Sådär, tänkt ut lite kul idéer nått göra med rekorden men håller lite på dom tills jag börjat på dom. För stunden är de bromsar som gäller och inväntar ivrigt mina beställda T-stycken för att koppla ihop slang och rör till mina bromsok från 240. Ska fila till stater mellan pedal och bromsservo innan den kan monteras permanent.
Lite småfix gjort idag. Bromsrör mellan huvud cylinder och båda bromsslangarna fram och till delningen innan bakaxeln. Fått lagt igen alla hålen på kofångaren fram också som inte skall vara där. Sparhålenför extra ljusen fram, kan va tufft Fick lossat framvagnen idag också för att komma till och laga två rosthål får under. Vill inte gärna att den skall vika sig fram när man sätter i den lite tyngre moton sen. Så nu står rostlagning på tre innan jag sen börjar på att riva av trummorna bak för att få dit skivbromsar där också. Så nu är det inte allt igen innan man kan peta i motorn och 5-vxl lådan.
Lite fix har det blivit har lite rostlagning kvar i vatenavrinningslådan och skärmkanterna bak nu bara. Testat trycka i motorn och sakas en mellandel mellan kardan och låda innan den kan passas in men den hämtas i helgrn. Listat ut att jag åker på bajsmackan att göra helt ny el till bilen, från säkringsdosa till förbrukare men skönt att veta att allt är ok.
PerArne skrev: Kommer bli riktigt bra de där Siktar du på att få åka nåt i sommar?
Det blir nog jävligt tight men önskan hade kart varit sådan. Åker på att dra ny el i hela bilen samt en massa småfix som äter tid där i mellan så får se hur det blir men håller tummarna
Motorn ute igen. Spakstället till lådan får byggas om innandet blir helt som jag vill ha de. Så nu är tanken att snygga till motorrummet med lite slip, kapa bort gamla batterihållaren för de åker bak i skuffen och sen några lager färg på det tillsammans med nytt elsystem och nytt bromssystem från pedalen till var hjul.
Idag blir de en tråkig uppdatering, utan bilder men de får gå ändå. Har plockat bort alla kablar från motorn nu för att kolla över dom och linda om dom med nu eltejp. Har även plockat av spaken till lådan för att korta spakstället så spaken kommer längre fram då den inte passar i nuläget. Motorrumet har fått färg så när spaken sitter rätt på lådan ska lådan först på plats i bilen, sen ska spridarna på motorn och motorn ska i permanent, börjar gå framåt nu tycker jag Ska Försöka få i motor och låda för att kunna fixa till bränslesystemet så man kan få till en provstart. Börjar klia i fingrarna nu....
Kablaget till spridarna lindat i ny eltejp så de ser snyggt ut. Även kollat över så där inte är några skador på kablaget. Skönt att åtgärda det innan man satt motorn på plats i bilen. Så imorgon tänkte jag trycka lådan på pats och eventuellt smälla dit motorn om det vill sig väl. Bussningarna till framvagnen är på gång så när dom väl kommer är det inte mycket kvar under huven innan provstart.
Så, motor på plats, låda på plats, växellådsbalk på plats och elen till motorn har börjat hitta på plats igen. Dock kommer det bli till att korta kardanen och till att ta upp ett större hel för växelspaken som kommer landa ganska långt bak tyvärr. Dock är växelföraren kapad nu och fästet till spaken ska kapas till så snart det går. Sen blir de bränslesystem och el på att-göra-listan för att få igång spisen sen. Trevligt när de tar sig
Så lite småfix ikväll. Tryckt dit framskärmar, bagageluckan och båda dörrarna. Tänkte att de skulle vara lättare med ytrikt när dom sitter på så man ser skarvar och glipor mellan de olika karossdelarna. Imorgon blir de till att börja plocka ut allt löst skit som i bilen så man kan börja klura på elen lite. Får bli en bränslecell i bagaget tror jag som ska stå brevid batteriet i skuffen. När den sen blir mer nerplockad får jag avgöra om det blir helt ny el eller det går att spara något. Ser mörkt ut nu kan jag berätta. Skarvar och skit på var kabel jag sett än så länge. Jaja vi får se hur det blir.
Sår,elen ute och tagit en titt på den. Ser för jävlig ut! Blir en ny säkringsbox från golf/eos med flatstiftssäkringar, lite nya komtaktstycken modell vag och sen nytt kablage i övrigt så man slipper alla jävla skarvar och färgskiften över allt. Tar lite tid men det blir ordentligt till slut [img][/img]
Sådär, fixat till en liten plåt för mittkonsollen så jag kan sätta lite strömbrytare och övrig el på ett bra sätt. Även skaffat mig en säkringsdosa. Fick bli från en dkw men den blir skitbra. Liten och smidig att koppla in sig på. Hittat ett relä för bränslepumpen också. Ska skaffa mig en enklare bränslepump från biltema och sen kan man börja koppla in sig så sakta.
Startmotor har jag liggande på mitt huvudlager, generator ska jag leta upp och kardanen skickas på kortning i Götet innan sommaren. Det börjar så sakteliga ta sig
Lite trött i mina uppdateringar men nu är de dags igen Börjat pilla med massa sladdar och skräp. Ett bränslerelä dimper ner i lådan imorgon eller på fredag och slang mellan tank och soppapump är fixad. Har soppaslang liggande från 245ans projekt till tryck och retur så det är redan löst. Hade en tanke på att provstarta den ganska snart, innan ens avgaset är påbörjat och, mest för att se så allt lirar som det skall.
Kablage till strålkastarna klara
Soppapump fixad, modell biltema för den sakens skull. Mest ur ekonomisk och rent tidseffektiv synpunkt. Gillar när man kan handla över disk
Kylare inhandlad och ditställd. Ska kompletteras med kylfläktar från biltema vid ett senare skede i samband kylslangar
Efter att sambon råkat ut för en otäck olycka med hästar inblandade får detta projektet tyvärr bli något mer vilande ett tag fram över nu. Det som väntar annars är att bygga ihop ett bränslesystem med an kopplingar på den skumfylda tanken fram till fulerailen och från railen tillbaka till tanken igen. Ska plocka av lådan igen och kolla så alla svänghjulsbultar och tryckplattan sitter som det skall innan start också. Så tråkigt att slå sönder den 5vxl lådan. Men det lär snällt få vänta nu de kommande veckorna tyvärr
Nu har de blivit lite fixat. Bränslecell i bagaget, slangar fram, startmotor monterad och testad. nu saknas ja några tändkablar, rotor och några nya tändstift, sen e de provstart. Hade glömt att rotorn saknades i fördelaren. Tyckte de va jävligt märkligt att den inte ville starta innan men de va ju kanske inte så konstigt då Ingen kontakt i tändkabeln mellan spole och fördelare och sen ingen rotor. Kass att man inte kan köra gnista med blåtand Men nu e de nära. Sen när de e fixat blir de till att få till kabeldragningen snyggt, ordna till så man får på ett luftfilter, snygga till soppaledningarna och plocka bort org tank innan ja ger mig på att trycka dit de nya bromssystemet. Alla delarna utom ett bromsok fram finns till detta så de är förhoppningsvis bara en ganska enkel montering som gäller. De är där efter dags för ett avgas och sen bes på det Det ska inte få ta allt för lång tid är det tänkt