Hej här kommer en efterlängtad uppdatering igen.
När jag först hämtade bilen av nyllet så satt framvagnen knappt ihop, det var styrleder som var av och subframen ( bärramen även kallad) satt inte fast så bra utan jag fick knyta ett rep som höll den uppe så bilen kunde lastas på släpet.
Det här är en utav de sämre bussningarna i subframen som är ganska mörbultad, så jag förstår varför det inte satt fast så bra nu.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-519b6734c2fe9005cdff63305f751ded_large.jpg]()
Så jag gick in på kära ebay och letade efter ersättare och hittade dessa i polyuretan ( även kallat HD ) som jag inte vet vad det betyder än.
Men dessa är iaf hårdare än orginal och billigare,speedparts har dessa men varför ska jag betala mer för att nån annan har köpt in grejerna till sverige.
Eftersom jag köper dem själv så får jag istället vänta ett par veckor på leverans men det gör inget.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a385a7b89d9fa0369ca61fa8cb53eea4_large.jpg]()
För att enkelt kunna byta bussningar och även för att fräcsha upp grejerna så valde jag att plocka ner hela subframen.
Ett rätt så lätt jobb men det är en del att tänka på.
Inte glömma att lossa bulten som håller fast rattaxeln på styrsnäckan coh den sitter lätt åtkomlig framför pedalerna under mattan på förarplats, en 13 mm bult.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-431ef9e6be71a6b23c1d00e3623b5cec_large.jpg]()
Här sitter en bussning och tittar man noga så ser man att den inte alls mår bra den heller.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6f4d68e9a92b939e3b754aa7a21b7826_large.jpg]()
Här är en annan bussning som satt halvt åtdragen utan bricka......
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4d636d264559b6a36391373e43e293c6_large.jpg]()
Så skulle alla sett ut ,det här är en som är ok.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bbcf18bf1e447d8cbc42e5d29b385cdf_large.jpg]()
Det är rostigt fult och det kan ju då bara bli bättre, bilen har gått 18 000 mil ca så det är väl inte konstigt att det ser ut som det gör för hur många gör rent här under och inne i hjulhusen egentligen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-92fb234ec8c090c853036741ffd378ee_large.jpg]()
Tyvärr fick jag inte med varken bultar eller brickor till de nya bussningarna utan det ska återanvändas orginalgrejer och vi får se om jag vill sätta tillbaka dessa bultar eller beställer nya, de beror på priset. Ska ringa mechanum och höra.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-70b142fe56fb178f14f7f76146d0634c_large.jpg]()
Nu har jag snart tagit kort på alla bussningarna tror jag.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-786d03d914acc01b911b6afebe01b565_large.jpg]()
Va trevligt en läckande drivaxeldamask....
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-57716053ccbc6294b21a2823d3979159_large.jpg]()
Så nu börjar subframen komma neråt en bit när alla bultar är lossade och det gör att jag kan komma åt den rostiga muttern på bilden , för det är den som styrväxeln sitter fast i subframen med.
Det är en genomgående lång bult med 15mm skalle och muttern tror jag var en 17mm och det sitter totalt 2 st som håller fast styrväxeln.
Jag lossade även staget för krängningshämmaren uppe på fjäderbenet på båda sidor samt även styrleden lossades från navet, allt för att det skulle vara lätt att komma åt att lossa styrväxeln.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-daa2ba4001c9f7f2dc16933b9f3b46d2_large.jpg]()
Längst upp till vänster i denna bilden syns växelföraren som jag får släppa på och justera om för 5:e växeln vill inte riktigt gå i utan problem, men mer om det i senare uppdatering.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-659062af6b38b7949e14829e3d5dabed_large.jpg]()
Det sitter även ett bakre motorfäste som ska lossas för det sitter fast med 3 bultar i subframen och sitter fast med en mutter upptill i ett växellådsfäste så enklast är att bara släppa på muttern så följer motorfästet med subframen ner.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6bcf4d2d4b7c529243ca84d0f32842a6_large.jpg]()
Här är anledningen till varför styrväxeln måste loss, det går ju servorör till den som sitter uppe i servopumpen och sitter även i behållare för servovätskan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b29df8b2fc260eb15d5a8b00bc12bb2b_large.jpg]()
Orginal sitter det även vissa klämmor som ska hålla fast servo och ac rör på subframen men mina satt med ett halvt stripes typ så det ska jag fixa nya.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-93cf3945f8ff725a659f5ef2897c780c_large.jpg]()
Ja det gick rätt så fort att demontera subframen så följ dessa steg så är det enkelt.
1. Lyft upp bilen i subframen och sätt pallbockar under balkarna i golvet bakom subframen så den är fri att kunna släppas ner men även att bilen står stabilt.
2.Demontera framhjulen ( lättast att lossa hjulbultar innan lyftet)
3. Lossa på styrlederna på båda sidor samt lossa krängningshämmarstagen.
4. demontera oljekylet som sitter med 2 skruv med 10mm skalle som ofta är rostiga så förbehandla med rostlösare, låt oljekylet hänga i dess slangar.
5. lossa bakre motorfästet (stora muttern uppe på ) samt fram på växellådan sitter ett stag som ska loss från ramen.
6. demontera downpipen 3 st 13mm muttrar vid turbon.
Det sitter en förstärkningsplåt under bilen som måste demonteras för att få ner downpipen och den sitter med 4 st 14mm bultar.
2 muttar sitter längst bak mot resten avgassystemet, lossa även lambdasondernas kontakter i motorrummet och låt dom följa med downpipen ner.
7. Lossa rattaxeln från styrsnäckan.1 st 13 mm bult.
8. Demontera alla 6 subframebussningar och ha domkraft under för att sänka ner den sakta.
9. Nu kommer man åt att lossa styrväxeln från subframen som då satt med 2 bultar.
10.Lossa ac-rör och servorör från subframen.
11. Nu kommer hela kylpaketet vilja följa med ner ac och vattenkyl, dessa har fästen i botten som sitter i gummiploppar i subframen så ta ett spännband och håll fast kylpaket runt krockbalken och fortsätt sedan sänka subframen.
Klart! NU finns det säkert en massa andra tillvägagångssätt men detta var mitt iaf.
Här är en bild på dels ac-rören som ska lossas från sina hållare och även i bakgrunden staget från växellådan som ska loss.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f3986b16e858ac8e8a79da98adb556cc_large.jpg]()
Nu till nåt bra, jag har lyckats få tätt på oljeläckan och det var först dags att byta oringarna som sitter på oljekylets anslutningsrör mot oljefilterhuset, när det var tätt så droppade det även mellan oljefilterhuset och motorblocket.
Det visade sig att bultarna inte var ordentligt åtdragna, vi satte ju ihop allt kl 4 på natten och då hade nog hjärnan gått och lagt sig för länge sen.
Så jag drog åt alla 4 bultarna så mycket jag vågade och startade bilen för att kolla, Tätt var det och lätt döv blev jag då jag redan plockat ner downpipen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-769328f28855d375a9802d65a002dde3_large.jpg]()
Här är en bättre bild då det är avtorkat allt oljsspill.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8f18c6ceadaf4de8f5a0a7626c698d7f_large.jpg]()
Här syns några av bultarna som var lösa och orsakade läckan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1d3f6ed4dada80ae3f06ac28b662e409_large.jpg]()
Så där står den nu och snart ska den börjas snyggas till och det blir en anna färg på den nu när jag har chansen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-34a228141979a88159a4adfdd3b054b9_large.jpg]()