Har folk blivit rika eller har de tagit lån vid bilköp?

Dotzie
17 april 2014 · 485 Inlägg

Håller helt med smile...folk som klagar är ofta avundsjuka eller missunsamma, möjligen båda delarna,det kallas för Jante och har sitt ursprung i en lite by i Danmark. big_smile Att investera i en riktigt bil är att investera på nöjeskontot,allla gör det på ett annnat sätt,vissa köper alkohol och cigg, vissa reser allt vad de kan, andra samlar på ett bankonto,eller köper en fet bostad. Vad var och en gör med sina pengar måste väl vara var och ens egna angelägenhet:) stå på dig,kör extra fort eller sakta förbi dina belackare eller flytta till storstan där detta beteende saknas. glad påsk.

big_smile

Transporter89 skrev:
De  som tar lån betalar väl av den med!  Helvete vilket gnäll om det där att låna för att köpa en bil. Jag köpte mig  själv en för 300 000  och delade upp det  betalade halva   tog på lån halva. Jag har råd med den att äga den och att betala av den och för att spara  ihop  300 000 skulle man behöva  evighet. Det har alltid varit och kommer alltid vara gnäll om det mellan de som kör nya och de som kör gamla bilar. Kör  vafan ni vill gör vad ni vill alla har olika syn på livet. Jag till exempel dricker ej röker ej  festar jätte sällan och soppar inte mitt lön på krogen varanan helg  men istället för de pengarna jag hade lagt på de där nöjes grejer  så läger jag det på  bilen istället så svårare än så är det  inte

My car Brings Me Women
PlumCrazy
17 april 2014 · 881 Inlägg

Det är skillnad på att vara avundsjuk och att ha en annan uppfattning. smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
_XenoX_ Tekniker
17 april 2014 · 221 Inlägg

Evildan skrev:

Malheus skrev:

_XenoX_ skrev:
Med tanke på vad en fin kostar JA!. Menar du att V70 skulle vara en bättre bil på något sätt?
Vad har 240n gjort er?? Fattar verkligen inte era issues!

Du jämför två bilar med ca 20 års mellanrum.

Huruvida en v70 är en bättre bil har inte ens diskuterats.

En 240 för 15000kr ska vara en finbil, dom är inte dyrare, så jkl enkelt är det.
En V70N för 15000kr är med få undantag en halvsliten/slutkörd bil och så enkelt är det.

Vad jag kan läsa i texten är det ingen som har några "issues" med veteranbilen Volvo 240 eller ens något felaktigt/negativt att skriva om den.



Däremot inväntar jag fortfarande _XENOX_ svar på min tidigare ställda fråga angående min uträkning där jag jämförde ett bilägande ur en ekonomisk aspekt för mig, S60/Prius.

(ps. det är ingen som försöker få dig att köpa en Prius)

Alltså i stora hela så förlorar båda i mina ögon! I ditt fall vinner kanske du på Priusen. Men när något händer så får du öppna plånboken oavsett vilken bil du väljer av dom .. Det är det jag försöker få fram i mina argument! En gammal bil är inte = Kass och går sönder hela tiden! I såna fall har ni ju köpt en slutkörd bil. Komfort finns ju i äldre bilar med.

Issues!? Vad jag kan läsa i tråden så tycker ju folk att 240 är ett spett på fyra hjul i andra ord! Jag ber om ursäkt om jag är provocerande men jag blir så frustrerad på andra som inte ser att det även finns stora nackdelar att köpa en ny bil. Speciellt på kredit .. Jag skulle aldrig ha råd att hålla stämplarna i serviceboken i en ny bil, för det är befängt dyrt!

Man kanske betalar mer per mil i en gammal bil men du slipper stora kostnader om man väljer ett märke som har gott om reservdelar i omlopp, och tar hand om bilen själv.

(Underförstått lata folk utan intresse köper i regel nya bilar) Men jag ser inget fel i det. Det kostar bara lite mer för dom .


Jag skall föresten hämta en bil nästa vecka som gott drygt 60,000 mil från 69 =P

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 april 2014 · 17 478 Inlägg

Jag hade en Mercedes 300D -96 (odödlig men inte idealisk) innan min nuvarande bruksbil. 2000 mil per år.

Mercedes.
Skatt: 6133:-
Diesel: 23520:-
Rep (uppskattat): 1000:-
Försäkring: 4944:-
Totalt: 35597:-

Toyota.
Skatt: 360:-
Bensin: 12642:-
Rep (uppskattat): 1000:-
Försäkring: 4464:-
Totalt: 18466:-

Visst är det ett extremfall med en gammal sur diesel men jag tjänar 17'131:- per år på att köpa en nyare "modern" bil... Förvisso kostar den mer men även om vi skulle lånat till den så blir det plus ändå. Vi köpte en nyare bil ett par dagar senare...

Även Polon från -05 går samma väg. En styck fabriksny släde kommer 10 juni. Det tjänar vi INTE på men merkostnaden är blygsam.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
_XenoX_ Tekniker
17 april 2014 · 221 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jag hade en Mercedes 300D -96 (odödlig men inte idealisk) innan min nuvarande bruksbil. 2000 mil per år.

Mercedes.
Skatt: 6133:-
Diesel: 23520:-
Rep (uppskattat): 1000:-
Försäkring: 4944:-
Totalt: 35597:-

Toyota.
Skatt: 360:-
Bensin: 12642:-
Rep (uppskattat): 1000:-
Försäkring: 4464:-
Totalt: 18466:-

Visst är det ett extremfall med en gammal sur diesel men jag tjänar 17'131:- per år på att köpa en nyare "modern" bil... Förvisso kostar den mer men även om vi skulle lånat till den så blir det plus ändå. Vi köpte en nyare bil ett par dagar senare...

Även Polon från -05 går samma väg. En styck fabriksny släde kommer 10 juni. Det tjänar vi INTE på men merkostnaden är blygsam.

Lite förskönande siffror (iom Diesel vs "miljöbil") men skillnad är de ju. Men vad kostar en kamremsbyte med nya rullar plus arbete? En drivknut? eller främre hjullager? Kompisen hade en mercedes 300 AMG ed och 2 spindelleder skulle kosta 12,000kr i och med att länkarmrana "ingick" (Originaldelar)

Detta är ju slitdelar som byts nån gång  på båda bilarna. Vad skulle det kosta?


VOLVO 240

(Baserat på 2000mil)

Skatt: 1742:-
Bensin: 20880:- (E85)
Rep (uppskattat): 1000:-
Försäkring: 3250:-

Totalt 26872

Lite kul att jämföra faktiskt

Senast redigerat av _XenoX_ (17 april 2014)

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
R_fused There is no replacement for displacement
17 april 2014 · 630 Inlägg

Jag sänkte min bruksbilskostnad med nästan 3000:- i månaden när jag sålde min v40 t4 2003 och köpte en ny skoda Fabia... Och då räknar jag in amorteringskostnaden för skodan på 3000:- i månaden. cashade 70k och lånade 70k som och räntan är ca 300 i månaden. De är fan värt för att veta att bilen startar på morgonen.
Har gärna och har själv en gammal bil men det är som hobbybil, som åka till jobbet bil finns de väldigt många fördelar med en ny...

Mack Forum- och sitemoderator
17 april 2014 · 26 149 Inlägg

R_fused skrev:
Jag sänkte min bruksbilskostnad med nästan 3000:- i månaden när jag sålde min v40 t4 2003 och köpte en ny skoda Fabia... Och då räknar jag in amorteringskostnaden för skodan på 3000:- i månaden. cashade 70k och lånade 70k som och räntan är ca 300 i månaden. De är fan värt för att veta att bilen startar på morgonen.
Har gärna och har själv en gammal bil men det är som hobbybil, som åka till jobbet bil finns de väldigt många fördelar med en ny...

Inget illa menat, men en ny Skoda Fabia vet man inte om dom startar varje morgon..
Men, jag förstår din poäng.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Busgrabb Rejsa ?
17 april 2014 · 2 959 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jag hade en Mercedes 300D -96 (odödlig men inte idealisk) innan min nuvarande bruksbil. 2000 mil per år.

Mercedes.
Skatt: 6133:-
Diesel: 23520:-
Rep (uppskattat): 1000:-
Försäkring: 4944:-
Totalt: 35597:-

Toyota.
Skatt: 360:-
Bensin: 12642:-
Rep (uppskattat): 1000:-
Försäkring: 4464:-
Totalt: 18466:-

Visst är det ett extremfall med en gammal sur diesel men jag tjänar 17'131:- per år på att köpa en nyare "modern" bil... Förvisso kostar den mer men även om vi skulle lånat till den så blir det plus ändå. Vi köpte en nyare bil ett par dagar senare...

Även Polon från -05 går samma väg. En styck fabriksny släde kommer 10 juni. Det tjänar vi INTE på men merkostnaden är blygsam.

Du glömde typ det viktigaste i kalkylen....värdeminskning!
Lägger du dit det så är nog inte Priusen så bra.

Edit: Jämför själv på samma sätt ibland men sen när man tar med värdeminskningen är det inte kul längre tongue

Senast redigerat av Busgrabb (17 april 2014)

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
17 april 2014 · 2 959 Inlägg

När ni lägger upp kalkylerna låter 1000:- i reparationskostnad lite lågt, är inte slitdelar med i den posten med?

Autotech
BMW 335D (2008)
xXSammy
17 april 2014 · 6 571 Inlägg

Är man rädd för värdeminskning är det bara att kapa bilen och sälja den som A-traktor när man är klar så är det automatiskt 15.000 extra.

tongue

De/Dem
Unleash
17 april 2014 · 370 Inlägg

Av topicen att döma så skulle man varit bankägare ...för många verkar inte bry sig alls hur mycket ränta dom betalar bara dom får bilen snabbt......Damn vad man hade håvat in pengar.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
17 april 2014 · 1 004 Inlägg

En ny bil behöver ju inte kosta en halv miljon, exempelvis.. http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_V … =7&w=3
Sen vet jag inte om man är "rik" om man kan slanta upp t.ex 250 papp.

"My drinkingteam has a racingproblem"
Evildan
17 april 2014 ·

_XenoX_ skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Jag hade en Mercedes 300D -96 (odödlig men inte idealisk) innan min nuvarande bruksbil. 2000 mil per år.

Mercedes.
Skatt: 6133:-
Diesel: 23520:-
Rep (uppskattat): 1000:-
Försäkring: 4944:-
Totalt: 35597:-

Toyota.
Skatt: 360:-
Bensin: 12642:-
Rep (uppskattat): 1000:-
Försäkring: 4464:-
Totalt: 18466:-

Visst är det ett extremfall med en gammal sur diesel men jag tjänar 17'131:- per år på att köpa en nyare "modern" bil... Förvisso kostar den mer men även om vi skulle lånat till den så blir det plus ändå. Vi köpte en nyare bil ett par dagar senare...

Även Polon från -05 går samma väg. En styck fabriksny släde kommer 10 juni. Det tjänar vi INTE på men merkostnaden är blygsam.

Lite förskönande siffror (iom Diesel vs "miljöbil") men skillnad är de ju. Men vad kostar en kamremsbyte med nya rullar plus arbete? En drivknut? eller främre hjullager? Kompisen hade en mercedes 300 AMG ed och 2 spindelleder skulle kosta 12,000kr i och med att länkarmrana "ingick" (Originaldelar)

Detta är ju slitdelar som byts nån gång  på båda bilarna. Vad skulle det kosta?


VOLVO 240

(Baserat på 2000mil)

Skatt: 1742:-
Bensin: 20880:- (E85)
Rep (uppskattat): 1000:-
Försäkring: 3250:-

Totalt 26872

Lite kul att jämföra faktiskt

Det är skitkul att räkna bilägande.

Varken Prius eller MB har kamrem utan bägge har kedja, fast jag begriper givetvis vad du menar.
Några fördelar till med denna omtvistade Prius, den har ingen separat startmotor eller generator då detta sköts utav elmotorerna, visst kan även en 68hk startmotor bli grinig någon gång men mig veterligen har det aldrig hänt så länge ingen har varit och fipplat med bilen hemma i vedboden.

Fast visst har du en Point när det gäller delar då det finns vissa saker till Priusen som inte finns på piratmarknaden, bromsar och vanliga slitdelar finns det uppsjöer av både i fysiska butiker såsom billigt online.

Värdeminskningen har någon nämnt, givetvis sjunker en "nyare" bil mer i värde än en som i princip bara blir dyrare för var år som exempelvis dessa välskötta 240 som börjar klättra i pris.

Vi tänker oss att Priusen jag äger tappar runt 5000kr detta år i försäljningspris vilket då läggs till min tidigare uträkning, då blev det 5522,20kr/år gentemot att åka en -02 S60 170hk, och då är inte värdeminskningen på S60 inräknad, den tappar förmodligen runt 3000-4000kr detta år.

På tre år tappar förmodligen Priusen runt 20000kr och S60 tappar nog runt 10000kr, ändock blir det billigare för mig att under tre år åka och äga den nyare dyrare bilen med runt 21566,60kr.

xXSammy
17 april 2014 · 6 571 Inlägg

Försäkring: 20.000 :-
Skatt: 1800:-
Bränsle för 1500 mil: 17040 :-
Rep (Förslag?): 1000:-

~40.000

Bitchplease. wink

Senast redigerat av Malheus (17 april 2014)

De/Dem
Modj
17 april 2014 · 140 Inlägg

_XenoX_ skrev:
Med tanke på vad en fin kostar JA!. Menar du att V70 skulle vara en bättre bil på något sätt?
Vad har 240n gjort er?? Fattar verkligen inte era issues!

Haha! Humor!
Hur gammal är du igentligen och vilken verkstad jobbar du på eftersom du säger dig ha så stor kunskap om hur dåliga nyare bilar är?

Senast redigerat av Modj (17 april 2014)

Busgrabb Rejsa ?
17 april 2014 · 2 959 Inlägg

Evildan skrev:

_XenoX_ skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Jag hade en Mercedes 300D -96 (odödlig men inte idealisk) innan min nuvarande bruksbil. 2000 mil per år.

Mercedes.
Skatt: 6133:-
Diesel: 23520:-
Rep (uppskattat): 1000:-
Försäkring: 4944:-
Totalt: 35597:-

Toyota.
Skatt: 360:-
Bensin: 12642:-
Rep (uppskattat): 1000:-
Försäkring: 4464:-
Totalt: 18466:-

Visst är det ett extremfall med en gammal sur diesel men jag tjänar 17'131:- per år på att köpa en nyare "modern" bil... Förvisso kostar den mer men även om vi skulle lånat till den så blir det plus ändå. Vi köpte en nyare bil ett par dagar senare...

Även Polon från -05 går samma väg. En styck fabriksny släde kommer 10 juni. Det tjänar vi INTE på men merkostnaden är blygsam.

Lite förskönande siffror (iom Diesel vs "miljöbil") men skillnad är de ju. Men vad kostar en kamremsbyte med nya rullar plus arbete? En drivknut? eller främre hjullager? Kompisen hade en mercedes 300 AMG ed och 2 spindelleder skulle kosta 12,000kr i och med att länkarmrana "ingick" (Originaldelar)

Detta är ju slitdelar som byts nån gång  på båda bilarna. Vad skulle det kosta?


VOLVO 240

(Baserat på 2000mil)

Skatt: 1742:-
Bensin: 20880:- (E85)
Rep (uppskattat): 1000:-
Försäkring: 3250:-

Totalt 26872

Lite kul att jämföra faktiskt

Det är skitkul att räkna bilägande.

Varken Prius eller MB har kamrem utan bägge har kedja, fast jag begriper givetvis vad du menar.
Några fördelar till med denna omtvistade Prius, den har ingen separat startmotor eller generator då detta sköts utav elmotorerna, visst kan även en 68hk startmotor bli grinig någon gång men mig veterligen har det aldrig hänt så länge ingen har varit och fipplat med bilen hemma i vedboden.

Fast visst har du en Point när det gäller delar då det finns vissa saker till Priusen som inte finns på piratmarknaden, bromsar och vanliga slitdelar finns det uppsjöer av både i fysiska butiker såsom billigt online.

Värdeminskningen har någon nämnt, givetvis sjunker en "nyare" bil mer i värde än en som i princip bara blir dyrare för var år som exempelvis dessa välskötta 240 som börjar klättra i pris.

Vi tänker oss att Priusen jag äger tappar runt 5000kr detta år i försäljningspris vilket då läggs till min tidigare uträkning, då blev det 5522,20kr/år gentemot att åka en -02 S60 170hk, och då är inte värdeminskningen på S60 inräknad, den tappar förmodligen runt 3000-4000kr detta år.

På tre år tappar förmodligen Priusen runt 20000kr och S60 tappar nog runt 10000kr, ändock blir det billigare för mig att under tre år åka och äga den nyare dyrare bilen med runt 21566,60kr.

Skulle Priusen bara tappa 5k per år? Nej det är knappast troligt.

Autotech
BMW 335D (2008)
Muttley
17 april 2014 ·

Jonni skrev:
Härligt och se vad folk TROR och "VET"..

Jag jobbar inom Volvo-världen och kan berätta att i snitt har Konsumenter (Privatpersoner) i snitt under 200.000kr i lån på sina bilar, konsumenterna är alltså duktiga på att spara och har mycket pengar att stoppa in i bilarna från början.

Finns bara fördelar med att ha lån idag när man handlat hos en Volvohandlare.

Inte ens din egen bank kan slå dessa erbjudandena.

Menar du räntan volvo erbjuder så jo. Min bank ligger lägre än volvo kunde erbjuda mig.  De var lågt men de var inte lägre.

FordRSC Los geht's, Schumacher
17 april 2014 · 1 510 Inlägg

Nog rosten som tar död på de gamla bilarna...  och då måste man byta upp sig!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
17 april 2014 · 1 004 Inlägg

Jonni skrev:
Finns bara fördelar med att ha lån idag när man handlat hos en Volvohandlare

Finns det "fördelar" med ett lån överhuvudtaget?

Cash is väl king eller? smile

"My drinkingteam has a racingproblem"
granadadr
17 april 2014 · 7 289 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:

Jonni skrev:
Finns bara fördelar med att ha lån idag när man handlat hos en Volvohandlare

Finns det "fördelar" med ett lån överhuvudtaget?

Cash is väl king eller? smile

ja för kreditgivarna wink och tv3 smile å Kronkalle

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang