Audi A6 2.0 TDI! Vägen Till RS6 Optik

Tanken och målet är att få min "vanliga" A6:a att se ut som S6 & RS6 i vissa delar av bilen. SRS6 optik kanske man kan kalla det=)
  • 150 Följare
  • 165 196 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 juni 2018
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
17 oktober 2014 · 329 Inlägg

Nu var det länge sen jag var inne och skrev här.

Tråkigt nog så lider projektet mot sitt slut utvändigt i alla fall.
Fick hem det sista som behövdes för min förvandling. Dock så skickade jäveln inte allt som ska vara med så dessa är på väg nu och borde komma nu på måndag.

Diffusern och ändrören är här som sagt men idioten har lossat kåpan som man ska skruva ändrören på. Så fort dessa kommer så ska jag försöka att byta ut diffusern.

Här är en bild:

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203863/203863-a24f840ce53a2f78211a4096e0086029.jpg

Kommer bilder under montering och efter förhoppningsvis så håll ut...

Dock så undrar jag ifall det är någon som vet hur man lossar på ändrör från fabrik. Är dessa svetsade på? Behöver jag byta ut ljuddämparen då?
Helst vill jag ju slippa det och bara dra ut ändrören men vet inte om det är möjligt för ser inte att det är något som är på skruvat. Vi får se helt enkelt.

Passar på att lägga upp en bild på två snyggingar så får ni avgöra den ni tycker är snyggast=P

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203863/203863-e0ef5d977668ea65b0dc7a26d9df6b47.jpg

Ha det bra så länge...

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
21 oktober 2014 · 329 Inlägg

Igår kom äntligen den sista delen som behövdes för att kunna montera på ändrören och sen dessa till diffusern. Lite små justeringar måste dock göras. Måste kapa av lite här och där och clips från diffusern måste bort för att det ska passa på stötfångaren.
Jag förstår fortfarande inte varför Audi måste göra allt så komplicerat. Att man bara inte kan ha en och samma stötfångare bak och allt ska bara passa! Ok förstår gör RS6 stötfångaren bredare vid hjulen men fan låt resten vara standard=(
Byta bak är fan mer komplicerat än att byta fram det lovar jag. Där behöver man i alla fall inte hålla på att kapa massa skit utan bara köpa delarna och få dit dem! Men det kommer att bli så värt arbetet i efterhand=)

Här är en bild:

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203863/203863-f6ce8859adf25cf8e28dbfdd1c2a7e60.jpg

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
21 oktober 2014 · 329 Inlägg

Här kommer ytterligare två bilder fast nu är dem ju riktigt skitiga men detta ska ordnas. Dem är ju trots allt begagnade så inget att klaga över. Så putsa ordentligt så att dem är rena och fräscha när dem väl ska gå på är nästa uppgift!

Fram:

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203863/203863-df71e597c6ce233ef63d45c443bd0cc2.jpg

Bak:

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203863/203863-cbd4bedd1f2f91926919158a34b35cfb.jpg

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Squidspeed #GoodToBeBad
21 oktober 2014 · 856 Inlägg

Kommer bli SÅ mäktigt när det är färdigt! big_smile

Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
21 oktober 2014 · 329 Inlägg

Squidspeed skrev:
Kommer bli SÅ mäktigt när det är färdigt! big_smile

Jag hoppas jag har tålamodet att klara av det=) Synd fortfarande att man inte har garage så man kan låta det stå kvar men nu står ju skiten ute då vill jag inte lämna allt avmonterad heller.

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Squidspeed #GoodToBeBad
21 oktober 2014 · 856 Inlägg

Se det från andra sidan - det gör ju att du tvingar dig själv att bli färdig innan minusgraderna kommer! Alltid något ju! wink

Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
21 oktober 2014 · 329 Inlägg

Squidspeed skrev:
Se det från andra sidan - det gör ju att du tvingar dig själv att bli färdig innan minusgraderna kommer! Alltid något ju! wink

Ja ja innan minusgraderna kommer så måste det vara klart annars blir det sjukt jobbigt. Vill ju ha det klart. Vill absolut inte låta det stå till våren!

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
T-Airaksinen
21 oktober 2014 · 529 Inlägg

Älskar själv nya a6an men rs6 utseende skadade inte alls... all cred till dig smile

Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
21 oktober 2014 · 329 Inlägg

T-Airaksinen skrev:
Älskar själv nya a6an men rs6 utseende skadade inte alls... all cred till dig smile

Tack så jätte mycket! Läste lite snabbt och trodde det stod Rs6 utseende skadade allt haha

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
T-Airaksinen
21 oktober 2014 · 529 Inlägg

Erdem-1612 skrev:

T-Airaksinen skrev:
Älskar själv nya a6an men rs6 utseende skadade inte alls... all cred till dig smile

Tack så jätte mycket! Läste lite snabbt och trodde det stod Rs6 utseende skadade allt haha

Nejnej du är påväg åt helt rätt håll!! skulle dock behöva rs bakskärmarna för att vara helt 100, men dock mycket jobb att kapa och svetsa på nya bakskärmar hmm smile

Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
21 oktober 2014 · 329 Inlägg

T-Airaksinen skrev:

Erdem-1612 skrev:

T-Airaksinen skrev:
Älskar själv nya a6an men rs6 utseende skadade inte alls... all cred till dig smile

Tack så jätte mycket! Läste lite snabbt och trodde det stod Rs6 utseende skadade allt haha

Nejnej du är påväg åt helt rätt håll!! skulle dock behöva rs bakskärmarna för att vara helt 100, men dock mycket jobb att kapa och svetsa på nya bakskärmar hmm smile

Ja eftersom RS6 finns ju inte i sedan i min kaross tyvärr så blir det mycket jobb vilket jag inte kan och vill heller inte lämna in och spendera flera tusen till=) Så jag får leva med det och köra spacers så att öven bakhjulen kommer ut lite till så kan det se lite bredare ut i alla fall. Dock så hade det ju sett ännu bättre ut om det var breddad bak också...
Får se om detta blir ett projekt lite längre fram så kanske jag kan ta reda på om jag kan få göra det billigare så är det bara att fixa nya hjulhus så kan man gå efter det=)

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
T-Airaksinen
21 oktober 2014 · 529 Inlägg

Erdem-1612 skrev:

T-Airaksinen skrev:

Erdem-1612 skrev:

Tack så jätte mycket! Läste lite snabbt och trodde det stod Rs6 utseende skadade allt haha

Nejnej du är påväg åt helt rätt håll!! skulle dock behöva rs bakskärmarna för att vara helt 100, men dock mycket jobb att kapa och svetsa på nya bakskärmar hmm smile

Ja eftersom RS6 finns ju inte i sedan i min kaross tyvärr så blir det mycket jobb vilket jag inte kan och vill heller inte lämna in och spendera flera tusen till=) Så jag får leva med det och köra spacers så att öven bakhjulen kommer ut lite till så kan det se lite bredare ut i alla fall. Dock så hade det ju sett ännu bättre ut om det var breddad bak också...
Får se om detta blir ett projekt lite längre fram så kanske jag kan ta reda på om jag kan få göra det billigare så är det bara att fixa nya hjulhus så kan man gå efter det=)

ah kan tänka mig att det kostar en hel del, men det finns firmor som breddar dock så är det völ också snordyrt tyvärr. men snyggt äre smile

Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
21 oktober 2014 · 329 Inlägg

T-Airaksinen skrev:

Erdem-1612 skrev:

T-Airaksinen skrev:

Nejnej du är påväg åt helt rätt håll!! skulle dock behöva rs bakskärmarna för att vara helt 100, men dock mycket jobb att kapa och svetsa på nya bakskärmar hmm smile

Ja eftersom RS6 finns ju inte i sedan i min kaross tyvärr så blir det mycket jobb vilket jag inte kan och vill heller inte lämna in och spendera flera tusen till=) Så jag får leva med det och köra spacers så att öven bakhjulen kommer ut lite till så kan det se lite bredare ut i alla fall. Dock så hade det ju sett ännu bättre ut om det var breddad bak också...
Får se om detta blir ett projekt lite längre fram så kanske jag kan ta reda på om jag kan få göra det billigare så är det bara att fixa nya hjulhus så kan man gå efter det=)

ah kan tänka mig att det kostar en hel del, men det finns firmor som breddar dock så är det völ också snordyrt tyvärr. men snyggt äre smile

Jo då det finns det säkert men som du säger. Kostar säkert skjortan!

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
T-Airaksinen
21 oktober 2014 · 529 Inlägg

Erdem-1612 skrev:

T-Airaksinen skrev:

Erdem-1612 skrev:

Ja eftersom RS6 finns ju inte i sedan i min kaross tyvärr så blir det mycket jobb vilket jag inte kan och vill heller inte lämna in och spendera flera tusen till=) Så jag får leva med det och köra spacers så att öven bakhjulen kommer ut lite till så kan det se lite bredare ut i alla fall. Dock så hade det ju sett ännu bättre ut om det var breddad bak också...
Får se om detta blir ett projekt lite längre fram så kanske jag kan ta reda på om jag kan få göra det billigare så är det bara att fixa nya hjulhus så kan man gå efter det=)

ah kan tänka mig att det kostar en hel del, men det finns firmor som breddar dock så är det völ också snordyrt tyvärr. men snyggt äre smile

Jo då det finns det säkert men som du säger. Kostar säkert skjortan!

ja exakt det är ju dumt att gå utan skjortan lixom wink skämt och sido

Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
21 oktober 2014 · 329 Inlägg

T-Airaksinen skrev:

Erdem-1612 skrev:

T-Airaksinen skrev:

ah kan tänka mig att det kostar en hel del, men det finns firmor som breddar dock så är det völ också snordyrt tyvärr. men snyggt äre smile

Jo då det finns det säkert men som du säger. Kostar säkert skjortan!

ja exakt det är ju dumt att gå utan skjortan lixom wink skämt och sido

Haha. Som sagt kanske kan bli ett projekt längre fram man vet aldrig dock om jag lyckas hitta någon som blir min vän och gör det billigt=D

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
T-Airaksinen
21 oktober 2014 · 529 Inlägg

Erdem-1612 skrev:

T-Airaksinen skrev:

Erdem-1612 skrev:

Jo då det finns det säkert men som du säger. Kostar säkert skjortan!

ja exakt det är ju dumt att gå utan skjortan lixom wink skämt och sido

Haha. Som sagt kanske kan bli ett projekt längre fram man vet aldrig dock om jag lyckas hitta någon som blir min vän och gör det billigt=D

det hoppas jag, dom vännerna är ofta svåra att hitta wink

Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
22 oktober 2014 · 329 Inlägg

T-Airaksinen skrev:

Erdem-1612 skrev:

T-Airaksinen skrev:

ja exakt det är ju dumt att gå utan skjortan lixom wink skämt och sido

Haha. Som sagt kanske kan bli ett projekt längre fram man vet aldrig dock om jag lyckas hitta någon som blir min vän och gör det billigt=D

det hoppas jag, dom vännerna är ofta svåra att hitta wink

Haha sant=)

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
R-line_chrille Distributionselektriker
22 oktober 2014 · 222 Inlägg
Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
danorano
22 oktober 2014 · 41 Inlägg

S60R_Chrille skrev:
billiga varianten till bakskärmarna
https://www.youtube.com/watch?v=Ya2dRObiBD0

lite dyrare
https://www.youtube.com/watch?v=RUv9YPd_0Zc

Tror inte att han vill valsa ut innerskärmarna i det här fallet utan här handlar det om riktig breddning av bakskärmarna så att bakdelen ska passa ihop med dom breddade framskärmarna.

Det är inget man fixar med en skärmvals utan det krävs ruggigt mycket mer arbete och modet att våga sätta kapen i en sån fin bil.

Erdem, du kanske kan kika runt lite på garaget efter plåtbreddningar som du gillar och prata med folk som gjort dom för att få lite mer info smile.

Skulle vara grymt om du gick linan ut och breddade bak med wink.

Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
22 oktober 2014 · 329 Inlägg

danorano skrev:

S60R_Chrille skrev:
billiga varianten till bakskärmarna
https://www.youtube.com/watch?v=Ya2dRObiBD0

lite dyrare
https://www.youtube.com/watch?v=RUv9YPd_0Zc

Tror inte att han vill valsa ut innerskärmarna i det här fallet utan här handlar det om riktig breddning av bakskärmarna så att bakdelen ska passa ihop med dom breddade framskärmarna.

Det är inget man fixar med en skärmvals utan det krävs ruggigt mycket mer arbete och modet att våga sätta kapen i en sån fin bil.

Erdem, du kanske kan kika runt lite på garaget efter plåtbreddningar som du gillar och prata med folk som gjort dom för att få lite mer info smile.

Skulle vara grymt om du gick linan ut och breddade bak med wink.

Ja ja ska det fixas så ska dessa utföras av plåt experter som kan göra det. Bestämmer jag mig för att fixa det här så måste jag köpa nya hjulhus så att man kan anpassa skärmarna efter dem. Sen vet jag inte ens om det existerar hjulhus till sedan. Kan ju vara skillnad där att Avant och Sedan har olika stora hjulhus också. Skulle inte förvåna mig om det inte passade=)
Om jag ska bredda bak så måste det gå ända ner från trösklarna och sen bakskärm och till slut stötfångaren så det är väldigt mycket jobb samt att allt är i aluminium så plåtverstäder tar mer betalt för att det är känsligare material.

Men tanken finns så klart=)

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang