Köpråd - driftsäker pendlarbil med bra ekonomi

Constantine
25 februari 2014 · 679 Inlägg

TurbOla skrev:
Jag pendlar 16 mil dagligen, mestadels motorväg och landsväg.

Tänkte först på en snål liten golf diesel.

Men gjorde tvärtom och köpte en stor tung BMW 530D med automatlåda.

Rätt dyr i skatt, men annars en väldigt trevlig vagn.

Vid motorvägsfart ligger 3liters dieseln på beskedliga 1500varv och med en snittförbrukning på 0,55 enligt färddatorn.
Vid uträknad förbrukning (tanka innan jag körde hemifrån och tanka när jag kom hem) gjorde jag av med 10,6l diesel på 16 mil.

Helt okej för något som väger 1700kg, har en rak turbo6a på 3 liter och 220hk och 500Nm, och automat.

Tankar 1 gång i veckan och kör ca 100 mil i veckan då.
Tanken rymmer 70 liter.

Jag är på din sida, om man pendlar så mycket så måste man ha en större bil med bra komfort. En mindre bil erbjuder tyvärr inte det, samtidigt får man en roligare bil med mer effekt mot bekostnaden av högre skatt och en väldigt liten skillnad på förbrukningen, som du körde 0,55-0,66 är ju verkligen godkänt för en bil på 1700kg, istället för 0,5-0,55 på en liten bil med sämre komfort och ~1300kg.

TurbOla Reservdansk
25 februari 2014 · 6 271 Inlägg

Constantine skrev:
Jag är på din sida, om man pendlar så mycket så måste man ha en större bil med bra komfort. En mindre bil erbjuder tyvärr inte det, samtidigt får man en roligare bil med mer effekt mot bekostnaden av högre skatt och en väldigt liten skillnad på förbrukningen, som du körde 0,55-0,66 är ju verkligen godkänt för en bil på 1700kg, istället för 0,5-0,55 på en liten bil med sämre komfort och ~1300kg.

Skillnaden på förbrukningen ligger ju på kanske 1-1,5dl mot en liten Golf eller Polo, och den mellanskillnaden tycker jag klart det är värt för att kunna åka komfortabelt och ha en stark/rolig motor.

Hade jag däremot kört mer stadskörning eller kryssat i Malmö hade jag inte kunnat skryta med samma förbrukning, men så länge man åker större vägar så är skillnaden i förbrukning minimal, eller kanske till och med bättre jämfört med en bil med liten, svagare motor.


Exempel: Jobbebilen, en Ford Transit Connect med turbodiesel och manuell låda, ligger på drygt 2000varv vid 70km/h.
Visst går den rätt billigt, tanken rymmer väl en 50-60 liter, men den är väldigt tråkig att köra, det är en årsmodell -11 men känns mycket sämre kvalitetsmässigt än min privata, som ändå är en -04, med nästan tiodubbla miltalet.

Senast redigerat av TurbOla (25 februari 2014)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Constantine
25 februari 2014 · 679 Inlägg

TurbOla skrev:

Constantine skrev:
Jag är på din sida, om man pendlar så mycket så måste man ha en större bil med bra komfort. En mindre bil erbjuder tyvärr inte det, samtidigt får man en roligare bil med mer effekt mot bekostnaden av högre skatt och en väldigt liten skillnad på förbrukningen, som du körde 0,55-0,66 är ju verkligen godkänt för en bil på 1700kg, istället för 0,5-0,55 på en liten bil med sämre komfort och ~1300kg.

Skillnaden på förbrukningen ligger ju på kanske 1-1,5dl mot en liten Golf eller Polo, och den mellanskillnaden tycker jag klart det är värt för att kunna åka komfortabelt och ha en stark/rolig motor.

Hade jag däremot kört mer stadskörning eller kryssat i Malmö hade jag inte kunnat skryta med samma förbrukning, men så länge man åker större vägar så är skillnaden i förbrukning minimal, eller kanske till och med bättre jämfört med en bil med liten, svagare motor.

Helt klart, pendlar själv runt 10 mil varje dag och det är väl i princip 20% landsväg och 80% motorväg. Funderar också på att investera i en bättre bruksbil än nuvarande, men känns onödigt att lägga pengar (60-100k) på en nyare bil som de bara kommer läggas massa mil på.

TurbOla Reservdansk
25 februari 2014 · 6 271 Inlägg

Constantine skrev:
Helt klart, pendlar själv runt 10 mil varje dag och det är väl i princip 20% landsväg och 80% motorväg. Funderar också på att investera i en bättre bruksbil än nuvarande, men känns onödigt att lägga pengar (60-100k) på en nyare bil som de bara kommer läggas massa mil på.

Jag tänkte i samma termer som du, men insåg att jag av ekonomiska skäl slår ihop nöjesbil med bruksbil, så har man löst den ekonomiska balansgången, istället för att ha två bilar. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Presidento Of World
25 februari 2014 · 3 329 Inlägg

Constantine skrev:

TurbOla skrev:

Constantine skrev:
Jag är på din sida, om man pendlar så mycket så måste man ha en större bil med bra komfort. En mindre bil erbjuder tyvärr inte det, samtidigt får man en roligare bil med mer effekt mot bekostnaden av högre skatt och en väldigt liten skillnad på förbrukningen, som du körde 0,55-0,66 är ju verkligen godkänt för en bil på 1700kg, istället för 0,5-0,55 på en liten bil med sämre komfort och ~1300kg.

Skillnaden på förbrukningen ligger ju på kanske 1-1,5dl mot en liten Golf eller Polo, och den mellanskillnaden tycker jag klart det är värt för att kunna åka komfortabelt och ha en stark/rolig motor.

Hade jag däremot kört mer stadskörning eller kryssat i Malmö hade jag inte kunnat skryta med samma förbrukning, men så länge man åker större vägar så är skillnaden i förbrukning minimal, eller kanske till och med bättre jämfört med en bil med liten, svagare motor.

Helt klart, pendlar själv runt 10 mil varje dag och det är väl i princip 20% landsväg och 80% motorväg. Funderar också på att investera i en bättre bruksbil än nuvarande, men känns onödigt att lägga pengar (60-100k) på en nyare bil som de bara kommer läggas massa mil på.

Gör som jag, köp en gammal..

köpte en Vectra TDT som går på 0,47 ..14k i inköp (ja det är dyrt för typen av bil och ålder men men..) 12k garanterade mil samt kamkedja och årsskatt på ca 5k helår

går tystare än Audin.... billig försäkring osv man behöver inte lägga 100k på nybil fan.. ångrar köpet av Audin nu.  visserligen inga 100k men ändå tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Sparren
25 februari 2014 · 22 Inlägg

Jag bryr mig egentligen inte om komforten och att den ska va rolig utan mer ekonomiskt tänk som är det viktiga. Jag tackar dock för infallsvinklarna!

Det ni skrev angående att plocka bort pf och programmera om osv förstörd jag inte mycket av(komplett idiot när det kommer till bilar), men antar att det är
Åtgärder som inte uppskattas på besiktningen bland annat?

Jag kör mestadels mindre landsvägar, 50-80 väg. Jag funderar på för och nackdelar mellan fabia 3 cyl bensinaren jämfört med kanske 1,4 tdi. Det är väl högre skatt, mer som kan gå sönder(turbo?), partikelfilter som kanske behöver bytas mm. Sen är den väl skönare att köra kanske. Men är skillnaden såpass stor att det är värt det. Servicekostnader osv? Vore intressant med era tankar kring det!

n1k391
25 februari 2014 · 171 Inlägg

jag har kört båda dom bilarna och jag anser att skillnaden är så stor så att dieseln vinner , vart och provkört dieseln på skoda och tyckte den var riktigt trevlig ! smile bensinaren hade jag som lånebil från mechanum när min bil var inne på service , tycker att den 3 cyl motorn saknar karaktär totalt , den är slö, behöver varvas . åk till skoda och be om att få prova båda så kommer du känna skillnaden. är svårt för mig att säga då du kanske anser den 3 cyl motorn som helt okej smile så åk och prova

Volkswagen Golf gti mk5 "Lilla apelsinen" (2007)
Sparren
25 februari 2014 · 22 Inlägg

n1k391 skrev:
jag har kört båda dom bilarna och jag anser att skillnaden är så stor så att dieseln vinner , vart och provkört dieseln på skoda och tyckte den var riktigt trevlig ! smile bensinaren hade jag som lånebil från mechanum när min bil var inne på service , tycker att den 3 cyl motorn saknar karaktär totalt , den är slö, behöver varvas . åk till skoda och be om att få prova båda så kommer du känna skillnaden. är svårt för mig att säga då du kanske anser den 3 cyl motorn som helt okej smile så åk och prova

Har kört clio med 75 hk nu i tre år så jag är nog imun mot att känna om en bil är tråkig är jag rädd;) finns det färre saker som kan gå sönder, billigare service, skatt osv så vinner det tror jag. Sen vet ja knte hur mycket dom dricker men antar de inte skiljer så mycket?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 februari 2014 · 13 746 Inlägg

Sparren skrev:

n1k391 skrev:
jag har kört båda dom bilarna och jag anser att skillnaden är så stor så att dieseln vinner , vart och provkört dieseln på skoda och tyckte den var riktigt trevlig ! smile bensinaren hade jag som lånebil från mechanum när min bil var inne på service , tycker att den 3 cyl motorn saknar karaktär totalt , den är slö, behöver varvas . åk till skoda och be om att få prova båda så kommer du känna skillnaden. är svårt för mig att säga då du kanske anser den 3 cyl motorn som helt okej smile så åk och prova

Har kört clio med 75 hk nu i tre år så jag är nog imun mot att känna om en bil är tråkig är jag rädd;) finns det färre saker som kan gå sönder, billigare service, skatt osv så vinner det tror jag. Sen vet ja knte hur mycket dom dricker men antar de inte skiljer så mycket?

tycker man ska kolla mest på milkostnaden.

har räknat och räknat och det spelar ingen roll vad man köper för nyare bil så får jag inte ihop det ekonomiskt. man kan inte betala 50kr milen det går liksom inte.
för det är vad en ny bil kostar när man ser det till samtliga kostnader.


våran seat arosa har jag räknat på under 5000mil har den legat runt 10kr/l varje mil
den går på bensin den går inte ens snålt. utan man ligger runt 0.65l/milen i 130km/h tanten pendlar 14mil om dagen. vi använder dessutom bilen hela tiden när vi ska någonstans pga den kostar så lite att rulla med.

då har jag räknat på utläggen jag haft på bilen så som service var 1500mil kamrem+vattenpump lite däck osv skatt bes försäkring osv.

det är svårt att lyckas med om man har en så pass ny bil att man bör lämna in den på service hela tiden.
jag gör allt själv lägger kanske 20min i veckan på bilen i snitt
ofta kan jag byta bil med tanten så hon tar min bil när det är service dags och då får jag oftast betalt för att fixa bilen då jag har mycket ledig betald tid när jag jobbar smile

men visst man åker inte skitsäkert och inte skitbekvämt men det fungerar..till och med riktigt bra.
så jag har köpt på mig en till mig själv så kan vi snurra runt mellan bilarna hela tiden.


man ska kolla vad det kostar att sköta servicar och allt till punkt och pricka för att använda en bil och pendla med och inte följa servicintervallerna kommer bli ett bakslag.

jag byter tex skivor belägg osv långt innan dom ens är dåliga för att slippa ett haveri på vägen.

men så byter jag skivor+belägg brembo för under 1000kr på arosan ;-)  det är startpriset för att gänga av 2st hjul på en verkstad smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
STriiiker
26 februari 2014 · 609 Inlägg

Malheus skrev:

STriiiker skrev:
Edit. Den där mondeon du länkade är ingen vidare pendel bil heller, vän har den och pendlar nu mera med en focus diesel, mondeon drog 0,8 landsväg i 80. Focusen drar 0.45 - 0.5. en kombi dessutom. Mondeon rostar som fan och fått anmärkningar på massa grejer på bes.

Appappapp.

Säger emot att mondeon rostar som fan, dörrarna på de tidiga MK3orna (01-02) var veka, ja.
Men bilen i sig är helgalvad och står emot rost bra.

Att jämnföra en 1.6L diesel focus mot en 2.0L bensin mondeo blir lite fel också.

Förvisso. Men han får en focus diesel för kring 60K med bra miltal. Jag är tyvärr inget stort fan av mondeon, baserat på min väns problem med modellen (-04)

Sen måste jag nog gå emot er som föreslår en bmw 530d. Jag förstår hur ni tänker, absolut men jag är ytterst tveksam till om det är ekonomiskt ägande. Större däck, dyrare service och fram för allt försäkring (och skatten) gör det enligt min mening inte till någon optimal bil att äga.

Jag vill inte påstå att jag stirrat mig blind på just skatten (med rätt antal mil körda per år tjänar man in det) men.. jag anser att när skatten blir högre än 2500 - 3000 är det en smärtgräns.

En annan sak är just detta med komforten, jag menar när man har prio 1 som ekonomi så faller komfort ned på listan, iaf enligt min filosofi.

Men det är klart, alla har vi olika värderingar om vad som är viktigt eller hur man vill ha det.

TurbOla Reservdansk
26 februari 2014 · 6 271 Inlägg

STriiiker skrev:
Sen måste jag nog gå emot er som föreslår en bmw 530d. Jag förstår hur ni tänker, absolut men jag är ytterst tveksam till om det är ekonomiskt ägande. Större däck, dyrare service och fram för allt försäkring (och skatten) gör det enligt min mening inte till någon optimal bil att äga.

Nej, kör man bara 1500-2000 mil så kan jag hålla med att det skulle kanske inte löna sig.

Men om man dubblar det, 3000-4000 mil?
Jag har faktiskt inte satt mig ner och räknat ut milkostnaden, men 50kr milen (som någon nämnde) vet jag inte om man riktigt kommer upp i...

Då skulle det kosta mig 800 spänn om dagen att pendla, och då hade jag känt av det ganska snabbt. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
STriiiker
10 mars 2014 · 609 Inlägg

Update;

Fick tag på vw passat -99 aut diesel som var LB reggad, lågmil och en brukare. Blev billigt med försäkring och skatt (i förhållande till storlek/aut/åk komfort)

LB kan vara ett alternativ om man inte är i behov av baksäte.

schag
20 mars 2014 · 4 Inlägg

Hej hej! Är på jakt efter likadan bil som Sparren och hittade denna tråden, så jag tänkte att jag reggar mig på garaget.org och hoppar in i diskussionen. (detta är alltså mitt första inlägg)

För min del kan inköpspris sträcka sig mellan 50-70 tkr, i övrigt samma prioritering.

Modeller jag analyserat är:
VW Golf
VW Polo
Skoda Fabia
Kia Cee'd
Toyota Corolla
Mazda 3

Provkörde Mazda 3, men den föll bort på dassigt ljud i högtalarna, dåligt rostskydd i bl.a. hjulhus, helt fel skala på varvmätare och hastighetsmätare, antisladd inte standard, trög växelspak, svårjobbad koppling samt att förbrukningen (bensin) ligger kring 0.7, samma som Golf och Corolla. Dieselvariant verkar vara svår att få tag på till hyggligt pris.

Golf föll bort på att bensinarna ligger kring 0.7 och dieslarna är för dyra i inköp (ifall man vill ha en från -07 till -09). Man verkar heller inte få så mycket finess för pengarna om man jämför med Kia Cee'd för samma peng.

Toyota Corolla verkar vara svår att få inom budget, speciellt diesel. Sen gillade inte flickvännen den.

Återstår nu 3 bilar som jag inte kan bestämma mig mellan. Fabia, Polo och Cee'd.

Provkörde en Fabia 1.4 TDI Greenline -09 mellan barkarby och kungsängen och den var ganska rymlig! Minst lika mycket bagageutrymme som Cee'd och Golf kändes det som. Förarmiljön kändes gedigen med matt svart och allt såg ut som volkswagen fast med grönt istället för blått. I körningen så är kopplingen och bromsningen mycket snäll. Samt att man får lite av ett leende på läpparna när man tittar på förbrukningsmätaren (0.41). Dock brummar chassit ganska mycket när dieseln trögar vid ca 1400 rpm. Körkomforten är helt okej och högtalarna låter riktigt bra, men drunknar lite i vägljudet. Det var iofs dubbade däck på vid testet.

Provkörde Kia Cee'd 1.6 -09 och den gillade jag! Bra utrymme, mycket lull-lull, mycket sportig acceleration (125hk), exemplarisk växellåda, mycket bra ljud i högtalarna. Vägljudet trängde sig på vid 120 km/h, men det var ändå okej. Bensinaren ligger runt 0.65-0.70 och dieslarna runt 0.45. Jag förväntar mig dock att dieseln inte är lika sportig, men det kan man vara utan. Alla Cee'd har dessutom kamkedja och eventuellt några år kvar på nybilsgarantin.

Min flickväns föräldrar äger en VW Polo 1.4 -07 och den är helt okej, fast inte så mycket bagageutrymme och inte en enda lull-lull funktion. Den är verkligen basic. Dieselvarianten ska tydligen vara mycket snål (0.41). Bra ljud annars i högtalare och vägljudet är okej. Många på forum tipsar "by default" om Polo, men det verkar skilja sig mycket i förbrukning från fall till fall då vissa säger att den drar så mycket som 0.7 (kanske ska tas med en nypa salt).

Kortfattat är jag mest sugen på Cee'd 1.6 CRDI -07-09 eller Fabia 1.4 TDI (GreenLine) -08-09. Osäker på om just denna fabia har kamkedja också, eftersom det står på bilpriser.se och bilstart.se att denna har det, fast jag tror det är förväxlat med 1.2-litersvarianten.

Hoppas på att någon kan tillföra någon information som underlättar mitt val samt att detta underlättar för trådskaparen smile

Presidento Of World
20 mars 2014 · 3 329 Inlägg

schag skrev:
Hej hej! Är på jakt efter likadan bil som Sparren och hittade denna tråden, så jag tänkte att jag reggar mig på garaget.org och hoppar in i diskussionen. (detta är alltså mitt första inlägg)

För min del kan inköpspris sträcka sig mellan 50-70 tkr, i övrigt samma prioritering.

Modeller jag analyserat är:
VW Golf
VW Polo
Skoda Fabia
Kia Cee'd
Toyota Corolla
Mazda 3

Provkörde Mazda 3, men den föll bort på dassigt ljud i högtalarna, dåligt rostskydd i bl.a. hjulhus, helt fel skala på varvmätare och hastighetsmätare, antisladd inte standard, trög växelspak, svårjobbad koppling samt att förbrukningen (bensin) ligger kring 0.7, samma som Golf och Corolla. Dieselvariant verkar vara svår att få tag på till hyggligt pris.

Golf föll bort på att bensinarna ligger kring 0.7 och dieslarna är för dyra i inköp (ifall man vill ha en från -07 till -09). Man verkar heller inte få så mycket finess för pengarna om man jämför med Kia Cee'd för samma peng.

Toyota Corolla verkar vara svår att få inom budget, speciellt diesel. Sen gillade inte flickvännen den.

Återstår nu 3 bilar som jag inte kan bestämma mig mellan. Fabia, Polo och Cee'd.

Provkörde en Fabia 1.4 TDI Greenline -09 mellan barkarby och kungsängen och den var ganska rymlig! Minst lika mycket bagageutrymme som Cee'd och Golf kändes det som. Förarmiljön kändes gedigen med matt svart och allt såg ut som volkswagen fast med grönt istället för blått. I körningen så är kopplingen och bromsningen mycket snäll. Samt att man får lite av ett leende på läpparna när man tittar på förbrukningsmätaren (0.41). Dock brummar chassit ganska mycket när dieseln trögar vid ca 1400 rpm. Körkomforten är helt okej och högtalarna låter riktigt bra, men drunknar lite i vägljudet. Det var iofs dubbade däck på vid testet.

Provkörde Kia Cee'd 1.6 -09 och den gillade jag! Bra utrymme, mycket lull-lull, mycket sportig acceleration (125hk), exemplarisk växellåda, mycket bra ljud i högtalarna. Vägljudet trängde sig på vid 120 km/h, men det var ändå okej. Bensinaren ligger runt 0.65-0.70 och dieslarna runt 0.45. Jag förväntar mig dock att dieseln inte är lika sportig, men det kan man vara utan. Alla Cee'd har dessutom kamkedja och eventuellt några år kvar på nybilsgarantin.

Min flickväns föräldrar äger en VW Polo 1.4 -07 och den är helt okej, fast inte så mycket bagageutrymme och inte en enda lull-lull funktion. Den är verkligen basic. Dieselvarianten ska tydligen vara mycket snål (0.41). Bra ljud annars i högtalare och vägljudet är okej. Många på forum tipsar "by default" om Polo, men det verkar skilja sig mycket i förbrukning från fall till fall då vissa säger att den drar så mycket som 0.7 (kanske ska tas med en nypa salt).

Kortfattat är jag mest sugen på Cee'd 1.6 CRDI -07-09 eller Fabia 1.4 TDI (GreenLine) -08-09. Osäker på om just denna fabia har kamkedja också, eftersom det står på bilpriser.se och bilstart.se att denna har det, fast jag tror det är förväxlat med 1.2-litersvarianten.

Hoppas på att någon kan tillföra någon information som underlättar mitt val samt att detta underlättar för trådskaparen smile

Opel Astra? miljödiesel billig skatt och inköp

Opel Vectra större bil men går snorbilligt i diesel 0.4 årsm från -07 finns med partikelfilter skatt på 3500/år samt billigt i inköp

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
21 mars 2014 ·

Tjena och välkommen hit.

Har du övervägt en Prius -04/-09?
Låg förbrukning, kör min på 0.43 blandad.
Årsskatt 360kr.
Låg försäkringspremie.
Hyfsat välutrustade med business pkt som de flesta har, keyless go, klimatanläggning, farthållare, automatlåda, läderratt, pekskärm, CD-växlare, WMA, MP3, kamkedja med mera.
Driftsäker, rymligt baksäte, bagage som är helt ok, men givetvis inte någon storlastare, tystare och vuxnare på vägen än både Cee´d och Polon du är bekant med.
Många backar pga ett annorlunda utseende, åk och provkör och bilda dig en egen uppfattning, det finns bilar för din budget
Annars är Cee´d ett bra bilval, om du fallit för den.

R_fused There is no replacement for displacement
21 mars 2014 · 630 Inlägg

Har inte provat nån av de du skrivit utom Fabian, min är dock årsmodell 2014. Men är i vilket fall som helst mycket nöjd med min. Jag har 1,6 tdi motorn på 90 hk och jag tycker den är riktigt pigg om man tar den för vad den är. Inga problem att köra mellan 0,38-0,45 på landsväg och något högre på motorvägen eller i stan. Och som du skrev. Riktigt rymlig både i kupén och bagage.
Utseendet hoppar man väl inte av glädje av men det har jag valt att strunta i för en bil som är kanon på alla andra sätt:)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2014 · 17 486 Inlägg

schag skrev:
Hej hej! Är på jakt efter likadan bil som Sparren och hittade denna tråden, så jag tänkte att jag reggar mig på garaget.org och hoppar in i diskussionen. (detta är alltså mitt första inlägg)

För min del kan inköpspris sträcka sig mellan 50-70 tkr, i övrigt samma prioritering.

Modeller jag analyserat är:
VW Golf
VW Polo
Skoda Fabia
Kia Cee'd
Toyota Corolla
Mazda 3

Provkörde Mazda 3, men den föll bort på dassigt ljud i högtalarna, dåligt rostskydd i bl.a. hjulhus, helt fel skala på varvmätare och hastighetsmätare, antisladd inte standard, trög växelspak, svårjobbad koppling samt att förbrukningen (bensin) ligger kring 0.7, samma som Golf och Corolla. Dieselvariant verkar vara svår att få tag på till hyggligt pris.

Golf föll bort på att bensinarna ligger kring 0.7 och dieslarna är för dyra i inköp (ifall man vill ha en från -07 till -09). Man verkar heller inte få så mycket finess för pengarna om man jämför med Kia Cee'd för samma peng.

Toyota Corolla verkar vara svår att få inom budget, speciellt diesel. Sen gillade inte flickvännen den.

Återstår nu 3 bilar som jag inte kan bestämma mig mellan. Fabia, Polo och Cee'd.

Provkörde en Fabia 1.4 TDI Greenline -09 mellan barkarby och kungsängen och den var ganska rymlig! Minst lika mycket bagageutrymme som Cee'd och Golf kändes det som. Förarmiljön kändes gedigen med matt svart och allt såg ut som volkswagen fast med grönt istället för blått. I körningen så är kopplingen och bromsningen mycket snäll. Samt att man får lite av ett leende på läpparna när man tittar på förbrukningsmätaren (0.41). Dock brummar chassit ganska mycket när dieseln trögar vid ca 1400 rpm. Körkomforten är helt okej och högtalarna låter riktigt bra, men drunknar lite i vägljudet. Det var iofs dubbade däck på vid testet.

Provkörde Kia Cee'd 1.6 -09 och den gillade jag! Bra utrymme, mycket lull-lull, mycket sportig acceleration (125hk), exemplarisk växellåda, mycket bra ljud i högtalarna. Vägljudet trängde sig på vid 120 km/h, men det var ändå okej. Bensinaren ligger runt 0.65-0.70 och dieslarna runt 0.45. Jag förväntar mig dock att dieseln inte är lika sportig, men det kan man vara utan. Alla Cee'd har dessutom kamkedja och eventuellt några år kvar på nybilsgarantin.

Min flickväns föräldrar äger en VW Polo 1.4 -07 och den är helt okej, fast inte så mycket bagageutrymme och inte en enda lull-lull funktion. Den är verkligen basic. Dieselvarianten ska tydligen vara mycket snål (0.41). Bra ljud annars i högtalare och vägljudet är okej. Många på forum tipsar "by default" om Polo, men det verkar skilja sig mycket i förbrukning från fall till fall då vissa säger att den drar så mycket som 0.7 (kanske ska tas med en nypa salt).

Kortfattat är jag mest sugen på Cee'd 1.6 CRDI -07-09 eller Fabia 1.4 TDI (GreenLine) -08-09. Osäker på om just denna fabia har kamkedja också, eftersom det står på bilpriser.se och bilstart.se att denna har det, fast jag tror det är förväxlat med 1.2-litersvarianten.

Hoppas på att någon kan tillföra någon information som underlättar mitt val samt att detta underlättar för trådskaparen smile

Polo? Skippa den. Drar som en långtradare. Vi har en. Tröttare bil får man dessutom leta efter. Cee´d är inte dumt. Vi hade en ny i30 CRDi (Samma bil) 2008. Mycket trevlig.

Skit i ljudet i bilen. Det kan man alltid bygga på om så önskas. Jag antar att du är under 20 år?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
schag
21 mars 2014 · 4 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Opel Astra? miljödiesel billig skatt och inköp

Opel Vectra större bil men går snorbilligt i diesel 0.4 årsm från -07 finns med partikelfilter skatt på 3500/år samt billigt i inköp

Opel Astra är inget jag tittat noga på, eftersom jag hört att Opel generellt "har rekord i rost". Sen verkar den vara lågt eftertraktad på bilmarknaden och tappar snabbare i andrahandsvärde, lite i samma situation som Skoda Fabia. Men det ser ut på annonserna som att man får rätt mycket bil för pengarna, dock inte riktigt miljödiesel. Om den nu har kamkedja, som vissa annonser antyder, så verkar den jämförbar med Kia Cee'd. Men frågan är om inte Kia Cee'd vinner i helheten ändå. Efter en snabb titt tyckte jag att förarmiljön såg lika icke-intuitiv ut som på Saab.

Evildan skrev:
Tjena och välkommen hit.

Har du övervägt en Prius -04/-09?
Låg förbrukning, kör min på 0.43 blandad.
Årsskatt 360kr.
Låg försäkringspremie.
Hyfsat välutrustade med business pkt som de flesta har, keyless go, klimatanläggning, farthållare, automatlåda, läderratt, pekskärm, CD-växlare, WMA, MP3, kamkedja med mera.
Driftsäker, rymligt baksäte, bagage som är helt ok, men givetvis inte någon storlastare, tystare och vuxnare på vägen än både Cee´d och Polon du är bekant med.
Många backar pga ett annorlunda utseende, åk och provkör och bilda dig en egen uppfattning, det finns bilar för din budget
Annars är Cee´d ett bra bilval, om du fallit för den.

Prius är inget jag tänkt på, men på din beskrivning låter det som ett positivt alternativ. Jag kan ta mig en noggrannare titt i helgen, men jag förmodar att batterierna i dessa är ganska förbrukade om priset ligger mellan 50-70 tkr.

R_fused skrev:
Har inte provat nån av de du skrivit utom Fabian, min är dock årsmodell 2014. Men är i vilket fall som helst mycket nöjd med min. Jag har 1,6 tdi motorn på 90 hk och jag tycker den är riktigt pigg om man tar den för vad den är. Inga problem att köra mellan 0,38-0,45 på landsväg och något högre på motorvägen eller i stan. Och som du skrev. Riktigt rymlig både i kupén och bagage.
Utseendet hoppar man väl inte av glädje av men det har jag valt att strunta i för en bil som är kanon på alla andra sätt:)

Ja, den verkar ju helt enkelt som en ordentlig bil med fokus på ekonomiskt ägande. Kanske ett av de tråkigare valen, med tanke på mindre lull-lull och kraft än Cee'd.

Hybridsmurfen skrev:
Polo? Skippa den. Drar som en långtradare. Vi har en. Tröttare bil får man dessutom leta efter. Cee´d är inte dumt. Vi hade en ny i30 CRDi (Samma bil) 2008. Mycket trevlig.

Skit i ljudet i bilen. Det kan man alltid bygga på om så önskas. Jag antar att du är under 20 år?

Jag hade faktiskt i30 som alternativ ett tag, men eftersom den är ungefär samma sak som Cee'd så skippade jag den för att förenkla urvalet lite. Dessutom verkar Cee'd ändå besegra i30 i de motorartiklar jag läst. Angående min ålder så antar jag att du funderar på försäkringskostnaden för mig. Jag är 90:a och fyller 24 under 2014. Detta är min första bil och jag kan inte meka själv, därför siktar jag på lite nyare bilar som har högre värdeminskning men färre fel än äldre bilar (om ägandekostnaden blir densamma för gammalt och nytt kan man lika gärna köra runt i något nyare). Däremot är jag inte tekniskt inkompetent, jag går just nu mitt 5:e år på KTH (civilingenjör) och bilen på min profilbild byggde jag och några klasskompisar i fjol och den blev sveriges energisnålaste bil någonsin. Kan ju CAN-bus och elektronik och aktuatorer och sånt, men har ingen aning om t ex hur man "chippar" eller felsöker varningslampor, sånt som bilfolk/bilmekaniker brukar vara insatta i.

Presidento Of World
21 mars 2014 · 3 329 Inlägg

rostproblem är en myt.. eller ja.. gamla oplar hade dom nya har bättre rostskydd än många V.A.G produkter.. (fått rostlaga min Audi på garanti....)

Kia rostar som fan under till. fråga nån som jobbar på plåt/lack verkstad med dessa bilar... (har kontakter inom märkesverkstad och dom visade nåt äckligt mycket rost på dessa under till (årsm 2007 verkar vara värst utsatt)

Astra har kamrem vissa har jag för mig men kan ha kedja ochså! (inget jag intresserat mig på)

jag säger inte att opel är bästa  märket ever men för pengarna man ger för en idag så..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
22 mars 2014 ·

schag skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Opel Astra? miljödiesel billig skatt och inköp

Opel Vectra större bil men går snorbilligt i diesel 0.4 årsm från -07 finns med partikelfilter skatt på 3500/år samt billigt i inköp

Opel Astra är inget jag tittat noga på, eftersom jag hört att Opel generellt "har rekord i rost". Sen verkar den vara lågt eftertraktad på bilmarknaden och tappar snabbare i andrahandsvärde, lite i samma situation som Skoda Fabia. Men det ser ut på annonserna som att man får rätt mycket bil för pengarna, dock inte riktigt miljödiesel. Om den nu har kamkedja, som vissa annonser antyder, så verkar den jämförbar med Kia Cee'd. Men frågan är om inte Kia Cee'd vinner i helheten ändå. Efter en snabb titt tyckte jag att förarmiljön såg lika icke-intuitiv ut som på Saab.

Evildan skrev:
Tjena och välkommen hit.

Har du övervägt en Prius -04/-09?
Låg förbrukning, kör min på 0.43 blandad.
Årsskatt 360kr.
Låg försäkringspremie.
Hyfsat välutrustade med business pkt som de flesta har, keyless go, klimatanläggning, farthållare, automatlåda, läderratt, pekskärm, CD-växlare, WMA, MP3, kamkedja med mera.
Driftsäker, rymligt baksäte, bagage som är helt ok, men givetvis inte någon storlastare, tystare och vuxnare på vägen än både Cee´d och Polon du är bekant med.
Många backar pga ett annorlunda utseende, åk och provkör och bilda dig en egen uppfattning, det finns bilar för din budget
Annars är Cee´d ett bra bilval, om du fallit för den.

Prius är inget jag tänkt på, men på din beskrivning låter det som ett positivt alternativ. Jag kan ta mig en noggrannare titt i helgen, men jag förmodar att batterierna i dessa är ganska förbrukade om priset ligger mellan 50-70 tkr.

R_fused skrev:
Har inte provat nån av de du skrivit utom Fabian, min är dock årsmodell 2014. Men är i vilket fall som helst mycket nöjd med min. Jag har 1,6 tdi motorn på 90 hk och jag tycker den är riktigt pigg om man tar den för vad den är. Inga problem att köra mellan 0,38-0,45 på landsväg och något högre på motorvägen eller i stan. Och som du skrev. Riktigt rymlig både i kupén och bagage.
Utseendet hoppar man väl inte av glädje av men det har jag valt att strunta i för en bil som är kanon på alla andra sätt:)

Ja, den verkar ju helt enkelt som en ordentlig bil med fokus på ekonomiskt ägande. Kanske ett av de tråkigare valen, med tanke på mindre lull-lull och kraft än Cee'd.

Hybridsmurfen skrev:
Polo? Skippa den. Drar som en långtradare. Vi har en. Tröttare bil får man dessutom leta efter. Cee´d är inte dumt. Vi hade en ny i30 CRDi (Samma bil) 2008. Mycket trevlig.

Skit i ljudet i bilen. Det kan man alltid bygga på om så önskas. Jag antar att du är under 20 år?

Jag hade faktiskt i30 som alternativ ett tag, men eftersom den är ungefär samma sak som Cee'd så skippade jag den för att förenkla urvalet lite. Dessutom verkar Cee'd ändå besegra i30 i de motorartiklar jag läst. Angående min ålder så antar jag att du funderar på försäkringskostnaden för mig. Jag är 90:a och fyller 24 under 2014. Detta är min första bil och jag kan inte meka själv, därför siktar jag på lite nyare bilar som har högre värdeminskning men färre fel än äldre bilar (om ägandekostnaden blir densamma för gammalt och nytt kan man lika gärna köra runt i något nyare). Däremot är jag inte tekniskt inkompetent, jag går just nu mitt 5:e år på KTH (civilingenjör) och bilen på min profilbild byggde jag och några klasskompisar i fjol och den blev sveriges energisnålaste bil någonsin. Kan ju CAN-bus och elektronik och aktuatorer och sånt, men har ingen aning om t ex hur man "chippar" eller felsöker varningslampor, sånt som bilfolk/bilmekaniker brukar vara insatta i.

Batterierna håller länge, Toyota garanterar 10år eller 20000mil när bilen köps hos en auktoriserad handlare.
http://www.asklingbil.se/Bilf%C3%B6rs%C … ranti.aspx

Jag vågar påstå att sådana garantier ger man inte om man tror att något kommer att haverera.
Vet fler som kört långt 300000-400000km med sina Priusar utan att batteriet tappat märkbar effekt.
Under min Prius i rutan övriga uppgifter längst ned finns det några länkar med information om Prius.

Tycker definitivt du skall åka och provköra, det är trots så avancerad teknik väldigt problemfria bilar, Toyota släppte första Priusen -97 så skulle det vara skräp hade dom förmodligen inte sålt över 3 miljoner bilar med HSD teknologin.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang