Söndag igen! Och det betyder att det KANSKE kommer upp en uppdatering från mig. Det har ju missats några söndagar på slutet, så man ska inte vara allt för säker.
Jag har jobbat på med en massa småsaker... typ hittat nipplar för att få till slangar till värme i kupén, limmat gummilister på ramen och slipat pinnbultarna till karossinfästningen spetsiga för att lätta träffa hålen osv. Inget som egentligen förtjänar ett eget inlägg.
En sak som kanske är lite kul att visa är oljetråget till växellådan. Jag har under rätt många år nu jobbat med utveckling och provning av motorer. Och p.g.a. det så har jag kommit i kontakt med en väldig massa olika typer av givare och smarta mätsystem. Och när det ska slängas saker så har jag ibland frågat om jag kan få ta till vara på dom istället. Och en sak som jag har fått lov att ta till vara på är temperaturgivare... TC-K-givare mer exakt.
Såna givare går att köpa lite varstans... Kjell och CO har någon enkel variant bl.a. Men dom som jag har samlat ihop under åren är extremt robusta och används normalt för att mäta temperatur typ i avgasportar under 1000-tals timmars motorprovning. Och eftersom jag hade några såna liggandes så monterade jag en sån i tråget på växellådan. På så sätt kan jag ha stenkoll på temperaturen i lådan, och eftersom min MaxxECU har TC-K-ingångar så kan jag även sätta övervakning och felkoder på lådans temperatur direkt i styrsystemet....
![https://i.imgur.com/bcyTpFt.jpg]()
![https://i.imgur.com/Qrg5ytq.jpg]()
![https://i.imgur.com/AvJHDZd.jpg]()
![https://i.imgur.com/Z3rJ1vZ.jpg]()
Jag har även satt såna tempgivare i grenrörens kollektorer, i motorns oljekylarinlopp och utlopp och jag kommer även sätta en på bränsleledningen så jag har koll på att soppan inte blir för varm pga min kralliga soppapump.
Sen har det varit mycke avgasfokus faktiskt. Jag kom fram till att jag var tvungen att ha katalysatorer för att få göra undantag på motoreffekt, och gå upp från 15kW till 20kW/100 kilo. Och detta ställde till det lite, för jag har väldigt om plats, och jag MÅSTE ha flexrör för att inte bryta av mina hemmasnickrade grenrör. Så jag har senaste veckorna letat komponenter och lösningar på detta.
En sak som blev uppenbar är att jag behövde ha en delningspunkt till. Dels för att kunna plocka bort kattarna om jag ska köra inspirerat med någon mer prestanda-orienterad motorkalibrering nån gång (kanske) och dels för att i överhuvudtaget kunna demontera detta ur den rätt trånga ramen.
Så jag plockade bort inloppsgavlarna på mina ljuddämpare kapade loss röret från dom, och slängde dit en V-bandsfläns.
![https://i.imgur.com/45tGPok.jpg]()
![https://i.imgur.com/UhF7RRc.jpg]()
![https://i.imgur.com/Nm5JYXP.jpg]()
![https://i.imgur.com/TaFQIE4.jpg]()
Så... en punkt avbockad. Stora problemen kvar... Innan har jag haft ett 20cm långt flexrör och en liten rörböj som har suttit mellan grenrören och ljuddämparna. På den sträckan ska jag nu istället få in ett annat flexrör och även en katalysator. Och efter rätt många timmars googlande så insåg jag att i princip ALLA sportkattar är typ 30cm långa (alltså för långa) och 10cm i diameter (alltså för tjocka).
Vad gör man då? Man bygger en egen katalysator förstås

Sanning med modifikation kanske. Men jag lyckades till slut hitta att Ferrita säljer katalysatorsubstrat, alltså bara själva insatsen, och dessutom i lite mindre diametrar än vad som annars är tillgängligt.
Men eftersom bara insatserna är svåra att montera på ett rör så behövdes förstås konor fixas så kattarna kan svetsas på avgasrören. Och konor fixar man lätt med en skitstor hylsa (tror den var 65mm med 1"-fattning) och en hydraulpress.
![https://i.imgur.com/Qxncs1F.jpg]()
Sen är det bara att svetsa och kapa till storlek

![https://i.imgur.com/rvh1WBQ.jpg]()
![https://i.imgur.com/N8pxGfb.jpg]()
![https://i.imgur.com/uOS6mdm.jpg]()
Jag är rätt nöjd med dessa... 500cpi metalliska katalysatorer som vardera klarar 4slagvolymslister, i ett format på 140x87mm.
Ok... så en utmaning till fixad.... pyttesmå kattar - check!
Flexrör löste sig också faktiskt. Jag kom över rostfria avgaskompensatorer som kanske är mer industri än fordon, men hur som väldigt fina. Strax under 10cm långa, där hela längden flexar. Alltså, inga rörändar, kragar eller annat, så väldigt mycket flex per centimeter

Så... sen var det bara att sätta igång med pusslet och fylla i hålen mellan anslutningarna.
![https://i.imgur.com/BaGB2WQ.jpg]()
![https://i.imgur.com/51YFvYX.jpg]()
![https://i.imgur.com/mkq8wqJ.jpg]()
![https://i.imgur.com/Q3CQAOv.jpg]()
![https://i.imgur.com/ToO9PGh.jpg]()
![https://i.imgur.com/KaIOWYL.jpg]()
![https://i.imgur.com/l2HzGP8.jpg]()
![https://i.imgur.com/NVc42mO.jpg]()
![https://i.imgur.com/jrbBYli.jpg]()
![https://i.imgur.com/rOcJ6pi.jpg]()
![https://i.imgur.com/0fa7c79.jpg]()
![https://i.imgur.com/1Fcfkbn.jpg]()
Mycket av, på, av, på, punkta, kapa, punkta, av och på osv... Men till slut så stod dessa 4 bitar klara.
![https://i.imgur.com/mIgxHp4.jpg]()
Så nu i veckan blir det helsvetsning av dom här stumparna, sen ska det slipas lite och lindas med bandage då det är rätt tight och värmen ev. vill grilla pulverlacken. Sen tenderar ju kattarna att alstra egen värme också. Kör man lite fett så blir det en exoterm så det kan vara betydligt varmare efter kat än före kat

Jag kommer fortsätta pyssla med avgas under veckan. När det är klart så åker skärmarna på helt igen och till helgen så kanske karossen åker på igen. Och vips så blir allt mycket roligare igen

På återseende!