Audi A6 2.0 TDI! Vägen Till RS6 Optik

Tanken och målet är att få min "vanliga" A6:a att se ut som S6 & RS6 i vissa delar av bilen. SRS6 optik kanske man kan kalla det=)
  • 150 Följare
  • 165 195 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 juni 2018
MC_Stradele Maserati
9 juli 2015 · 483 Inlägg

Nu har jag kollat igenom alla 12 sidorna och jag höjer hatten för ditt oroligt fina arbete. Blir en prem på din tråd och jag kommer följa varje steg med STORT intresse.

Jag älskar jordguppar !
casperski
9 juli 2015 · 29 Inlägg

Satt just och kollade igenom alla sidorna och måsta bara säga att det är ett extremt bra jobb du gör, bilen är ju perfektion! Bara fortsätt uppgradera sakta men säkert. Självfallet så fick du en prem!

Volvo V70 D5 Sport "White Gold" (2015)
Volvo 945 FTT (breddad) "Midnight Shadow" (1998)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
10 juli 2015 · 329 Inlägg

granaten_740 skrev:
Nu har jag kollat igenom alla 12 sidorna och jag höjer hatten för ditt oroligt fina arbete. Blir en prem på din tråd och jag kommer följa varje steg med STORT intresse.

casperski skrev:
Satt just och kollade igenom alla sidorna och måsta bara säga att det är ett extremt bra jobb du gör, bilen är ju perfektion! Bara fortsätt uppgradera sakta men säkert. Självfallet så fick du en prem!

Tack ska ni ha verkligen uppskattas stenhårt!!! Jag har haft lite problem med diffusern att den fortfarande inte efter 5 månader inte ens kommit så senaste tiden har projektet stannat helt tyvärr=( Så efter semestern blir det att köra hårt igen hoppas jag även under vintern. Kommer att bli lite invändiga förändringar hoppas jag. Men så jäkla dyrt=)

Synd att alla inte kan uppskatta arbetet och tycker att bilen måste ha en super stark motor för att förtjäna sitt utseende. Men men alla har olika åsikter och jag respekterar alla!smile
Tack ännu en gång!

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
MC_Stradele Maserati
10 juli 2015 · 483 Inlägg

Erdem-1612 skrev:

granaten_740 skrev:
Nu har jag kollat igenom alla 12 sidorna och jag höjer hatten för ditt oroligt fina arbete. Blir en prem på din tråd och jag kommer följa varje steg med STORT intresse.

casperski skrev:
Satt just och kollade igenom alla sidorna och måsta bara säga att det är ett extremt bra jobb du gör, bilen är ju perfektion! Bara fortsätt uppgradera sakta men säkert. Självfallet så fick du en prem!

Tack ska ni ha verkligen uppskattas stenhårt!!! Jag har haft lite problem med diffusern att den fortfarande inte efter 5 månader inte ens kommit så senaste tiden har projektet stannat helt tyvärr=( Så efter semestern blir det att köra hårt igen hoppas jag även under vintern. Kommer att bli lite invändiga förändringar hoppas jag. Men så jäkla dyrt=)

Synd att alla inte kan uppskatta arbetet och tycker att bilen måste ha en super stark motor för att förtjäna sitt utseende. Men men alla har olika åsikter och jag respekterar alla!smile
Tack ännu en gång!

Man bygger bilen åt sig själv för det utseende man är utefter. Mitt bilprojekt som jag håller på med (visas inte här) byggs efter mina önskemål. För det är något jag vill göra. Motorn i min är inget att skryta med men jag är nöjd ned den bilen och strävar efter att ro bygget i hamn.
Så skit i vad folk tycker, finns alltid sådana som skall tycka. Svenskavundsjuka? Må hända, det märker man smile fortsätt som du gör. Det kommer bli så jäkla grymt.

Jag älskar jordguppar !
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
10 juli 2015 · 2 571 Inlägg

Kommer alltid finnas surpittar som tycker si och så om ens projekt och det är nog bara att gilla läget.
Jag tycker du har gjort ett grymt jobb som måste kostat ohyggligt mycket pengar och du har mitt "godkännande" av bygget sålänge du inte slänger på RS6-emblem.
Själv har jag fått ta emot lite "skit" genom åren då jag gör om min Volvo till en R-design (original sport-bodykit), något som fanns till alla motoralternativ men som vissa anser bara skulle ha funnits till största motorerna. Jag köper deras argument till viss del men jag håller inte med. Nu har jag också fått på ett avgas med dubbelpipor och det fanns bara till de större motorerna men mina emblem sitter kvar på bilen som visar att jag faktiskt har en av de minsta motorerna.

Summa summarum: kör hårt! Men undvik emblem som säger att bilen är något den inte är. wink

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
TomBjorklund VAGIS Car Club
10 juli 2015 · 1 093 Inlägg

Säger som övriga; Kör på!
Jag personligen skulle inte bygga ett rent optikprojekt med emblem som tex RS3 för min del.
Där emot så tycker jag att man som bilägare har rätten att bygga om sin bil utan att bli kritiserad för vad som finns under huven. Alltså, vill man åka/bygga en bil som en RS6a så gör man det utan att bli sågad vid knäskålarna.

Jag har valt att gå ett sidospår och bygga något som inte finns, A3 DTM.
Idéen baserad på att A4 B7 fanns som DTM-version med tätstegd låda, 20hk extra och lite annan design på främst utsidan. Den var ett mellanting av A4 och S4.

Så jag har sågat upp en DTM-front i bitar och plastat, faceliftat snart hela bilen, S3 kjolar ska på och RS3 vinge samt S3 gril. Just nu sitter jag i och för sig på A3ans största motor och överväger att turbokonvertera den, så effekten kommer väl justeras. Oavsett så bygger man bilen för sin egen skull smile

Ös på!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
10 juli 2015 · 329 Inlägg

granaten_740 skrev:

Erdem-1612 skrev:

granaten_740 skrev:
Nu har jag kollat igenom alla 12 sidorna och jag höjer hatten för ditt oroligt fina arbete. Blir en prem på din tråd och jag kommer följa varje steg med STORT intresse.

casperski skrev:
Satt just och kollade igenom alla sidorna och måsta bara säga att det är ett extremt bra jobb du gör, bilen är ju perfektion! Bara fortsätt uppgradera sakta men säkert. Självfallet så fick du en prem!

Tack ska ni ha verkligen uppskattas stenhårt!!! Jag har haft lite problem med diffusern att den fortfarande inte efter 5 månader inte ens kommit så senaste tiden har projektet stannat helt tyvärr=( Så efter semestern blir det att köra hårt igen hoppas jag även under vintern. Kommer att bli lite invändiga förändringar hoppas jag. Men så jäkla dyrt=)

Synd att alla inte kan uppskatta arbetet och tycker att bilen måste ha en super stark motor för att förtjäna sitt utseende. Men men alla har olika åsikter och jag respekterar alla!smile
Tack ännu en gång!

Man bygger bilen åt sig själv för det utseende man är utefter. Mitt bilprojekt som jag håller på med (visas inte här) byggs efter mina önskemål. För det är något jag vill göra. Motorn i min är inget att skryta med men jag är nöjd ned den bilen och strävar efter att ro bygget i hamn.
Så skit i vad folk tycker, finns alltid sådana som skall tycka. Svenskavundsjuka? Må hända, det märker man smile fortsätt som du gör. Det kommer bli så jäkla grymt.

hyrbil skrev:
Kommer alltid finnas surpittar som tycker si och så om ens projekt och det är nog bara att gilla läget.
Jag tycker du har gjort ett grymt jobb som måste kostat ohyggligt mycket pengar och du har mitt "godkännande" av bygget sålänge du inte slänger på RS6-emblem.
Själv har jag fått ta emot lite "skit" genom åren då jag gör om min Volvo till en R-design (original sport-bodykit), något som fanns till alla motoralternativ men som vissa anser bara skulle ha funnits till största motorerna. Jag köper deras argument till viss del men jag håller inte med. Nu har jag också fått på ett avgas med dubbelpipor och det fanns bara till de större motorerna men mina emblem sitter kvar på bilen som visar att jag faktiskt har en av de minsta motorerna.

