2397
Sök

Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
684 592 Visningar
Uppdaterades senast 9 december 2022
You say Tomato. I say fuck you!!!
473 Inlägg
24 april 2016
Y-armen ser faktiskt finare ut! En skarv mitt på kommer inte störa! Om de inte kommer gå bocka rören istället? Man tager vad man haver för å lösa sina problem, med tanke på rörpinnarna.

You say tomato
I say Fuck you!

1 301 Inlägg
25 april 2016
Trådstartare
Man vill gärna inte bocka. Raka rör är bättre än böjda rör, även om dom raka är svetsade.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 584 Inlägg
25 april 2016
quinna skrev:
Man vill gärna inte bocka. Raka rör är bättre än böjda rör, även om dom raka är svetsade.

Förskjutna då, så den främre går rakt ut mot hjulet & den bakifrån blir mer vinklad. ?
Så ser ju många personbilsbärarmar ut.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 301 Inlägg
25 april 2016
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
quinna skrev:

Förskjutna då, så den främre går rakt ut mot hjulet & den bakifrån blir mer vinklad. ?
Så ser ju många personbilsbärarmar ut.

Det blir konstigt med bakre infästningen då, eftersom ramen är konisk och ramrören inte är paralella. Ju längre bak jag flyttar infästningspunkten, desto kortare blir bärarmen.

6 584 Inlägg
-sommar ska de va....
4 533 Inlägg
25 april 2016
Jag tycker din skiss på bärarmen ser fin ut!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

1 301 Inlägg
26 april 2016
Trådstartare
eastmotorsport skrev:

Fin tycker jag också att den är tongue Hade varit sjukt bra om fin = bra big_smile

6 584 Inlägg
26 april 2016
quinna skrev:
eastmotorsport skrev:

Fin tycker jag också att den är tongue Hade varit sjukt bra om fin = bra big_smile

Maila ritningen till din SFRO-Kille då :-)

1 301 Inlägg
27 april 2016
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
quinna skrev:
eastmotorsport skrev:

Jag har fått intrycket av att dom inte är intresserade att titta på något alls innan det är dags för byggbesiktning.

Det är väl dock ett intryck jag har skapat mig genom att läsa folks åsikter på diverse forum.

6 584 Inlägg
27 april 2016
quinna skrev:
farbrorbozze skrev:
quinna skrev:

Jag har fått intrycket av att dom inte är intresserade att titta på något alls innan det är dags för byggbesiktning.

Det är väl dock ett intryck jag har skapat mig genom att läsa folks åsikter på diverse forum.

Du kan ju alltid Ringa & prata, så vill då min gubbe att man gör, ringer du först & diskuterar saken & säger att du kan maila foto så har du ju gått rätt väg, tror det är onödiga frågor på mail dom inte vill ha för det är tidskrävade.

1 301 Inlägg
1 maj 2016
Trådstartare
Hej alla där ute i cyberrymen!

Jag var iväg till jobbet idag, för att byta en drivknut på min bruksbil. Men lyften var upptagen halva dagen så jag fick fördriva tiden med att snickra framvagn. Stackars mig!

Jag har helsvetsat övre armarna, så dom klassar jag som klara nu. Jag kommer ev. måsta brotscha upp hålen för bussningarna igen, då jag misstänker att dom är något ovala numera, men annars är dom färdiga.

Sen var det undre armarnas tur.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-05-01%2013.50.45_zps9oxdvxfj.jpg

Riktigt smutt med ritningar i skala 1:1, så man kan lägga ut grejerna och mäta på riktigt.

Några timmars pysslande senare så hade jag en nedre arm ihoppunktad och klar för provpassning.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-05-01%2019.44.06_zpskugosxvu.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/DSC_0710_zpscwglabjo.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/DSC_0709_zpsomhj9k9c.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/DSC_0713_zpswjsyeaof.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/DSC_0711_zpsuu6h2zgu.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/DSC_0708_zpss0ss1qod.jpg

Att modda och få armen att likna ett Y mer än ett A verkar ha gett utdelning iallafall. 8cm infjädring och 35 graders styrutslag så bottnar röret i fälgen. Det räcker gott och väl för mig. Jag har hört att Volvo 740 har ca 42 graders maximal vinkel, och dom bilarna går ju att vända i en P-ficka. 33 grader och 7cm infjädring kommer nog räcka gott och väl för mig.

Nu under veckan är det mycket på jobbet, men jag ska försöka få klart undre armarna närmsta veckan. Blir väldigt spännande att se börja med pullrod-grejerna.

303 Inlägg
1 maj 2016
Kul uppdatering!
Tycker det är roligt att det byggs för att kunna svänga med också.

2 343 Inlägg
1 maj 2016
Det löste ju sig bra det där. Fin kvalitet på alla delar du gjort.

1 301 Inlägg
3 maj 2016
Trådstartare
MR_T skrev:
Det löste ju sig bra det där. Fin kvalitet på alla delar du gjort.

Ja, eller hur?

Fin kvalitet på materialet, duglig kvalitet på utförandet tongue

1 301 Inlägg
6 maj 2016
Trådstartare
Är det någon här som har känsla för det här med Ackermann? Jag har koll på hur det fungerar och principen bakom. Jag vet vart jag ska placera styrlederna för att inte få bumpsteer och 100% Ackermann osv.

Men frågan är vad jag vill ha? Vill man er definition ha 100% Ackermann på en gatbil, eller hur resonerar ni? Hur har ni gjort?

1 966 Inlägg
6 maj 2016
Du kan troligtvis allt det här, men i den här filmen förklaras styr/hjulvinklar väldigt bra, man drar några paralleller för gat- och racebilar. Hoppas du får nytta av den. Som dödlig och icke-påläst hjälpte den en hel del!

1 301 Inlägg
6 maj 2016
Trådstartare
ehedman skrev:
Du kan troligtvis allt det här, men i den här filmen förklaras styr/hjulvinklar väldigt bra, man drar några paralleller för gat- och racebilar. Hoppas du får nytta av den. Som dödlig och icke-påläst hjälpte den en hel del!

Ingen ny information, men väldigt bra att få det man trodde sig veta bekräftat. Väldigt bra förklarat. Jag ska nog se till att se hela den filmklippserien.

Men han säger ju där iaf, att på en "road car" så är kanske 100% Ackermann att föredra, men på bana kan man optimera för lite mer grepp. Och dessutom optimera för hur just den banan ser ut och hur just dom däcken beter sig.

1 966 Inlägg
6 maj 2016
quinna skrev:
Ingen ny information, men väldigt bra att få det man trodde sig veta bekräftat. Väldigt bra förklarat. Jag ska nog se till att se hela den filmklippserien.

Men han säger ju där iaf, att på en "road car" så är kanske 100% Ackermann att föredra, men på bana kan man optimera för lite mer grepp. Och dessutom optimera för hur just den banan ser ut och hur just dom däcken beter sig.

Det var fullt av bra förklaringar, nästan så jag förstod allting. Trögtänkt som man är så fick jag spola tillbaka säkert fem gånger innan jag fattade vad han menade med "street car setup".
Senast redigerat av ehedman (6 maj 2016)

1 301 Inlägg
10 maj 2016
Trådstartare
Jag har inte så jättemycket mer att visa sen sist, men arbetet fortsätter i skuggorna.

Jag har börjat göra klart infästningarna för bärarmarna mot ramen. Borde bli klart under veckan. Och båda undre armarna är ihoppunktade så även dom blir klara inom kort.

Sen håller jag på med det här med styrväxel. Inte så mycket att visa på temat, men jag har mer eller mindre bestämt position i höjdled och längsled, och därmed även avslutat Ackermann-historien. Det kommer bli, i ride height, 100% Ackermann.

Lägger upp en liten bild som visar hur det ser ut när jag sitter och funderar på styrvinklar, om det nu roar någon tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/Ackermann_zps85vlc1tc.png

Håller på lite med dotterns rod på sidan också... alltså den "lådbilen" som jag byggt. Jag har lite strul med kedjespännaren, som nu i helgen slutade med ett sprucket motorblock sad Den vill jag få ordning på så jag har något att åka till Ica med när jag ska handla folköl tongue

1 966 Inlägg
10 maj 2016
Tjusigt. Slängde ett getöga på bilden, är det nya pro engineer du ritar i?

Du får se till att lappa igen motorblocket - jag vill se dig köpa folköl på Ica i lådbilen! lol
Alternativt stoppa i en elmotor så du kan åka runt i butiken, blir ju som en permobil. big_smile

Sök