2164
Sök

Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
684 676 Visningar
Uppdaterades senast 9 december 2022
50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
18 mars 2016
Trådstartare
#321
Djo skrev:
Snygga smile

Men kanske bara är jag men hade det inte känts bättre om dom monterades uppifrån för just nu är det 2 bultar som håller kulleden mot krafterna ? var bara en tanke.

Jag har gjort plåten så att jag kan montera på vilken sida jag vill faktiskt tongue Och eftersom jag inte kommer ha någon stötdämpare stående på under bärarmen så blir detta nog bra. Ta min SAAB 9-5 tex... där sitter spindelleden bultad med 3 bultar och spindelleden sitter på undersidan bärarmen. Och där tas ju fjäderkraften upp via fjäderbenet.

Hade jag kört Pushrod istället för Pullrod hade det varit en annan femma, för då passerar all kraft i höjdled genom spindelleden.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

10 164 Inlägg
18 mars 2016
#322
quinna skrev:
Djo skrev:
Snygga smile

Men kanske bara är jag men hade det inte känts bättre om dom monterades uppifrån för just nu är det 2 bultar som håller kulleden mot krafterna ? var bara en tanke.

Jag har gjort plåten så att jag kan montera på vilken sida jag vill faktiskt tongue Och eftersom jag inte kommer ha någon stötdämpare stående på under bärarmen så blir detta nog bra. Ta min SAAB 9-5 tex... där sitter spindelleden bultad med 3 bultar och spindelleden sitter på undersidan bärarmen. Och där tas ju fjäderkraften upp via fjäderbenet.

Hade jag kört Pushrod istället för Pullrod hade det varit en annan femma, för då passerar all kraft i höjdled genom spindelleden.

Jo märkte det smile Ja det har du faktiskt helt rätt i när man tänker efter kommer bli bra det där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
#323
God afton!

Äntligen har jag fått en helg i garaget och faktiskt fått en del gjort, även om det kanske ser lite ut.

Jag har länge gått och funderat på hur jag ska gå till väga för att få till ramsnokarna fram. Eftersom dom är tredimensionella så har jag haft svårt att få till CAD-ritning, och därför inte kunnat vatten eller laserskära. Dessutom är ju skärmarna inte exakt likadana. Och eftersom det är en rundad form mot skärmen så har det kännts jobbigt att kapa till det med vinkelslip eftersom det är rätt tjockt material som ska till.

Lösningen blev att låna hem plasmaskäraren från jobbet och testa lite.

Först en pappersmall för att få skärmens kontur.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-03-19%2012.47.50_zpsat2gny5u.jpg

Sen föra över pappersmallen på 3mm-plåten

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-03-19%2014.53.55_zpszv1xswoo.jpg

Och efter ett par försök som inte blev helt bra, så fick jag till formen, både på platta plåten, och på vridningen. Jag kan säga att plasmaskärare är ett mäktigt verktyg, men det är inte helt lätt att få till snygga snitt. Det går att göra mallar att styra efter, men jag tog mig aldrig tid. Det blev en hel del slipa istället tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-03-19%2016.33.35_zpssh6cio5u.jpg

Sen blev det att göra mallar för boxningen. Dom yttre bitarna var relativt enkla, den inre var ett smärre helvete utan riktiga verktyg tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-03-20%2012.17.00_zpskpviejfl.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-03-20%2012.17.24_zpsxdvvy9zc.jpg

Men efter ett gäng timmar, en del bankande och med ett ömt knä efter att ha bockat plåten mot det så satt ramsnokarna ihop.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-03-20%2016.11.22_zps7vhhpyox.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-03-20%2017.14.46_zpsxtydni6d.jpg

Jag är faktiskt riktigt nöjd. Trots enkla medel så sitter bitarna ihop, med så pass bra passform att det går lätt att svetsa. Visst, det är inte i klass med MR_T här på forumet, men absolut tillräckligt bra tongue

Sen gillade jag formen på dom rent designmässigt också... ända tills frun kom ut och tyckte hela bilen nu såg ut som en kälke tongue Alltid kul när hon hälsar tongue

Jag återkommer när det finns mer roligt att visa!
Senast redigerat av quinna (20 mars 2016)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

2 343 Inlägg
20 mars 2016
#324
Visst är det kul när det blir som man tänkt.

Ser riktigt bra ut.


-sommar ska de va....
4 533 Inlägg
20 mars 2016
#325
Gillar formen som tusan, blev jäkligt snyggt tycker jag.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

9 141 Inlägg
50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
#327
Putteliten skrev:
Hehehe kälke var min första tanke, men det lär nog bli bra när mer prylar kommer på...

Det jobbigaste är väl just det att man håller med frun lite tongue Fast som du säger, det kommer sitta en skärm uppepå och infästningar för bärarmar på sidan så kälkigheten minskar nog lite. Och ännu bättre blir det nog sen när svetsfogarna blir slipade och allt lackas.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

10 164 Inlägg
21 mars 2016
#328
Blir nog snyggt när det är klart med allting annat runtomkring smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
23 mars 2016
Trådstartare
#329
Känner jag någon här på forumet som har koll på det här med kraftsimulering i CAD? FEM-beräkning eller vad det kallas.

Jag skulle vilja ha hjälp att göra en enkel jämförelse på en grej.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
23 mars 2016
#330
quinna skrev:
Känner jag någon här på forumet som har koll på det här med kraftsimulering i CAD? FEM-beräkning eller vad det kallas.

Jag skulle vilja ha hjälp att göra en enkel jämförelse på en grej.

Har följt i det tysta länge. Kan bara säga att jag älskar dina byggen och din uppfinningsrikedom! Både Tudorn, motorbygget och tot rod är urläckra! smile

Jag har möjlighet att göra FEM-beräkningar smile Dra iväg ett PM med lite info, så kan jag försöka kolla på det smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

1 966 Inlägg
23 mars 2016
#331
Beskriv ditt problem så blir det lite lättare att försöka hjälpa till.

Huvudsakligen är mått, materialegenskaper och krafter bra att veta.

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
24 mars 2016
Trådstartare
#332
ehedman skrev:
Beskriv ditt problem så blir det lite lättare att försöka hjälpa till.

Huvudsakligen är mått, materialegenskaper och krafter bra att veta.

Jag vill jämföra en balk med en fackverksprofil på ett par olika sätt. Jag har dock inte kommit så långt i tankebanan att jag har material med alla egenskaper klara för mig än.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

1 966 Inlägg
24 mars 2016
#333
Ok, på så vis. Ja då har du ju lite att leka med. Tunnväggiga rör/fyrkantsrör som du funderar på?
Vad ska du göra för något? Så man får ett hum om vad det handlar om.
Senast redigerat av ehedman (24 mars 2016)

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
24 mars 2016
Trådstartare
#334
Det handlar egentligen om att ha dokumenterat "bevis" på att principen av fackverk inte är klenare än en konventionell balkram.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
28 mars 2016
Trådstartare
#335
Hej igen!

Här hade ju jag tänkt komma med värsta bildspäckade uppdateringen på min färdiga framvagn. Det sket sig... i kors. Påskhelgen som skulle ha varit 4 lugna dagar hemma med massor av garagetid blev istället en helg med besök av svägerskan och hennes familj. Och istället för garagetid blev det massa matlagning och "kvalitetstid", vilket också är trevligt, även om det inte var det som var planerat tongue

En god sak som kom ur det dock, var att dom hjälpte oss med vårröjningen på tomten. Alla rabatter är rensade, vinterns grus undansopat och buskarna klippta. Och eftersom det tog en dag, och inte 4 dagar som det hade tagit om vi hade gjort det själv, så hann jag bygga det här.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/2016-03-28%2018.32.51_zpspgoqjzqc.jpg

Detta är då mitt nya (blivande) förråd. Och när väggarna och dörrarna är på plats kommer alla däck, gräsklipparen, röjsågen och all annan sån skit hamna där. Allt som egentligen skulle kunna stå utomhus under tak om det inte vore för stöldrisken, men som nu måste ta upp dyrbar plats i mitt 30m2 stora garage.

Men även om det blev mycket trädgårdsarbete i helgen så blev det inte ENBART trädgårdsarbete. Jag hann med en vända ut till garaget mellan påskäggen och krattandet. Och under den vändan hann jag bestämma vart i längsled min framaxel kommer hamna. Alltså, vart i hjulhuset ser framdäcket ut att passa bäst.

Jag "byggde" en liten fixtur för framdäcket som blev lätt att höja och sänka för att få däcket på rätt höjd.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-03-25%2014.14.32_zpsq1orlcd6.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-03-25%2014.51.19_zpsjny2uwxd.jpg


Och när däcket hamnat med tillräckligt med frigång för fjädringsväg, tillräckligt långt in i skärmen för att inte skrapa i skärmkanten och där det blev som snyggast i längsled var jag nöjd. Då fäste jag ett 4-kantsprofilrör med några magneter tvärs över ramen. Röret var smidigt att centrera i spindeln och med magneterna är det smutt att bara glida röret på plats, utan att behöva spänna och släppa på tvingar.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-03-25%2014.51.30_zpseacormje.jpg

När väl röret var centerat och rakt var det bara att rita med spritpenna på ramen och hux flux så finns det något att gå efter när bärarmsinfästningarna ska svetsas fast.

Jag återkommer senare i veckan med mer.
Senast redigerat av quinna (28 mars 2016)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

2 343 Inlägg
28 mars 2016
#336
Fixturen var ju en smart lösning. Så du har bilen på hjul inom ett par veckor?


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
29 mars 2016
Trådstartare
#338
MR_T skrev:
Fixturen var ju en smart lösning. Så du har bilen på hjul inom ett par veckor?

Framvagnen iallafall. Bak kan jag göra infästningar och allt klart, men jag måste korta bakaxeln för att kunna montera ihop den och få ner den på hjul. Snarare ett par månader alltså. Och det är kostnaden för kortning av bakaxel som är problemet.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

You say Tomato. I say fuck you!!!
473 Inlägg
29 mars 2016
#339
Hur kortar man ner en bakaxel då? Eller snarare hur hade Du tänkt att korta ner den?

You say tomato
I say Fuck you!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
30 mars 2016
Trådstartare
#340
Tallifjant skrev:
Hur kortar man ner en bakaxel då? Eller snarare hur hade Du tänkt att korta ner den?

Det finns en del företag som gör sånt. Jag har pratat med en firma i Rosersberg som både kapar och riktar axelrör, kapar drivaxel, fräser nya splines och byter bultcirkel. Det lär bli en sådan lösning. Jag känner inte att jag vill ge mig på ett sådant känsligt jobb själv.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!


Sök