Min första bil - Hjälp??

keviniman
27 februari 2014 · 21 Inlägg

avse skrev:
Varför inte köpa en lite billigare och äldre bil till att börja med? Inte så jävla roligt att lägga alla sparpengar på en bil som antagligen kommer va med om endel i början..

Mjoo det är fan sant ...

Demmpa
27 februari 2014 · 329 Inlägg

köp något skit som du inte bryr dig om så mycket, går den sönder så spelar det ingen större roll? har du en bil för 70-80papp så känns det lite surare om du skulle blåsa av.. lägg typ 10lök så får du en skaplig bil ändå tror jag:)

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 februari 2014 · 13 744 Inlägg

avse skrev:
Varför inte köpa en lite billigare och äldre bil till att börja med? Inte så jävla roligt att lägga alla sparpengar på en bil som antagligen kommer va med om endel i början..

äldre behöver det inte nödvändigt vis vara men det gäller att tänka till lite när man köper första bilen helt klart.

man kan köpa en bil för 80.000kr men man kanske inte ska välja den fränaste och ballaste bilen utan den förnuftigaste. dessa grejer ligger sällan hand i hand.

sen beror det på hur långt man ska åka varje dag och mycket sånna grejer.

inte fränaste bilen men endå ingen vanlig bil.

http://bytbil.com/bilar/skoda/fabia/avr … pycwA4AA_!


något liknande skulle jag köpa om jag hade 80K.   fast nu rullar våra bilar extremt mycket förra året rullade våran seat 4500mil då hade vi 2 andra bilar under tiden

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
27 februari 2014 · 353 Inlägg

Som 18 åring så kan jag säga att du kommer, utan att du tänker på att göra det just nu, att busköra med den, det kommer automatiskt när du sitter bakom ratten själv, det kanske är nattetid, du ser raksträckan framför dig, ingen annan bil i sikte. Då blir det svårt att hålla ner gaspedalen. Då kan det vara bra i början att ha en bil där man inte behöver bli rädd om det faller ett löv i fel vinkel mot lacken smile

Min första bil var en Mitsubishi Galant 2.0. Framhjulsdrift. Jag buskörde inte så mycket med den, däremot var jag ovan bilförare. Den var jag av vägen med 2 gånger. Nu var den ju inget sönderrostat as, men man såg ingen skillnad på den före eller efter avåkningen, och fungerade lika bra efter.

Så min rekommendation är en lite äldre bil med bra åtkomst till reservdelar och som är hyffsat lättmekat och som inte går sönder bara för att man kör lite för snabbt över ett väggupp.

Som kontrast mot detta så köpte jag senare en Hyundai I30 miljöbil diesel.
Gick JÄVLIGT billigt. 0,4 liter milen landsvägskörning. Framhjulsdrift.
Den fick man montera lös en jävla massa delar i fronten på för att ens klara av att byta lampa i framlyktan.
Denna var förövrigt RUGGIGT tråkig att köra. Ingen själ.

Självklart ska man köpa bilen efter kostnad, ingen har obegränsat med pengar.
Men om bilen inte har någon själ och du inte känner dig nöjd med att köra den, så kommer du inte att ha kvar den. Vilket kommer att kosta dig pengar att byta bil. Pengar som man lägger på en bil får man sällan tillbaka.

Galanten var en "risig" bil som jag fick för 3000 kr. Men den var 100 gånger roligare att köra än i30:in för 165 000 kr.

Jo, sen gick i30:in utan problem att köra av vägen med också. Och det var 100 gånger mindre roligt, än att köra av vägen med Galanten.

Titta på bilar med bakhjulsdrift, fyrcylindrig motor (6:orna brukar kosta mer att serva) och som inte är splittny som förstabil. Sen sedan, före cupé. Sedan kostar oftast mindre i försäkring och du kommer att skjutsa folk. Mycket folk. Det gör man när man fyllt 18. Att skjuta sätet fram och tillbaka blir jobbigt tills man lärt sig att sluta skjutsa folk smile

Senast redigerat av DoAe (27 februari 2014)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
Catoxxo
27 februari 2014 · 324 Inlägg

Volvo S70, Volvo C70, BMW E36 Sedan/Coupé, BMW E46 Sedan/Coupé, Saab 9-3 03>.
Där är några bilar jag skulle kolla på. De förstnämnda kan du hitta fina för runt 20-35k och de sistnämnda kan du få ge runt 40-60k för en i fint skick.

Ta med dig en bilkunnig kompis som kan inspektera bilen åt dig.
Sen är jag inte mycket för BMW´s fyrcylindriga motorer, då jag har fått uppfattningen att man får köra rätt hårt för att komma nånstans med dem. Men det är givetvis en smaksak. 6-cylindriga är 320, 323, 325, 328 och 330.

keviniman
28 februari 2014 · 21 Inlägg

DoAe skrev:
Som 18 åring så kan jag säga att du kommer, utan att du tänker på att göra det just nu, att busköra med den, det kommer automatiskt när du sitter bakom ratten själv, det kanske är nattetid, du ser raksträckan framför dig, ingen annan bil i sikte. Då blir det svårt att hålla ner gaspedalen. Då kan det vara bra i början att ha en bil där man inte behöver bli rädd om det faller ett löv i fel vinkel mot lacken smile

Min första bil var en Mitsubishi Galant 2.0. Framhjulsdrift. Jag buskörde inte så mycket med den, däremot var jag ovan bilförare. Den var jag av vägen med 2 gånger. Nu var den ju inget sönderrostat as, men man såg ingen skillnad på den före eller efter avåkningen, och fungerade lika bra efter.

Så min rekommendation är en lite äldre bil med bra åtkomst till reservdelar och som är hyffsat lättmekat och som inte går sönder bara för att man kör lite för snabbt över ett väggupp.

Som kontrast mot detta så köpte jag senare en Hyundai I30 miljöbil diesel.
Gick JÄVLIGT billigt. 0,4 liter milen landsvägskörning. Framhjulsdrift.
Den fick man montera lös en jävla massa delar i fronten på för att ens klara av att byta lampa i framlyktan.
Denna var förövrigt RUGGIGT tråkig att köra. Ingen själ.

Självklart ska man köpa bilen efter kostnad, ingen har obegränsat med pengar.
Men om bilen inte har någon själ och du inte känner dig nöjd med att köra den, så kommer du inte att ha kvar den. Vilket kommer att kosta dig pengar att byta bil. Pengar som man lägger på en bil får man sällan tillbaka.

Galanten var en "risig" bil som jag fick för 3000 kr. Men den var 100 gånger roligare att köra än i30:in för 165 000 kr.

Jo, sen gick i30:in utan problem att köra av vägen med också. Och det var 100 gånger mindre roligt, än att köra av vägen med Galanten.

Titta på bilar med bakhjulsdrift, fyrcylindrig motor (6:orna brukar kosta mer att serva) och som inte är splittny som förstabil. Sen sedan, före cupé. Sedan kostar oftast mindre i försäkring och du kommer att skjutsa folk. Mycket folk. Det gör man när man fyllt 18. Att skjuta sätet fram och tillbaka blir jobbigt tills man lärt sig att sluta skjutsa folk smile

Hahah kändes som om du nämnde min framtid i ett nötskal big_smile
Några förslag på bilar , Är inte så inne i bilar så när du säger fyrcylindrig motor är jag ett stort frågetecken ...
Men jag älskar BMW bilarna , Designen ... Kan du rekommendera någon äldre bmw som första bil?
Som har dom privilegierna som du säger , Bensinen ska ju vara låg för kommer skjuta myyyyckeet folk haha och ja alla tillkostnader som försäkring osv ska ju självklart vara till ett minimum ... Vill ju verkligen ha en bmw sad ...

keviniman
28 februari 2014 · 21 Inlägg

Catoxxo skrev:
Volvo S70, Volvo C70, BMW E36 Sedan/Coupé, BMW E46 Sedan/Coupé, Saab 9-3 03>.
Där är några bilar jag skulle kolla på. De förstnämnda kan du hitta fina för runt 20-35k och de sistnämnda kan du få ge runt 40-60k för en i fint skick.

Ta med dig en bilkunnig kompis som kan inspektera bilen åt dig.
Sen är jag inte mycket för BMW´s fyrcylindriga motorer, då jag har fått uppfattningen att man får köra rätt hårt för att komma nånstans med dem. Men det är givetvis en smaksak. 6-cylindriga är 320, 323, 325, 328 och 330.

Försäkring och Bensinen på dom? Är det billigt`? (Älskar BMW)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 februari 2014 · 13 744 Inlägg

keviniman skrev:

Catoxxo skrev:
Volvo S70, Volvo C70, BMW E36 Sedan/Coupé, BMW E46 Sedan/Coupé, Saab 9-3 03>.
Där är några bilar jag skulle kolla på. De förstnämnda kan du hitta fina för runt 20-35k och de sistnämnda kan du få ge runt 40-60k för en i fint skick.

Ta med dig en bilkunnig kompis som kan inspektera bilen åt dig.
Sen är jag inte mycket för BMW´s fyrcylindriga motorer, då jag har fått uppfattningen att man får köra rätt hårt för att komma nånstans med dem. Men det är givetvis en smaksak. 6-cylindriga är 320, 323, 325, 328 och 330.

Försäkring och Bensinen på dom? Är det billigt`? (Älskar BMW)

kolla efter reggnummer på blocket och kolla på ditt personnummer.
personligen tror jag att du inser att den typen av bilar kostar på tok förmycket att försäkra.

ska man tänka ekonmiskt så är det små bilar man ska titta på.

våran 306kombi kostar 1400kr i skatt om året och 220kr helförsäkring i månaden när den står på tanten som haft körkort i 3år

min gamla 740turbo kostade 2000kr i skatt och 333kr i månaden i trafikförsäkring. då är jag 35bast och haft körkort prickfritt sen år 2000
så man ser att man lätt kan spara rätt mycket pengar på att inte kolla på dom lite mer ungdomliga bilar.

så fundera lite på det så tror jag snabbt man inser att det blir lite dumnt att kolla på vissa bilar som första bil.
för det är inte bara att man ska ha råd att köpa bilen utan ägandekostnaden är det viktigaste.

en 10.000kr bil av mindre modell är nog det som är mest ekonomiskt försvarsbart om man inte har ett fast jobb

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SportPilot Ubåtsingenjör
28 februari 2014 · 7 232 Inlägg

keviniman skrev:

DoAe skrev:
Som 18 åring så kan jag säga att du kommer, utan att du tänker på att göra det just nu, att busköra med den, det kommer automatiskt när du sitter bakom ratten själv, det kanske är nattetid, du ser raksträckan framför dig, ingen annan bil i sikte. Då blir det svårt att hålla ner gaspedalen. Då kan det vara bra i början att ha en bil där man inte behöver bli rädd om det faller ett löv i fel vinkel mot lacken smile

Min första bil var en Mitsubishi Galant 2.0. Framhjulsdrift. Jag buskörde inte så mycket med den, däremot var jag ovan bilförare. Den var jag av vägen med 2 gånger. Nu var den ju inget sönderrostat as, men man såg ingen skillnad på den före eller efter avåkningen, och fungerade lika bra efter.

Så min rekommendation är en lite äldre bil med bra åtkomst till reservdelar och som är hyffsat lättmekat och som inte går sönder bara för att man kör lite för snabbt över ett väggupp.

Som kontrast mot detta så köpte jag senare en Hyundai I30 miljöbil diesel.
Gick JÄVLIGT billigt. 0,4 liter milen landsvägskörning. Framhjulsdrift.
Den fick man montera lös en jävla massa delar i fronten på för att ens klara av att byta lampa i framlyktan.
Denna var förövrigt RUGGIGT tråkig att köra. Ingen själ.

Självklart ska man köpa bilen efter kostnad, ingen har obegränsat med pengar.
Men om bilen inte har någon själ och du inte känner dig nöjd med att köra den, så kommer du inte att ha kvar den. Vilket kommer att kosta dig pengar att byta bil. Pengar som man lägger på en bil får man sällan tillbaka.

Galanten var en "risig" bil som jag fick för 3000 kr. Men den var 100 gånger roligare att köra än i30:in för 165 000 kr.

Jo, sen gick i30:in utan problem att köra av vägen med också. Och det var 100 gånger mindre roligt, än att köra av vägen med Galanten.

Titta på bilar med bakhjulsdrift, fyrcylindrig motor (6:orna brukar kosta mer att serva) och som inte är splittny som förstabil. Sen sedan, före cupé. Sedan kostar oftast mindre i försäkring och du kommer att skjutsa folk. Mycket folk. Det gör man när man fyllt 18. Att skjuta sätet fram och tillbaka blir jobbigt tills man lärt sig att sluta skjutsa folk smile

Hahah kändes som om du nämnde min framtid i ett nötskal big_smile
Några förslag på bilar , Är inte så inne i bilar så när du säger fyrcylindrig motor är jag ett stort frågetecken ...
Men jag älskar BMW bilarna , Designen ... Kan du rekommendera någon äldre bmw som första bil?
Som har dom privilegierna som du säger , Bensinen ska ju vara låg för kommer skjuta myyyyckeet folk haha och ja alla tillkostnader som försäkring osv ska ju självklart vara till ett minimum ... Vill ju verkligen ha en bmw sad ...

skjut inte mig bara yikes

en bmw med sexa dricker ca en liter milen, det gäller allihopa dvs från 320-330
Försäkring är väldigt individuellt så det får du kolla själv, men du är ung så räkna med att det blir dyrt
Att serva bilen är viktigt, många 18 åringar tänker som dig, dvs att den kostnaden ska vara så låg som möjligt och skiter därför i att serva bilen.
Hade jag varit dig hade jag köpt en äldre bmw och lärt mig skruva själv, det sparar du väldigt mycket pengar på ! Servar du bilen själv får du räkna med 10 -12 000 om året i reparationer och  service.

så säg att du kör 100 mil i månaden = 1500 i bensin
service = 1000
försäkring= 1000
skatt= 220
däck= 220

dvs ca 4000 i månaden om du skruvar själv smile ska du lämna in bilen på verkstad när den går sönder blir det dyrt

http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_328_c … _8&w=3

Senast redigerat av CHEEVA (28 februari 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2014 · 17 485 Inlägg

En äldre BMW som förstabil tycker jag inte är ett smart drag. De är inte speciellt stryktåliga. Köp en Gammal Volvo 940 Turbo och pina livet ur ett år.

Min förstabil var en 4 år gammal Audi 100 1.8 -88. Den fick fan gå hårt och var "skrot" efter ett år. Köpte den då mina föräldrar hjälpte till med betalningen under förutsättning att det var en stor bil med liten motor...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
28 februari 2014 · 7 232 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
En äldre BMW som förstabil tycker jag inte är ett smart drag. De är inte speciellt stryktåliga. Köp en Gammal Volvo 940 Turbo och pina livet ur ett år.

Min förstabil var en 4 år gammal Audi 100 1.8 -88. Den fick fan gå hårt och var "skrot" efter ett år. Köpte den då mina föräldrar hjälpte till med betalningen under förutsättning att det var en stor bil med liten motor...

inte stryk tåliga ? visst de håller inte för att köras utan olja i flera mil... men det är ju inte relevant

köper man en ännu äldre bmw än den jag länkade med m50 maskinen så får man en mer eller mindre skottsäker motor.

Visst volvon är stryktålig, men de är alla andra traktorer också smile Tror ts trivs bättre i en bil

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 februari 2014 · 13 744 Inlägg

CHEEVA skrev:

keviniman skrev:

DoAe skrev:
Som 18 åring så kan jag säga att du kommer, utan att du tänker på att göra det just nu, att busköra med den, det kommer automatiskt när du sitter bakom ratten själv, det kanske är nattetid, du ser raksträckan framför dig, ingen annan bil i sikte. Då blir det svårt att hålla ner gaspedalen. Då kan det vara bra i början att ha en bil där man inte behöver bli rädd om det faller ett löv i fel vinkel mot lacken smile

Min första bil var en Mitsubishi Galant 2.0. Framhjulsdrift. Jag buskörde inte så mycket med den, däremot var jag ovan bilförare. Den var jag av vägen med 2 gånger. Nu var den ju inget sönderrostat as, men man såg ingen skillnad på den före eller efter avåkningen, och fungerade lika bra efter.

Så min rekommendation är en lite äldre bil med bra åtkomst till reservdelar och som är hyffsat lättmekat och som inte går sönder bara för att man kör lite för snabbt över ett väggupp.

Som kontrast mot detta så köpte jag senare en Hyundai I30 miljöbil diesel.
Gick JÄVLIGT billigt. 0,4 liter milen landsvägskörning. Framhjulsdrift.
Den fick man montera lös en jävla massa delar i fronten på för att ens klara av att byta lampa i framlyktan.
Denna var förövrigt RUGGIGT tråkig att köra. Ingen själ.

Självklart ska man köpa bilen efter kostnad, ingen har obegränsat med pengar.
Men om bilen inte har någon själ och du inte känner dig nöjd med att köra den, så kommer du inte att ha kvar den. Vilket kommer att kosta dig pengar att byta bil. Pengar som man lägger på en bil får man sällan tillbaka.

Galanten var en "risig" bil som jag fick för 3000 kr. Men den var 100 gånger roligare att köra än i30:in för 165 000 kr.

Jo, sen gick i30:in utan problem att köra av vägen med också. Och det var 100 gånger mindre roligt, än att köra av vägen med Galanten.

Titta på bilar med bakhjulsdrift, fyrcylindrig motor (6:orna brukar kosta mer att serva) och som inte är splittny som förstabil. Sen sedan, före cupé. Sedan kostar oftast mindre i försäkring och du kommer att skjutsa folk. Mycket folk. Det gör man när man fyllt 18. Att skjuta sätet fram och tillbaka blir jobbigt tills man lärt sig att sluta skjutsa folk smile

Hahah kändes som om du nämnde min framtid i ett nötskal big_smile
Några förslag på bilar , Är inte så inne i bilar så när du säger fyrcylindrig motor är jag ett stort frågetecken ...
Men jag älskar BMW bilarna , Designen ... Kan du rekommendera någon äldre bmw som första bil?
Som har dom privilegierna som du säger , Bensinen ska ju vara låg för kommer skjuta myyyyckeet folk haha och ja alla tillkostnader som försäkring osv ska ju självklart vara till ett minimum ... Vill ju verkligen ha en bmw sad ...

skjut inte mig bara yikes

en bmw med sexa dricker ca en liter milen, det gäller allihopa dvs från 320-330
Försäkring är väldigt individuellt så det får du kolla själv, men du är ung så räkna med att det blir dyrt
Att serva bilen är viktigt, många 18 åringar tänker som dig, dvs att den kostnaden ska vara så låg som möjligt och skiter därför i att serva bilen.
Hade jag varit dig hade jag köpt en äldre bmw och lärt mig skruva själv, det sparar du väldigt mycket pengar på ! Servar du bilen själv får du räkna med 10 -12 000 om året i reparationer och  service.

så säg att du kör 100 mil i månaden = 1500 i bensin
service = 1000
försäkring= 1000
skatt= 220
däck= 220

dvs ca 4000 i månaden om du skruvar själv smile ska du lämna in bilen på verkstad när den går sönder blir det dyrt

http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_328_c … _8&w=3

det blir liksom dyrt som f-n med fel val.

vi kör runt med "häckar" men dom kostar istort sätt inget att hålla liv i.
blir ingen förlust när det blir för dyrt att laga.

som första bil skulle jag idag påstå att det bästa valet är en liten billig bil.

min första bil med körkort var en fiat uno. nog det smartaste draget jag gjort i mitt liv.

inte så jävla frän kanske men man åkte billigt gick aldrig sönder

nu kanske inte en uno är så bra val just nu.

men tex en vw polo/lupo seat mfl små bilar är nog ett bra val

då jämföra rejält vilka bilar som är billiga att hålla igång årsvis. som 18åring så brukar inte ekonomin vara i topp och då ska man akta sig för att hamna i en sits där man äger en bil som man inte har råd att åka med.

sen att bilarna inte är så jävla roliga är nog en bonus då man oftast inte gör dom där obota dumma grejerna med en motorsvag bil.


så innan köp kolla minst 3gånger att budgeten går runt.

för det handlar inte om att ha värsta bilen stånde på gatan...bättre att kunna använda den istället. för det är lätt att dra på sig mer kostnader än vad man klarar av

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
JossanB
28 februari 2014 · 497 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
En äldre BMW som förstabil tycker jag inte är ett smart drag. De är inte speciellt stryktåliga. Köp en Gammal Volvo 940 Turbo och pina livet ur ett år.

Det här är ett bra råd, har haft bägge varianterna och Volvon var absolut den roligaste(Bägge finns på min sida), kan du skruva litegrann eller har nån kompis du kan betala en slant så är det snabbt fixat att ha 190-200hk i en 940 oavsett om det är en LTT(135hk) eller en FTT(165hk), finns massor med trådar här på forumet som beskriver hur man lättast trimmar en 940..

Det jag insåg när BMWn införskaffades är att BMW är dyyyyrt att försäkra oavsett storlek på motor, den lilla 320in med 150hk kostade ca 5500:-/år i trafikförsäkring samtidigt som sambons 540 med 286hk kostade ca 7500:-/år i halvförsäkring. Ska nämnas att samtidigt så hade jag Volvon helförsäkrad för ca 3600:-/år...

Bägge märkena är billiga i delar, en B230 är i det närmaste odödlig så länge du inte tömmer den på olja och vatten men det är ju väldigt onödigt wink BMWs sexor är lite känsligare...dom gillar inte att bli för varma sad

Och sist.. en gammal 940 som du köpt för 10-15000 gör inget ifall den hamnar i en stolpe, dike osv...för det händer!

Lycka till med bilköpet smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 februari 2014 · 13 744 Inlägg

CHEEVA skrev:

Hybridsmurfen skrev:
En äldre BMW som förstabil tycker jag inte är ett smart drag. De är inte speciellt stryktåliga. Köp en Gammal Volvo 940 Turbo och pina livet ur ett år.

Min förstabil var en 4 år gammal Audi 100 1.8 -88. Den fick fan gå hårt och var "skrot" efter ett år. Köpte den då mina föräldrar hjälpte till med betalningen under förutsättning att det var en stor bil med liten motor...

inte stryk tåliga ? visst de håller inte för att köras utan olja i flera mil... men det är ju inte relevant

köper man en ännu äldre bmw än den jag länkade med m50 maskinen så får man en mer eller mindre skottsäker motor.

Visst volvon är stryktålig, men de är alla andra traktorer också smile Tror ts trivs bättre i en bil

bästa är att skippa både bmw och volvo..18åring så har man jhu så jävla bra ekonomi..bättre att välja förståndigt
och inte som en 18åring smile


sålde min 740turbo till en 18åring förr förra veckan han provkörde inte ens bilen..
skitfränt med en turbo.     ekonomiskt är jhu en så törstig bil rena döden för yngligar.

om dom inte höjt studiebidragen rejält dom senaste åren eller om man är bortskämd och föräldrar som skjuter till pengar hela tiden.

räknar man till vad valfri bmw volvo mfl större bilar kostar att hålla igång bortsätt från grejer som går sönder utan rena fasta kostnader så bör man ha rätt mycket pengar varje månad för att dra runt sånna bilar.

bättre att försöka få en förståndig 18åring som vi talar in på rätt spår hur man bör göra som 18åring.
lära sig av gamla gubbars misstag. smile

mitt största misstag var min 245turbo..snittade 1,8 kostade massor i försäkring och skatt. inget bra val som yngling


en liten slö bil är rätta melodin för att kunna använda bilen hela tiden tror jag.
kommer troligen inte heller orsaka några olyckor fast bilen säkert är osäkrare än valfri gammal bmw och volvo.
men förståndt blir inte lika bortblålst med en slö liten bil smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
JossanB
28 februari 2014 · 497 Inlägg

Growe skrev:

CHEEVA skrev:

Hybridsmurfen skrev:
En äldre BMW som förstabil tycker jag inte är ett smart drag. De är inte speciellt stryktåliga. Köp en Gammal Volvo 940 Turbo och pina livet ur ett år.

Min förstabil var en 4 år gammal Audi 100 1.8 -88. Den fick fan gå hårt och var "skrot" efter ett år. Köpte den då mina föräldrar hjälpte till med betalningen under förutsättning att det var en stor bil med liten motor...

inte stryk tåliga ? visst de håller inte för att köras utan olja i flera mil... men det är ju inte relevant

köper man en ännu äldre bmw än den jag länkade med m50 maskinen så får man en mer eller mindre skottsäker motor.

Visst volvon är stryktålig, men de är alla andra traktorer också smile Tror ts trivs bättre i en bil

bästa är att skippa både bmw och volvo..18åring så har man jhu så jävla bra ekonomi..bättre att välja förståndigt
och inte som en 18åring smile


sålde min 740turbo till en 18åring förr förra veckan han provkörde inte ens bilen..
skitfränt med en turbo.     ekonomiskt är jhu en så törstig bil rena döden för yngligar.

om dom inte höjt studiebidragen rejält dom senaste åren eller om man är bortskämd och föräldrar som skjuter till pengar hela tiden.

räknar man till vad valfri bmw volvo mfl större bilar kostar att hålla igång bortsätt från grejer som går sönder utan rena fasta kostnader så bör man ha rätt mycket pengar varje månad för att dra runt sånna bilar.

bättre att försöka få en förståndig 18åring som vi talar in på rätt spår hur man bör göra som 18åring.
lära sig av gamla gubbars misstag. smile

mitt största misstag var min 245turbo..snittade 1,8 kostade massor i försäkring och skatt. inget bra val som yngling


en liten slö bil är rätta melodin för att kunna använda bilen hela tiden tror jag.
kommer troligen inte heller orsaka några olyckor fast bilen säkert är osäkrare än valfri gammal bmw och volvo.
men förståndt blir inte lika bortblålst med en slö liten bil smile

Nja, såååå törstig är inte en 940 om man inte gasar konstant..min drog väl 1,3 vid stadskörning(full gas..) och om man drog lite hästtransport. Körde man som folk så drog den 0.9.

Men en Golf mk1/2 går ju annars att få rätt trevligt stuk på om vi ska hålla oss till små bilar smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
SportPilot Ubåtsingenjör
28 februari 2014 · 7 232 Inlägg

Growe skrev:

CHEEVA skrev:

Hybridsmurfen skrev:
En äldre BMW som förstabil tycker jag inte är ett smart drag. De är inte speciellt stryktåliga. Köp en Gammal Volvo 940 Turbo och pina livet ur ett år.

Min förstabil var en 4 år gammal Audi 100 1.8 -88. Den fick fan gå hårt och var "skrot" efter ett år. Köpte den då mina föräldrar hjälpte till med betalningen under förutsättning att det var en stor bil med liten motor...

inte stryk tåliga ? visst de håller inte för att köras utan olja i flera mil... men det är ju inte relevant

köper man en ännu äldre bmw än den jag länkade med m50 maskinen så får man en mer eller mindre skottsäker motor.

Visst volvon är stryktålig, men de är alla andra traktorer också smile Tror ts trivs bättre i en bil

bästa är att skippa både bmw och volvo..18åring så har man jhu så jävla bra ekonomi..bättre att välja förståndigt
och inte som en 18åring smile


sålde min 740turbo till en 18åring förr förra veckan han provkörde inte ens bilen..
skitfränt med en turbo.     ekonomiskt är jhu en så törstig bil rena döden för yngligar.

om dom inte höjt studiebidragen rejält dom senaste åren eller om man är bortskämd och föräldrar som skjuter till pengar hela tiden.

räknar man till vad valfri bmw volvo mfl större bilar kostar att hålla igång bortsätt från grejer som går sönder utan rena fasta kostnader så bör man ha rätt mycket pengar varje månad för att dra runt sånna bilar.

bättre att försöka få en förståndig 18åring som vi talar in på rätt spår hur man bör göra som 18åring.
lära sig av gamla gubbars misstag. smile

mitt största misstag var min 245turbo..snittade 1,8 kostade massor i försäkring och skatt. inget bra val som yngling


en liten slö bil är rätta melodin för att kunna använda bilen hela tiden tror jag.
kommer troligen inte heller orsaka några olyckor fast bilen säkert är osäkrare än valfri gammal bmw och volvo.
men förståndt blir inte lika bortblålst med en slö liten bil smile

nu verkar han ju ha helt okej ekonomi då han har extra jobb bor gratis studiebidrag sen har han även föräldrar som gärna ställer upp

då ser jag inget fel med att äga något i stil med den bilen jag länkade, den är både roligare och säkrare än någon liten skit bil.

En sån kan han köpa när han blir äldre flyttar hemifrån och vill supa och en massa annat som kostar onödigt mycket pengar tex som att skaffa barn smile

och lär man sig skruva och handlar reservdelar är det faktiskt inte så väldigt dyrt att äga en lite roligare bil än tex en lupo

och kör man inte extremt mycket så blir inte soppa kostnaden extrem heller

angående den dyra försäkringen som nämns så var inte min bmw dyrare att försäkra än min golf 2 ... så det är som sagt väldigt individuellt

Senast redigerat av CHEEVA (28 februari 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 februari 2014 · 13 744 Inlägg

CHEEVA skrev:

Growe skrev:

CHEEVA skrev:

inte stryk tåliga ? visst de håller inte för att köras utan olja i flera mil... men det är ju inte relevant

köper man en ännu äldre bmw än den jag länkade med m50 maskinen så får man en mer eller mindre skottsäker motor.

Visst volvon är stryktålig, men de är alla andra traktorer också smile Tror ts trivs bättre i en bil

bästa är att skippa både bmw och volvo..18åring så har man jhu så jävla bra ekonomi..bättre att välja förståndigt
och inte som en 18åring smile


sålde min 740turbo till en 18åring förr förra veckan han provkörde inte ens bilen..
skitfränt med en turbo.     ekonomiskt är jhu en så törstig bil rena döden för yngligar.

om dom inte höjt studiebidragen rejält dom senaste åren eller om man är bortskämd och föräldrar som skjuter till pengar hela tiden.

räknar man till vad valfri bmw volvo mfl större bilar kostar att hålla igång bortsätt från grejer som går sönder utan rena fasta kostnader så bör man ha rätt mycket pengar varje månad för att dra runt sånna bilar.

bättre att försöka få en förståndig 18åring som vi talar in på rätt spår hur man bör göra som 18åring.
lära sig av gamla gubbars misstag. smile

mitt största misstag var min 245turbo..snittade 1,8 kostade massor i försäkring och skatt. inget bra val som yngling


en liten slö bil är rätta melodin för att kunna använda bilen hela tiden tror jag.
kommer troligen inte heller orsaka några olyckor fast bilen säkert är osäkrare än valfri gammal bmw och volvo.
men förståndt blir inte lika bortblålst med en slö liten bil smile

nu verkar han ju ha helt okej ekonomi då han har extra jobb bor gratis studiebidrag sen har han även föräldrar som gärna ställer upp

då ser jag inget fel med att äga något i stil med den bilen jag länkade, den är både roligare och säkrare än någon liten skit bil.

En sån kan han köpa när han blir äldre flyttar hemifrån och vill supa och en massa annat som kostar onödigt mycket pengar tex som att skaffa barn smile

och lär man sig skruva och handlar reservdelar är det faktiskt inte så väldigt dyrt att äga en lite roligare bil än tex en lupo

och kör man inte extremt mycket så blir inte soppa kostnaden extrem heller

angående den dyra försäkringen som nämns så var inte min bmw dyrare att försäkra än min golf 2 ... så det är som sagt väldigt individuellt

bättre att spara pengarna till en bostad..för det lär behövas när det är dags ;-)

våran arosa har hitils legat runt 10kr/mil inkl rubbet  aldrig att du åker en sur volvo eller bmw för dom slantarna.     fast visst är det roligare att sladda runt men är det verkligen förnuftigt att förespråka sånt?  bättre att han låter mig slita på asfalten istället när jag är gubbsjuk smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
SportPilot Ubåtsingenjör
28 februari 2014 · 7 232 Inlägg

Growe skrev:

CHEEVA skrev:

Growe skrev:

bästa är att skippa både bmw och volvo..18åring så har man jhu så jävla bra ekonomi..bättre att välja förståndigt
och inte som en 18åring smile


sålde min 740turbo till en 18åring förr förra veckan han provkörde inte ens bilen..
skitfränt med en turbo.     ekonomiskt är jhu en så törstig bil rena döden för yngligar.

om dom inte höjt studiebidragen rejält dom senaste åren eller om man är bortskämd och föräldrar som skjuter till pengar hela tiden.

räknar man till vad valfri bmw volvo mfl större bilar kostar att hålla igång bortsätt från grejer som går sönder utan rena fasta kostnader så bör man ha rätt mycket pengar varje månad för att dra runt sånna bilar.

bättre att försöka få en förståndig 18åring som vi talar in på rätt spår hur man bör göra som 18åring.
lära sig av gamla gubbars misstag. smile

mitt största misstag var min 245turbo..snittade 1,8 kostade massor i försäkring och skatt. inget bra val som yngling


en liten slö bil är rätta melodin för att kunna använda bilen hela tiden tror jag.
kommer troligen inte heller orsaka några olyckor fast bilen säkert är osäkrare än valfri gammal bmw och volvo.
men förståndt blir inte lika bortblålst med en slö liten bil smile

nu verkar han ju ha helt okej ekonomi då han har extra jobb bor gratis studiebidrag sen har han även föräldrar som gärna ställer upp

då ser jag inget fel med att äga något i stil med den bilen jag länkade, den är både roligare och säkrare än någon liten skit bil.

En sån kan han köpa när han blir äldre flyttar hemifrån och vill supa och en massa annat som kostar onödigt mycket pengar tex som att skaffa barn smile

och lär man sig skruva och handlar reservdelar är det faktiskt inte så väldigt dyrt att äga en lite roligare bil än tex en lupo

och kör man inte extremt mycket så blir inte soppa kostnaden extrem heller

angående den dyra försäkringen som nämns så var inte min bmw dyrare att försäkra än min golf 2 ... så det är som sagt väldigt individuellt

bättre att spara pengarna till en bostad..för det lär behövas när det är dags ;-)

våran arosa har hitils legat runt 10kr/mil inkl rubbet  aldrig att du åker en sur volvo eller bmw för dom slantarna.     fast visst är det roligare att sladda runt men är det verkligen förnuftigt att förespråka sånt?  bättre att han låter mig slita på asfalten istället när jag är gubbsjuk smile

självklart är det billigare att åka arosa smile men det är inte alla som vill det !
att vara bilintresserad är INTE förnuftigt, det är bara att inse tongue
Att spara pengarna till bostad är såklart det smartaste, det hade jag gjort om jag hade fått välja igen, men vad vet vi han kanske är bortskämd och får en bostad. Har flera vänner som har fått lägenheter hit och dit så de är ingen omöjlighet

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Presidento Of World
28 februari 2014 · 3 329 Inlägg

Enligt mig snygg bil! även helt okej kvalité på dessa. (haft flera själv)

3.2an drar inte så mycket bränsle men klart.. det är ju en 6a på 211hk

Finns även 2.0Turbo på 175hk

http://www.blocket.se/orebro/Opel_Vectr … =7&w=3

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
3 mars 2014 · 353 Inlägg

Jag skulle nog hålla med som några av tidigare postare, Golf MK1/2 är nog ett bra val.
Dom drar inte mycket i soppa och det går att skjutsa folk i den.
Sen får du ett förjävla fint tryck på basen som sitter i skuffen på en hatchback smile

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang