2032
Sök

Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
684 679 Visningar
Uppdaterades senast 9 december 2022
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
22 februari 2016
#301
Du kanske ska låta fästena vara obehandlade inför SFRO bes ?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
22 februari 2016
Trådstartare
#302
farbrorbozze skrev:
Du kanske ska låta fästena vara obehandlade inför SFRO bes ?

Det ska nog mycket till för att dom ska ha åsikter om dom tror jag. Det går ju att köpa alla möjliga och omöjliga fasten i väldigt varierande kvalitet, där materialkvalitet är okänd osv. Jag kan tillochmed berätta vilken klass på stål jag har använt. Och detta är ju bara den delen som bultas på motorn.

Sen är frågan hur stor påverkan motorfästena har på bilens säkerhet? Fast det kanske är någon som har erfarenhet av att motorfästen blivit ämne för diskussion av SFRO-man?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

10 164 Inlägg
22 februari 2016
#303
quinna skrev:
farbrorbozze skrev:
Du kanske ska låta fästena vara obehandlade inför SFRO bes ?

Det ska nog mycket till för att dom ska ha åsikter om dom tror jag. Det går ju att köpa alla möjliga och omöjliga fasten i väldigt varierande kvalitet, där materialkvalitet är okänd osv. Jag kan tillochmed berätta vilken klass på stål jag har använt. Och detta är ju bara den delen som bultas på motorn.

Sen är frågan hur stor påverkan motorfästena har på bilens säkerhet? Fast det kanske är någon som har erfarenhet av att motorfästen blivit ämne för diskussion av SFRO-man?

Är väl möjligen det att dom vill se svetsarna så dom kan okulärbesiktiga dom, just fästen överlag motor/växellåda/framvagn/bakvagn/ även om du svetsat fästen för brom slang,rör sammankopplingen.

Som dom vill se svetsarna, tror inte dom kommer klaga om du målat motor fästena men dom skulle nog bli än gladare om dom fick se svetsarna.

sen är det som du säger många icke bra bult on grejer på marknaden och dom har fullt sjå och hålla reda på dom.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
22 februari 2016
Trådstartare
#304
Djo skrev:
quinna skrev:
farbrorbozze skrev:
Du kanske ska låta fästena vara obehandlade inför SFRO bes ?

Det ska nog mycket till för att dom ska ha åsikter om dom tror jag. Det går ju att köpa alla möjliga och omöjliga fasten i väldigt varierande kvalitet, där materialkvalitet är okänd osv. Jag kan tillochmed berätta vilken klass på stål jag har använt. Och detta är ju bara den delen som bultas på motorn.

Sen är frågan hur stor påverkan motorfästena har på bilens säkerhet? Fast det kanske är någon som har erfarenhet av att motorfästen blivit ämne för diskussion av SFRO-man?

Är väl möjligen det att dom vill se svetsarna så dom kan okulärbesiktiga dom, just fästen överlag motor/växellåda/framvagn/bakvagn/ även om du svetsat fästen för brom slang,rör sammankopplingen.

Som dom vill se svetsarna, tror inte dom kommer klaga om du målat motor fästena men dom skulle nog bli än gladare om dom fick se svetsarna.

sen är det som du säger många icke bra bult on grejer på marknaden och dom har fullt sjå och hålla reda på dom.

Återstår att se då tongue Finns om inte annat fotodokumenterat som tur är. Sen kan man väl hoppas att om man har 200 fina svetsfogar som man kan påvisa så kan man kanske anta att dom 10 som är slipade såg likadana ut.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
22 februari 2016
#305
quinna skrev:
Djo skrev:
quinna skrev:
Det ska nog mycket till för att dom ska ha åsikter om dom tror jag. Det går ju att köpa alla möjliga och omöjliga fasten i väldigt varierande kvalitet, där materialkvalitet är okänd osv. Jag kan tillochmed berätta vilken klass på stål jag har använt. Och detta är ju bara den delen som bultas på motorn.

Sen är frågan hur stor påverkan motorfästena har på bilens säkerhet? Fast det kanske är någon som har erfarenhet av att motorfästen blivit ämne för diskussion av SFRO-man?

Är väl möjligen det att dom vill se svetsarna så dom kan okulärbesiktiga dom, just fästen överlag motor/växellåda/framvagn/bakvagn/ även om du svetsat fästen för brom slang,rör sammankopplingen.

Som dom vill se svetsarna, tror inte dom kommer klaga om du målat motor fästena men dom skulle nog bli än gladare om dom fick se svetsarna.

sen är det som du säger många icke bra bult on grejer på marknaden och dom har fullt sjå och hålla reda på dom.

Återstår att se då tongue Finns om inte annat fotodokumenterat som tur är. Sen kan man väl hoppas att om man har 200 fina svetsfogar som man kan påvisa så kan man kanske anta att dom 10 som är slipade såg likadana ut.

Precis, vissa saker måste man ju slipa för att kunna gå vidare, men dom vill ju se "allt" omålat,
det påpekade han även när jag ringde & checkade läget inför SFRO på chevan som ombyggt fordon.
ville gärna se chassiet ihopmonterat med hjulupphängningar , drivlina mm  & karossen separat på sidan av &
chassiet skulle vara obehandlat.
(har man lyft hemma så går det bra med kaross monterad)
Senast redigerat av farbrorbozze (22 februari 2016)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

2 343 Inlägg
22 februari 2016
#306
quinna skrev:
Djo skrev:
quinna skrev:

Det ska nog mycket till för att dom ska ha åsikter om dom tror jag. Det går ju att köpa alla möjliga och omöjliga fasten i väldigt varierande kvalitet, där materialkvalitet är okänd osv. Jag kan tillochmed berätta vilken klass på stål jag har använt. Och detta är ju bara den delen som bultas på motorn.

Sen är frågan hur stor påverkan motorfästena har på bilens säkerhet? Fast det kanske är någon som har erfarenhet av att motorfästen blivit ämne för diskussion av SFRO-man?

Är väl möjligen det att dom vill se svetsarna så dom kan okulärbesiktiga dom, just fästen överlag motor/växellåda/framvagn/bakvagn/ även om du svetsat fästen för brom slang,rör sammankopplingen.

Som dom vill se svetsarna, tror inte dom kommer klaga om du målat motor fästena men dom skulle nog bli än gladare om dom fick se svetsarna.

sen är det som du säger många icke bra bult on grejer på marknaden och dom har fullt sjå och hålla reda på dom.

Återstår att se då tongue Finns om inte annat fotodokumenterat som tur är. Sen kan man väl hoppas att om man har 200 fina svetsfogar som man kan påvisa så kan man kanske anta att dom 10 som är slipade såg likadana ut.

Går säkert bra. Tjorvar det så finns ju ultring av svetsar, har själv slipat ramen för att kunna mäta och bygga övriga delar/kaross.


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
23 februari 2016
Trådstartare
#307
MR_T skrev:
quinna skrev:
Djo skrev:

Är väl möjligen det att dom vill se svetsarna så dom kan okulärbesiktiga dom, just fästen överlag motor/växellåda/framvagn/bakvagn/ även om du svetsat fästen för brom slang,rör sammankopplingen.

Som dom vill se svetsarna, tror inte dom kommer klaga om du målat motor fästena men dom skulle nog bli än gladare om dom fick se svetsarna.

sen är det som du säger många icke bra bult on grejer på marknaden och dom har fullt sjå och hålla reda på dom.

Återstår att se då tongue Finns om inte annat fotodokumenterat som tur är. Sen kan man väl hoppas att om man har 200 fina svetsfogar som man kan påvisa så kan man kanske anta att dom 10 som är slipade såg likadana ut.

Går säkert bra. Tjorvar det så finns ju ultring av svetsar, har själv slipat ramen för att kunna mäta och bygga övriga delar/kaross.

Worst case så bygger jag nya fasten. Och även om dom är lackade så är TIG-svetsen oslipat så den syns rätt väl igenom färgen.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

10 164 Inlägg
23 februari 2016
#308
Tror nu inte det blir problem men vad gör att du inte kan lämna dom olackade tills bygg besiktningen är utförd ? bilen ska ju ändå rivas efter den så.

bara undrar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
23 februari 2016
Trådstartare
#309
Djo skrev:
Tror nu inte det blir problem men vad gör att du inte kan lämna dom olackade tills bygg besiktningen är utförd ? bilen ska ju ändå rivas efter den så.

bara undrar.

Två skäl egentligen... Dels var jag nyfiken på den färgen jag har köpt för flera månader sen och sen inte fått använda, och detta kändes som en lämplig detalj att testa på. Sen så ville jag få på färg innan jag pressade i bussningarna för att inte få färg på gummit. Och bussningarna måste i för att kunna fortsätta bygga. Nu så här i efterhand så hade det kunnat kvitta och jag hade kunnat pressa ur bussningarna igen inför lack. Så lär det bli på fler ställen tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
23 februari 2016
Trådstartare
#310
Jag behöver hjälp med en sak.

Jag håller på med fästen till skärmarna och iochmed det så skulle jag behöva, eller åtminstone vilja, bestämma positionen på framlysena. Detta eftersom lysena kommer sitta på en båge som sitter mellan framskärmarna, och där bågen möter skärmarna kommer även fästet mot ramen sitta. Svårt att förklara, men det framgår av bilderna i länkarna nedan.

Frågan är ju då vilken höjd jag vill ha lysena på.

Antingen har jag dom på orginalhöjd

http://smg.photobucket.com/user/tinkerb … 1.jpg.html

http://www.conceptcarz.com/images/Ford/ … -MB_01.jpg

Eller så flyttar man ner dom en bit.

https://rkdealeraccelerate.s3.amazonaws … ow_res.jpg

http://image.hotrod.com/f/142409750+w66 … -front.jpg

Eller så flyttar man ner dom så mycket det bara går.

http://blog.hemmings.com/wp-content/upl … 00x436.jpg

http://www.texasclassiccarsofdallas.com … 62341f.jpg

Hur långt ner man kan komma blir väl lite en funktion av hur stora lampor man har. Och det för mig till nästa fråga... Vad anser ni... Stora motsvarande orginallampor, eller mindre lite "modernare"?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

2 343 Inlägg
23 februari 2016
#312
Smaken är ju olika men en bit ner är ju inte helt fel. Kolla kindigit.com han har byggt en 32a Tudor


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
23 februari 2016
#313
Räkna även in måtten som krävs för besiktning när du tänker på placering. smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

You say Tomato. I say fuck you!!!
473 Inlägg
23 februari 2016
#314
Jag tycker också att de ska sitta en bit ner. Men inte för stora lyktor bara!

You say tomato
I say Fuck you!

10 164 Inlägg
24 februari 2016
#315
En bit ner med något mindre lyktor tror jag kommer passa bra smile

tänk på E märkning för bil vid val av lysen och även höjden som farbrorbozze säger.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
29 februari 2016
Trådstartare
#316
Tack alla för bra feedback. Jag håller med om att dom ska ner en bit. Eftersom jag kommer ha skärmar kan jag dock inte få ner dom hur långt som helst, men med lite mindre lampor så borde det gå att få ner tillräckligt.

Sen vad gäller lampornas placering vid besiktning så är det en fråga jag kommer ta ställning till senare. Verkar som att alla andra som bygger har haft besiktningsfästen och lampor, just pga måttangivelser i bestämmelser. Med lampor monterade efter reglerna så skulle ingen Rod se klok ut.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
7 mars 2016
Trådstartare
#317
Hej alla!

Frugan och jag va till Rom i helgen som var. Ruskigt nice faktiskt. Så nu är det nudlar som gäller tongue Och att handla material till Rodden under mars månad är inte att prata om. Jag har tur om jag kan hämta ut rören till framvagnen som är beställda sen tidigare tongue

Jag ska försöka att jobba på med dom saker jag kan göra med det jag har hemma. Det finns en del småsaker som går att få till ändå.

Det som hänt sen sist är att framskärmarna nu sitter på plats och hänger där utan stödben för första gången. Stag i bakkant mot fotstegen är tillverkade och monterade och fästpunkter mot längsgående ramen sitter. Blev riktigt bra och det kommer bild på det med framöver.

Sen har jag börjat med fästet för lyktstaget som kommer sitta mellan framskärmarna. Rätt kul vad man kan göra med någon annans sopor. Materialet till detta kommer från en container utanför en plåtfirma som var snälla och låta mig rota fritt.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2016-03-02%2010.42.39_zpsezljzs5n.jpg

Sen tänkte jag slänga upp en bild på motorfästena som är klara också.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2016-02-23%2017.43.10_zpsrj6dw3wm.jpg

Är det för övrigt någon här som har koll på det här med strålkastarplacering? Jag har läst igenom det jag kan hitta på ämnet i SFRO-boken och hittar en del mått. T.ex minsta mått från marken, från karosskant och lyse till lyse osv... Men hur mäter man? Centrum på glaset? Mitt för glödlampa? Någon ytterkant?

På en rund lampa är det ganska okomplicerat. Antingen är det över/under/höger/vänsterkant eller centrum. Men hur gör alla dom som inte har runda lampor?

Det känns som det är kritisk information. Om jag nu behöver ha 600mm mellan lamporna och lamporna är 150mm i diameter så kan det ju i värsta fall bli 50% fel tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

10 164 Inlägg
8 mars 2016
#318
Känns som det borde vara centrum, Bästa svar får du nog ändå från din SFRO man smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
17 mars 2016
Trådstartare
#319
I fredags va det julafton... och i måndags också tongue

I fredags blev dom laserskurna plåtarna till mina undre bärarmar klara, så jag var och hämtade dom. Riktigt kul!

Och i måndags hade rören till samma bärarmar dykt upp. Så nu har jag äntligen materialet för att få ihop allt.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2016-03-17%2020.20.55_zpswwnedyvg.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2016-03-17%2020.22.42_zpsgwry3joe.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2016-03-17%2020.23.31_zpsmezpm1en.jpg

Rören blev Docol R8. Ska tydligen vara bland det värre som finns, och att jämföra med CromeMoly och betydligt bättre styrka och seghet än dom EN10305 E235+N som man pratar om i SFRO's bygghandbok.

Plåten heter Domex 500, där 500 står för 500Nm/m2. Stark plåt... något som visade sig idag när jag var och hämtade dom från firman som har bockat dom 6 graderna som behövdes för att få rätt vinkel på spindelleden. Dom var väldigt kaxiga och menade att dom minsann brukar bocka 2-meterslängder 3mm-plåt. Det hade visst blivit några omtag och han tyckte nog att mest fjädrade tillbaka tongue

I helgen blir det att börja malla upp ramens "näsa" och göra klart det sista innan karossen åker av igen och jag kan fortsätta med chassiet. Ska försöka få till gott om bilder då.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

10 164 Inlägg
18 mars 2016
#320
Snygga smile

Men kanske bara är jag men hade det inte känts bättre om dom monterades uppifrån för just nu är det 2 bultar som håller kulleden mot krafterna ? var bara en tanke.
Senast redigerat av Djo (18 mars 2016)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök