Det var längesen jag vart så nöjd när jag har skruvat som igår kväll.
Många punkter checkades av på listan och en djup suck av lättnad drogs när jag gjorde komptest.
Till att börja med så satte jag dit grillen och det fick bli omoddad om man då inte räknar att SAABmärket i mitten som flög iväg i garaget och har inte hittat det än.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ebf16df47ea8f90088808490c04f2abd_large.jpg]()
Kommer ni ihåg att jag hade en blå och en svart backspegelkåpa???
Det är nu åtgärdat nästan , sponsorRobban var framme igen hehe.
Dom är lite små för Saabens speglar tyvärr.... one size do not fit all.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f1bfbb6e3c712068140a16802b9b123f_large.jpg]()
Denna verkar sitta bättre så jag får justera vänster lite till så blir det nog bra.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9584b400c4bef7d0afa671d55385ade1_large.jpg]()
Jag startade bilen för att lyssna och känna efter avgasläckor och denna mår inget bra, så vid kallstart lät den nåt för jävligt för att sen när motorn började komma upp i temp och lugna ner sig lite bli helt tyst.
Ok jag gick in och varvade lite och då smattrade det sådär gott, lät trimmat typ.
Så en ny grenrörspackning är på inköpslistan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fdc849e0910364d8d68f944eeab0b3ca_large.jpg]()
Utöver läckan vid grenröret så fick jag dra åt 3 av de 4 muttrarna som håller turbon mot grenröret för där puttrade det ut lite avgaser med, samt fick även efterdra skarven mellan downpipe/mellanröret bakåt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d27104ee17ab97972dcebfb8be81b54f_large.jpg]()
Vid det här laget så var ju motorn lagom ljummen så jag gjorde komptest och böt tändstift.
Först av allt tog jag ut säkring nummer 19 som är till bränslepumpen så inte motorn surar ner sig vid komptestet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3dc988e6c22b17c245b91efa172c3079_large.jpg]()
Vi börjar med cylinder 1: 12,5 bar
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-21a72104c63b96f505ab26653a2fbaa4_large.jpg]()
Cylinder 2: 12,2 eller 12,3 bar nånstans där.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b20898b494bea5ed79252c677c4c7864_large.jpg]()
Cylinder 3: 12,5 bar
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3aec029161d59068fe1ec2a09dcb835c_large.jpg]()
Cylinder 4: 12,2 bar
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-beb6d76895dc8375c32c433da5b82b3a_large.jpg]()
Nu vet jag att Biltemas instrument ligger ungerfär 1 bar lägre ( har testat både det jag har mot ett av annat märke på samma bil) så jag är supernöjd med detta resultat och varför är jag det jo.....
När jag fick denna motorn så hade den nog stått ett bra tag hos Robert men även innan för den kommer från en skrot, så vi körde komptest med startmotor när den stod i stativ (hade givetvis full oljemängd imotorn och både turbo och oljekyl inkopplat) iaf då hade vi runt 13 på alla utom 4:e cylindern som hade 9 och 9,5 med lite olja i cylindern.
Så det var en rejäl chansning att sätta i denna motorn och det som var positivt var ju kamkedja som verkade hyfsat nybytt samt även vevhusvetilationen såg bra ut.
Men jag köpte ju ny vevhussats och nu är oljan bytt 2 ggr redan,
1: Ny olja vid första komptestet.
2. Ny olja efter jag plockade loss sumpen och rengjorde silen mm.
3. Ska byta olja efter jag kört och besiktigat bilen samt filter då.
Så ska det kollas vad miltalet är och då har jag koll på nivån på oljestickan så kan jag se om och hur mycket olja denna motorn drar.
Här är de gamla stiften 1:ans cylinder längst till vänster o.s.v och det ser ut som det gått lite snålt på 2&4.
Dessa stiften följde med bilen så dom var inte i superskick direkt men det gick ju att göra uppstarten på dom iaf.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3adb16878d3bd3f76badd4f63c248db7_large.jpg]()
Summering:
Punkt 2 CHECK Fyllt däcken med 2,5 bar runtom.
punkt 6 CHECK Luftat bromsarna igen och får se om det hjälpte vid körning sen.
punkt 9 CHECK Monterat grillen.
punkt 13 CHECK Gjort komptest och bytt tändstift och motorn gick mjukt och fint nu på tomgång.
Nästa uppdatering bör bli byta grenrörspackning och se hur många bult som går av:) en är redan avdragen men inte av mig.