AUDI A3 Sportback 2.0TFSI - OEM+

Senaste update: Bilen såld, projektet avslutat
  • 76 Följare
  • 115 710 Visningar
  • Projektet avslutat 29 januari 2015
TomBjorklund VAGIS Car Club
10 juni 2014 · 1 093 Inlägg

Provmontage!

Nu börjar det finnas hopp, efter lite våldsam justering så passade Faceliftade stötfångaren fint! Man har lite tur som kan få hjälp när det saknas både tid och kunskap...

Efter att slipgrunden blivit lagd så fick den torka ordentligt innan provmonteringen, efter att allt passats in och justerats blev det avslipning inför lackeringen.

Letar tyvärr fortfarande efter S-line diffusern, men det kommer nog framöver. Bilen är körbar utan wink

BlueScreeen skrev:
jävlar vad grymt det kommer att bli big_smile

Tack! smile hoppas på det jag med.


Självklart kommer det lite bildbevis!

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-ca34cac708f18faaf1b80d55f9f7caa1.jpg

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-aee14ca6ed24e6095f75b5239a277cbf.jpg

-----------------------------------------------------------

Detta var allt för denna update! smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
10 juni 2014 · 2 405 Inlägg

Härligt smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Oxygen
10 juni 2014 · 629 Inlägg

Bra jobbat!

Billling
11 juni 2014 · 362 Inlägg

Fan så skönt för dig! smile Blir grymt bra!

TomBjorklund VAGIS Car Club
11 juni 2014 · 1 093 Inlägg

Lack och 10K views på projektet!

Trevlig dag igår; sol och riktigt varmt, det var nu totalt över 10 000 views på projektet sedan starten och sist men inte minst så var det lackering av bilen!

Ett riktigt kalas-tack till Kalle och Fredrik som såg till att babianröven (röd), riktade bakskärmen och bakluckan nu matchar resten av bilen igen. Det är något speciellt med nylackerade ytor, så ruskigt blanka och fina, blir ett helvete att polera upp resten av bilen nu roll

Förhoppningsvis så blir det montering av det mesta nästa vända, längst tid blir det väl för rutlimmet att torka ordentligt.

Nu när den här bakluckan dessutom är helt rensad så kommer bakrutetorkaren inte att få åka i igen, så det är en sak mindre att bry sig om. wink

-----------------------------------------------------------

Kalas med lite uppmuntran, det tackar man för! smile

psyco skrev:
Härligt smile

Oxygen skrev:
Bra jobbat!

Billling skrev:
Fan så skönt för dig! smile Blir grymt bra!

-----------------------------------------------------------

Självklart så blir det en hög med bilder från lackboxen!
Håll tillgodo big_smile

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-c7a99e4c4733ab75befb24b587fdc90a.jpg

Allt uppradat och avtorkat/blåst inför lackering...

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-0272616861ee3588a34a39a56bb7bfed.jpg

Fredrik följer recept för en underbar Akoya Silver-metallic big_smile

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-7665cf730a5bca632a3948371911a6d8.jpg

Kalle maskerar det svartlackerade området på bakluckan (översta delen)

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-9b16db16fe94b35c8459283e18d960e1.jpg

En baklucka som snart är i rätt färg tack vare Kalle och hans spruta! smile

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-5de318476a83a9d5ea177f6bfe178bdf.jpg

Nylackerad bakskärm ala Akoya!

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-5afecb059f91f9a0fe69536031cc014a.jpg

Blankt som tusan, MY09 Faceliftad stötfångare i rätt färg och nyans!

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-54565f287dedafe9f458111c8e099013.jpg

Dörren till vänster (original) och bakskärm (nylackerad), ingen synlig nyansskillnad!

-----------------------------------------------------------

Nu är det som sagt montering som väntar, bara backsensorn som ska i stötfångaren och en ruta som ska limmas! Allt för denna dagen och åter igen tack alla ni som kommenterar och pushar smile

Nu blir det snart nya bilder med den uppdaterade bakdelen, men gå gärna in och lägg en röst på bilen om ni har tid!

Morsning!

Senast redigerat av t_one21 (11 juni 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Billling
11 juni 2014 · 362 Inlägg

Som sagt innan, det ser förj*vla bra ut smile

TomBjorklund VAGIS Car Club
13 juni 2014 · 1 093 Inlägg

Någon lika ivrig som mig...

Preasty som hjälpt mig med att återställa och visuellt dessutom förbättra Audin har klipulver på fingrarna, lika mycket som jag har...

Det trillar in någon bild då och då när han tagit en liten stund att fixa något mer. Ska bli skönt att få den klar nu så att vi kan lägga fokus på hans EVO III som ska ner på hjulen igen efter en omfattande genomgång (motorbyte till smidd, omdragning av all el i motorrummet, mm.). Sen behöver även sambons A3a lite kärlek med byte av bussningar i bakvagnen. smile

Tänkte bara dela med mig av två bilder idag, den första visar hur mycket bättre det ser ut med en svartlackerad överdel på baklckan och den andra hur enkelt det är att installera givaren/antennen till en backvarnare om man inte har en OEM* i sin bil smile

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-16e89fa81ea63631ed836e1766698280.jpg

Saknas en polering av taket och ett tonat bromsljus... kanske en vinge med?

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-8d669c7883ab32eb2c43ddb6f68a5257.jpg

Det är alltså enbart den långa aluminium-remsan som behövs i själva stötfångaren, resten sätts bak i bilen (kommer mer info om detta).

-----------------------------------------------------------

*Jag valde mellan att köra på en OEM-lösning eller eftermarknads-PDC. Valet blev ett litet eftermarknadssystem för en riktigt låg kostnad av ett par enkla anledningar:
- OEM var på tal men medförde ett par problem: håll för PDC-sensorerna fanns men för 2009ans sensorer, som behöver 2009ans styrdon som inte är 100% säkert kompatibelt med 2005ans ECU. Alternativt borrat om hålen för 2006ans sensore och kört OEM fast med risken att de inte sitter så perfekt som de borde (inte snyggt original på 2006an heller)
- Eftermarknadsvarianter erbjöd två alternativ; Elektromagnetisk sensor eller "vanliga" med ultraljud, varav den första inte krävar att man borrar hål i stötfångaren men inte kan visa vart hindret finns utan enbart känner att det närmarsig någonstans bakom stötfångaren.

Att till en låg kostnad få in PDC utan att ha hål i en nylackerad stötfångare gjorde att valet blev elektromagnetisk avkänning som dessutom ger en otroligt enkel installation.


-----------------------------------------------------------

Billling skrev:
Som sagt innan, det ser förj*vla bra ut smile

Haha, du kan få säga det 100 gånger till wink

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
BlueScreeen
13 juni 2014 · 2 030 Inlägg

snyggt!!! big_smile
Det där med parkeringssensorn får du väldigt gärna berätta vidare på, och vad det kostar! smile lät riktigt intressant smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
TomBjorklund VAGIS Car Club
19 juni 2014 · 1 093 Inlägg

Äntligen en bil igen!

Gårdagens slit har hängt med och lär göra det veckan ut...
Äntligen är den monterad igen, kopplade som hastigast in LED-slingorna i bakluckan tidigare ikväll. Det som är kvar nu innan den är helt monterad bak är ström till backsensorn, diffuser och att sätta tillbaka inredningen i bakluckan.

Lite pyssel och justeringar innan nya bakluckan satt som den skulle men det var snabbt ordnat. Jag är riktigt nöjd med toningen på bakljusen och bromsljuset (som helt smälter in i bakluckan nu), stilrent blev det. Blir att smyga på toning på sidoblinkers med tror jag smile

Jagar vidare efter S-line diffusern och har äntligen fått bekräftat vilket art.nummer den har; 8P0 807 434 G
Jepp, nu sitter det utan till!!! big_smile

Få se om jag väntar med att skicka pengar på den innan jag ska bygga om avgassystemet. Känns dumt att montera den och riskera att den tar sakda av nuvarande bondmek som ljuder idag.

Oavsett planerna framöver så var det skönt att sitta bakom ratten igen,  höra insugssuset och lite baktändning och bludder ur 3"-röret... Blir att putsa till fälgarna dock, de hade tyvärr krackelerat i färgen på två ställen. Så det blir att blästra dem och lackera om. Men det kanske blir semesterpyseel(?) smile

Nu måste jag bara bjuda på två bilder precis innan den rullade ut ur verkstaden, håll till godo:

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-9e643f192aac734c04819c0b63756547.jpg

En efterlängtad dusch, skaka av sig lite slipdamm...

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-56391144e7c2bf04f4123885680672dc.jpg

-----------------------------------------------------------

BlueScreeen skrev:
snyggt!!! big_smile
Det där med parkeringssensorn får du väldigt gärna berätta vidare på, och vad det kostar! smile lät riktigt intressant smile

Bara att du drar ett PM så kan jag berätta lite mer smile

-----------------------------------------------------------

Kul att se att två nya följer projektet! smile vill bara påminna er om att gärna lägga en röst på bilen och när ni ändå håller på lägga en kommentar på någon av bilderna som ligger uppe smile

Till nästa gång...

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
19 juni 2014 · 2 405 Inlägg

Grymt gubben smile vart skit fin

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
Grimfrost
19 juni 2014 · 57 Inlägg

prem laggd, bra jobbat

"Peace means reloading your guns"
Emil_sb
19 juni 2014 · 210 Inlägg

Fan vad gött asså!

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!
TomBjorklund VAGIS Car Club
23 juni 2014 · 1 093 Inlägg

En midsommarhelg vad det nu kan medföra...

Första tankningen sedan den bulades till bak för några månader sedan, konstigt nog kändes det bra!
Helt enkelt skönt att ha silverpärlan tillbaka ute på vägen big_smile

Självklart invigdes nya rumpan med att ta den på en mindre turné under helgen.
Första stoppet var ute i Västanhed (läs skogen), på vägen dit gav ena xenonlampan i helljuset upp = båda slocknar. neutral

Väl ute så funderar jag på om jag ska byta till halogen (som jag hade med mig) eller om jag skulle vänta. Kommer i alla fall fram till att vänta, vi ska ju bara köra dagtid. Dock 4 på morgonen så kommer sambon fram till att hon kan tänka sig att köra hem, turligt nog har det ljusnat nog för att det ska gå med halvljus hem...

Midsommardagen var målet Timmernabben/Småland, så lasta in lite och pysa iväg mot en sommaridyll!

Strax efter Västervik uppkommer ett missljud som följer varvtalet i karaktär, självklart är det bara att börja ta en titt på remmar så inget ligger an, vätskor (koppling, motorolja, kylarvätska) och sedan prova ge lite gas när den stod still. Ljudet kvarstår, provar av någon anledning att koppla och ljudet byter karaktär?!

Insåg att det inte var någon idé att undersöka saken på en liten ficka på enfilig motorväg, så skickade i 1an och laddade på en hård växling mot 3an, missljudet blev intensivare tills det sa *fump* och missljudet försvann. yikes

Min gissning är att det antingen var något på lamellen som följde med runt eller liknande, men någon med bättre koll kanske har ett bättre förslag? Oavsett så tar kopplingen perfekt, även vid tung belastning och det är inget missljud så jag har tydligen inget problem kvar smile

Nästa trubbel kom vid bytet av xenon-ballasterna som användes vid konverteringen i helljuset. Efter att jag bytte dem så slutade vindrutetorkarna att fungera... Efter att ha kollat alla säkringar så berättade google för mig att de allra flesta ballasterna äter upp torkarmotorn av någon anledning i just A3orna. sad

Så åka hem utan vindrutetorkare igår till Västerås, för att helt enkelt prova att lyfta över sambons motor (hennes A3 står upppallad för byte av bussningar och fjädrar bak), och allt fungerade, så nu blir det Halogen i helljuset framöver. Ingen direkt nackdel då det faktiskt ger en bättre ljusbild och ljusåtergivning, det syns heller ingen skillnad när de är avslagna.

Uppdraget är nu att hitta en torkarmotor till sambons A3a i stället, turligt nog passar alla från 2000 fram till 2009 ifrån både A3 (3dr) och A3 Sportback (5dr) eftersom att allt under huven är i princip identiskt.

Får se om jag hinner ut och jaga en idag... cool

-----------------------------------------------------------

psyco skrev:
Grymt gubben smile vart skit fin

Grimfrost skrev:
prem laggd, bra jobbat

Emil_sb skrev:
Fan vad gött asså!

Det är som vanligt gött att ni kommenterar och hejar på! smile riktigt kul att fortsätta försöka förfina Silverkulan! big_smile

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-ca1436c52d47926d23f9cdf6c89b1ed8.jpg

Första tankningen på 2 månader... kändes konstigt nog bra wink

Senast redigerat av t_one21 (2 juli 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
2 juli 2014 · 1 093 Inlägg

Dags för lite insida

Har haft planer på att göra plats för en 2DIN stereo/nav, otroligt nog så finns det en OEM-lösning wink
Man kunde välja diverse olika stereo-alternativ när man beställde från fabriken, vilket öppnade upp för olika sammansättningar i mittenkonsollen.

Så genom att luska reda på en baskorg som var avsedd för 2DIN kan man helt enkelt (?) konvertera befintliga till att kunna få in till exempel RNS-E eller annan 2DIN utrustning.

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-6c78ddbcead30cd7dedd89e82ddf348d.jpg

Första bilden från vänster är motsvarande den lösning som sitter original i min A3a, singel DIN med knapparna överst.
i mitten så är det motsvarande vad som suttit om bilen levererats med 2DIN, även där med knapparan överst.
Den högra bilden visar däremot vad det är jag är ute efter, 2DIN stereo överst och knapparna placerade i mitten.

-----------------------------------------------------------

Dock kommer jag att köra med knapparna från modellår 2011, där de sitter låsta i sina lägen och därmed alltid ser fantastiska ut wink

För att slippa köpa en klimatkontroll för 2000kr begagnad så letade jag reda på en likadan som min ute på Retrbilen - Kungsåra för 200kr. Då behöver bara sidorna kapas ner för att den ska få plats, går helt klart att göra snyggt bara man tar sig tiden till det!

Här kommer lite bilder på det som behövs för att göra konverteringen:

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-eff8cfc5507250760b092eb3768f4c24.jpg

En klimatkontroll att kunna sätta kniven i för att göra om passformen till 2DIN

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-383fa1512d057008b652da55bd8cc1dc.jpg

Knappsats från 2011, skillnaden blir även att drickahållaren försvinner = mindre risk för spill över stereon... Man ser enkelt skillnad på knapparna från före 2009 och de efter så formen på dem är helt annorlunda. Skillnaden mellan 2009 och 2011 är dels att knapparna i 2011 är sammansatta, sen har 2011 en kromlist både över och under knapparna.

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-ae08f11b6dfdaac4c6e9e5693b73caa3.jpg

2DIN korg med hållaren för knappsatsen i mitten!

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-046b2e6f4900cebea6fa195f3a65435a.jpg

Jag var självklart tvungen att prova lägga ihop allt, det är inte särskilt mycket som ska trimmas i plastväg på klimatkontrollen!

-----------------------------------------------------------

Det är tydligen en del man måste släppa på för att kunna riva ur och stoppa i nya korgen men allt går väl att lösa med lite våld wink

Sen vet jag att ni är drygt 60 som håller span på projektet, har ni läst hela den här posten så vore jag glad om ni hade lust att kliva in och lägga en röst på bilen med smile tar inte många sekunder, och jag lägger självklart mer än gärna en röst tillbaka!

Tack för idag smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Alle86 YEAH!!!
2 juli 2014 · 559 Inlägg

häftigt ingrepp, verkar va en relativt enkel mod smile

V o L v o
AOTP
2 juli 2014 · 140 Inlägg

Kul! Ska bli spännande att se hur det blir när det är klart!

Strasser
3 juli 2014 · 4 Inlägg

Riktigt kul och väl detaljerad skrivning! ser fram emot mer!
har själv införskaffat mig samma modell fast utan open air taket då som dock var riktigt fräscht!
Prem lagd och 5 stjärnor!lol

BlueScreeen
4 juli 2014 · 2 030 Inlägg

det där kmr nog bli toppen när det är på plats! jobba på big_smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
TomBjorklund VAGIS Car Club
7 juli 2014 · 1 093 Inlägg

Dags för en FET update

Från ordning till kaos till ordning igen!

Ja nu var det ett tag sedan det hände något större med bilen igen, så då var det självklart dags att rycka tag i en idé som bokstavligt talat legat på hyllan och väntat...

Konvertering av singel-DIN konsoll till 2-DIN med uppdaterad knappsats, så i princip kommer mittenkonsollen att se ut att komma från en -09/-11 dock utan de små estetiska skillnaderna vid värmejusteringen på ac-panelen.

I vanlig ordning när det gäller större förändringar så finns det en hel uppsjö med bilder, så vi tar helt enkelt och langar på dem nu!

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-c71d272f83c4bf2b925e51b5e6d4744d.jpg

Den obligatoriska "före"-bilden

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-387566c163fd0ecb053c632a4a091e14.jpg

Om du har en eftermarknadsstereo, se till att märka upp alt fotografera inkopplingen så att du slipper felsöka det när du tror att du är klar. smile

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-ac0f137cfe6a31a3cd9b1ee9e5e0b9ed.jpg

Efter stereon ryker AC-panelen ur sin plats...

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-71222484e40090b3754cfa4b6b68bae3.jpg

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-b40624051eed823bb90f62f78079fff1.jpg

För att komma åt att släppa på C-ramarna så tar man tag i ramen runt växelspaken och drar rakt upp, sedan finns det två torxskruvar att släppa innan askkoppen med tillhörande täckplatta går att lyfta bort.

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-0657be5df3e9271af76ece0ae322b9c8.jpg

C-ramarna sitter med två sexkantsbultar, en längst in under korgen.

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-d1e771736341814683fdd7cd715de839.jpg

en underifrån upp i korgen, dock 5mm insexa!

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-53557f18b60c1ea81f9e268e444c876e.jpg

Sedan kan man rensa översta raden på knappar och mugghållare, knapparna är bara att dra rakt ut efter att man plockat bort plasttrimmet. Mugghållaren behövs en liten mejsel för att lyfta två plastflärpar.

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-e49773fd3bd53ec64dbcdc0563750308.jpg

Ytterst på både sidorna mot dörrarna sitter luckor som enkelt går att lyfta. Bakom vardera finns det en bult som måste släppas föör att man ska få ned panelerna.

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-92c95f5f9e780e3af201adfea0051f69.jpg

Längst in i korgen sitter en bult (10mm sexkant?) som stabiliserar hela korgen mot chassit, släpp på den helt!

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-b500b08939d4a69dbe3e470283317446.jpg

Plocka ner hela handskfacket, en bult från sidan vid dörren, två underifrån som går att se om man lägger sig in på passagerargolvet, och ytterligare 3 upp mot instrumentbrädan om man öppnar handskfacket. Efter det kommer man åt den bult som håller korgen från passagerarsidan. Finns en motsvarande från förarsidan, där av att man även måste släppa ned den panelen under ratten.

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-ae01155e0e110053ee5a3e7c55a6d1ce.jpg

Känslan när allt är som värst... är rätt rolig wink

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-d44a85ef3cdc59dca19089f2ebd54362.jpg

Nu är gamla korgen ute ur instrumentpanelen efter lite våld. Den sitter mot instrumentpanelen med ett gäng torx-skruvar, alla går att se skapligt enkelt utom just de två som sitter från sidorna. Ett hett tips är att titta på den nya korgen vart det finns gängor/clips för skruvar och lokalisera dessa på den som sitter monterad från början, allt för att enklare få loss den smile

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-ae14c4c3fdae99a28044e4fc469e680a.jpg

Nya korgen inbänd på plats! Dock lika knöligt som att få ur den gamla...

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-cfbe62b613f0b2a338a6d31c6054dbd1.jpg

Här ska nu bara ac-panelen passas in igen...

*Återkopplar lite senare angående inkopplingen av nya knapplisten!

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-fd42068bcd8cf0132db4df6bba28a57c.jpg

Detta är vad som krävs för att göra en 1DIN ac-panel till en 2DIN!
Torx-bits/mejsel
Liten skruvmejsel att lyfta clipsen med
Kniv att skära bort den överflödiga plasten
Fin fil för att få upp finishen på de sidor som blivit modifierade

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-d0615a16e82f12252f216ed891959d15.jpg

Kontrollpanelen till AC-anläggningen, fyra stycken små torx-skruvar samt 4 stycken plastclips håller ihop fronten med bakstycket. 2 i överkant och 2 i underkant.

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-6e46b5496f29b29d2c7a9110ff3018b3.jpg

Sedan är det ytterligare ett gäng mini-torx som håller fast kretskortet mot själva fronten.

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-753bc420ae33be029cc760c8eb5109f1.jpg

Sedan drar man ur två plastpluggar som håller ihop en potentiometer med ratten för stolsvärmen. Dras bara rakt ut och passar bara på ett sätt när det skall ihop igen.

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-d0fd4ff96245219750a284401d1238f2.jpg

AC-kontrollen så pass isärplockad att det går att kapa ned sidorna för att den ska passa 2DIN-positionen.
Bästa sättet efter att ha tagit bort ca 4mm på vardera sida är att sätt den på plats igen och lägga tillbaka C-ramarna, då ser man på en gång vart mer ska bort tills ramarna ligger helt på plats igen och kan skruvas fast.

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-1ce145897fb8ba87748f0cc56063e877.jpg

Allting på plats igen efter att AC-panelen blivit omformad i sidorna

-----------------------------------------------------------

Jag hade lite otur med den "nya" ac-panelen, displayen mådde inte hundra. Så jag rev isär min panel som satt original, gjorde om proceduren ovan och flyttade över den modifierade plastfronten till min gamla panel som jag även visste fungerade till 100%. Ett par minuters extra jobb, men en droppe i havet jämfört med allt annat...

* Angående inkopplingen av nya listen
Varningsblinkersen passar rakt av i den nya, övriga knappar behöver man ta sig en liten stund med en multimeter och ett papper och skriva upp vilka pinnar som ska till vad. Fördelen är att de gamla kntakterna går att använda, men man måste självklart stifta om dessa. Har ni någon polare som har bra tålamod, använd honom/henne... wink det tar en stund att gå igenom hela kretskortet med 16 pinnar smile

Men det är kul när det fungerar sedan, helt klart värt det!

-----------------------------------------------------------

Hoppas ni som är sugna på att göra detta (A3 både 3 & 5 dörrars från 2003-2012 har samma möjligheter) kan ge er på detta med denna lilla guide smile

Materialet som användes:
2DIN-korg: 8P0 858 005 A (beroende på modell av 2DIN kan man behöva klippa bort lite plast för knappsatsen)
Knappsats 2011: 8P0927137 (det finns en del olika alternativ här, går även bra att använda de från 2009)
AC-panelen kan ni använda den gamla! (alt dra ett PM så kanske jag kan hjälpa till)
Ramen för eftermarknads stereo hittar ni enklast på eBay med sökord som; A3, 8P, 2DIN, stereo, facia mfl.

-----------------------------------------------------------

Alle86 skrev:
häftigt ingrepp, verkar va en relativt enkel mod smile

Det var ganska enkelt men bökigt och tog sin lilla tid, från rivning till att allt var inkopplat igen (utom ESP-knappen) tog cirka 4 timmar, men jag kan säkert kapa tiden om jag gör det igen smile

AOTP skrev:
Kul! Ska bli spännande att se hur det blir när det är klart!

Hoppas du är lika nöjd som mig med slutresultatet! Kul att du pushar! big_smile

Strasser skrev:
Riktigt kul och väl detaljerad skrivning! ser fram emot mer!
har själv införskaffat mig samma modell fast utan open air taket då som dock var riktigt fräscht!
Prem lagd och 5 stjärnor!lol

Där ser man! Riktigt trevliga bilar som helt klart har en bra potential för det mesta, när lägger du upp din då? wink

BlueScreeen skrev:
det där kmr nog bli toppen när det är på plats! jobba på big_smile

Haha, tack det var precis vad man fick göra med den här modden, fortsätta slita tills allt var tillbaka på plats! smile

-----------------------------------------------------------

Såg att ni var ett par som varit in och lagt röster, höga dessutom(!) och det uppskattas som bara den. Kom ihåg att skriva en kommentar antingen här eller på någon av bilens bilder så jag kan få lägga en röst tillbaka med! smile

Tack för denna gång,

//T_one21

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Stol3n_Identity så äre!
7 juli 2014 · 872 Inlägg

Grymt bra beskrivning smile synd bara att inte jag har en audi!

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang