4037
Sök

Köra med svarvade kolvar och 530-topp?

5 Inlägg
6 maj 2014
Trådstartare
#1
Har en 940 LTT jag tänkt köra 16v-topp på. Alltså b230fk med 16v-topp.
Då behöver man ju svarva ner kolvarna för att inte gå emot ventilerna.
Under besiktningen behöver man byta tillbaka till 530-toppen och undrar om det går att ha kvar de svarvade kolvarna tillsammans med en 530? Igenom besiktningen bara eller kommer det inte funka alls?
Måste jag skifta hela motorn varje gång?

5 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#2
Ingen som vet om det funkar att köra med 16v-kolvar eller svarvade kolvar ihop med en 530/531-topp?

och Dupont
581 Inlägg
9 maj 2014
#3
borde inte va nåt problem, de "sticker" inte upp mer än vad vanliga kolvar ska göra, så det borde inte bli ventilsallad. Det som blir är ju att du får ett annat komp, men det gör nog inte mycket.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

och Dupont
581 Inlägg
9 maj 2014
#4
Observera att jag skrev borde funka wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
10 maj 2014
#5
Fräser du ur gropar för ventilerna är det ju inga problem alls. Om du svarvar av kolvtopparna så får du ju räkna ut vilket kompressionsförhållande du landar på och se till att inte ta för mycket. Det ska inte vara några problem bara du inte sänker kompressionsförhållandet för mycket..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök