Kan flika in att Kia bygger bilar för europeiska marknaden i Slovakien och Hyundai i Tjeckien så tekniskt sett är de bilarna från östra Europa
Det gör inte bilarna bättre för det, skiljer det något mellan modellerna i rostskydd, lack osv ? nä tror knappast det. "Allt" kommer från sydkorea för att sedan tillverkas i europa till europamarknaden.
Förstår att du vill inflika med att du kan vart fabrikerna finns men det hör inte hit. Samma skit!
Men Kia är oftast bättre skit sett till priset om vi tar tex vw. Då får man räkna med att när garantierna tagit slut (innan dess) så är allt skrot. För herrejösses vad värdelöst rostskydd de är på deras bilar.
Men helst ska man rostskydda nybil omgående och även ge den lackförsegling så har man bil i många år
haha du snackar rostskydd och nämner Vw.. finns inte en nyare passat som inte är rostig.. riktiga jävla rosthögar.
sätt ur den synpunken skulle jag nog hellre åka kia...
Det gör inte bilarna bättre för det, skiljer det något mellan modellerna i rostskydd, lack osv ? nä tror knappast det. "Allt" kommer från sydkorea för att sedan tillverkas i europa till europamarknaden.
Förstår att du vill inflika med att du kan vart fabrikerna finns men det hör inte hit. Samma skit!
Men Kia är oftast bättre skit sett till priset om vi tar tex vw. Då får man räkna med att när garantierna tagit slut (innan dess) så är allt skrot. För herrejösses vad värdelöst rostskydd de är på deras bilar.
Men helst ska man rostskydda nybil omgående och även ge den lackförsegling så har man bil i många år
haha du snackar rostskydd och nämner Vw.. finns inte en nyare passat som inte är rostig.. riktiga jävla rosthögar.
sätt ur den synpunken skulle jag nog hellre åka kia...
Vet inte om du försökte vara rolig mot mig. Men jag tar om de för din skull
vw (dyr bil) = rosthög Kia (billig) bil = Mindre rosthög.
Men Kia är oftast bättre skit sett till priset om vi tar tex vw. Då får man räkna med att när garantierna tagit slut (innan dess) så är allt skrot. För herrejösses vad värdelöst rostskydd de är på deras bilar.
Men helst ska man rostskydda nybil omgående och även ge den lackförsegling så har man bil i många år
haha du snackar rostskydd och nämner Vw.. finns inte en nyare passat som inte är rostig.. riktiga jävla rosthögar.
sätt ur den synpunken skulle jag nog hellre åka kia...
Vet inte om du försökte vara rolig mot mig. Men jag tar om de för din skull
vw (dyr bil) = rosthög Kia (billig) bil = Mindre rosthög.
sorry jag läste hälften...så går det..och jag instämmer.. så klart
många pratar nog skit om både Kia och Hyundai fast dom sällan har mycket belägg för det. fördelen med dessa bilar är att dom sällan kastar i någon ny teknik som kommer krångla som fan utan relativt enkla bilar som fungera hela tiden.
har lite släktingar som kör kia och dom är hel nöjda med dom. men för en bilintreserad är det väll knappast några vättiga bilar men som rövtransport är det en helt annan sak
Tusen tack allihopa för alla svar Känns lugnande!! Då kanske det inte är så illa som vi först trodde... Eller ja, illa är det väl eftersom det är rost, men det verkar ju i alla fall vara helt normalt så det verkar ju inte vara något konstigt med det.
Vi har för avsikt att inte ha bilen allt för många år, utan att sälja den medans den 7-åriga nybilsgarantin fortfarande gäller. Så vi kanske har bilen 4, max 5 år. Anser ni att vi då borde göra något åt rosten under bilen, dvs göra sån där rostskyddsbehandling som några nämner, eller ska vi bara köra på och låta det vara då det verkar som att det inte kan hinna bli "skadligt" på så få år?
Tusen tack allihopa för alla svar Känns lugnande!! Då kanske det inte är så illa som vi först trodde... Eller ja, illa är det väl eftersom det är rost, men det verkar ju i alla fall vara helt normalt så det verkar ju inte vara något konstigt med det.
Vi har för avsikt att inte ha bilen allt för många år, utan att sälja den medans den 7-åriga nybilsgarantin fortfarande gäller. Så vi kanske har bilen 4, max 5 år. Anser ni att vi då borde göra något åt rosten under bilen, dvs göra sån där rostskyddsbehandling som några nämner, eller ska vi bara köra på och låta det vara då det verkar som att det inte kan hinna bli "skadligt" på så få år?
nej skit i det. ska ni inte ha bilen längre så lägger ni bara ut pengar åt nästa ägare..
kolla runt lite på kia bilar som är 5år gammal efter rost så inser du nog rätt snabbt att du inte har nått att oroa dig för.. möjligen bromsrören du ska göra nått åt.
men låter du bli att stå på gräsmattor längre stunder borde bromsrören överleva oxå.
Tusen tack allihopa för alla svar Känns lugnande!! Då kanske det inte är så illa som vi först trodde... Eller ja, illa är det väl eftersom det är rost, men det verkar ju i alla fall vara helt normalt så det verkar ju inte vara något konstigt med det.
Vi har för avsikt att inte ha bilen allt för många år, utan att sälja den medans den 7-åriga nybilsgarantin fortfarande gäller. Så vi kanske har bilen 4, max 5 år. Anser ni att vi då borde göra något åt rosten under bilen, dvs göra sån där rostskyddsbehandling som några nämner, eller ska vi bara köra på och låta det vara då det verkar som att det inte kan hinna bli "skadligt" på så få år?
nej skit i det. ska ni inte ha bilen längre så lägger ni bara ut pengar åt nästa ägare..
kolla runt lite på kia bilar som är 5år gammal efter rost så inser du nog rätt snabbt att du inte har nått att oroa dig för.. möjligen bromsrören du ska göra nått åt.
men låter du bli att stå på gräsmattor längre stunder borde bromsrören överleva oxå.
OK tack, skönt att höra. Då verkar det inte vara någon större panik.. Menade du att alla Kia-bilar som är 5 år gamla är rostiga undertill? Nä gräsmassor står vi aldrig på, bara asfalt. Är det alltså sämre för bilen att stå på gräs?
haha du snackar rostskydd och nämner Vw.. finns inte en nyare passat som inte är rostig.. riktiga jävla rosthögar.
sätt ur den synpunken skulle jag nog hellre åka kia...
Vet inte om du försökte vara rolig mot mig. Men jag tar om de för din skull
vw (dyr bil) = rosthög Kia (billig) bil = Mindre rosthög.
sorry jag läste hälften...så går det..och jag instämmer.. så klart
många pratar nog skit om både Kia och Hyundai fast dom sällan har mycket belägg för det. fördelen med dessa bilar är att dom sällan kastar i någon ny teknik som kommer krångla som fan utan relativt enkla bilar som fungera hela tiden.
har lite släktingar som kör kia och dom är hel nöjda med dom. men för en bilintreserad är det väll knappast några vättiga bilar men som rövtransport är det en helt annan sak
Ingen fara.
Nej hyundai och kia får nog mycket skit men de är väldigt populära bilar och oftast ett mycket bättre val idag än att lägga till 150-200 tusen extra för att få köra med vw volvo eller något annat dyrare märke. Om man är ute efter en bil att transportera sig med. Har en del bekanta som kör både kia och hyundai och de är väldigt nöjda och har knappt problem, iallafall inte med rost.
Vet inte om du försökte vara rolig mot mig. Men jag tar om de för din skull
vw (dyr bil) = rosthög Kia (billig) bil = Mindre rosthög.
sorry jag läste hälften...så går det..och jag instämmer.. så klart
många pratar nog skit om både Kia och Hyundai fast dom sällan har mycket belägg för det. fördelen med dessa bilar är att dom sällan kastar i någon ny teknik som kommer krångla som fan utan relativt enkla bilar som fungera hela tiden.
har lite släktingar som kör kia och dom är hel nöjda med dom. men för en bilintreserad är det väll knappast några vättiga bilar men som rövtransport är det en helt annan sak
Ingen fara.
Nej hyundai och kia får nog mycket skit men de är väldigt populära bilar och oftast ett mycket bättre val idag än att lägga till 150-200 tusen extra för att få köra med vw volvo eller något annat dyrare märke. Om man är ute efter en bil att transportera sig med. Har en del bekanta som kör både kia och hyundai och de är väldigt nöjda och har knappt problem, iallafall inte med rost.
kan inte påstå att jag är något stort fan av korea bilarna men man måste nog bara inse att deras affärside är oslagbar och helt rätt tänk. dom mesta skiter fullständigt i vad dom åker. och då finns det nog ingen bättre bil än dessa. när dom dessutom har bra garantier
sorry jag läste hälften...så går det..och jag instämmer.. så klart
många pratar nog skit om både Kia och Hyundai fast dom sällan har mycket belägg för det. fördelen med dessa bilar är att dom sällan kastar i någon ny teknik som kommer krångla som fan utan relativt enkla bilar som fungera hela tiden.
har lite släktingar som kör kia och dom är hel nöjda med dom. men för en bilintreserad är det väll knappast några vättiga bilar men som rövtransport är det en helt annan sak
Ingen fara.
Nej hyundai och kia får nog mycket skit men de är väldigt populära bilar och oftast ett mycket bättre val idag än att lägga till 150-200 tusen extra för att få köra med vw volvo eller något annat dyrare märke. Om man är ute efter en bil att transportera sig med. Har en del bekanta som kör både kia och hyundai och de är väldigt nöjda och har knappt problem, iallafall inte med rost.
kan inte påstå att jag är något stort fan av korea bilarna men man måste nog bara inse att deras affärside är oslagbar och helt rätt tänk. dom mesta skiter fullständigt i vad dom åker. och då finns det nog ingen bättre bil än dessa. när dom dessutom har bra garantier
Lite off topic men bra garantier om man servar på deras dyra verkstäder
Lite old news: http://www.vibilagare.se/nyheter/kia-sa … -larm-1143 "I Vi Bilägares redovisning var Kia Cee´d, årsmodell -07, dyrast att serva med en milkostnad på 2,95 kr (2,85 kr enligt Kias utredning) upp till och med 12 000 mil.
Nej hyundai och kia får nog mycket skit men de är väldigt populära bilar och oftast ett mycket bättre val idag än att lägga till 150-200 tusen extra för att få köra med vw volvo eller något annat dyrare märke. Om man är ute efter en bil att transportera sig med. Har en del bekanta som kör både kia och hyundai och de är väldigt nöjda och har knappt problem, iallafall inte med rost.
kan inte påstå att jag är något stort fan av korea bilarna men man måste nog bara inse att deras affärside är oslagbar och helt rätt tänk. dom mesta skiter fullständigt i vad dom åker. och då finns det nog ingen bättre bil än dessa. när dom dessutom har bra garantier
Lite off topic men bra garantier om man servar på deras dyra verkstäder
Lite old news: http://www.vibilagare.se/nyheter/kia-sa … -larm-1143 "I Vi Bilägares redovisning var Kia Cee´d, årsmodell -07, dyrast att serva med en milkostnad på 2,95 kr (2,85 kr enligt Kias utredning) upp till och med 12 000 mil.
behöver jhu liksom inte serva på märkesverkstan endå så det kvittar väll en sån där jämförelse säger inte så mycket.
dessutom förlorade kia om jag inte minns fel något stort mål om hurvida dom fick jävlas med garantierna eller ej om man inte servade hos märkesverkstaden..
Om man köper en bil från asien(sydkorea för att vara exakt) så får man ha i åtanke att rostskydd inte är anpassat alls för sveriges klimat hur mycket man än tror på försäljarnas snack om moderna lacker, rostskydd och "garanti" som typ endast täcker rost går inifrån ut. !
Det där är bara rena gissningar och antaganden vad som låter vettigast i första anblicken tills man dyker lite djupare.
Det är inte så enkelt nämligen. Det är helt avgörande var man bor. Många vägar saltas inte och där jag pendlar till jobbet finns inget salt, inget hav och få industrier.
I Asien där bilen tillverkas finns hav och mycket tung smutsig industri, en C5 miljö medan jag bor i en C3 på sin höjd
En bil som rullar i inlandet har en mycket mycket behagligare miljö en en som rullar i Kungshamn tex.
Så att bara rakt av skylla på vägsaltet är långt från både rättvist och sant. En bil byggt för att klara Sydkorea kanske behöver mer skydd än vi behöver här rent av.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Sen så beror det inte bara på VILKEN bil det är utan också i vilket land den är köpt. Nu gäller det ju såklart bara Sverige vi pratar om här men kan bara nämna att en vän jobbade ett tag i Wallhamn på tjörn där många nya bilar som säljs i Sverige anländer. Han jobbade med att rostskydda nya bilar, när de kommer har de tydligen knappt något alls. Just Kia fick betydligt mer skydd av dem om den skulle skickas vidare för att säljas i Norge än om den skulle till en svensk återförsäljare.
Sen så beror det inte bara på VILKEN bil det är utan också i vilket land den är köpt. Nu gäller det ju såklart bara Sverige vi pratar om här men kan bara nämna att en vän jobbade ett tag i Wallhamn på tjörn där många nya bilar som säljs i Sverige anländer. Han jobbade med att rostskydda nya bilar, när de kommer har de tydligen knappt något alls. Just Kia fick betydligt mer skydd av dem om den skulle skickas vidare för att säljas i Norge än om den skulle till en svensk återförsäljare.
Genialiskt! och helt i linje med mitt föregående inlägg.
Sen håller jag inte riktigt med om att den saknar rostskydd, för viss kommer de fram lackerade och med torkare som är svartmålade (ED), galvade karosser etc...
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Sen så beror det inte bara på VILKEN bil det är utan också i vilket land den är köpt. Nu gäller det ju såklart bara Sverige vi pratar om här men kan bara nämna att en vän jobbade ett tag i Wallhamn på tjörn där många nya bilar som säljs i Sverige anländer. Han jobbade med att rostskydda nya bilar, när de kommer har de tydligen knappt något alls. Just Kia fick betydligt mer skydd av dem om den skulle skickas vidare för att säljas i Norge än om den skulle till en svensk återförsäljare.
Genialiskt! och helt i linje med mitt föregående inlägg.
Sen håller jag inte riktigt med om att den saknar rostskydd, för viss kommer de fram lackerade och med torkare som är svartmålade (ED), galvade karosser etc...
hehe Bl a Subaru & Ford osv har väl extrabehandlat bilar för Sverige förut men det verkar man spara in på efter några år. Kanske finns vissa fördelar att köpa en tidig årsmodell av en ny bilmodell rent rostskyddsmässigt
hehe Bl a Subaru & Ford osv har väl extrabehandlat bilar för Sverige förut men det verkar man spara in på efter några år. Kanske finns vissa fördelar att köpa en tidig årsmodell av en ny bilmodell rent rostskyddsmässigt
Sen så beror det inte bara på VILKEN bil det är utan också i vilket land den är köpt. Nu gäller det ju såklart bara Sverige vi pratar om här men kan bara nämna att en vän jobbade ett tag i Wallhamn på tjörn där många nya bilar som säljs i Sverige anländer. Han jobbade med att rostskydda nya bilar, när de kommer har de tydligen knappt något alls. Just Kia fick betydligt mer skydd av dem om den skulle skickas vidare för att säljas i Norge än om den skulle till en svensk återförsäljare.
Genialiskt! och helt i linje med mitt föregående inlägg.
Sen håller jag inte riktigt med om att den saknar rostskydd, för viss kommer de fram lackerade och med torkare som är svartmålade (ED), galvade karosser etc...
Jo klart att du har rätt i det, tänkte mest på kompletterat rostskydd.
Men att rena plåtytor rostar är ju inget konstigt i och för sig. Kanske Volvo och de andra i topp inte lämnar rena plåtytor mer än just där det behövs tex bromsskivor.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-