Volvo 140 turbo tips

jocke-1991
14 maj 2014 · 429 Inlägg

tja
hade tänkt bygga turbo på en volvo 140
hade tänkt ha ganska lågt tryck, troligtvis ca 0.5 bar (kanske mindre) efersom den ska genom bes å då få den bara ha ca 180 hk å 215nm
finns det något i motorn som ändå inte håller?
vad behöver man göra för att bygga turbo på en sådan alltså för att allt skall hålla? (aldrig byggt turbo innan)
måste man ha ic? skriv gärna om man inte måste men absolut bör oxå
har koll på reglerna ang att man måste byta busningar, dämpare, broms osv:)
själva turbon å anslutningar till den osv har jag rätt bra koll på (ni kan gärna komma med tips ändå)

vad skall man ha för förgasare? (original är väll för dålig gissar jag)

Knugcab
14 maj 2014 · 5 111 Inlägg

Mja, tvärt om så är väl Stromberg 175CD en av de mest använda förgasarna vid förgasarturboanläggningar?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Dr_struts
14 maj 2014 · 1 861 Inlägg

jocke-1991 skrev:
tja
hade tänkt bygga turbo på en volvo 140
hade tänkt ha ganska lågt tryck, troligtvis ca 0.5 bar (kanske mindre) efersom den ska genom bes å då få den bara ha ca 180 hk å 215nm
finns det något i motorn som ändå inte håller?
vad behöver man göra för att bygga turbo på en sådan alltså för att allt skall hålla? (aldrig byggt turbo innan)
måste man ha ic? skriv gärna om man inte måste men absolut bör oxå
har koll på reglerna ang att man måste byta busningar, dämpare, broms osv:)
själva turbon å anslutningar till den osv har jag rätt bra koll på (ni kan gärna komma med tips ändå)

vad skall man ha för förgasare? (original är väll för dålig gissar jag)

Nu är inte jag utbildad överladdnings doktor! Men dom flesta bilar klarar ett halvt kilo ladd, det du kan göra är att fräsa av en bit på kolvarna, sätta dit dubbla topplockspackningar alternativt gröpa ur förbränningsrum och sänka komp för att kunna ladda lite till!

IC är bra men inte ett måste!

Dock så kommer du inte kunna regbessa med motorn då man inte får turbo konvertera en motor utan byte till E85 (tror det kryphålet är kvar!)

Och ska du suga eller trycka genom förgasaren?

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Volvo_Mannen Volvoskadad
14 maj 2014 · 6 017 Inlägg

Dr_struts skrev:
Nu är inte jag utbildad överladdnings doktor! Men dom flesta bilar klarar ett halvt kilo ladd, det du kan göra är att fräsa av en bit på kolvarna, sätta dit dubbla topplockspackningar alternativt gröpa ur förbränningsrum och sänka komp för att kunna ladda lite till!

IC är bra men inte ett måste!

Dock så kommer du inte kunna regbessa med motorn då man inte får turbo konvertera en motor utan byte till E85 (tror det kryphålet är kvar!)

Och ska du suga eller trycka genom förgasaren?

På bilar av 1975 årsmodell och tidigare är det lite friare, ingen e85 konvertering krävs.

Jonas
Dr_struts
14 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Dr_struts skrev:
Nu är inte jag utbildad överladdnings doktor! Men dom flesta bilar klarar ett halvt kilo ladd, det du kan göra är att fräsa av en bit på kolvarna, sätta dit dubbla topplockspackningar alternativt gröpa ur förbränningsrum och sänka komp för att kunna ladda lite till!

IC är bra men inte ett måste!

Dock så kommer du inte kunna regbessa med motorn då man inte får turbo konvertera en motor utan byte till E85 (tror det kryphålet är kvar!)

Och ska du suga eller trycka genom förgasaren?

På bilar av 1975 årsmodell och tidigare är det lite friare, ingen e85 konvertering krävs.

Juste inge avgasvärden krävs på dom ja... och 76 är det väl?

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
jocke-1991
14 maj 2014 · 429 Inlägg

är 75:) tänkte nog satsa på en 70-72 140:)
tycker dom var snyggare före 73:)
är originalförgasaren nog bra? skall/bör man ha dubbla?smile
är det mkt bök att fixa ic?
är kompsänkning det viktigaste om jag skall bygga turbo men bara ladda lite?
vill inte ladda för mkt eftersom jag tänkte att de inte skall vara nå problem med bes:)

Dr_struts
14 maj 2014 · 1 861 Inlägg

jocke-1991 skrev:
är 75:) tänkte nog satsa på en 70-72 140:)
tycker dom var snyggare före 73:)
är originalförgasaren nog bra? skall/bör man ha dubbla?smile
är det mkt bök att fixa ic?
är kompsänkning det viktigaste om jag skall bygga turbo men bara ladda lite?
vill inte ladda för mkt eftersom jag tänkte att de inte skall vara nå problem med bes:)

Inte fått svar på om du ska trycka/suga än! big_smile Får jag svar på det så kan jag svara bättre! ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
jocke-1991
14 maj 2014 · 429 Inlägg

okey:) vad menar du? kan inte sånt:P som det är original om det går

Dr_struts
14 maj 2014 · 1 861 Inlägg

jocke-1991 skrev:
okey:) vad menar du? kan inte sånt:P som det är original om det går

Okej om du ska trycka alltså kommer du ha övertryck i förgasaren och måste ha en som är gjord för det så bör du ha en intercooler och som sagt en Förgasare som orkar med övertryck!

Enklast är nog att suga då sätter du förgasaren på turbons insug och skickar soppa blandningen genom turbon och in i motorn! När det är bränsle blandat så är det lite kallare då soppan kyler lite därav är inte behovet av IC lika stort! Sen så slipper du dyr förgasare med!

Kompsänkning är väl smart att tänka lite på iaf om man vill ha en hållbar motor! Sen så bör man se över lager och sånt satt man har en frisk motor! smile

Edit: Original förgasare går att åka med en stund men tror fort du vill ha mer bensin! ^^ En Weber av OK storlek är inte dyrt! smile

Senast redigerat av Dr_struts (14 maj 2014)

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
jocke-1991
14 maj 2014 · 429 Inlägg

okey:) hur sätter man förgasaren då?
hade för övrigt tänkt ha dumpventil oxå, om det påverkar nått:)
har hört att weber förgasarna är bra, är dem det?
vet en som har 2 st som ja kan köpa billigt av han

Dr_struts
14 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Vill varna känsliga tittare för något som antagligen är det vackraste ni sett...

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-228d25af84aa021ee6887e6231277ae9.jpg

Det gröna symboliserar Förgasare, det blåa luftfilter,röda turbo, ljus grått luftrör, mörk grått grenrör, beige/grå/brunt Downpipe

Till det tråkiga med sug så kan du inte ha dump! Eller du kan men du kommer att skjuta ut trycksatt bensin ånga i ett varmt motorytrymme vilket inte är sådär supersmart! ^^ Eller så kör du ett rör upp genom huven och ett tändstift i röret så varje gång du dumpar så skjuter du lågor cool

Och du behöver nog bara en förgasare om du suger! ^^

Weber är nog det härligaste som finns av förgasare IMO

Senast redigerat av Dr_struts (14 maj 2014)

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
simlar
14 maj 2014 · 5 546 Inlägg

Vad är det för kompressionsförhållande i motorn original?
Vilket bränsle har du tänkt köra på? E85, BF95, BF98?

Har har du guide hur du trycktätar en Stromberg 175CD
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6249
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … 32#p263932

Ska du trycka genom förgasaren behöver du även modifiera bränslepumpen så den höjer bränsletrycket linjärt med laddtrycket.
Inga problem att göra det, bara borra ett hål under membranet i pumpen, trycka dit en slangnippel och leda laddtryck in där.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5132

Bara du bygger på samma sätt som Volvos AT-sats tycker jag (AT-sats fanns till B19/21/23/230), AT-satsen gav 150hk vid 0,5bar ladd på kompsänkt B21.
http://forum.volvoturbo.net/viewtopic.p … amp;t=4204

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
jocke-1991
14 maj 2014 · 429 Inlägg

Okey:-)
Men man få väll inte skjuta lågor från bilen?

Dr_struts
14 maj 2014 · 1 861 Inlägg

jocke-1991 skrev:
Okey:-)
Men man få väll inte skjuta lågor från bilen?

Det va inte ett seriöst förslag! ^^ Och nej det får man inte! big_smile Du får köra med slutet system då! Dock absolut det enklaste sättet att turbokonvertera! smile Sen så får du ju "pys" när du släpper gasen endå men det är ju så kallad "kvitter/flutter(eng)" vilket inte är så hälsosamt för turbon men det funkar utan problem till lägre tryck!

https://www.youtube.com/watch?v=LZUbo_mNDZM Flutter/kvitter låter såhär och det är då alltså utan dump inte bra men enkelt och funkar till lägre ladd och om man kör med billigare turbo är det ju skit samma! ^^

Senast redigerat av Dr_struts (14 maj 2014)

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
simlar
14 maj 2014 · 5 546 Inlägg

Dr_struts skrev:

jocke-1991 skrev:
Okey:-)
Men man få väll inte skjuta lågor från bilen?

Det va inte ett seriöst förslag! ^^ Och nej det får man inte! big_smile Du får köra med slutet system då! Dock absolut det enklaste sättet att turbokonvertera! smile Sen så får du ju "kvitter" när du släpper gasen endå men det är ju så kallad "surge" vilket inte är så hälsosamt för turbon men det funkar utan problem till lägre tryck!

https://www.youtube.com/watch?v=LZUbo_mNDZM Surge låter såhär och det är då alltså utan dump inte bra men enkelt och funkar till lägre ladd och om man kör med billigare turbo är det ju skit samma! ^^

Kvitter är inte surge.
Kvitter är att luften slår tillbaka mot kompressorhjulet. Kallas även flutter.

Surge är detta:
https://www.youtube.com/watch?v=nCj6Spwl1CU
Och det är livsfarligt för turbon.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Dr_struts
14 maj 2014 · 1 861 Inlägg

simlar skrev:

Dr_struts skrev:

jocke-1991 skrev:
Okey:-)
Men man få väll inte skjuta lågor från bilen?

Det va inte ett seriöst förslag! ^^ Och nej det får man inte! big_smile Du får köra med slutet system då! Dock absolut det enklaste sättet att turbokonvertera! smile Sen så får du ju "kvitter" när du släpper gasen endå men det är ju så kallad "surge" vilket inte är så hälsosamt för turbon men det funkar utan problem till lägre tryck!

https://www.youtube.com/watch?v=LZUbo_mNDZM Surge låter såhär och det är då alltså utan dump inte bra men enkelt och funkar till lägre ladd och om man kör med billigare turbo är det ju skit samma! ^^

Kvitter är inte surge.
Kvitter är att luften slår tillbaka mot kompressorhjulet. Kallas även flutter.

Surge är detta:
https://www.youtube.com/watch?v=nCj6Spwl1CU
Och det är livsfarligt för turbon.

Lite trött... Som han säger så kvitter eller "flutter(eng)" är det man får utan dump! redigerar mitt andra så det står rätt!

Btw så den där Skylinen är redigt fet! Synd bara att turbon antagligen gick slut där! ^^

Senast redigerat av Dr_struts (14 maj 2014)

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
jocke-1991
14 maj 2014 · 429 Inlägg

Vad är de för sats?
Är en b 20 :-)
är det komplett turbosats?
Lättast är väll 95/98:-)
Vart kan man köpa sats?:-)
Vill bygga så lätt/billigt som möjligt eftersom ja vill klara gränserna lix:-)

Dr_struts
14 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Satsen sålde Volvo förut men går att hitta på blocket! Dock inte billigt! tongue

Få tag på en turbo från typ Saab, snickra eget grenrör! sug genom förgasaren du har/en ny, fixa tryckrör som behövs olje ledningar och vattenledningar(om turbon är vätskekyld)

Sen lär du nog ha en lite bättre koppling då original lär tycka det är bra mycket tråkigare än du! ^^

Edit: För att enklare bestycka förgasaren kan man använda sig av en lambda och en lambdamätare! Fördel är om det är en Bredbands lambda då dom andra är väldigt slöa och missvisande! smile

Senast redigerat av Dr_struts (14 maj 2014)

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
simlar
14 maj 2014 · 5 546 Inlägg

AT-sats är Volvos egna avgascertifierade förgasasturbosats som fanns som tillbehör på 80-talet.
Ofta ordentligt överpris på äkta AT-grejjer och svårt att få tag i, därför de flesta bygger egen sats som fungerar minst lika bra som Volvos egna (bara att den inte är certifierad så går inte att regga med i en bil nyare än 1975).

Jo jag vet att det är en B20 men menar att du kan göra en "kopia" av AT-satsen som passar din motor.
Det enda du behöver är ju ändå:
Tryckbox
Trycksatt bränslepump
Adapter till grenröret så du kan montera turbo
Turbo
Tryckrör (bygger du enklast av avgasrör)

Och sen slipar du om förgasarnålen i förgasaren.
Gäller då att du har en Stromberg, vet ej om SU funkar lika bra.

https://www.google.se/search?q=f%C3%B6r … 8QeByoDwAw
Bara att läsa på om förgasarturbo, det är inte svåra grejjer wink

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Dr_struts
14 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Eller köra den simpla varianten med hemma knåpat grenrör turbo och anpassat insug wink Eller har du några anledningar till varför det är en dålig ide simlar? smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang