Tillfällig snålfix?.. (Vevhusvent)

Pho3nicX
9 maj 2014 · 54 Inlägg

Tjena gott folk!

Jag köpte en V70 2.5t -98 denna veckan och på denna spenderade jag i stort sett alla mina sista sparade slantar.

Anledningen till att jag köpte den var främst för att kunna ta mig till mitt nya jobb som börjar på måndag.
Stressad som jag var så glömde jag att kontrollera vevhusventilationen..
Bilen kändes helt okej att köra , så vi slog ett handskak och avslutade affären.

Väl hemma så slängde jag på en gammal kondom (oanvänd kanske är värt att tillägga big_smile)
över påfyllningshålet till oljan och upptäckte då att det blev ett kraftigt övertryck när man gasade lite.

Jag söker nu därför en tillfällig snabb lösning på detta.
Har läst lite om att vissa kör med "öppen vevhusventilation", Så jag undrar lite om hur jag skall gå tillväga för att få detta?


Vill egentligen inte köra någon tattarlösning utan vill helst fixa detta ordentligt, men det måste få vänta tills lönen smäller in på kontot.


Tack på förhand!

//Clarence

Volvo V70 2.5T "DYR i drift" (1998)
Drunk A.Sörman
9 maj 2014 · 1 299 Inlägg

Det vanligaste sättet å se om man har dålig vevhusvent är ju om det ryker ur röret till oljestickan när bilen är igång. men kondom kanske är nice med haha:) men prova du oljeröret med så vet du tongue

Pho3nicX
9 maj 2014 · 54 Inlägg

Drunk skrev:
Det vanligaste sättet å se om man har dålig vevhusvent är ju om det ryker ur röret till oljestickan när bilen är igång. men kondom kanske är nice med haha:) men prova du oljeröret med så vet du tongue

Japp, det ryker därifrån..

Behöver ju som sagt bara en tillfällig "quickfix", Tänkt att försöka mig på att byta skiten så fort ekonomin och arbetstiderna tillåter smile.

Volvo V70 2.5T "DYR i drift" (1998)
Xoff Volvo tönt... =)
9 maj 2014 · 2 344 Inlägg

rent tekninskt sett behöver det inte bytas något (om det inte är sönder) oljefällan som folk oftast byter (stor svart burk) är faktiskt inte mycket mer än just en stor svart ihålig burk, så en flaskborste och lite avfettning så är den som ny igen, viktigast är ju att oljereturen inte är täpt, ifall den är det blir det knivigare att fixa, då måste man bort med oljetråget på bilen...

sedan är ju ett vanligt problem att rören till insuget är dåliga, efter många års trogen tjänst så blir de så hårda att de går av för minsta lilla, och ifall man bryter av dem är det ju givetvis lättast att köpa dem nya...

Det folk sällan tänker på är att kass vevhusvent inte kan skapa ett övertryck i vevhuset, det är bara en sliten motor som kan det (små kompläckage genom ringarna osv) så ifall det verkligen ryker ur stickan så behöver det inte alls bero på vevhusventen (mim vevhusvent är totalt rengjord, kanal ner i sumpen och allt, men det är skorsten om jag rycker stickan, men ditt problem är ju kompläckage (52000mil i motorn och dessutom turbokonverterad)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Drunk A.Sörman
9 maj 2014 · 1 299 Inlägg

Det var första gången jag hör det ifall. Har bytt på gäng själv å varit med vid sidan om på några bilar. Det har alltid slutat ryka ur röret. Å dom här bilarna har gått allt från 20000 å 37000mil.

Klevert
9 maj 2014 · 279 Inlägg

Domgångerna jag bytt / rengjort har det slutat ryka ur stickan. Senast på bil med 27k på mätaren. Och som sagt är allt helt så behöver man inte köpa något. Men slangarna brukar va som fnöske

Volvo V70II (2016)
Pho3nicX
9 maj 2014 · 54 Inlägg

Tackar för visat intresse smile

Bilen har visserligen gått runt 31k men jag tror att kompet är som det skall, får väl försöka kolla det också någon gång inom en snar framtid, Den går ju bra för övrigt i alla fall.

Jag har ju tänkt att byta ut alla slangar osv när jag har tid och möjlighet.
Men under någon månad så skulle jag behöva köra någon bonnfix på problemet.

Om man plockar av slangen som sitter framför turbon (med någon elkontakt, vintervärmare?) kommer det att göra någon skillnad? Har också funderat på att ev. göra ett hål i oljepåfyllningslocket och sedan slänga på en slang där för att ge trycket en nödutgång.

Som sagt, vill inte ha detta som något permanent utan bara tills jag får chans att byta hela skiten.

Senast redigerat av Pho3nicX (9 maj 2014)

Volvo V70 2.5T "DYR i drift" (1998)
jocke_gronberg
9 maj 2014 · 4 586 Inlägg

Det enda du behöver är en ny insugspackning

Resten ska gå att använda igen ifall du gör rent noga

Ifall du köper packningen på rejmes så kan du fråga snällt så får du en guide hur man gör

Fick det själv sist till v70 t5an -99 som jag hade

Senast redigerat av jocke_gronberg (9 maj 2014)

Pho3nicX
9 maj 2014 · 54 Inlägg

Tack för tipset, jag har tänkt att beställa ett set snart. Vet ju inte riktigt hur skicket på slangarna är så jag tror att jag beställer ett helt set med nya slangar, klämmor etc.
Men det får bli i slutet utav månaden..

Vet att det är mer eller mindre olagligt och känner väl inget direkt sug heller på att ha en bil som det stinker röv i.
Men jag måste kunna ta mig till jobbet fram och tillbaka under tiden tills jag har fått bytt skiten.


Just nu så skulle jag behöva lite hjälp med hur man gör det "öppet".

Senast redigerat av Pho3nicX (9 maj 2014)

Volvo V70 2.5T "DYR i drift" (1998)
M_lindblad
9 maj 2014 · 47 Inlägg

dra upp oljestickan en bit funkar ett tag.

BMW 320i E36 "bästebrukis" (1994)
Xoff Volvo tönt... =)
10 maj 2014 · 2 344 Inlägg

Drunk skrev:
Det var första gången jag hör det ifall. Har bytt på gäng själv å varit med vid sidan om på några bilar. Det har alltid slutat ryka ur röret. Å dom här bilarna har gått allt från 20000 å 37000mil.

Klevert skrev:
Domgångerna jag bytt / rengjort har det slutat ryka ur stickan. Senast på bil med 27k på mätaren. Och som sagt är allt helt så behöver man inte köpa något. Men slangarna brukar va som fnöske

Som sagt, det är vevhusventilationens jobb att ta hand om vevhusgaserna, så ifall vevhustrycket inte är för högt (väldigt sliten motor) så upphör rykandet... Det sa jag väl inte emot?

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Pho3nicX
13 maj 2014 · 54 Inlägg

Nu har jag äntligen haft lite tid över till det lilla helvetet.

Det lilla hålet i PCV-ventilen var nästan helt igentäppt av skit..
Gjorde ren den och under processen så gick slangen från PCV "respiratorboxen" sönder.
Varför i helvete är den gjord i plast?? så nu kör jag öppen vevhusvent vare sig jag vill eller inte.

Hur som helst så har inga packningar hunnit ta skada, inte vad jag har kunnat se i alla fall.
Inte sett några oljepölar/dropp under bilen.

Har även blåst och sugit i de flesta slangarna, backventiler verkar funka som dom skall och när man blåser i slangen på ventilkåpan så kommer det luft ur oljehålet.. så det verkar inte vara tätt.

Nu skulle jag väl inte vilja påstå att det är något större övertryck längre, bara ett.. lite mindre övertryck big_smile
Trär man en ballong på hålet till oljestickan så fladdrar den bara till lite när man fräser på med gasen.
Så det har ju blivit lite bättre, dock ryker det fortfarande. Men det kanske blir lite bättre när jag har satt på en ny slang, Har ju inget vakuum alls just nu.

Men jag har upptäckt att den endast ryker när den har blivit lite varm, det är precis som om man skulle ha tryckt på en ON-knapp när motorn har gått i någon minut. Från ingen rök alls över huvud taget till ett litet småpuffande alltså.

Har min bil EGR tro?

Får väl bli ett komptest så småningom.

Volvo V70 2.5T "DYR i drift" (1998)
jocke_gronberg
13 maj 2014 · 4 586 Inlägg

Pho3nicX skrev:
Nu har jag äntligen haft lite tid över till det lilla helvetet.

Det lilla hålet i PCV-ventilen var nästan helt igentäppt av skit..
Gjorde ren den och under processen så gick slangen från PCV "respiratorboxen" sönder.
Varför i helvete är den gjord i plast?? så nu kör jag öppen vevhusvent vare sig jag vill eller inte.

Hur som helst så har inga packningar hunnit ta skada, inte vad jag har kunnat se i alla fall.
Inte sett några oljepölar/dropp under bilen.

Har även blåst och sugit i de flesta slangarna, backventiler verkar funka som dom skall och när man blåser i slangen på ventilkåpan så kommer det luft ur oljehålet.. så det verkar inte vara tätt.

Nu skulle jag väl inte vilja påstå att det är något större övertryck längre, bara ett.. lite mindre övertryck big_smile
Trär man en ballong på hålet till oljestickan så fladdrar den bara till lite när man fräser på med gasen.
Så det har ju blivit lite bättre, dock ryker det fortfarande. Men det kanske blir lite bättre när jag har satt på en ny slang, Har ju inget vakuum alls just nu.

Men jag har upptäckt att den endast ryker när den har blivit lite varm, det är precis som om man skulle ha tryckt på en ON-knapp när motorn har gått i någon minut. Från ingen rök alls över huvud taget till ett litet småpuffande alltså.

Har min bil EGR tro?

Får väl bli ett komptest så småningom.

du tog väl bort själva flamfällan/oljefällan och gjorde rent?. Brukar vara stopp i anslutningen på blocket som går ner i tråget. ifall du ska göra om det så köp allt nytt väldigt svårt att få rent slangar.mm

När jag tog komprov på min t5a så låg jag på mellan 12-13 bar men gäller mer att ha jämna värden

Senast redigerat av jocke_gronberg (13 maj 2014)

jonTe
14 maj 2014 · 5 710 Inlägg

Xoff skrev:
Det folk sällan tänker på är att kass vevhusvent inte kan skapa ett övertryck i vevhuset, det är bara en sliten motor som kan det (små kompläckage genom ringarna osv) så ifall det verkligen ryker ur stickan så behöver det inte alls bero på vevhusventen (mim vevhusvent är totalt rengjord, kanal ner i sumpen och allt, men det är skorsten om jag rycker stickan, men ditt problem är ju kompläckage (52000mil i motorn och dessutom turbokonverterad)

Nä det är korrekt att vevhusventlilationen i sig inte kan bygga upp något tryck. Men....det är heller inte korrekt att säga att det bara är en sliten motor som kan det.
Alla kolvmotorer läcker....vissa läcker mer, andra mindre men alla motorer behöver en vevhusventilation.
Har man inte det bildas som bekant övertryck till någonting går sönder även i en ny motor.

MVH Jonas
..............
Pho3nicX
14 maj 2014 · 54 Inlägg

"Men jag har upptäckt att den endast ryker ( från oljestickan) när den har blivit lite varm, det är precis som om man skulle ha tryckt på en ON-knapp när motorn har gått i någon minut. Från ingen rök alls över huvud taget till ett litet småpuffande alltså."

Vad kan man dra för slutsatser utav det?

Senast redigerat av Pho3nicX (14 maj 2014)

Volvo V70 2.5T "DYR i drift" (1998)
torpis Forummoderator
14 maj 2014 · 10 572 Inlägg

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/853/8kpr.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Pho3nicX
14 maj 2014 · 54 Inlägg

Tack så mycket torpis.

På min så går vakuum slangen (blå) från insugets vänstra nippel till pcv-ventilen.
Den gröna slangen (plast) gick ju av när jag tog bort ventilen så är ju helt utan vakuum just nu och kör "öppet"
Men den slangen är inte tillkloggad eftersom det kommer oljedimma ut.
Tänkte dra ny slang så fort jag får lite mer tid över..

Har blåst i slangen brevid oljelocket som går ned till den svarta boxen, och då kommer det luft från hålet till oljan.
Så det verkar inte vara tätt där heller.

Som sagt, det är precis som att trycka på en ON-knapp när motorn har gått i någon minut.
Från ingen rök alls över huvud taget till ett litet småpuffande.

Om kolvarna släpper igenom mycket komp, borde det då inte börja puffa från oljestickan nästan direkt efter att man har startat motorn?

Senast redigerat av Pho3nicX (14 maj 2014)

Volvo V70 2.5T "DYR i drift" (1998)
Pho3nicX
15 maj 2014 · 54 Inlägg

Fråga; Vad brukar man ansluta i vakuumnipplarna på gasspjället?
Där sitter nämligen ingenting, bara 6 lediga hål med gummipluppar på.

Kan man koppla en slang (med backventil?) därifrån till något ställe för att förbättra ventilationen i vevhuset?

Går också en liten slang med backventil från insuget ned till pcv-ventilsområdet (lite bakom, på röret), den kan man suga i när motorn är avstängd, men inte när motorn är igång. skall det vara så?
Kan även tilläggas att det sitter ett t-kors samma slang vid kylaren som fortsätter iväg till något annat.

Senast redigerat av Pho3nicX (15 maj 2014)

Volvo V70 2.5T "DYR i drift" (1998)
Xoff Volvo tönt... =)
15 maj 2014 · 2 344 Inlägg

På torpis bild så är den blå slangen ett vattenrör... det sitter inte på 98 såvitt jag vet...

det skall sitta en smal vakumslang från änden på insuget (mot kamremmen) ner till förvärmaren som sitter precis framför turbon på insugsröret, sedan skall det gå en grov från oljefällan (den svarta boxen) till samma förvärmare (gissar på att det är denna du bröt av) den grova är ju den viktigaste för att det skall fungera, den smala slangen är endast för att hjälpa till med lite vakuum då motorn står på tomgång, denna tappar sin funktion när man kör...

men det viktigaste att kolla (och ev rensa) är den nedre anslutningen mellan oljefällan och blocket, det är när den är täpt problemen verkligen uppstår, (då samlas all "stänk" olja i fällan, sedan stiger nivån tills att den är uppe vid röret till insuget, då suger insuget upp oljan... resulterar i riktigt kladdiga rör / olja i intercoolern (som visserligen har en automatisk dränering) men kommer tillräckligt mycket så hinner inte dräneringen med och då kommer det ju upp till insuget kladdar på spjället, sedan in och förbränns, sot bildas i förbränningsrummen, stiften far illa, sedan vidare ut i avgassystemet där dels sonderna inte gillar det och katten tål det inte häller så bra i dom mängderna) men är det så illa så känns det på avgaserna...

men för att göra detta måste man riva insuget och demontera fällan...

Att det inte börjar direkt bör bero på att oljan är kall, men också ett gott betyg på att kolvringarna är täta och fina!

Och det jag snackade om innan va ju givetvis överkurs, ifall dina cylindrar varit slut hade du märkt det (fungerande vevhusvent eller ej)

"Vakuumträdet" är den bästa platsen att koppla allt som du vill ha vakuum/tryck till, original sitter det sällan något där, men laddtrycks mätare och dumpventil mm passar utmärkt där!

den andra slangen du pratar om är till EVAP systemet... grunkan som sitter till höger om t-korset ifall du tittar framifrån är EVAP ventilen, den fortsätter sedan ner till kolkanistern som sitter inanför kofångaren fram...

varför detta sitter med t-kort till insuget vet jag inte riktigt (jag tror det kan vara för att systemet skall funka även under laddtryck), det är en idé dom fick -97 (tror jag) för den sitter inte till insugsröret på 850...

Dessa backventiler kan vara bra att kolla för ifall de inte funkar skjuter du laddluft rakt tillbaka till insugsröret (ganska pointless)

att du inte kan suga i den med motorn igång tyder på att en av backventilerna fungerar (den stänger när du har vakuum på andra sidan)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Klevert
15 maj 2014 · 279 Inlägg

lite offtopic men en kort fråga. jag blev nyfiken på. det du skriver "olja i intercoolern (som visserligen har en automatisk dränering)" hur fungerar det ?

Volvo V70II (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang