Hej tänkte skapa en tråd om min nyköpta 245. Bilen har klarat sej rätt bra trots sin ålder men den hade stått ett tag innan jag blev vid den så det finns att göra. Tanken är att fixa till underredet i första hand vilket för stunden innebär bromsar fjädrar och stötdämpare.
Får väl bjuda på nåra bilder med:
Lagom orginalstuk, skulle vilja få tag på några snygga orginalalu.
Lite extramätare och ett tungt ljudsystem
Reggad med b230FT finns lite att göra här med, slangar och tejpade kablar högt och lågt men allt funkar så det skjuts på framtiden.
Tänkte uppdatera med vad jag roat mej med i helgen.
Kände att det va dags att börja fixa till bakvagnen då bilen känns väldigt orolig på vägen.
Börja med att plocka bort bakhjulet och möts av detta:
Ett ihoprostat bromsok. och värre blir det
Vet inte hur ingenjörerna på Volvo tänkte när dom kom på denna lösning för det är väl original med avgasklämma där??
Sen va det dags att lossa på bromsoket detta brukar i regel gå rätt så smärtfritt men inte denna gång:
såhär fina va gängorna när jag väl fick bort nippeln Känns som om nån tidigare stjärna snegängat den. Bara att leta upp en bättre begagnad nippel och kona ett nytt rör
Sen var det dags att fixa till länkarmen då det bara va kex under fjädern
här syns också hur fina bussningarna på bakaxeln är.
Plåten som håller fjädern på plats i olika utföranden
errkanya0 skrev: Den såg väldigt rostig ut.. Hur är den i golv och balkar?
Har inte kollat så noga på balkar och dylikt vet att ena tröskeln börjat ge sej i bakkant. Detta får bli en senare överraskning Dock har den blivit underredsbehandlad av nån tidigare ägare bara hoppas på att dom inte bara sprutat över massa rost.
werd skrev: Om det där är rostigt, ska min 240 aldrig kunnat gå igenom nån besiktning... ;p (Tänker på karossen och inte diverse fjädertalrikar) Riktigt trevlig parning med turbo och kombi, skulle gärna ha en som stilren dragbil/busbrukis! Följer!
japp kombi är aldrig fel och gör ju inte saken sämre med en fulltryckare under huven Målet är en stilren busbrukis men återstår rätt många timmar innan jag är nöjd med den.
Blev tvungen att riva ner bränslebryggan då det hade börjat läcka vid filtret (trodde jag)
Såhär fint såg det ut när jag rev ner den.
Lät allt gå en sväng i blästern och slängde på lite snyggare färg då brun inte är min favorit
Montera ihop allt och satte dit ett nytt filter startar upp och det läcker fortfarande lika mkt visar sej att det hade rostat hål i banjokopplingen och att färgen jag använde inte gillade bensin. Blir till att måla om på semestern då jag tänkt att byta hela bränslesystemet.
Har även fått till ett 2,5 tums avgas
Slänger alltid på värmefärg så borde det inte rosta lika snabbt
Kändes betydligt piggare med detta än med 245ans orginalsystem som satt på innan