köra förbi dig några gånger i din bil så får du höra hur den låter utifrån.
Kan vara så att du har så pass bra dämpad bil att du själv inte "hör" monsterpyset!
och då löser du det genom att ta bort dämpningen!

Här nere kallas det fjortispys, jag kör själv så wink

Har en 945 turbo med öppet filter, 3" rostfritt fullflödes, och borttagen dämpning från huven och det pyser riktigt mysigt utifrån och "tillräckligt" innefrån!

Hmm, öppen dump och öppet filter på 855an också.. Visst låter den, men har hört en 850R som pyser så mycket högre och aggressivare, så antingen beror det på att han har tagit bort dämpningen från huven, eller så är den helt enkelt vässad i hela motorn?

Haha har faktiskt aldrig hört hur bilen låter utanför, intressant nu när jag tänker på det.. Kanske låter mer än vad jag tror. smile

Det finns en uppsjö av dumpventiler som låter olika, visa jamar som katter och vissa låter som att det är ett odjur under huven! Bäst ljud enligt mig får man ifall man har en stängd dump, men då förstår man själv att grejerna inte lever så länge wink

Du får prova dig fram helt enkelt, men börja med att lyssna på dumpen utanför bilen! Vi man ha in ljudet så kan man alltid veva ner rutan smile)

Röda bilar är skit :(
Reso
6 februari 2014 · 237 Inlägg

fookyu skrev:

Culprates skrev:

fookyu skrev:

Jasså du har en öppen dump, då kanske det är något lurt med turbon ifall den inte låter tillräckligt.
Gör som så att du låter en polare köra förbi dig några gånger i din bil så får du höra hur den låter utifrån.
Kan vara så att du har så pass bra dämpad bil att du själv inte "hör" monsterpyset!
och då löser du det genom att ta bort dämpningen!

Här nere kallas det fjortispys, jag kör själv så wink

Har en 945 turbo med öppet filter, 3" rostfritt fullflödes, och borttagen dämpning från huven och det pyser riktigt mysigt utifrån och "tillräckligt" innefrån!

Hmm, öppen dump och öppet filter på 855an också.. Visst låter den, men har hört en 850R som pyser så mycket högre och aggressivare, så antingen beror det på att han har tagit bort dämpningen från huven, eller så är den helt enkelt vässad i hela motorn?

Haha har faktiskt aldrig hört hur bilen låter utanför, intressant nu när jag tänker på det.. Kanske låter mer än vad jag tror. smile

Det finns en uppsjö av dumpventiler som låter olika, visa jamar som katter och vissa låter som att det är ett odjur under huven! Bäst ljud enligt mig får man ifall man har en stängd dump, men då förstår man själv att grejerna inte lever så länge wink

Du får prova dig fram helt enkelt, men börja med att lyssna på dumpen utanför bilen! Vi man ha in ljudet så kan man alltid veva ner rutan smile)

Tog bort dämpningen under huven nu, kändes som att jag släppte ut mer ljud och in i bilen, med andra ord så lät det högre!
Men menar du att det låter mer om dumpen är stängd? Och vart kan man få tag på dessa dumpar som gör att det monstrar under huven och hur vet man vilken man ska sikta in sig på?

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
fookyu
6 februari 2014 · 86 Inlägg

Culprates skrev:

fookyu skrev:

Culprates skrev:

Hmm, öppen dump och öppet filter på 855an också.. Visst låter den, men har hört en 850R som pyser så mycket högre och aggressivare, så antingen beror det på att han har tagit bort dämpningen från huven, eller så är den helt enkelt vässad i hela motorn?

Haha har faktiskt aldrig hört hur bilen låter utanför, intressant nu när jag tänker på det.. Kanske låter mer än vad jag tror. smile

Det finns en uppsjö av dumpventiler som låter olika, visa jamar som katter och vissa låter som att det är ett odjur under huven! Bäst ljud enligt mig får man ifall man har en stängd dump, men då förstår man själv att grejerna inte lever så länge wink

Du får prova dig fram helt enkelt, men börja med att lyssna på dumpen utanför bilen! Vi man ha in ljudet så kan man alltid veva ner rutan smile)

Tog bort dämpningen under huven nu, kändes som att jag släppte ut mer ljud och in i bilen, med andra ord så lät det högre!
Men menar du att det låter mer om dumpen är stängd? Och vart kan man få tag på dessa dumpar som gör att det monstrar under huven och hur vet man vilken man ska sikta in sig på?

Skönt att du fick mer ljud nu!
Med en "stängd" dump så byggs trycket upp på ett lite halvfarligt sett och när det trycket väl hittar ut så kommer det i olika instacer. Låter helt stört, används ofta på riskokare inom drifting, dvs folk som byter motor/turbo varannan dag!
Ska du köpa en riktig dump så är det Greddy eller HKS du bör kika efter. ÄKTA som fan är det du måste vara noga med, bör finnas för ~1,5-3000kr! Det finns mycket som kan gå fel ifall kina-kopian ger upp under laddtryck, så det är en billig försäkring att köpa rejäla grejer för att spara borde motor och turbo smile

Röda bilar är skit :(
Reso
6 februari 2014 · 237 Inlägg

fookyu skrev:

Culprates skrev:

fookyu skrev:

Det finns en uppsjö av dumpventiler som låter olika, visa jamar som katter och vissa låter som att det är ett odjur under huven! Bäst ljud enligt mig får man ifall man har en stängd dump, men då förstår man själv att grejerna inte lever så länge wink

Du får prova dig fram helt enkelt, men börja med att lyssna på dumpen utanför bilen! Vi man ha in ljudet så kan man alltid veva ner rutan smile)

Tog bort dämpningen under huven nu, kändes som att jag släppte ut mer ljud och in i bilen, med andra ord så lät det högre!
Men menar du att det låter mer om dumpen är stängd? Och vart kan man få tag på dessa dumpar som gör att det monstrar under huven och hur vet man vilken man ska sikta in sig på?

Skönt att du fick mer ljud nu!
Med en "stängd" dump så byggs trycket upp på ett lite halvfarligt sett och när det trycket väl hittar ut så kommer det i olika instacer. Låter helt stört, används ofta på riskokare inom drifting, dvs folk som byter motor/turbo varannan dag!
Ska du köpa en riktig dump så är det Greddy eller HKS du bör kika efter. ÄKTA som fan är det du måste vara noga med, bör finnas för ~1,5-3000kr! Det finns mycket som kan gå fel ifall kina-kopian ger upp under laddtryck, så det är en billig försäkring att köpa rejäla grejer för att spara borde motor och turbo smile

Oj, lät lite riskfyllt.

Jo, det låter ju inte som någonting man vill spara pengar på. Måste det vara någon speciell storlek/modell eller är det universal?

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
fookyu
6 februari 2014 · 86 Inlägg

Culprates skrev:
Oj, lät lite riskfyllt.

Jo, det låter ju inte som någonting man vill spara pengar på. Måste det vara någon speciell storlek/modell eller är det universal?

ÄKTA Greddy Typ-R http://www.japtuning.se/catalog/product … ucts_id/41
ÄKTA HKS SSQV 3 http://www.japtuning.se/catalog/product … cts_id/643

Ja det gäller att vara lite försiktig just när det kommer till tryck smile
Hybrid-Ventiler ska ge ett bra ljud samt vara skonsamma för maskinen har jag hört, alltså både öppna och återcirkulerande. Behöver dock justeras in för att fungera bäst!

Det finns säkert någon speciell formell du ska gå efter för att få så pass bra förhållande som möjligt mellan turbo-dump-vakuum-tryck. Det vågar jag dessvärre inte svara på sad
Biltema säljer universal med 38mm anslutning, så kanske mellan 35-55 beroende på vad man har för grejer/trim!

Röda bilar är skit :(
Reso
6 februari 2014 · 237 Inlägg

fookyu skrev:

Culprates skrev:
Oj, lät lite riskfyllt.

Jo, det låter ju inte som någonting man vill spara pengar på. Måste det vara någon speciell storlek/modell eller är det universal?

ÄKTA Greddy Typ-R http://www.japtuning.se/catalog/product … ucts_id/41
ÄKTA HKS SSQV 3 http://www.japtuning.se/catalog/product … cts_id/643

Ja det gäller att vara lite försiktig just när det kommer till tryck smile
Hybrid-Ventiler ska ge ett bra ljud samt vara skonsamma för maskinen har jag hört, alltså både öppna och återcirkulerande. Behöver dock justeras in för att fungera bäst!

Det finns säkert någon speciell formell du ska gå efter för att få så pass bra förhållande som möjligt mellan turbo-dump-vakuum-tryck. Det vågar jag dessvärre inte svara på sad
Biltema säljer universal med 38mm anslutning, så kanske mellan 35-55 beroende på vad man har för grejer/trim!

Bugar och bockar för all hjälp! Hoppas jag lär mig endel på denna sidan, lär behövas om jag ska fortsätta äga denna bil.. smile

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
fookyu
6 februari 2014 · 86 Inlägg

Culprates skrev:
Bugar och bockar för all hjälp! Hoppas jag lär mig endel på denna sidan, lär behövas om jag ska fortsätta äga denna bil.. smile

Det var så lite så!
Har skittråkig på kontoret så det var kul att skriva av sig lite wink

Du har köpt dig en riktigt bra bil så kör på bara, kolla vätskorna iaf 1 gång i veckan för att vara på den säkra sidan! Var inte rädd för att köra till din lokala verkstad så fort du vill få reda på något eller få något felsökt, glöm inte att vara med under varje skruvdrag så att du hänger med och lär dig!
En undersökning kostar mindre än ett ras.

Man behöver inte vara bäst, men att kunna skruva lite med sin egna bil och förstå vad man gör kan vara bland det roligaste som finns!
Tar hällre en natt i garaget under bilen än på krogen och under en brud lol

Lycka till nu! big_smile

Röda bilar är skit :(
Blyfot_Racing
6 februari 2014 · 904 Inlägg

fookyu skrev:

Culprates skrev:
Låter perfa, har för mig att dumpventilerna är borttagna på den och jag har öppet filter, skulle jag kunna göra någonting där för att turbon ska pusta ut lite högre?

Är dumpventlierna borttagna??
Då råder jag dig att stoppa tillbaka dumpventilEN.

Vill du ha tryck/pys ljud så räcker det med ett öppet luftfilter, vill du ha mer ljud så kan du alltid plocka bort dämpningen ifrån motorhuven. Vill du trots detta ha ordentligt fjortispys så är väl en öppen dumpventil att "föredra", då krävs det dock att du pluggar din orginalare.
Köp en riktig dump bara smile

Avgasljud får du lättast genom att stoppa dit en fullflödes helsats(3-3.5" ifrån tåbo'n) med race-katt och en dämpare.

Ha det!

Hej ville bara säga att han behöver inte plugga sin originalet, ja har inte gjort det på min å det funkar klockrent.

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
RymdSeglet N/A
6 februari 2014 · 165 Inlägg

Bara så att ni vet så fungerar turbos jättebra utan dumpventil, en del jag känner kör utan dom och det fungerar helt klockrent, och har gjort det länge.
Låter dessutom bättre utan!

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
6 februari 2014 · 126 Inlägg

RymdSeglet skrev:
Bara så att ni vet så fungerar turbos jättebra utan dumpventil, en del jag känner kör utan dom och det fungerar helt klockrent, och har gjort det länge.
Låter dessutom bättre utan!

En turbo bör ha någon form utav avlastningsventil. Om du stänger gasspjället stiger trycket och turbon hamnar i "surge".
Förmodligen så har de du känner en s.k återcirkulerande ventil, den låter inte så värst mycket men leder tillbaka luften till inloppsröret

Nystedt88
6 februari 2014 · 411 Inlägg

tobzter skrev:
Jt 3" avgassystem. .så låter den riktigt mysigt sen

Håller med, JT 3" hade jag på min GLT lät förjävla gött!

Volvo 240 "Hjördis" (1980)
Volkswagen Passat "Familjebilen" (2013)
spokenratt
6 februari 2014 · 3 860 Inlägg

Nystedt88 skrev:

tobzter skrev:
Jt 3" avgassystem. .så låter den riktigt mysigt sen

Håller med, JT 3" hade jag på min GLT lät förjävla gött!

Exakt.. JT 3", öppet filter och sen trimmar du den... Klart!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang