Min första bil - Hjälp??

keviniman
26 februari 2014 · 21 Inlägg

Hej ,
Då är man 18 och de var dags att köpa bil ...
Och min fråga till er är vilken?

Självklart vill jag ha en snygg bil eftersom jag nästan bara tänker på utseendet (Ni vet hur det var när ni köpte eran första bil wink )

Men min ekonomi är ju begränsad eftersom jag fortfarande går i skolan ...
Så det blir en begagnad bil som inte får kosta mer en 80 papp ...
Och här kommer det nästan svåraste av allt ... Att hitta en snygg begagnad Coupe bil som inte drar mycket i bensin

Så snälla ni bil experter där hemma ... Hjälp mig mer en gärna smile

Tack på förhand

nixon89 klabbarpan
26 februari 2014 · 3 041 Inlägg

Ursäkta men låter inte som du har begränsad ekonomi om du är redo att hosta upp 80000 på en första bil wink

Men vad lockar dig nera än utseendet? Prestanda? Komfort? Etc etc

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Mack Forum- och sitemoderator
26 februari 2014 · 26 149 Inlägg

keviniman skrev:
Hej ,
Då är man 18 och de var dags att köpa bil ...
Och min fråga till er är vilken?

Självklart vill jag ha en snygg bil eftersom jag nästan bara tänker på utseendet (Ni vet hur det var när ni köpte eran första bil wink )

Men min ekonomi är ju begränsad eftersom jag fortfarande går i skolan ...
Så det blir en begagnad bil som inte får kosta mer en 80 papp ...
Och här kommer det nästan svåraste av allt ... Att hitta en snygg begagnad Coupe bil som inte drar mycket i bensin

Så snälla ni bil experter där hemma ... Hjälp mig mer en gärna smile

Tack på förhand

80 000 kronor?
Jisses. Ingen dålig budget på en förstabil. Min absolut förstabil kostade mig 14 000 riksdaler och då köpte jag bilen på grund av att det behövdes till och från jobbet.

Jag säger dock som alla andra gånger liknande trådar har kommit upp: räkna också in skatten och försäkringen på vilket fordon som nu blir tilltänkt!
Och omkostnader för reservdelar och oplanerade extraköp.

Lycka till.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
keviniman
26 februari 2014 · 21 Inlägg

Haha har sparat ,  mer bensinen jag är orolig över för det är den som kommer svida i längden ,

Utseende och att den ska va skön att köra och bekväm , Sen vill jag inte ha en -93 att köra i som levt sitt om du förstår vad jag menar...

keviniman
26 februari 2014 · 21 Inlägg

Mack skrev:

keviniman skrev:
Hej ,
Då är man 18 och de var dags att köpa bil ...
Och min fråga till er är vilken?

Självklart vill jag ha en snygg bil eftersom jag nästan bara tänker på utseendet (Ni vet hur det var när ni köpte eran första bil wink )

Men min ekonomi är ju begränsad eftersom jag fortfarande går i skolan ...
Så det blir en begagnad bil som inte får kosta mer en 80 papp ...
Och här kommer det nästan svåraste av allt ... Att hitta en snygg begagnad Coupe bil som inte drar mycket i bensin

Så snälla ni bil experter där hemma ... Hjälp mig mer en gärna smile

Tack på förhand

80 000 kronor?
Jisses. Ingen dålig budget på en förstabil. Min absolut förstabil kostade mig 14 000 riksdaler och då köpte jag bilen på grund av att det behövdes till och från jobbet.

Jag säger dock som alla andra gånger liknande trådar har kommit upp: räkna också in skatten och försäkringen på vilket fordon som nu blir tilltänkt!
Och omkostnader för reservdelar och oplanerade extraköp.

Lycka till.

Precis ... Exakt sådant som jag inte har en aning om hur mycket de blir beroende på vilken bil haha smile ,
Men precis det jag menade , Alla såna kostnader måste vara till ett minimum ...

uhlin
26 februari 2014 · 2 834 Inlägg

BMW E28 coupé.

Fast du har kanske tänkt lite nyare?

Men enligt mig är den en av de finaste modellerna.

keviniman
26 februari 2014 · 21 Inlägg

uhlin skrev:
BMW E28 coupé.

Fast du har kanske tänkt lite nyare?

Men enligt mig är den en av de finaste modellerna.

Det var en av dom första bilarna jag tänkte på faktiskt , Men dom är ju så himla "gamla" men otroligt snygga... Men en begagnad är sönderkörd och försäkringen är väl ganska dyr?

uhlin
26 februari 2014 · 2 834 Inlägg

keviniman skrev:

uhlin skrev:
BMW E28 coupé.

Fast du har kanske tänkt lite nyare?

Men enligt mig är den en av de finaste modellerna.

Det var en av dom första bilarna jag tänkte på faktiskt , Men dom är ju så himla "gamla" men otroligt snygga... Men en begagnad är sönderkörd och försäkringen är väl ganska dyr?

Risken finns ju att de fått pisk, men det finns fina ex med om än de är lätträknade, och försäkring kanske kan sticka iväg lite.

keviniman
26 februari 2014 · 21 Inlägg

uhlin skrev:

keviniman skrev:

uhlin skrev:
BMW E28 coupé.

Fast du har kanske tänkt lite nyare?

Men enligt mig är den en av de finaste modellerna.

Det var en av dom första bilarna jag tänkte på faktiskt , Men dom är ju så himla "gamla" men otroligt snygga... Men en begagnad är sönderkörd och försäkringen är väl ganska dyr?

Risken finns ju att de fått pisk, men det finns fina ex med om än de är lätträknade, och försäkring kanske kan sticka iväg lite.

Dock tycker jag bmw e36 coupe är så mycket snyggare ... Och om man sätter försäkringen på föräldrarna så ska det gå ner lite har jag hört? (Helt okunnig som ni märker)

DavidSan
26 februari 2014 · 227 Inlägg

vad har du för månads budget för försäkring, bensin samt pengar som du kan spara för service/reparationer? när du har räknat fram det, så lägg på tusen kr till bara för att vara på den säkra sidan.

keviniman
26 februari 2014 · 21 Inlägg

DavidSan skrev:
vad har du för månads budget för försäkring, bensin samt pengar som du kan spara för service/reparationer? när du har räknat fram det, så lägg på tusen kr till bara för att vara på den säkra sidan.

Vem visste att bil kostade så mycket ... Usch börjar ångra mig nu haha kanske blir åka buss hela livet big_smile

Senast redigerat av keviniman (26 februari 2014)

uhlin
26 februari 2014 · 2 834 Inlägg

keviniman skrev:

uhlin skrev:

keviniman skrev:

Det var en av dom första bilarna jag tänkte på faktiskt , Men dom är ju så himla "gamla" men otroligt snygga... Men en begagnad är sönderkörd och försäkringen är väl ganska dyr?

Risken finns ju att de fått pisk, men det finns fina ex med om än de är lätträknade, och försäkring kanske kan sticka iväg lite.

Dock tycker jag bmw e36 coupe är så mycket snyggare ... Och om man sätter försäkringen på föräldrarna så ska det gå ner lite har jag hört? (Helt okunnig som ni märker)

Nja, mjo... det gör det ju, fast detta heter bedrägeri om man ska dra det hårt, och händer det nåt och försäkringen står på dina föräldrar och du kört så kan försäkringsbolaget dra sina misstankar.... och då är det inte kul sen längre, det kan kosta långt mer.

Fast visst är det nog en del som gör så.

keviniman
26 februari 2014 · 21 Inlägg

uhlin skrev:

keviniman skrev:

uhlin skrev:

Risken finns ju att de fått pisk, men det finns fina ex med om än de är lätträknade, och försäkring kanske kan sticka iväg lite.

Dock tycker jag bmw e36 coupe är så mycket snyggare ... Och om man sätter försäkringen på föräldrarna så ska det gå ner lite har jag hört? (Helt okunnig som ni märker)

Nja, mjo... det gör det ju, fast detta heter bedrägeri om man ska dra det hårt, och händer det nåt och försäkringen står på dina föräldrar och du kört så kan försäkringsbolaget dra sina misstankar.... och då är det inte kul sen längre, det kan kosta långt mer.

Fast visst är det nog en del som gör så.

Aj Aj Aj .... Usch får ångest bara jag ser era svar... Allt ska vara så komplicerat ... Räcker det inte med att man köper bilen och sen har man den haha big_smile Måste man betala alla extra kostnader haha big_smile

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
26 februari 2014 · 5 753 Inlägg

uhlin skrev:
BMW E28 coupé.

Fast du har kanske tänkt lite nyare?

Men enligt mig är den en av de finaste modellerna.

Det tror jag blir ganska svårt  som första bil då E28 aldrig tillverkades som coupe`.

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
uhlin
26 februari 2014 · 2 834 Inlägg

_Glenne_ skrev:

uhlin skrev:
BMW E28 coupé.

Fast du har kanske tänkt lite nyare?

Men enligt mig är den en av de finaste modellerna.

Det tror jag blir ganska svårt  som första bil då E28 aldrig tillverkades som coupe`.

Va? gjorde den inte, vilken tänker jag på då tro? roll

DavidSan
26 februari 2014 · 227 Inlägg

keviniman skrev:

DavidSan skrev:
vad har du för månads budget för försäkring, bensin samt pengar som du kan spara för service/reparationer? när du har räknat fram det, så lägg på tusen kr till bara för att vara på den säkra sidan.

Vem visste att bil kostade så mycket ... Usch börjar ångra mig nu haha kanske blir åka buss hela livet big_smile

Min Mitsubishi kostade mig ungefär per månad:
Avbetalning; 3800:-
Försäkring; 908:-
Bensin: 2500:- (ca 180 liter)
Spara för service 500:-
Spara för skatten 250:- (2900:-/år)
Summa: ca 8000:-/mån

För din del så köper du bilen utan avbetalning, då blir det ca 4200:-/mån, sen stiger försäkringen då du är mot förmodan 18 år.

keviniman
26 februari 2014 · 21 Inlägg

DavidSan skrev:

keviniman skrev:

DavidSan skrev:
vad har du för månads budget för försäkring, bensin samt pengar som du kan spara för service/reparationer? när du har räknat fram det, så lägg på tusen kr till bara för att vara på den säkra sidan.

Vem visste att bil kostade så mycket ... Usch börjar ångra mig nu haha kanske blir åka buss hela livet big_smile

Min Mitsubishi kostade mig ungefär per månad:
Avbetalning; 3800:-
Försäkring; 908:-
Bensin: 2500:- (ca 180 liter)
Spara för service 500:-
Spara för skatten 250:- (2900:-/år)
Summa: ca 8000:-/mån

För din del så köper du bilen utan avbetalning, då blir det ca 4200:-/mån, sen stiger försäkringen då du är mot förmodan 18 år.

?

2500kr för bensin/månad , Är det bra eller är det dyrt? hmm
Beroende på hur mycket du körde runt med den också självklart ...?

Mack Forum- och sitemoderator
26 februari 2014 · 26 149 Inlägg

keviniman skrev:

DavidSan skrev:

keviniman skrev:

Vem visste att bil kostade så mycket ... Usch börjar ångra mig nu haha kanske blir åka buss hela livet big_smile

Min Mitsubishi kostade mig ungefär per månad:
Avbetalning; 3800:-
Försäkring; 908:-
Bensin: 2500:- (ca 180 liter)
Spara för service 500:-
Spara för skatten 250:- (2900:-/år)
Summa: ca 8000:-/mån

För din del så köper du bilen utan avbetalning, då blir det ca 4200:-/mån, sen stiger försäkringen då du är mot förmodan 18 år.

?

2500kr för bensin/månad , Är det bra eller är det dyrt? hmm
Beroende på hur mycket du körde runt med den också självklart ...?

"Bra" är det väl aldrig för plånboken, men det är ungefär den kostnad jag lägger ut själv var och varannan månad på bränsle.
Det kostar att tanka. Så är det bara.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
DavidSan
26 februari 2014 · 227 Inlägg

Mack skrev:

keviniman skrev:

DavidSan skrev:

Min Mitsubishi kostade mig ungefär per månad:
Avbetalning; 3800:-
Försäkring; 908:-
Bensin: 2500:- (ca 180 liter)
Spara för service 500:-
Spara för skatten 250:- (2900:-/år)
Summa: ca 8000:-/mån

För din del så köper du bilen utan avbetalning, då blir det ca 4200:-/mån, sen stiger försäkringen då du är mot förmodan 18 år.

?

2500kr för bensin/månad , Är det bra eller är det dyrt? hmm
Beroende på hur mycket du körde runt med den också självklart ...?

"Bra" är det väl aldrig för plånboken, men det är ungefär den kostnad jag lägger ut själv var och varannan månad på bränsle.
Det kostar att tanka. Så är det bara.

Hur stor är din plånbok? För min del så gick det, men köpte mig en Diesel istället, sänkte min månadskostnad avsevärt. ca 1560:-/mån avräknat från nästan alla punkter (ej på servicen) smile

xeno95
27 februari 2014 · 735 Inlägg

Vad sägs som en volvo C30?
http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_C30 … 10&w=3

Jag lägger ca 3500-4000 i månaden på bensin, sen tillkommer lite utgifter såsom olja,spolärvätska och tvätt.
Servicekostnaden är 1500 smile

Volvo S70 "Greyline" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang