Eldrivna lastbilar?

Bernsson
27 mars 2014 · 25 Inlägg

Fick en go tankeställare när jag tog en cigg under fläkten och tänkte att det kunde vara ett intressant projekt att diskutera.

Läste lite att det var någon gruva i norra Sverige som kollade på att använda eldrivna lastbilar istället för dieseldrivna, men idén sågades på grund av att all el som produceras i Sverige inte räcker till, därav import av el från andra länder, till exempel Tyskland. Produkten av det är att mycket av elen som tillverkas är relativt "smutsig" och det hade gjort att det faktiskt är bättre att köra på diesel än att använda el ifrån kolkraftverk, och det har ju en poäng.

Men hur skulle det bli om man använde en dieselmotor som drev en generator istället för växellåda i lastbilen, som i sin tur drev elmotorer på samtliga hjul i lastbilen. Om man nu har en generator med en verkningsgrad närmare 90% så antar jag att det är högre verkningsgrad än vad man får ut genom en växellåda+kardanaxel m.m (rätta mig om jag har fel)

En annan fördel är ju att man slipper kardanaxlar, differentialer och drivaxlar, utan man har helt enkelt en högspänningsmotor på varje hjul vilket gör att man får en mycket större möjlighet att utveckla bättre antispinn/antisladd system på lastbilen då varje hjulpar kan styras separat.

Tittar man på hur de största dumperlastbilarna drivs idag i gruvorna så använder dem redan exakt detta systemet, så varför används det inte på lastbilar?

Sen får man ju ut enormt mycket mer vrid ur en elmotor än vad man kan få ur en dieselmotor i samma storlek, så det borde ju gynna tungtransporten. Dieselmotorn på lastbilen kan ju dessutom jobba på ett mer konstant varvtal för att ladda elsystemet vilket i sin tur lär vara mer ekonomiskt ur bränslesynpunkt.

Kom gärna med tankar och synpunkter eller såga mig totalt, men i mitt huvud låter detta genialt, men jag är ju bara elektriker så vad vet jag wink

Constantine
27 mars 2014 · 679 Inlägg

De rullar några elhybrid bussar från Scania här i Stockholm sedan 2009, och nu rullar det även helt elektriska bussar i några få städer. Visst det är inte lastbilar men på bussar så har det slagit igenom stort i hela världen med eldrift.

Edit:
Lite övrig info om Scania el lastbilar
https://www.nwe.siemens.com/sweden/inte … 130311.pdf

Det är väl även känt sen tidigare att Volvo arbetat med samma sak.

Senast redigerat av Constantine (27 mars 2014)

saab_sonett Handledare
27 mars 2014 · 1 481 Inlägg

Du tänker inte helt fel.
Dieselelektriska lok har funnits i många år.
Problemet är väl att det tar plats och väger mycket=mindre lastförmåga.

horbybonnen
27 mars 2014 · 1 160 Inlägg

i landskrona kör dom med tråd buss=som tåg. har batterier som klarar nån mil ifall dom behöver köra utanför rutten

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
27 mars 2014 · 5 650 Inlägg

Elhybrid lastbilar har funnits länge men att de inte är spec populära.
Är idag att halva last utrymmet är bara batterier och med dagens pressade priser behöver transport företagen all plats de kan få och fylla från golv till tak.
Och de där med att ha dieselmotorn varvande ett visst varvtal bl.a. Tror jag inget på alls
Då Scania 440 som exempel har Max vrid o Max hk vid 1100 rpm
Vilket stort sett nästan e tomgång på en bensin bil.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
saab_sonett Handledare
27 mars 2014 · 1 481 Inlägg

MrEricsson skrev:
Elhybrid lastbilar har funnits länge men att de inte är spec populära.
Är idag att halva last utrymmet är bara batterier och med dagens pressade priser behöver transport företagen all plats de kan få och fylla från golv till tak.
Och de där med att ha dieselmotorn varvande ett visst varvtal bl.a. Tror jag inget på alls
Då Scania 440 som exempel har Max vrid o Max hk vid 1100 rpm
Vilket stort sett nästan e tomgång på en bensin bil.

Det är ju det som är vitsen. Motorn kan jobba på det varvtal som den är mest effektiv=lägre förbrukning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/T44

Senast redigerat av saab_sonett (27 mars 2014)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 mars 2014 · 2 972 Inlägg

Jag körde en Volvo FL Hybrid i förrgår. Där tar batterierna inget av lastutrymmet, men däremot vikt. Men den bilen gick bara som TMA-fordon så det kan nästan kvitta där.

Sjukt najs att dra iväg med 16 ton lastbil helt tyst smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
28 mars 2014 · 5 650 Inlägg

saab_sonett skrev:

MrEricsson skrev:
Elhybrid lastbilar har funnits länge men att de inte är spec populära.
Är idag att halva last utrymmet är bara batterier och med dagens pressade priser behöver transport företagen all plats de kan få och fylla från golv till tak.
Och de där med att ha dieselmotorn varvande ett visst varvtal bl.a. Tror jag inget på alls
Då Scania 440 som exempel har Max vrid o Max hk vid 1100 rpm
Vilket stort sett nästan e tomgång på en bensin bil.

Det är ju det som är vitsen. Motorn kan jobba på det varvtal som den är mest effektiv=lägre förbrukning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/T44

Vet inte om jag kan hålla med om de de hela med förbrukningen har med lastvikten och göra och storleken på motorn
Har du 60 ton med miljö motorn 440 med adblue drar den mer än en V8 även efter alla ecodriving principer
Så ha en diesel motor varvande för och generera el lär inte va något bättre med tanke på att de är så låga varv på nya åken av idag

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
28 mars 2014 · 5 650 Inlägg

matteeee skrev:
Jag körde en Volvo FL Hybrid i förrgår. Där tar batterierna inget av lastutrymmet, men däremot vikt. Men den bilen gick bara som TMA-fordon så det kan nästan kvitta där.

Sjukt najs att dra iväg med 16 ton lastbil helt tyst smile

Sett 26 tonnare fjärr åk där de haft halva bilens skåp i storlek för att de inte ska kunna bli för tunga och den främre halvan hade de batterina

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang