Turbokomvertera BMW E39 525/528 -96

SjuBoban
25 februari 2014 · 13 Inlägg

Tjenare! big_smile

jag undrar lite om det är superavanserat att turbokomvertera en BMW E39 525/528.
Min kompis säger att det bara är att köpa grenrör som är anpassade för turbo och intercooler och efter det mappa om den. Sedan om man tar min T-Gul VOLVO turbo så kommer BMW:n leverera från 160/170 -> 300 häst. Stämmer detta? Och hur mycket kan allt kosta? Vad har ni för erfarenheter?
Jag är nämligen en nyfiken 17 och vill veta så mycket som möjligt om allt tongue

Tack på förhand och vill gärna veta mer vad man kan göra för roligt motormässigt som inte är allt för dyrt wink

Audi A6 C7/4G "Dieseldoris" (2011)
BMW E34 (1989)
SjuBoban
3 mars 2014 · 13 Inlägg

asså, jag gillar detta att inga svarar fast att 123 pers har läst det. Bara för att jag är 17 år så betyder det inte att jag inte behöver få veta..

BMW E34 (1989)
Audi A6 C7/4G "Dieseldoris" (2011)
sweeken
3 mars 2014 · 338 Inlägg

Läs på
http://server.pure-pf.com/phpBB/  (pure performance forum)   Där finns mycket om bmw turbo byggen

Men du behöver ett turbo grenrör som passar på motorn (vad jag vet så finns inget orginal så du måste bygga ett/köpa ett).  Sen behövs olja till turbon och oljeretur ner i tråget.   Tryckrör till insuget (igenom en intercooler om du vill).  Sen chippa med tex fekzen chip.

Effekten går att räkna ut CA.  1bars ladd lika med dubbla org effekt (som jag fattat det)

Vad menar du på slutet med "annat roligt man kan göra motormässigt"?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang