Nä nu har ni fått tänka länge nog.
Jag får lösa det själv helt enkelt som vanligt.
Då har vi ännu en spännande episod i följetongen varförihelvete får jag alla skumma elfel.....
Börjar helt klart med att riva bort så mycket som möjligt.
Efter 780 dolda skruvar så var mittkonsollen lös och jo där under var då srs-styrdonet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-66b33d3e92ebfd44065223b28d85308f.jpg]()
Nu var det ju tänkt att man kunde mäta motstånd i kontakten som går in i styrdonet när airbagkontakten var inkopplad under stolen,jo tjena visst om man jobbar på saab så går det, för det ska kopplas in en " break out box (BOB) på styrdonkontakten för att kunna mäta så fuck that jag får köra mina egna metoder för aldrig att en verkstad ska få felsöka elfel och absolut inte airbagrelaterade. Då kan man lika gärna ge bort bilen för efter den notan det hade slutat på har man inte råd att köra på år och dar.
Så då återstår kära internet och youtube visade sig vara nyttigt denna gången, där fanns videos från Airbagsolutions.com och de beskriver hur man mäter en lös rattairbag tex.
Detta är stiften på baksidan av airbagen och lägg märke till att på varje utsida av stiften sitter det små kontaktbleck som ligger emot stiften nu och försöker man mäta motstånd nu får man typ 0,4 ohm hrmmm jag känner igen den siffran, den har jag ju fått hela tiden när jag mätt motstånd på alla airbags hrmmm.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6906151edc669dbb9f293ce5d010880c.jpg]()
Denna bild kommer förklara allt, ja det är en kort bit av ett plaströr som man får till sprayburkar typ wd40.
Så nu har jag isolerat kontakten från det lilla kontaktblecket och det räckte med ena sidan tydligen.
När jag nu mäter motstånd över piggarna får jag 2,6-2,7 ohm och det är perfekt värde alltså rattairbagen är hel.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-06f39f68e7d9b40c19806b767fb843c7.jpg]()
Nästa komponent i felsökningen blir då kontaktrullen i ratten, den ser inte så kul ut och nu när jag tänker efter glömde jag kontinuitetsmäta ( piiiiiiiiip) över kontaktrullen anslutningar. Gör det senare idag.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-59666c97bd111ccc9481983ad9a3309e.jpg]()
Den ser ju lite trött ut men vi får se, jag kommer pröva en annan rulle innan nästa tech2-omgång.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7e2a18f5aad11a700bdfafaca6d9e58b.jpg]()
Här är förresten en av det dolda skruvarna till mittkonsollen, man behöver köra bak stolarna hela vägen och ta loss golvmattan för att komma åt dom en på varje sida.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7b07b5686f995ddb7bc0e740fc95f9e2.jpg]()
Här sitter konsollen fast med 2 skruv.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a03736b027ab8e022f8ddf84d1153091.jpg]()
Vidare mot nästa problem och det är sidoairbagen som visar för lågt motstånd.
Det som gjorts innan är ju att jag böt själva airbagen och ingen skillnad, vad jag fått höra är att det väldigt sällan är själva krockkuddarna som är problemet och heller inte styrdonet så bara kablaget kvar då.
Nu vet jag ju hur rattairbagen funkade så jag kolla extra noga på den lösa airbagen som jag hade i garaget och hur den kontakten såg ut.
Denna har jag mätt upp innan och fått 0,04 ohm alltså ingenting meeeeen kolla i mitten nog fan sitter det små kontaktbleck där.
Då är frågan vad skiljer den fungerande stolen mot passagerarens.
Det är lugnt ni får reda på det för sån är jag, jag delar med mig av mina erfarenheter gratis dels för att det är kul att hjälpa till och mest för att jag blir så nöjd när jag löser ett sånt här mysterium.
Spana in denna kontakten som är till förarstolen och kolla noga mellan stiften längst fram som är till airbagen där sitter en grå plastkil som självklart när den är ihopkopplad med stolens kontakt trycker undan de små kontaktblecken och styrdonet kan läsa rätt motstånd.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-909dd1e3c79b27ba32bc378276aeb148.jpg]()
Denna bilden tog jag när jag hade loss stolen för att byta airbag och då var jag inte lika uppmärksam Meeeeen titta plastkilen har ju gått av och det innebär att även om kontakten är ihop så läser styrdonet 0,04 ohm och varnar givetvis för för lågt motstånd.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1a70f5838bc7e6fbfac01f1886faf35b.jpg]()
Vad gör jag nu då, jo försöker hitta nåt som liknar plastkilen som jag kan separera det kontaktblecket i mitten på kontakten med och jag testar ju först på den lösa i garaget.
Ingenting jag hittar fungerar så som den tänkta plastkilen och jag vill inte byta hela kablaget p.g.a en sån skitgrej.
Jag tar mod till mig och rycker bort hela det kontaktblecket i mitten av kontakten och just det mäter 2,5 ohm så då funkar det.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-32fd8e791eddbca80b250253a231b9b0.jpg]()
Borta!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-959f8de21f547d9a246eeedd9836f4ab.jpg]()
Happy days!!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-edbcf138ae3b2ff999bd43f1ea9f1440.jpg]()
Jag gör nu likadant på passagerarsidans airbag i bilen och med kontakten lös så mäter den 2,5 ohm so far so good men nu när den är ihopkopplad får jag 0.04 ohm och blir galen...ett litet tag, för då ser jag att kontakten till styrdonet inte är ikopplad.
Ska det påverka ja det ska det tydligen för nu får jag 2,5 ohm med den ikopplad.
Nu var batteriet faktiskt inkopplat men tändning off så antar att styrdonet ändå känner av airbagens motstånd eller nåt.
Nu ska det bara vara att koppla upp tech2 och släcka felkoden så ska sidoairbagen vara löst.
Vad det gäller ratten så är det nog en annan kontaktrulle som behövs och så funkar det med.
B1610 styrdon felprogrammerat kommer troligen inte att tända airbaglampan av vad jag läst i andras fall.
Hoppas ni med airbagproblem kommer ha nytta av denna informationen.