2825
Sök

Saab 9-5 Sportcombi cosmic blue motorbygge m.m (Saabina)

Denna bil ska bli mer åt familjebilshållet fast ändå vara kul att köra och se bra ut.

218 978 Visningar
Projektet avslutat 1 december 2015
2 712 Inlägg
19 augusti 2014
#181
nyllet skrev:
amoreex skrev:
Detta måste ju följas..
Kan inte förstå hur man kan göra såhär mot en bil..

det var min gammal bil tongue jag skulle skicka den till skroten då jag hade tagit nästan alla roliga delar så köpte Tommy den för 5 kr och rädda den

Varför tog du allt?
Den var ju i bra skick?
Iaf täta hålen efter vingen så det ej möglar.. inte så jätte kul när folk även på skroten ska plocka delar och så är det mögligt...
Finns inget värre än det!

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 564 Inlägg
19 augusti 2014
#182
amoreex skrev:
nyllet skrev:
amoreex skrev:
Detta måste ju följas..
Kan inte förstå hur man kan göra såhär mot en bil..

det var min gammal bil tongue jag skulle skicka den till skroten då jag hade tagit nästan alla roliga delar så köpte Tommy den för 5 kr och rädda den

Varför tog du allt?
Den var ju i bra skick?
Iaf täta hålen efter vingen så det ej möglar.. inte så jätte kul när folk även på skroten ska plocka delar och så är det mögligt...
Finns inget värre än det!

motor hade rasat... och tog v låda och allt godis från den till min andra 9-5 :A. va lite rost på den. så hade jag ingen motor v låda och inga dämpare inga bromsar osv. så bestämde mig för sälja den i delar..

jag tätat hålen med silver tejp. så skyll inte på mig.

tack till:
www.MBSCA.com

2 712 Inlägg
19 augusti 2014
#183
nyllet skrev:
amoreex skrev:
nyllet skrev:

det var min gammal bil tongue jag skulle skicka den till skroten då jag hade tagit nästan alla roliga delar så köpte Tommy den för 5 kr och rädda den

Varför tog du allt?
Den var ju i bra skick?
Iaf täta hålen efter vingen så det ej möglar.. inte så jätte kul när folk även på skroten ska plocka delar och så är det mögligt...
Finns inget värre än det!

motor hade rasat... och tog v låda och allt godis från den till min andra 9-5 :A. va lite rost på den. så hade jag ingen motor v låda och inga dämpare inga bromsar osv. så bestämde mig för sälja den i delar..

jag tätat hålen med silver tejp. så skyll inte på mig.

ok men det var inte TS som köpte den av dig först och rev ut motorn etc?
För TS skrev ju att de verka läckt in där takvingen satt smile

Skyller inte alls på dig, tycker bara det är tråkigt att behandla en så fin bil så istället för att rädda den, och det gäller alla smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 564 Inlägg
19 augusti 2014
#184
amoreex skrev:
nyllet skrev:
amoreex skrev:

Varför tog du allt?
Den var ju i bra skick?
Iaf täta hålen efter vingen så det ej möglar.. inte så jätte kul när folk även på skroten ska plocka delar och så är det mögligt...
Finns inget värre än det!

motor hade rasat... och tog v låda och allt godis från den till min andra 9-5 :A. va lite rost på den. så hade jag ingen motor v låda och inga dämpare inga bromsar osv. så bestämde mig för sälja den i delar..

jag tätat hålen med silver tejp. så skyll inte på mig.

ok men det var inte TS som köpte den av dig först och rev ut motorn etc?
För TS skrev ju att de verka läckt in där takvingen satt smile

Skyller inte alls på dig, tycker bara det är tråkigt att behandla en så fin bil så istället för att rädda den, och det gäller alla smile

den va inte så fin.. lätt få saker se fina ut bil bild tongue

han köpte den av mig utan motor o låda o allt.. jag som rev ur motor o det.. skulle renovera den men så va motor så pass kass den gick inte använda så jag köpte min sedan flytta över allt roligt till den tongue

tack till:
www.MBSCA.com

2 712 Inlägg
19 augusti 2014
#185
nyllet skrev:
amoreex skrev:
nyllet skrev:

motor hade rasat... och tog v låda och allt godis från den till min andra 9-5 :A. va lite rost på den. så hade jag ingen motor v låda och inga dämpare inga bromsar osv. så bestämde mig för sälja den i delar..

jag tätat hålen med silver tejp. så skyll inte på mig.

ok men det var inte TS som köpte den av dig först och rev ut motorn etc?
För TS skrev ju att de verka läckt in där takvingen satt smile

Skyller inte alls på dig, tycker bara det är tråkigt att behandla en så fin bil så istället för att rädda den, och det gäller alla smile

den va inte så fin.. lätt få saker se fina ut bil bild tongue

han köpte den av mig utan motor o låda o allt.. jag som rev ur motor o det.. skulle renovera den men så va motor så pass kass den gick inte använda så jag köpte min sedan flytta över allt roligt till den tongue

Jaja då förstår jag!
Blir lätt missförstånd smile
Ursäkta för det.
Trodde någon haft den efter dig.
Med tanke på att det står du sålde den i oktober och han startade tråden i mars.
Så trodde nån haft den innan honom och misshandlat den smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 702 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#186
nyllet skrev:
amoreex skrev:
nyllet skrev:

det var min gammal bil tongue jag skulle skicka den till skroten då jag hade tagit nästan alla roliga delar så köpte Tommy den för 5 kr och rädda den

Varför tog du allt?
Den var ju i bra skick?
Iaf täta hålen efter vingen så det ej möglar.. inte så jätte kul när folk även på skroten ska plocka delar och så är det mögligt...
Finns inget värre än det!

motor hade rasat... och tog v låda och allt godis från den till min andra 9-5 :A. va lite rost på den. så hade jag ingen motor v låda och inga dämpare inga bromsar osv. så bestämde mig för sälja den i delar..

jag tätat hålen med silver tejp. så skyll inte på mig.

Man får ju vad man betalar för så för 5 kr så fick jag ju ändå rätt mycket.
Sen stod bilen ute lääääänge utan skydd så att det möglat var väl väntat.
Nu sitter det gummiploppar i hålen men jag behöver ju en vinge pronto.
Det saknas ju en hel del innan hon är i toppskick igen, men nu sitter det åtminstone aerokoppling på.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 564 Inlägg
19 augusti 2014
#187
amoreex skrev:
nyllet skrev:
amoreex skrev:

ok men det var inte TS som köpte den av dig först och rev ut motorn etc?
För TS skrev ju att de verka läckt in där takvingen satt smile

Skyller inte alls på dig, tycker bara det är tråkigt att behandla en så fin bil så istället för att rädda den, och det gäller alla smile

den va inte så fin.. lätt få saker se fina ut bil bild tongue

han köpte den av mig utan motor o låda o allt.. jag som rev ur motor o det.. skulle renovera den men så va motor så pass kass den gick inte använda så jag köpte min sedan flytta över allt roligt till den tongue

Jaja då förstår jag!
Blir lätt missförstånd smile
Ursäkta för det.
Trodde någon haft den efter dig.
Med tanke på att det står du sålde den i oktober och han startade tråden i mars.
Så trodde nån haft den innan honom och misshandlat den smile

nej den har nog stått hos han då tongue och så den var hos mig nog stått i två år totalt

tack till:
www.MBSCA.com

Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 augusti 2014
#188
av med polerna o låt den stå i 30 min, sen kan du börja pula med SRS


1 702 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#189
Funkiee skrev:
av med polerna o låt den stå i 30 min, sen kan du börja pula med SRS

Är det så länge som det inbyggda batteriet i srs-enheten håller ?eller varför just 30 min?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 augusti 2014
#190
vart har du läst om SRS batteri? är det inte mer en kondensator? i alla fall så 30 min så ska systemet vara helt tomt på ström smile


2 712 Inlägg
19 augusti 2014
#191
Alla biltillverkare rekommenderar olika. en del säger 10 min, en del säger 30 etc.

Som de sa till mig på Toyota, ta bort batteriet t ex innan fika rast så klarar det sig wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 702 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#192
Funkiee skrev:
vart har du läst om SRS batteri? är det inte mer en kondensator? i alla fall så 30 min så ska systemet vara helt tomt på ström smile

Det var som sagt nån tråd på saabturboclub där det kallades inbyggt batteri.
För att om bilen blir strömlös så ska ändå srs-systemet fungera, men jag väntar då 30 min innan så man inte får sig en smäll:)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 712 Inlägg
19 augusti 2014
#193
Skruvar till det skrev:
Funkiee skrev:
vart har du läst om SRS batteri? är det inte mer en kondensator? i alla fall så 30 min så ska systemet vara helt tomt på ström smile

Det var som sagt nån tråd på saabturboclub där det kallades inbyggt batteri.
För att om bilen blir strömlös så ska ändå srs-systemet fungera, men jag väntar då 30 min innan så man inte får sig en smäll:)

Ja det är en kondensator smile
Du har dessutom en kondensator till innerbelysningen som gör att när du stänger dörrarna så lyser det en stund för att sedan dimmas ner smile
Det är då en kondensator som driver lamporna de sekunderna och sen töms den för att laddas upp igen när du öppnar dörren smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 702 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#194
Jag kollade med wis vad de rekommenderas där och I quote:

Jordkabeln ska alltid tas loss före pluskabeln och vänta minst 1 minut innan något arbete med airbagsystemet kan påbörjas.

Gillar när det blir lite fart i tråden.....

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#195
Från wikipedia:

Kondensator:
En kondensator är en passiv elektronisk komponent (jämte resistorer, memristorer och spolar). Den har förmågan att lagra elektrisk laddning.


Medan kondensatorn laddas upp flyter en uppladdningsström genom kretsen. När kondensatorn kortsluts urladdas den med en hastighet som begränsas av kretsens resistivitet och kondensatorns kapacitans.

Batteri:
Ett batteri är en komponent bestående av en eller flera celler som innehåller lagrad energi som görs tillgänglig i elektrisk form för andra komponenter som är anslutna till den.[1]

Den vanligast förekommande typen av batteri lagrar energin elektrokemiskt (galvaniska celler). Det förekommer också elektrostatisk lagring (kondensator), och bränsleceller. Ytterligare tekniker kan komma att användas i framtiden. Vissa typer av batterier får en viss mängd energi vid produktionen. När denna energi förbrukats är också batteriet förbrukat och ska avfallssorteras enligt kommunens bestämmelser. Andra batterityper kan återuppladdas genom att anslutas till en annan elektrisk spänningskälla. Ett batteri eller enstaka cell, som är avsedd för återladdning, kallas ackumulator.

Så en kondensator är alltså en ackumulator= ett slags batteri, glasklart eller??

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 712 Inlägg
19 augusti 2014
#196
Skruvar till det skrev:
Från wikipedia:

Kondensator:
En kondensator är en passiv elektronisk komponent (jämte resistorer, memristorer och spolar). Den har förmågan att lagra elektrisk laddning.


Medan kondensatorn laddas upp flyter en uppladdningsström genom kretsen. När kondensatorn kortsluts urladdas den med en hastighet som begränsas av kretsens resistivitet och kondensatorns kapacitans.

Batteri:
Ett batteri är en komponent bestående av en eller flera celler som innehåller lagrad energi som görs tillgänglig i elektrisk form för andra komponenter som är anslutna till den.[1]

Den vanligast förekommande typen av batteri lagrar energin elektrokemiskt (galvaniska celler). Det förekommer också elektrostatisk lagring (kondensator), och bränsleceller. Ytterligare tekniker kan komma att användas i framtiden. Vissa typer av batterier får en viss mängd energi vid produktionen. När denna energi förbrukats är också batteriet förbrukat och ska avfallssorteras enligt kommunens bestämmelser. Andra batterityper kan återuppladdas genom att anslutas till en annan elektrisk spänningskälla. Ett batteri eller enstaka cell, som är avsedd för återladdning, kallas ackumulator.

Så en kondensator är alltså en ackumulator= ett slags batteri, glasklart eller??

ackumulator är det korrekta namnet på ett uppladdningsbart batteri, t ex ett bilbatteri, det är en ackumulator.
En kondensator däremot kan även den lagra energi, dock långt ifrån en ackumulator, men däremot så är en kodensator väldigt väldigt snabb på att leverera energin, t ex därför den är populär bland ljudbyggen för att styra upp spänningsdippar.

Man kan även ha den i det fallet jag skrev tidigare för innerbelysningen, och man använder den även till SRS system ifall bilen vid en krock får kablarna avslitna så har du kondensatorn kvar så att airbag systemet skall fungera ett par sekunder även efter krock.

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 702 Inlägg
21 augusti 2014
Trådstartare
#197
Det var längesen jag vart så nöjd när jag har skruvat som igår kväll.

Många punkter checkades av på listan och en djup suck av lättnad drogs när jag gjorde komptest.

Till att börja med så satte jag dit grillen och det fick bli omoddad om man då inte räknar att SAABmärket i mitten som flög iväg i garaget och har inte hittat det än.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ebf16df47ea8f90088808490c04f2abd_large.jpg


Kommer ni ihåg att jag hade en blå och en svart backspegelkåpa???
Det är nu åtgärdat nästan , sponsorRobban var framme igen hehe.
Dom är lite små för Saabens speglar tyvärr.... one size do not fit all.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f1bfbb6e3c712068140a16802b9b123f_large.jpg

Denna verkar sitta bättre så jag får justera vänster lite till så blir det nog bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9584b400c4bef7d0afa671d55385ade1_large.jpg

Jag startade bilen för att lyssna och känna efter avgasläckor och denna mår inget bra, så vid kallstart lät den nåt för jävligt för att sen när motorn började komma upp i temp och lugna ner sig lite bli helt tyst.
Ok jag gick in och varvade lite och då smattrade det sådär gott, lät trimmat typ.
Så en ny grenrörspackning är på inköpslistan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fdc849e0910364d8d68f944eeab0b3ca_large.jpg


Utöver läckan vid grenröret så fick jag dra åt 3 av de 4 muttrarna som håller turbon mot grenröret för där puttrade det ut lite avgaser med, samt fick även efterdra skarven mellan downpipe/mellanröret bakåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d27104ee17ab97972dcebfb8be81b54f_large.jpg

Vid det här laget så var ju motorn lagom ljummen så jag gjorde komptest och böt tändstift.
Först av allt tog jag ut säkring nummer 19 som är till bränslepumpen så inte motorn surar ner sig vid komptestet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3dc988e6c22b17c245b91efa172c3079_large.jpg

Vi börjar med cylinder 1: 12,5 bar
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-21a72104c63b96f505ab26653a2fbaa4_large.jpg

Cylinder 2:  12,2 eller 12,3 bar nånstans där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b20898b494bea5ed79252c677c4c7864_large.jpg

Cylinder 3:  12,5 bar
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3aec029161d59068fe1ec2a09dcb835c_large.jpg

Cylinder 4: 12,2 bar
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-beb6d76895dc8375c32c433da5b82b3a_large.jpg

Nu vet jag att Biltemas instrument ligger ungerfär 1 bar lägre ( har testat både det jag har mot ett av annat märke på samma bil) så jag är supernöjd med detta resultat och varför är jag det jo.....

När jag fick denna motorn så hade den nog stått ett bra tag hos Robert men även innan för den kommer från en skrot, så vi körde komptest med startmotor när den stod i stativ (hade givetvis full oljemängd imotorn och både turbo och oljekyl inkopplat) iaf då hade vi runt 13 på alla utom 4:e cylindern som hade 9 och 9,5 med lite olja i cylindern.

Så det var en rejäl chansning att sätta i denna motorn och det som var positivt var ju kamkedja som verkade hyfsat nybytt samt även vevhusvetilationen såg bra ut.

Men jag köpte ju ny vevhussats och nu är  oljan bytt 2  ggr redan,

1: Ny olja vid första komptestet.
2. Ny olja efter jag plockade loss sumpen och rengjorde silen mm.
3. Ska byta olja efter jag kört och besiktigat bilen samt filter då.
Så ska det kollas vad miltalet är och då har jag koll på nivån på oljestickan så kan jag se om och hur mycket olja denna motorn drar.

Här är de gamla stiften 1:ans cylinder längst till vänster o.s.v och det ser ut som det gått lite snålt på 2&4.
Dessa stiften följde med bilen så dom var inte i superskick direkt men det gick ju att göra uppstarten på dom iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3adb16878d3bd3f76badd4f63c248db7_large.jpg


Summering:

Punkt 2 CHECK Fyllt däcken med 2,5 bar runtom.

punkt 6 CHECK Luftat bromsarna igen och får se om det hjälpte vid körning sen.

punkt 9 CHECK Monterat grillen.

punkt 13 CHECK Gjort komptest och bytt tändstift och motorn gick mjukt och fint nu på tomgång.

Nästa uppdatering bör bli byta grenrörspackning och se hur många bult som går av:) en är redan avdragen men inte av mig.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 augusti 2014
#198
va skönt att det äntligen går åt rätt håll! Grenrörspackningen kan du dock byta efter bes smile


1 702 Inlägg
21 augusti 2014
Trådstartare
#199
Funkiee skrev:
va skönt att det äntligen går åt rätt håll! Grenrörspackningen kan du dock byta efter bes smile

Sjukt pinsamt när besiktningsmannen kollar avgasvärdet vid 2500 varv bara och det kan få han att sänka helhetsintrycket och det vill jag inte.
Byter nog innan, sen ska jag få en airbag av Nyllet så jag ska testa byta den mot den i min stol och sen prova starta en massa gånger och se om airbaglampan släcker sig själv eller om det krävs tech2.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 augusti 2014
#200
nejdå är motorn varm är det inga problem. hade samma pinnbult avdragen o den lät när den va kall men när den va varm var det aldrig ngt problem smile



Sök