3170
Sök

Apple Mac Mini 2.5Ghz / 500G hd. Problem. Låst. (LÖST)

Forummoderator
18 329 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
Fick en sådan i näven förut av en kompis. Den är bara 6 månader men den som hade datorn är "inte längre med på bild" (Läs: stendöd) Sitter nu med en låst dator... Den startar som den ska men kommer bara till inloggningsskärmen. Jag kan få köpa den billigt bara "han slipper se skiten" så ska ge bud på den. Har den hemma. Kan jag låsa upp så är det bra. Annars kommer den att bli Bohusläns dyraste ölunderlägg.

Eftersom nu Mac ska vara så bra så antar jag att skiten går att formatera om?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 329 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Fick en sådan i näven förut av en kompis. Den är bara 6 månader men den som hade datorn är "inte längre med på bild" (Läs: nyskild) Sitter nu med en låst dator... Den startar som den ska men kommer bara till inloggningsskärmen. Jag kan få köpa den billigt bara "han slipper se skiten" så ska ge bud på den. Har den hemma. Kan jag låsa upp så är det bra. Annars kommer den att bli Bohusläns dyraste ölunderlägg.

EDIT: fick den i sin kartong och alla papper osv är med om nu någon undrar något mer specifikt om den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Cadillac_The_King
27 februari 2014
Hybridsmurfen skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Fick en sådan i näven förut av en kompis. Den är bara 6 månader men den som hade datorn är "inte längre med på bild" (Läs: nyskild) Sitter nu med en låst dator... Den startar som den ska men kommer bara till inloggningsskärmen. Jag kan få köpa den billigt bara "han slipper se skiten" så ska ge bud på den. Har den hemma. Kan jag låsa upp så är det bra. Annars kommer den att bli Bohusläns dyraste ölunderlägg.

EDIT: fick den i sin kartong och alla papper osv är med om nu någon undrar något mer specifikt om den.

Kontakta Apple suport så änkelt är det dom är bra om man behöver hjälp

Forummoderator
18 329 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
Cadillac_The_King skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Kontakta Apple support så enkelt är det dom är bra om man behöver hjälp

Jag lyckades till slut hitta en länk till ett forum via Google där de beskrev hur man "resetar datorn" med ett nytt operativsystem som laddas ner via nätverket. Om lite drygt 4 timmar får jag svar om det lyckades... Den jobbar för fullt. Laddar ner OS X Mountain Lion. Den verifierade att datorn är "ok" och började ladda ner. Trycket på min bredbandsuppkoppling är sjukt hög av olika orsaker så klockan 18:59 så får vi se om det gick klart.

Forummoderator
18 329 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
Cadillac_The_King skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Givetvis så startade den om snällt men lösenord kvarstår. Ringde till Apple support och de vill ha pengar (438:-) för att låsa upp skiten. Mac måste ju vara den sämsta skiten som går att köpa för pengar... Usch vad irriterad jag är.

Cadillac_The_King
27 februari 2014
Hybridsmurfen skrev:
Cadillac_The_King skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Givetvis så startade den om snällt men lösenord kvarstår. Ringde till Apple support och de vill ha pengar (438:-) för att låsa upp skiten. Mac måste ju vara den sämsta skiten som går att köpa för pengar... Usch vad irriterad jag är.

Om den inte är stulen så kan du väl fråga din vän om pinkoden är ju inte Apples fel att du han har låst datorn eller? Luktar ju lite mysko

Forummoderator
18 329 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
Cadillac_The_King skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Cadillac_The_King skrev:

Om den inte är stulen så kan du väl fråga din vän om pinkoden är ju inte Apples fel att du han har låst datorn eller? Luktar ju lite mysko

"Vännen" är stendöd. Svarar inte på frågor alltså.

Men sak samma. Efter lite googling så är den nu upplåst med nytt operativsystem (OS X, samma den hade innan) i sig. Det tog cirka 40 minuter att knäcka koden efter jag visste hur man skulle göra... Skitdator förvisso men den duger lätt som mediaspelare till tv:n då den startar på under 1 sekund. Det är imponerande trots märket :-)

Cadillac_The_King
27 februari 2014
Hybridsmurfen skrev:
Cadillac_The_King skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Men sak samma. Efter lite googling så är den nu upplåst med nytt operativsystem (OS X, samma den hade innan) i sig. Det tog cirka 40 minuter att knäcka koden efter jag visste hur man skulle göra... Skitdator förvisso men den duger lätt som mediaspelare till tv:n då den startar på under 1 sekund. Det är imponerande trots märket :-)

Har aldrig haft problem med mina Apple produkter sj är jag skit nöjd gå över till samsung skulle jag aldrig göra :-) gött att du fick igång den köp spelet flappy bird så kan du sälja den för 10.000 haha kolla bara på blocket kryllar av dom

Forummoderator
18 329 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
Cadillac_The_King skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Cadillac_The_King skrev:

Har aldrig haft problem med mina Apple produkter sj är jag skit nöjd gå över till samsung skulle jag aldrig göra :-) gött att du fick igång den köp spelet flappy bird så kan du sälja den för 10.000 haha kolla bara på blocket kryllar av dom

Flappy bird finns. Är det värt pengar??? Svinsvårt.

Cadillac_The_King
27 februari 2014
Hybridsmurfen skrev:
Cadillac_The_King skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Flappy bird finns. Är det värt pengar??? Svinsvårt.

Har du inte kollat på nyheterna rekomendera att du kollar på blocket sök på flappy bird så får du se för några veckor sen så fanns det 4600 sidor med flappy bird

3 292 Inlägg
27 februari 2014
Så här ligger det till.. jag är total inbiten apple nörd sen många år tillbaka o kan det mesta rent tekniskt, du kan enkelt plocka ut hårddisken och sätta in den i en docka och formatera om den och sätta in den tillbaka o installera Mavericks på den från en USB sticka tex.. sen funkar den klockrent igen.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
18 329 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Så här ligger det till.. jag är total inbiten apple nörd sen många år tillbaka o kan det mesta rent tekniskt, du kan enkelt plocka ut hårddisken och sätta in den i en docka och formatera om den och sätta in den tillbaka o installera Mavericks på den från en USB sticka tex.. sen funkar den klockrent igen.

Ja, antingen så älskar man eller hatar Mac... Tillhör den senare kategorin som ni förstår... Men jag är mycket imponerad över den extremt korta uppstartstiden! Den har "mountain lion" i sig. Dessutom är den i princip helt ljudlös. Så jag ska inte vara gammal grinig gubbe utan ge den en chans.

Är dock lite förvirrad över handhavandet ibland så rent tekniska frågor kan dyka upp. Men roligt att lära sig nåt nytt.

3 292 Inlägg
28 februari 2014
Mac är enligt mig det bästa man kan ha, driftsäkert och dessutom snyggt, nån jätte prestanda är det inte, men fullt tillräckligt. Det som är bra är att man kan plugga in en extern hårddisk till sin mac och göra en exakt kopia av hela hårddisken och sen plugga ur den o skulle man få ett ras på hårddisken så sätter man bara i den andra hårddsiken med kopian på så blir den exakt som den var innan raset...

Programmen till mac är billiga, istället för att köpa tex Photoshop för tusentals pengar så kan man köpa Pixelmator som är nästan exakt som photoshop men kostar bara runt 100:-... finns massa massa bra och billiga program i App Store, det är fantastiskt att app store även finns tillgänglig till Mac.

Ja alla mac startar upp jätte snabbt, och stänger av jätte snabbt, operativsystemen till mac är ofta gratis eller kostar en hundring eller två... till PC kostar dom tusentals kronor.

Virus får man hur lätt som helst på PC.. det är inte speciellt vanligt på mac, visst finns det virus till mac åxå men ytterst ovanligt för den vanliga användaren.

Jag har sen några år enbart kört produkter från Apple, har iPhone 5s och iPhone 5c, Macbook Pro (mid 2012) och en annan äldre macbook, har en iMac 24" och flera andra äldre iPhones som jag använde tidigare innan jag köpte dessa två nya modeller som kom i höstas.  Fantastiskt grejer kan jag lova.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Sök