5117
Sök

Polo -95 byta urtrampningslager vad är arbetet värt?

436 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
Hej!

min gamla chef/vän har köpt sig en polo -95a som urtrampningslagret verkar kasst på (efter hans beskrivning av felet) vad är en rimlig summa att ta för detta.

samt hur manga timmar bör jag räkna med att det tar har bytt på en del Volvos innan men aldrig på en vag.

behöver man sänka ner hela motorn med lådan eller kan man få loss lådan från motorn utan att sänka motorn? är det några special verktyg som behövs? eller klarar man sig med en normal verktygssats och domkraft.

EDIT: fick förklarat för mig at han hör ett ljud från bilen och detta ljud försvinner nr ha kopplar nä jag googlar lite så verkar et vara vanligt med lagerras på dessa lådor?? vad tror ni?
Senast redigerat av lighter22 (15 maj 2014)

5 162 Inlägg
15 maj 2014
Om ljudet försvinner när lådan stannat så är de.nog lådan.
Tar ca 4 timmar å byta om man har lyft :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Fri fart för ett fritt folk!
14 980 Inlägg
15 maj 2014
oftast 5:Ans drev.. KÖR INNNNNNTTEEE med bilen!!!!!

ska köras på kärra och riv av kåpan på sidan av lådan bort med 5:ans drev och kolla lagret där säkert det som gått.. kostar några hundra för ett nytt  kostade mig 800kr med packning och packbox till växelföraren och express frakt.

Kör fort så hinner inget hända...

436 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
Growe skrev:

ska köras på kärra och riv av kåpan på sidan av lådan bort med 5:ans drev och kolla lagret där säkert det som gått.. kostar några hundra för ett nytt  kostade mig 800kr med packning och packbox till växelföraren och express frakt.

okej hur lång tid tar detta? går kåpan att komma åt utan att riva ner lådan ??

Fri fart för ett fritt folk!
14 980 Inlägg
15 maj 2014
lighter22 skrev:
Growe skrev:

okej hur lång tid tar detta? går kåpan att komma åt utan att riva ner lådan ??

japp går plätt lätt att komma åt det första man ser när man hittar lådan mot framhjulet

det är lite pill att få bort gamla lagerbanan men iövrigt var det inte speciellt svårt.

tar lite tid att ställa in 5:ans växel igen sen men inget jätte jobb.
kanske tog 1-3timmar i långsam takt

Kör fort så hinner inget hända...

Sök