Summa summarum: kör hårt! Men undvik emblem som säger att bilen är något den inte är. wink

t_one21 skrev:
Säger som övriga; Kör på!
Jag personligen skulle inte bygga ett rent optikprojekt med emblem som tex RS3 för min del.
Där emot så tycker jag att man som bilägare har rätten att bygga om sin bil utan att bli kritiserad för vad som finns under huven. Alltså, vill man åka/bygga en bil som en RS6a så gör man det utan att bli sågad vid knäskålarna.

Jag har valt att gå ett sidospår och bygga något som inte finns, A3 DTM.
Idéen baserad på att A4 B7 fanns som DTM-version med tätstegd låda, 20hk extra och lite annan design på främst utsidan. Den var ett mellanting av A4 och S4.

Så jag har sågat upp en DTM-front i bitar och plastat, faceliftat snart hela bilen, S3 kjolar ska på och RS3 vinge samt S3 gril. Just nu sitter jag i och för sig på A3ans största motor och överväger att turbokonvertera den, så effekten kommer väl justeras. Oavsett så bygger man bilen för sin egen skull smile

Ös på!

Det är just precis så! Så länge jag inte slänger på emblem så är det väl ingen fara. Här i Sverige är det dyrt att äga en med stor motor och man får inte ens köra snabbt så helt onödigt med extra kostnader som bränsle, försäkring m.m.
Visst är det kul med kraft under huven, det gillar väl alla men syftet för mig var att köra snålare. Annars hade jag behållt min S80 2.5T från 2008 som jag hade betalat av redan och inte köpt en helt ny bil och lagt ut flera 100000:-.

Finns en kille i USA som har en S6 och konverterat om HELA bilen till RS6 sedan. Alltså finns inget i bilen som är S6 längre samt att han har optimerat den också. Får samma tider som en RS7 och han har RS6 emblem där det bör finnas men han får också skit. Vad ska man säga liksom. Man får väl bara stänga för öronen=)

Tack för er stöd. Det får mig att vilja arbeta på mer bara=)

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
10 juli 2015 · 2 571 Inlägg

Tror jag läst om den där snubben på ett amerikanskt forum där han fick en del skit men han kunde fanimej inte ta kritik heller, långt ifrån den trevligaste snubben även om många som sade sig känna honom sa att han var en "jättesnäll person". big_smile
Allt är relativt såklart och tillslut så ledsnar man väl på att få höra folk ifrågasätta en hela tiden.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
23 februari 2016 · 329 Inlägg

Nu var det väldigt länge sen och längtan är över för bakdelen av bilen.
Äntligen har jag fått min RS6 diffusor monterad på bilen efter en väldigt lång tid och resultatet går inte att beskriva=)

Kan börja med att skriva hur det hela gick till.

Först så valde vi att dra av min S line diffuser och se om vi kunde göra arbetet lite lättare men så lätt skulle det ju absolut inte vara:

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203863/203863-3fc7ec1f75e5214cad9cc61b983c3a68.jpg

Innan vi monterade ner stötfångaren så var vi tvungna att kapa av mina avgasrör så att det inte stack ut genom ändrören.

Så det var bara att montera ner stötfångaren helt efter att vi kapat utblåsen och kolla hur vi skulle gå tillväga. Satte på diffusern och kollade vart allt tog emot. Lite kapande fram och tillbaka så lyckades vi få alla clips i linje. För att få det att sitta riktigt bra så satte vi på skruvar på alla clips för att vara på den säkra sidan. För ingenting matchade med varandra förutom tre eller fyra clips i mitten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203863/203863-2800ee89a541b11d1827e899cd85e3fe.jpg

Nu var det dags att sätta på ändrören men det var heller inte så lätt eftersom det finns tillhörande plastadaptrar som man skruvar ändrören på och den passar ju självklart inte på min stötfångare. Så även den fick man kapa av på olika delar samt på stötfångaren så att man fick den att sitta i ordentligt.

Dags att att montera tillbaka stötfångaren då och så här såg det ut när vi fick på den:

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203863/203863-df61140773e4791d3a7a78f3e3439922.jpg

Vilket jävla jobb som gjordes och blev riktigt nöjd. Lovar att det ser mycket bättre ut i verkligheten=D

Här kommer första bilderna utanför verkstan efter montering:

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203863/203863-21d128ba8f69173f0cbf0d804d3ca114.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203863/203863-0516315f9b1a8ce65f7940b987e012e1.jpg

Det kommer fler bilder så småningom när jag fått på nya fälgarna som är beställda.

Nästa moment blir att bredda bak skärmarna=)

Senast redigerat av Erdem-1612 (23 februari 2016)

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Squidspeed #GoodToBeBad
23 februari 2016 · 856 Inlägg

Jävla mullig uppdatering du.. smile Väl värd väntan! Ser riktigt kalasgott ut...

Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
23 februari 2016 · 329 Inlägg

Squidspeed skrev:
Jävla mullig uppdatering du.. smile Väl värd väntan! Ser riktigt kalasgott ut...

Ja äntligen fick jag dit den=D Är tok nöjd!!!

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Squidspeed #GoodToBeBad
24 februari 2016 · 856 Inlägg

Det förstår jag. All cred till dig för att du inte gav upp den detaljen på vägen! smile Riktigt härligt att se!

Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
24 februari 2016 · 329 Inlägg

Squidspeed skrev:
Det förstår jag. All cred till dig för att du inte gav upp den detaljen på vägen! smile Riktigt härligt att se!

Tack så jätte mycket ännu en gång=D

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
walkmann Båtmeck
24 februari 2016 · 200 Inlägg

Grymt snyggt!
Nu är det bara ljudet som saknas ;-)

//walkmann
BoostGuy
24 februari 2016 · 953 Inlägg

Shit vilket bygge. Blir impad av den tid och pengar du har lagt ned på detta. De är ett jobb men resultatet blir ju kanon. Lycka till med vidare planer och kör hårt. smile

TomBjorklund VAGIS Car Club
24 februari 2016 · 1 093 Inlägg

Nu är det bara lite rundare bakskärmar kvar wink snyggt!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
24 februari 2016 · 329 Inlägg

walkmann skrev:
Grymt snyggt!
Nu är det bara ljudet som saknas ;-)

Det ska också komma så småningom med downpipe och halvsats tror jag räcker men vi får väl se hur det slutar:D

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
24 februari 2016 · 329 Inlägg

Driver_85 skrev:
Shit vilket bygge. Blir impad av den tid och pengar du har lagt ned på detta. De är ett jobb men resultatet blir ju kanon. Lycka till med vidare planer och kör hårt. smile

Ja verkligen. Har varit nära på att lägga ner det hela och i land tom ångrar att jag bytt front eftersom jag aldrig fick på diffusern. Men nu är den äntligen på plats och jag njuter lika mycket varje gång jag ser stjärten:)

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
24 februari 2016 · 329 Inlägg

t_one21 skrev:
Nu är det bara lite rundare bakskärmar kvar wink snyggt!

Rundare bakskärmar och lite bredare trösklar sen är det finito:) Måste bara spara en slant för det haha

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
TomBjorklund VAGIS Car Club
24 februari 2016 · 1 093 Inlägg

Erdem-1612 skrev:

t_one21 skrev:
Nu är det bara lite rundare bakskärmar kvar wink snyggt!

Rundare bakskärmar och lite bredare trösklar sen är det finito:) Måste bara spara en slant för det haha

Men försök att få breddningen gjord i plåt istället för plast breddare smile kommer hålla längre smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang