Har inte kicker tagit patent på 4-kantiga högtalare?

Japs-Jens
19 november 2006 · 1 503 Inlägg

Satt och kikade på blocket och fick syn på denna annons.

http://www.blocket.se/vi/10081156.htm?ca=14_s

Jag hade för mig att kicker tagit patent på just 4-kantsformen på membranet. Rätta mig om jag har fel.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Kornz Solfilmsmontör
19 november 2006 · 947 Inlägg

Antingen så har du fel eller så har något annat företag köpt rättigheterna att bygga fyrkantigt membran.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
freddan70 Team Tondöv
19 november 2006 · 649 Inlägg

finns fler som gör 4-kantiga basar!

Japs-Jens
19 november 2006 · 1 503 Inlägg

freddan70 skrev:
finns fler som gör 4-kantiga basar!

Jaså, hade jag inte en aning om...har nämligen aldrig sett någon annan här på garaget med 4-kantsbasar med något annat märke än kicker. Nån som vet om det finns NÅGON här på garaget som har det?

Senast redigerat av Oboy6 (19 november 2006)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Miklen
19 november 2006 ·

kan man ta patent på en 4kantig bas ?

Codreanu
19 november 2006 · 50 Inlägg

haha ta patent på en fyrkantig bas? det låter rätt korkat att en lag skulle hindra en från att göra FYRKANTIGA basar. Som att jämföra med att ta patent på fyrkantiga skålar eller liknande..

vw_performance Greve
19 november 2006 · 1 058 Inlägg

kicker hävdar att deras design är patenterad, ni kan ju gå in på deras hemsida om ni inte tror det..

PoLoud =D
Japs-Jens
19 november 2006 · 1 503 Inlägg

vw_performance skrev:
kicker hävdar att deras design är patenterad, ni kan ju gå in på deras hemsida om ni inte tror det..

big_smile Just de, va nog där jag läste det.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Japs-Jens
19 november 2006 · 1 503 Inlägg

Codreanu skrev:
haha ta patent på en fyrkantig bas? det låter rätt korkat att en lag skulle hindra en från att göra FYRKANTIGA basar. Som att jämföra med att ta patent på fyrkantiga skålar eller liknande..

Fyrkantiga skålar uppfanns FÖRMODLIGEN innan patentet uppfanns. Och därigenom så finns det ingen som har patent på just 4 kantiga skålar. Fyrkantiga basar däremot uppfanns FÖRMODLIGEN efter patentet uppfanns och därmed har kanske någon patenterat fyrkantsbasen.

B.t.w. har förresten för mig att om man tar patent på något så är det för att man vill skydda en viss TEKNISK funktion. Däremot om man vill skydda designen på sin produkt har jag för mig att det heter att man mönsterskyddar produkten, i detta fall designen på skålarna.

Senast redigerat av Oboy6 (19 november 2006)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
dbakuten TEAM dBAkuten
19 november 2006 · 865 Inlägg

Kicker har patent på vissa delar av basen inte att basen i sig är 4kantig. Efter Kicker kom med en 4kantig bas så dök det upp massa kopior på marknaden.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
compact
19 november 2006 · 100 Inlägg

ha ha undra vem som tog patent på runda basar först för då måste ju alla andra va kopior hehe wink

Oldsmobile Delta 88 "Lower" (1981)
BMW 740ia "Gang" (1995)
tobi
19 november 2006 · 562 Inlägg

Om dom nu har det så låter det ju skumt som att ta patent på att bara mitt företags bil hjul får vara runda ni andra får väl ta fyrkantiga?

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
Catling Old School Ford
19 november 2006 · 600 Inlägg

Om man kan patent på färg så kan man det väll på form :S

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "ELD" (1981)
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Japs-Jens
19 november 2006 · 1 503 Inlägg

tobi skrev:
Om dom nu har det så låter det ju skumt som att ta patent på att bara mitt företags bil hjul får vara runda ni andra får väl ta fyrkantiga?

Hade hjulet uppfunit i dagens samhälle så är jag säker på att uppfinnaren tagit patent på det. Fatta va pengar den personen skulle tjänat!

Senast redigerat av Oboy6 (19 november 2006)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Vogge
19 november 2006 · 494 Inlägg

de skulle ju inte vara så shockerande om de hade patent på de men de är ju ett så luddigt område de har patent på fyrkantiga högtalare men kopiorna kanske skiljer sig något som då gör att de klarar sig från att dras inför rätta.
hörde att de finns någon som har rättigheterna till happy birthday låten i usa (förståss) så om man ska sjunga den offentligt måste man betala så de skulle ju inte vara helt otippat att någon har rättigheterna till en fyrkantig högtalare.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Japs-Jens
19 november 2006 · 1 503 Inlägg

Vogge skrev:
de skulle ju inte vara så shockerande om de hade patent på de men de är ju ett så luddigt område de har patent på fyrkantiga högtalare men kopiorna kanske skiljer sig något som då gör att de klarar sig från att dras inför rätta.
hörde att de finns någon som har rättigheterna till happy birthday låten i usa (förståss) så om man ska sjunga den offentligt måste man betala så de skulle ju inte vara helt otippat att någon har rättigheterna till en fyrkantig högtalare.

Amerikanare, VARFÖR blir jag INTE förvånad?! big_smile
Men rättigheterna till happy birthday..ne de skulle ju vara sjukt!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Codreanu
20 november 2006 · 50 Inlägg

haha det förvånar mig faktist inte..

Miklen
20 november 2006 ·

Oboy6 skrev:

Vogge skrev:
de skulle ju inte vara så shockerande om de hade patent på de men de är ju ett så luddigt område de har patent på fyrkantiga högtalare men kopiorna kanske skiljer sig något som då gör att de klarar sig från att dras inför rätta.
hörde att de finns någon som har rättigheterna till happy birthday låten i usa (förståss) så om man ska sjunga den offentligt måste man betala så de skulle ju inte vara helt otippat att någon har rättigheterna till en fyrkantig högtalare.

Amerikanare, VARFÖR blir jag INTE förvånad?! big_smile
Men rättigheterna till happy birthday..ne de skulle ju vara sjukt!

Stämningarnas land smile

a_glad
20 november 2006 · 293 Inlägg

har för mig att jag sett någon äldre MDS bas som varit fyrkantig... eller har jag fel ? tongue

Du Ska Synas Eller Höras När Du Kommer, Antingen Eller Men Helst Båda Sammtidigt!
Jackoo
20 november 2006 · 141 Inlägg

nej då glad du har så rätt wink MDS har gjort en serie som va fyrkantig:P

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström
Nöjd kund hos Waarwest.se & Blekingebilradio.se samt JAWS motorsport!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang