Vi kör ytterligare ett inlägg då, för min ringa skara följares skull!
Sen sist har jag faktiskt rivit isär vindrutan igen. Jag fick ont i själen av gliporna i hörnet, så jag såg till att fixa det medan jag hade det färskt i minnet. Det gick som tur var mycket fortare att få i glaset andra gången när jag kommit på knepen.
Nu har jag ingen ny bild på hur det blev, men jag tror inte det såg så illa ut på bild första gången heller

Det jag däremot har bild på är dom färdiga glidskenorna till öppningen av vindrutan.
![https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2617_zpsxed6ualb.jpg]()
![https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2618_zps6mkekaff.jpg]()
Jag vet inte hur det var tänkt här faktiskt. Jag köpte allt detta tillsammans från Jocar, men glidskenorna hade typ 7-8mm brett spår och vindmuttrarna som var till hade invändig gänga för 3/8-UNF som var betydligt grövre. Det hade alltså aldrig gått att montera dit en pinnbult och använda den gängdimensionen utan att fräsa upp hela glidskenan. Mest troligt har väl jag missförstått hur det är tänkt, men detta blev iallafall min lösning

![https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2599_zpsfwhrxae7.jpg]()
"Adapterskruv" kan man kanske kalla det för, men nu fungerar det. Jag använde nylonbrickor mellan vingmutter och skena också, för att inte repa när man öppnar och stänger. Och med allt klart så verkar det funka riktigt bra

Jag har också pysslat lite med bältena fram sen sist. Jag har lyckats bekräfta min misstanke, att bältesrullen fram behöver hamna typ mitt i sidorutan för att alla vinklar skulle bli som jag hade tänkt. Dottern Nova demonstrerar... Ni får dock tänka er att jag är ett par huvuden längre än henne.
![https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2600_zpsjzs0jvqj.jpg]()
Och nej, inte ens jag tänker försöka fästa bältet i glaset och sen argumentera för varför det är bra, utan det fick bli en kompromiss. Jag kollade i SFRO-boken och det är faktiskt ett väldigt stort spann med vinklar och mått som är "OK" att fästa övre punkten på 3-punktsbältet. Så jag gjorde det jag tyckte var minst dåligt och byggde en liten fästkonsol från buren ovanför rutan.
![https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2613_zpstxmpmfab.jpg]()
Fästet sitter mot både huvudbågen i framkant och mot längsgående röret, så det borde vara stadigt så det räcker.
![https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2616_zps4c3xzkaz.jpg]()
Sen sitter nedre fästpunkten i en av dom många 12.9 M12'or som bultar buren ner mot ramen.
![https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2615_zpswdeojy0d.jpg]()
![https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2614_zpseuuokt0z.jpg]()
Hade jag valt att sätta rullen nedanför rutan så hade jag behövt bygga om hela sidopanelen där och dessutom behövt bygga något stag uppåt innanför rutan för att få bältet att inte komma nedifrån, och det hade nog blivit ännu jävligare. Detta får funka, även om det känns lite knepigt att ha bältet i taket. Fast å andra sidan så är taket vääldigt lågt

Sen har jag faktiskt pysslat vidare lite med elen också. Jag har ju längtat efter att få dra el i den här bilen, och jag vet att det är många som tycker det låter vansinnigt

Men jag tycker faktiskt el är rätt kul.
Jag har nämnt tidigare att jag har köpt släpvagnskabel för 13-polig släpvagnskontakt. Sån kabel går ut genom golvet bak och ner till dragkroken, men även från bakom baksätet och fram till där säkringspanelen kommer sitta under instrumentbrädan. Och någonstans behövde allt detta kopplas ihop. Så efter en hel del letande så hittade jag dom här kopplingsplintarna på ELFA.
![https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2610_zpsrribtcwj.jpg]()
![https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2620_zpsokn7zvwo.jpg]()
Så här, precis bredvid batterierna, precis bakom baksätets rygg och precis under baslådan, men ovanför bältet vänster bak... blev det en liten kopplingspanel

Här kommer man åt all el i bakänden på bilen och man kan lätt koppla om eller komplettera, då alla 13 ledare inte egentligen behövs för det här bygget. Kablarna som inte behövs nu har kopplats mot plinten ändå, så dom är terminerade och redo om man kommer på nåt smart.
En sak som jag dock kom på var att jag kommer åka med -31'ans bakljus och dom har ingen dedikerad blinkers-lampa utan blinkar med bromsljuset. Och det är inget direkt problem, men jag vill fortfarande ha möjlighet till "vanlig" blinkers på släpvagn eller husvagn, även om bilen blinkar med bromsljus. Så det fick bli en liten reläbox...
![https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2611_zpsjjycenzz.jpg]()
![https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2612_zpsvjhwy7rn.jpg]()
Kul vad som går att göra med några enkla relän och ett par dioder. Denna boxen kan jag då enkelt koppla in mot kopplingsplinten bakom ryggstödet så får jag mina blinkande bromsljus utan att påverrka släpvagnskontakten eller framblinkers.
Nu är all el i bakändan färdig och provad. Det som saknas är en uppsättning E-märka besiktningslampor. Det lutar åt några LED-släpvagnslampor från typ Biltema... om inte någon har överblivna som ni vill sponsra med?
Ett par snabba tips bara till er som inte är som mig och tycker el är kul:
Se till att rita elschema samtidigt som du kopplar, om du nu inte är så vass att du ritar ett komplett elschema innan och lyckas få det rätt på en gång. Det är så mycket roligare att veta att man lätt kan gå tillbaka och felsöka enkelt om något händer.
En annan sak, som nästan är ett måste... köp oisolerade kabelskor och en riktig crimp-tång. Bygg INTE upp ett elsystem med billiga plastbeklädda skit-kabelskor och nån sladdrig röd/blå/gul kabelsko-tång. Det blir både billigare och bättre med riktigt grejer, och vill man ha det isolerat så kostar krympslang lite och ingenting.
Det var allt för den här gången! Jag eldar vidare i vanligt ordning och uppdaterar igen nästa vecka.
Vad tror ni? Kan det bli bil av det här?