Jaha, här sitter man en efter en lång vecka på jobbet, i soffan med en iskall pilsner i näven... Och vad är det enda man känner för att göra då? Jo... skriva en lång och bildspäckad uppdatering i min byggtråd.
Tyvärr går det inte, för det har inte hänt så mycket sedan sist. Plattsättaren har gjort klart sitt jobb i badrummet så en hel del fokus ligger på att montera alla blandare och sånt, så att frun slipper duscha ute med trädgårdsslangen längre än nödvändigt.
Men lite har hänt iallafall. Jag har fortsatt med framvagnen, men det är mycket som behöver svarvas och jag har haft svårt att få tid att ta mig till verkstaden för att komma åt svarven. Men under dom få stunderna jag har lyckas få till så har jag svarvat konorna för styrlederna och svetsmuttrar till pullrod-stagen.
Sen har jag monterat ihop styrväxeln från Volvo 440in med styrstagen från Volvo 240in tillsammans med förlängarna jag har svarvat sen tidigare. Blev riktigt bra faktiskt.
Här är en av konorna som ska svetsas ihop med styrarmen på spindeln. Jag har svarvat den i flera steg för att få bra centreringar på plåtarna och bra ytor att svetsa emot.
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-26%2019.50.42_zpssnq1ihyy.jpg]()
Och såhär ser förlängningen ut av styrväxeln ut. En på vardera sida
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-26%2019.50.59_zpsnckfrgib.jpg]()
Sen fick jag kontakt med en riktigt trevlig kille på Rotera här i Stockholm. Dom jobbar med lager i alla former... Och därmed även länkhuvuden, eller Uniballs som dom kanske oftast kallas

Med hans hjälp så lyckades jag få tag i Hirschmann-Uniballs till min pullrod-upphängning till både rätt dimension och till bra pris. Det blev blankförzinkade, alltså varken rostfria eller i ChromeMoly som många använder, med PTFE-liner (Teflon) som tål krafter upp till minst 34000Nm. Borde duga för att trycka/dra lite i en stötdämpare.
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-26%2019.56.55_zpstgvzo8in.jpg]()
Och i brist på tillgång på svarv för stunden så har jag börjat påta med bakvagnen. Där finns det mer okomplicerade saker att pyssla med som inte kräver lika mycket balla verktyg. Så för stunden så har jag kapat bort alla gamla orginalfästen och slipat axeln ren. Och eftersom jag redan har alla fästen till bakaxeln vattenskurna så är det typ bara att börja svetsa fast.
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-26%2019.50.13_zpseyvc1gfl.jpg]()
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-26%2019.50.07_zpslpv3otup.jpg]()
Sen har jag ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Jag har (väldigt grovt) ritat upp principen för hur jag har tänkt bygga min vippa till pullrod-systemet. Det kommer bli en svarvad hylsa med två kullager inpressade, ett ifrån varje håll. Den hylsan ska sen svetsas ihop med två plåtar (bara en inritad i bilden) och lagerna fästas i två fästöron på ramen.
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/Pullrodvippa_zps9hzb1mtq.png]()
Problemet som uppstår är i svetsningen mellan den svarvade hylsan och plåten. Hylsan kommer i svetsningen slå sig och den fina toleransen som lagret kräver som kommer försvinna.
Frågan är då hur jag ska göra... Ska jag svarva till lite underdimension, svetsa och sen försöka få upp allt i fräsen och rotations-skruvstycke för att få till det sista? Eller finns det något annat bra sätt? Finns det någon av mina läsare som har koll på hur man "borde" göra? Kanske rent av någon som kan tänka sig att hjälpa mig?