5263
Sök

Bygga in rejällt ljud

7 Inlägg
23 maj 2014
Trådstartare
Hej!

Tänkte kolla lite då jag ska bygga in ett rejällt system i min lilla bil!

Setup:
Massive N4
Massive Nx4
Massive Summo 10"
Alphine stereo
6x9or
5x25or

Funderar dock över märke på 6x9 or 5x25or då jag vill att dom ska spela riktigt högt och tydligt basen kommer jag ändå få med Summo antar jag.

Sedan tänkte jag koppla in ett extra batteri samt möjligen en kondensator men är inte säker om jag behöver det?
Bilen är en 2010 Ford Ka så världens minsta batteri sitter i, så ett nytt batteri i bakluckan är ett måste.

Om ett extra batteri:
Funderar att gå på ett AMG batteri från biltema ca 70AH? Kommer det behövas en kondensator då? Samt vilken ska man välja då det finns massor när man söker på det... Dessutom liten tveksamhet det nya batteriet hur ska det kopplas så jag får 70AH extra och inte 24V, är det röd till röd och svart bara jordas på det nya?

Hoppas någon kan hjälpa!

Avstängd
598 Inlägg
23 maj 2014
Om du behöver extra batteri och kondensator beror på hur mycket ström slutsteg och HU drar.
Senast redigerat av Nausea (23 maj 2014)

7 Inlägg
23 maj 2014
Trådstartare
Nausea skrev:
Om du behöver extra batteri och kondensator beror på hur mycket ström slutsteg och HU drar.

Jo så pass är jag med, men det jag funderar på är hur jag räknar ut det?
N4 Steget:
Effekt i 1ohm per kanal, peak      4 000 Watt    
Effekt i 1ohm per kanal, RMS       2 000 Watt    
Effekt i 2ohm per kanal, peak     2 000 Watt    
Effekt i 4ohm per kanal, peak     1 300 Watt

Nx4 (Fyra kanaler)
Effekt i 4ohm, RMS    Föreslå ändring400 W

Med Summo så vad jag förstår ska jag förstår borde jag köra n4 steget med 2ohm?

Så alltså 2000W plus ca 1500 watt från Nx4an

Men då kommer frågan hur gör jag om detta till en output där jag ser med kondensatorer? På AGM batteriet tror jag (startströmmen) ligger på ca 800 CCA

Avstängd
598 Inlägg
23 maj 2014
Du ska ta reda på hur många Ampere allting drar. En fingervisning är att kolla säkringarna. Grejerna kan inte dra mer ström annars går ju säkringen.

7 Inlägg
23 maj 2014
Trådstartare
Nausea skrev:
Du ska ta reda på hur många Ampere allting drar. En fingervisning är att kolla säkringarna. Grejerna kan inte dra mer ström annars går ju säkringen.

Okej men för att göra det enkelt, A=P/U effekt/spänning.

Effekten mäts i W och spänning i Volt. Låt oss säga då att jag kommer ha ca 3000W?

3000/ca 13 = 230 eftersom full laddat batteri har ca 14Volt.

Så jag kommer behöva ett batteri som kan leverera mellan 200-400 Ampere? Frågan är då, ett batteri med 800 CCA skulle det fungera eller kommer en kondensator vara nödvändig?

Är inte säker på alla beräkningar men var jag kan förstå ska det räknas så.

Avstängd
598 Inlägg
23 maj 2014
Hur mycket ström orkar bilens batteri och generator ge? Hur kommer du fram till 3000 watt? Har du gått på högtalartillverkarens glädjefnatt?
Senast redigerat av Nausea (23 maj 2014)

7 Inlägg
23 maj 2014
Trådstartare
Nausea skrev:
Hur mycket ström orkar bilens batteri och generator ge? Hur kommer du fram till 3000 watt? Har du gått på högtalartillverkarens glädjefnatt?

Orginalbatteriet och generatorn inte en chans att dom orkar ens i närheten av det, tänkte köra en laddare underhuven för att underhållsladda den och avlasta generatorn när bilen står still.

Well det är just min fråga, jag vet inte hur mycket ström allt kommer att kräva. Massive N4 Steg har 2000w RMS alla fall och 4000W vanligt vad jag kan se. Men vad jag kunde se på produkterna borde jag använda 2Ohm som motstånd till basen? Då sänks ju allt betydligt men borde ändå hamna däromkring 3000?

Skulle önska att det fanns en guide om batteri kontra slutsteg vad ska man ha för CCA? hur många Ampere krävs? vad är den riktiga kraften hos slutsteget? Många säger testa och se men eftersom jag beställer allt från USA så är det leveranstid eftersom jag inte orkar betala fulla priset här i Sverige för grejorna.

Någon som har en idé hur starkt batteri/kondensator man behöver till Massive Audio N4 och Nx4?

21 761 Inlägg
23 maj 2014
Vilken SUMMO gäller det, är det 104?

Kondensator är en sak som inte har någon speciell prioritet alls enligt min åsikt. I första hand är det batteri och kablage som ska dimensioneras på ett vettigt sätt och om du skriver vilken basmodell det är så kan vi ge mer råd. En generell rekommendation när det gäller batterikraften är "ett batteri per 1000 WRMS", då har man en hyfsad utgångspunkt. smile

En snabb uträkning av den teoretiska strömförbrukningen är att N4 vid 2 Ohm kan dra runt 95-100 A (1000 WRMS) och NX4 vid 4 Ohm kan dra runt 50 A (400 WRMS), det gör att du bör ha åtminstone ett extra batteri om du tänker utnyttja anläggningen ordentligt (dvs spela högt).

Din bil har gissningsvis 44-47 Ah batteri, såna brukar inte ge enorma mängder ström (exempelvis 450 i CCA på Tudor TA472). Då kanske det funkar med Biltemas 70 Ah, fast 95 Ah är nog att föredra skulle jag tro. smile
Senast redigerat av Drönirettab (23 maj 2014)

7 Inlägg
23 maj 2014
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vilken SUMMO gäller det, är det 104?

Kondensator är en sak som inte har någon speciell prioritet alls enligt min åsikt. I första hand är det batteri och kablage som ska dimensioneras på ett vettigt sätt och om du skriver vilken basmodell det är så kan vi ge mer råd. En generell rekommendation när det gäller batterikraften är "ett batteri per 1000 WRMS", då har man en hyfsad utgångspunkt. smile

Ett batteri per 1000WRMS skulle alltså vara två batterin ett på ca 55AH och det andra på ca 75AH då jag tänkte lägga det större i bagaget då måttet inte spelar någon roll.

Yes det är Massive Audio SUMMO 104. Eftersom den har RMS watt på 1500 som max och runda slängar så borde inte 6,5or x4 gå över 500W RMS så skulle en kondensator va helt onödig? Kollade lite om Generatorn den ska ge 85A/H så en underhållsladdare skulle inte skada under kortare turer right?

Fick ett råd om att skaffa 6,5or med diskant brevid för att dom som sitter mitt på högtalaren var iprincip usless enligt personen jag snackade med? Någon erfarenhet av det?

Tack för svar!

21 761 Inlägg
23 maj 2014
Nu hann jag lägga till lite mer text i förra inlägget, kolla gärna på det. Förslag på högtalarna får någon annan göra i så fall. smile

7 Inlägg
23 maj 2014
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nu hann jag lägga till lite mer text i förra inlägget, kolla gärna på det. Förslag på högtalarna får någon annan göra i så fall. smile

Tack så jätte mycket! Det låter kanon! Då är det bara tjockleken på kablar kvar jag ska leta upp sedan skickas beställningen!

Antar att 50mm2 är att rekomendera alla fall från batteri till batteri? sedan ca 35mm2 till slutstegen eller är det snålt?

21 761 Inlägg
23 maj 2014
Sitter batteriet under huven på din bil?

50 mm2 kabel är egentligen inte en nödvändighet i just detta fall, men om du byter till kraftigare saker i framtiden så är det bra med kraftig kabel som ger minimalt spänningsfall. Kablarna från extrabatteriet till slutstegen kan vara 20 mm2 till N4 och 8 mm2 till NX4, med egna säkringar förstås. smile

5 149 Inlägg
23 maj 2014
Skippa 6x9 och köp ett riktigt framsystem i stället, dom lär ändå inte höras så mycket och kan mycket väl gå sönder av trycket från basen.
Senast redigerat av mb_pucken (23 maj 2014)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Avstängd
598 Inlägg
24 maj 2014
Det är skillnad på Watt och Watt. Därför skrev jag att du ska titta på hur många Ampere anläggningen drar, inte på Watt. Ett klass A eller AB drar MER ström (A) än ett klass D.  Nåt med knucklehead.

7 Inlägg
24 maj 2014
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Skippa 6x9 och köp ett riktigt framsystem i stället, dom lär ändå inte höras så mycket och kan mycket väl gå sönder av trycket från basen.

Joo ska satsa på två par 6,5or både fram och i baksätet! Tack för tipset!

Drönirettab skrev:
Sitter batteriet under huven på din bil?

50 mm2 kabel är egentligen inte en nödvändighet i just detta fall, men om du byter till kraftigare saker i framtiden så är det bra med kraftig kabel som ger minimalt spänningsfall. Kablarna från extrabatteriet till slutstegen kan vara 20 mm2 till N4 och 8 mm2 till NX4, med egna säkringar förstås. smile

20mm2 till slutstegen känns klent? varför satsa på en 50mm2 kabel från batteri till batteri och sedan tillslut skicka in 20mm2 till N4? visst strömförlusterna blir mindre på kortare sträckor men jag satsar nog på ca 25-35mm2 till slutstegen! hellre för tjockt än för tunnt som de flesta brukar säga?

21 761 Inlägg
24 maj 2014
Det är förstås ingen nackdel med grövre kablar, men 20 mm2 kabel är i det här fallet inte för klent när N4 belastas med 2 Ohm. Om steget ska belastas med 1 Ohm så blir 20 mm2 däremot för liten area ur säkringssynpunkt. smile

Sök