3777
Sök

Vanliga Motorproblem Skoda Fabia 1.2? 2006(63hk 3cyl Bme)

Fri fart för ett fritt folk!
14 885 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
ska iväg och hämta upp en Fabia jag köpt

där nuvarande ägare säger att bilen är död och batteriet är det inget fel på.

tolkar det som motorn är stum.
fungerade dagen före och stängdes av på uppfarten som vanlig och dagen efter så är den stendöd.

inte lätt för varken mig eller någon anna att gissa felen.
men borde finnas några som är vana vid dessa motorer och vet vad som är vanliga fel.

motorn ser ut som en 1.4 16v från polo/lupo fast den har kamkedja
dessa motorer vet jag har haft stora problem med oljetillförseln i toppen varpå någon kam skär och remmen går av och det blir ventilsallad

är det samma problem på dessa? för det skulle kunna förklara varför motorn blivit stum.

kasta på med ideer och erfarenheter. så uppdaterar jag vad jag hittar för knas.
Senast redigerat av Growe (18 maj 2014)

Kör fort så hinner inget hända...

14 885 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
kamkedjan verkar vara hel..  drar iallafall avgaskammen låter komplös.
en sak vi märkte var att det är VÄLDIGT dåligt med olja i motorn. under min.

så med lite tur är det något enkelt fel.

lyftarna brukar inte gilla avsaknaden av olja. tyvärr hade dom hållt på och bogserat runt bilen och haft sig. 
så det är nog bara att chansa utan att lyfta på locket och bara mala på en del och se om det är något oljeproblem på lyftarna som ställer till det. tyvärr hade vi dåligt med olja i garaget!

5 156 Inlägg
18 maj 2014
Skulle kunna vara så enkelt att den surat ner sig, dom kan vara riktigt kinkig att få igång när dom är sur. Kan låta komplös då smile
Relativt ovanligt med stora motorfel skulle jag säga.
Hitintills stött på en med ras. Dock var den väldigt dåligt servad.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

14 885 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Skulle kunna vara så enkelt att den surat ner sig, dom kan vara riktigt kinkig att få igång när dom är sur. Kan låta komplös då smile
Relativt ovanligt med stora motorfel skulle jag säga.
Hitintills stött på en med ras. Dock var den väldigt dåligt servad.

denna är inte servad sen 2009..eller rättare sagt inte stämplad i boken men stiften såg rätt så nya ut.

aldrig mekat med sån motor bara 1.4 16v som ofta strular!

jo vet att dom kan vara rejält kinkiga vissa bilar.
ofta isamband med olja som är sunkig.

som jag förstår så  drivs båda kammarna av samma kedja så det borde inte vara ett problem.

motorn raslade en stund när vi körde på starten utan stift men efter 10sec blev den märkbart tystare och lät som den hade lite mer komp.

återstår och se.  5000kr+900kr skatt för en 06:a så håller man tummarna för att det är något enkelt smile

14 885 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
då är man ett steg närmare felorsaker..

nu kan det istort sätt bara vara några få grejer.

lägger felkod 16725=kamaxelpositionskrets,-Orimlig signal -intermittent

så antingen är det vevaxelgivaren eller kamaxelgivaren som ger felsignal har dock testat bytt kamaxelgivaren dock så hette orginal 601D och den jag testade med hette 601     fick inga signaler på autocomen iallfall på någon av dom.

en gång fick jag värde 110 men ingen pulsning eller något   

tyvärr gissar jag på att kamkedjan rappat. dock verkar båda kamaxlarna ligga i linje iallfall.
försöker hitta på hur jag ska se vevaxelns märkning utan att riva bröstkåpan på motorn. för så roligt är det inte.

5 156 Inlägg
19 maj 2014
När vi läser med våra vas datorer så brukar vi få felkod, kamaxelpositionsgovare (kamlägesgivare) utanför toleransen, när kamkedian antingen kuggat eller blivit sträckt.
Eftersom den ger felkod så gissar jag på att kammen står fel mot veven.
Om jag inte minns fel så har inte veven någon märkning utan man mäter in övre vändpunkten med indikatorklocka eller med jigg genom ett hål i blocket. Även kammarna borde låsas med jigg skulle jag tro. Görs på växellådssidan smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

14 885 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
mb_pucken skrev:
När vi läser med våra vas datorer så brukar vi få felkod, kamaxelpositionsgovare (kamlägesgivare) utanför toleransen, när kamkedian antingen kuggat eller blivit sträckt.
Eftersom den ger felkod så gissar jag på att kammen står fel mot veven.
Om jag inte minns fel så har inte veven någon märkning utan man mäter in övre vändpunkten med indikatorklocka eller med jigg genom ett hål i blocket. Även kammarna borde låsas med jigg skulle jag tro. Görs på växellådssidan smile

jo det stämmer. man plockar ur vevaxelgivaren som sitter skapligt oskoj till. sätter i någon grunka där och sen bort med pluggarna på växelåds sidan och sätt i någon jigg där.

försöker just nu få tag i dom verktygen inte så sugen att köpa biltemas sats för 1600kr.

det troliga är såklart att kedjan stärkt sig eller kuggat.

det har varit min tanke redan innan jag hämtade bilen men hoppades på något enkelt.

men innan jag börjar riva vill jag vara säker.

i sånt fall börjar jag med att riva bort kamkedjedelarna lyfta av kamaxel kåpan och sen köra ett komp test. sen får man ta det därifrån!

har man tur har den bara sträckt sig och en ny kedja+spännare så löser det sig. ivärsta fall så är det bara att riva av toppen och ta sig en titt smile

är jhu verkligen inte hemma med dessa motorer. av någon anledning har jag skruvat EXTREMT mycket Vag bilar på sista tiden. är väldigt tacksam att motorn har 3cyl och motorutrymmet är anpassat för en cylinder till.. nästan så man kan få in huvudet där i mellan på dessa bilar smile

5 156 Inlägg
19 maj 2014
Ja nog är det gått om plats där under :-) ska kika lite på jobbet i morgon i Elsa hur det ser ut :-) kanske hittar nått bra tips där smile

14 885 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
vorre kanon. 

håller på och jagar låsverktygen till toppen och veven nu.

verkar dock utsiktslöst. alla har alla andra låsverktyg utom just dom.
den ligger dock med på biltemas största sats men 1600kr för nått jag ska använda 2gånger som högst känns inte så skoj.

hittade på ebay england så ivärsta fall får jag beställa därifrån.  då kostade den 350kr och det är okej pris.
men tycker att någon av alla polare som jobbar på olika verkstäder borde ha verktyg för detta smile

2 350 Inlägg
20 maj 2014
Hittar du inget någon annanstans kan du alltid dra en fuling som sista alternativ, var rädd om verktygen, rengör och lämna tillbaks de efter utfört arbete.

14 885 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
hittar jag inga så beställer jag ett kitt från england det kostar bara 350kr. men det tar sån tid mest det som är problemet vill gärna veta snabbt om jag behöver beställa kedja och allt och eventuellt börja jaga en topp.

den måste ombes den 2juni eller måste men skulle vara bra. blir helt ny bes 2juli men så länge orkar jag inte vänta

just nu är det lite otydligt vad som hänt då jag inte hittar några skador båda kammarna snurrar med runt. men den lägger upp felkod som ger starka indikationer för att något hänt med kedjan.

lite osäker om givaren jag testade till kamaxeln är rätt orginal har  030 907 601D som nummer den jag testade hette 030 907 601     samma felkod dök upp efter några varv på starten.

när jag drog runt den lätt den väldigt komplös både med och utan stift. så jag befarar det värsta smile

inga direkta problem att byta lite ventiler osv   dom kostar 110kr/st på avgas sidan och 214kr/st på insugs sidan.

men då drar det iväg en del pengar  iof inga jätte pengar men värre om en styrning är paj och man inte märker det förens jag står med ventilerna i handen då är man rätt körd smile  en beg topp kostar 3500-4500  en beg motor ligger runt 5000-7500

14 885 Inlägg
29 maj 2014
Trådstartare
Fick hem verktygen i Måndags.  när vi nollade motorn rapla ena kammen över rätt rejält

men hade kollat innan och den verkar stå ungefär 1kugg fel högst.

spännaren hade låst sig så troliga är att den spände dåligt och polarn drog motorn åt fel håll eftersom den rappade på avgaskammen

så i morgon kommer kamkedja+drev+spännare från tyskland.
blev 820kr istället för 1600kr här i sverige.
så rätt stor skillnad.  inte säkert att ventilerna lever men bara att testa nya ventiler till hela motorn är runt 1200-1400kr så inga stora pengar och det är ett lätt jobb om inte någon styrning gett sig

14 885 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
Blir till att riva toppen iallfall.

så se förf-n till att sköta oljebyten på dessa bilar ingen dålig mängd med skit nere i tråget och silen.

och dessa motorer är tydligen rätt känsliga.

så minst 6ventiler är körda gissar jag på.

Sök