3647
Sök

Kamrem åker utåt på volvo 940?

416 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
Bytte en kamrem för ett par veckor sedan på en Volvo 940. Körde efter Haynes boken för 740, 745 & 760 rep boken. Vi bytte bara remmen, aldrig spännaren. Remmen glider utåt, den har glidit så långt nu att den skärt sönder plastkåpan (ägaren till bilen upptäckte det här om dagen)..

Kan det vara så att spännrullen bör bytas, eller kan det även vara något mer fel?

Tacksam för svar

416 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
Nu skäms jag lite.. när jag åkte och hjälpte min vän med kamremsbyte så läste jag i rep.boken innan och lät boken ligga hemma. Gjorde som boken sa, men missade en detalj.
Står i boken ungefär:
lossa muttern på spännaren lite, kläm ihop fjädern och sätt en spik i. När remmen är monterad, kläm ihop spännaren, dra ut spiken och dra åt muttern.

Jag klämde ihop spännaren, men glömde lossa på muttern.. kan det vara orsaken tror ni?
Jävla klantigt av mig....

164 Inlägg
1 mars 2014
Raggarn84 skrev:
Nu skäms jag lite.. när jag åkte och hjälpte min vän med kamremsbyte så läste jag i rep.boken innan och lät boken ligga hemma. Gjorde som boken sa, men missade en detalj.
Står i boken ungefär:
lossa muttern på spännaren lite, kläm ihop fjädern och sätt en spik i. När remmen är monterad, kläm ihop spännaren, dra ut spiken och dra åt muttern.

Jag klämde ihop spännaren, men glömde lossa på muttern.. kan det vara orsaken tror ni?

Gissar att fästet kröktes då och rullen lutar nu vilket tvingar ut remmen?

416 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
keykey skrev:
Raggarn84 skrev:
Står i boken ungefär:

Gissar att fästet kröktes då och rullen lutar nu vilket tvingar ut remmen?

Det löste sig igår.. visade sig att jag lossat muttern trots allt, men eftersom man höll på med flera saker samtidigt och inte bara remmen så glömde jag dra åt den. Muttern hade lossnat bort helt och tur var ju att den inte hade åkt ner i dreven.. Drog åt och nu är remmen stilla på plats..

Man lär sig av sina misstag tongue

164 Inlägg
2 mars 2014
Raggarn84 skrev:
Det löste sig igår.. visade sig att jag lossat muttern trots allt, men eftersom man höll på med flera saker samtidigt och inte bara remmen så glömde jag dra åt den. Muttern hade lossnat bort helt och tur var ju att den inte hade åkt ner i dreven.. Drog åt och nu är remmen stilla på plats..

Man lär sig av sina misstag tongue

Oj då smile ja det var ju tur. Japp du lär komma ihåg det nästa gång smile

Sök