Småbarnsföräldrar med mobiltelefoner, hur tänker man?

valle22 Smidd i rostigt stål
29 maj 2014 · 933 Inlägg

Kan inte bli mer irriterad eller förbannad småbarnsföräldrar som hellre glor i sina smartphones än håller reda på sina ungar. Var ute på lekplatsen idag med min 3-åriga dotter och gunga. Brevid står en fjant och knappar på sin smartphone och dennes 2 tvillingar vill också gunga givetvis. Ungarna står vid gungan och skriker och vill gunga varpå deras pappa säger åt dem att ”… vänta lite pappa skall bara skriva sitt sms klart… ”

Mmm ja, 3åringar kan vänta när man ser andra barn gunga. Efter ett tag så lyfter han upp den ena ungen och börjar gunga då han upptäcker den andra sprungit iväg medan han sms:a. Den andra ungen hade då tagit sig bort till klätterställningen och uppför trappan(lite brant men helt OK) så springer han iväg som en skållad råtta så ungen inte slår sig.

När han återvänt nu till den ”gungande” pojken fortsätter han pilla med sin telefon givetvis och lyfter ur pojken och skall väl gå hem nu. Medan han ”glömmer” igen den han hade hämtat så springer denne stackars grabb framför min gunga och snabbt hinner jag stoppa honom innan han blir träffad i huvudet av min gungande dotter. Men givetvis träffar min dotter mig med benen i sidan av bröstkorgen.

Nåja, ingen större skada eller smärta för min del, jag bara önska han hade råkat utför det och en träff på familjejuvelerna istället. lol

Jag råkar inte utför detta sedan jag varken äger en smartphone eller vill ha en… wink

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 maj 2014 · 14 077 Inlägg

valle22 skrev:
Kan inte bli mer irriterad eller förbannad småbarnsföräldrar som hellre glor i sina smartphones än håller reda på sina ungar. Var ute på lekplatsen idag med min 3-åriga dotter och gunga. Brevid står en fjant och knappar på sin smartphone och dennes 2 tvillingar vill också gunga givetvis. Ungarna står vid gungan och skriker och vill gunga varpå deras pappa säger åt dem att ”… vänta lite pappa skall bara skriva sitt sms klart… ”

Mmm ja, 3åringar kan vänta när man ser andra barn gunga. Efter ett tag så lyfter han upp den ena ungen och börjar gunga då han upptäcker den andra sprungit iväg medan han sms:a. Den andra ungen hade då tagit sig bort till klätterställningen och uppför trappan(lite brant men helt OK) så springer han iväg som en skållad råtta så ungen inte slår sig.

När han återvänt nu till den ”gungande” pojken fortsätter han pilla med sin telefon givetvis och lyfter ur pojken och skall väl gå hem nu. Medan han ”glömmer” igen den han hade hämtat så springer denne stackars grabb framför min gunga och snabbt hinner jag stoppa honom innan han blir träffad i huvudet av min gungande dotter. Men givetvis träffar min dotter mig med benen i sidan av bröstkorgen.

Nåja, ingen större skada eller smärta för min del, jag bara önska han hade råkat utför det och en träff på familjejuvelerna istället. lol

Jag råkar inte utför detta sedan jag varken äger en smartphone eller vill ha en… wink

Smarta telefoner kan nog vara bra om dom används på rätt sätt. Tycker inte heller om detta scenario som du beskriver.
Det var inte så länge sedan som jag var på en byggarbetsplats och på rasterna var vi 9 stycken runt matbordet och 8 stycken pillrade på sina smarta telefoner. Gissa vem som kände sig utanför? Jo, du gissade rätt, jag fick sitta i min ensamhet alla raster varje dag under ett par veckor. Man vågade ju inte säga nåt till nån ifall man skulle "störa" dom.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Murvald Knegare
30 maj 2014 · 718 Inlägg

Jag måste bara få fråga, med risk för att väcka starka reaktioner..

Men hur som helst.. Varför frågar ni inte personerna om dom verkligen måste smsa när dom är och leker med barnen? Eller om dom inte kan släppa telefonerna undertiden det är fika för att vara lite sociala?

I min bok är det inte så mycket bättre av att bli irriterad över något men inte våga säga vad man själv tycker utan man tar hellre upp det på ett Internet-forum.  Vad blir bättre av det? Hjälper det till att "bli kvitt" detta beteende?

Lite Svenskt är det ju, att bli irriterad över något men inte våga säga ifrån utan hellre skriver det på ett forum eller en arg lapp.

William 2009-02-20
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 maj 2014 · 14 077 Inlägg

Murvald skrev:
Jag måste bara få fråga, med risk för att väcka starka reaktioner..

Men hur som helst.. Varför frågar ni inte personerna om dom verkligen måste smsa när dom är och leker med barnen? Eller om dom inte kan släppa telefonerna undertiden det är fika för att vara lite sociala?

I min bok är det inte så mycket bättre av att bli irriterad över något men inte våga säga vad man själv tycker utan man tar hellre upp det på ett Internet-forum.  Vad blir bättre av det? Hjälper det till att "bli kvitt" detta beteende?

Lite Svenskt är det ju, att bli irriterad över något men inte våga säga ifrån utan hellre skriver det på ett forum eller en arg lapp.

Du har rätt, det vi håller på med är typiskt svenskt. Man borde ju öppna käften istället för att knyta näven i fickan och "skrika" sig hes på ett forum.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
BKM
30 maj 2014 · 38 Inlägg

Håller väl med alla här på tråden. Men egen tanke! Varför måste man säga till en vuxen människa att sluta pilla på luren ( smartphonen) När man är i parken med sina barn! Om jag går till parken är det väl kvalitetstid med mina barn. Plus att skicka en massa mess går väl lika bra att ringa!
Om man dricker för mycket är man Alkis?
Om man kör för fort får man böter ( fängelse)
Om man spelar musik högt på fest ( kommer fabro-blå )

MEN OM MAN ENLIGT MIG SKITER I SINA BARN OCH TYCKER MOBILEN ÄR VIKTIGARE!!!!
Vad är man då????

Givetvis säger jag till folk som jag känner och umgås med. OM mobiler kommer upp
på fester,middagar mm.
Jag är inte uppväxt med mobil i örat ( obs inget fel i det ) men tänk vad mycket dom missar!
Man lever bara en gång.cool

Mazda 323 F "Nya grupp E bilen" (1998)
Germax
30 maj 2014 · 12 086 Inlägg

När vi ätit färdigt på jobbet (ca 6st vid mitt bord) tar nästan alla upp sina telefoner och börjar pilla utom jag, och då är jag yngst 27 år tongue

Jag tycker smartphones är outstanding, men att välja telefon framför att samtala med sina fysisk närvarande vänner är ett otyg, och syftar främst på de som är klistrade vid telefonen.

Att kolla på telefon medans barnen leker är väl ok om man kan hålla reda på dom samtidigt.

valle22 Smidd i rostigt stål
30 maj 2014 · 933 Inlägg

Murvald skrev:
Jag måste bara få fråga, med risk för att väcka starka reaktioner..

Men hur som helst.. Varför frågar ni inte personerna om dom verkligen måste smsa när dom är och leker med barnen? Eller om dom inte kan släppa telefonerna undertiden det är fika för att vara lite sociala?

I min bok är det inte så mycket bättre av att bli irriterad över något men inte våga säga vad man själv tycker utan man tar hellre upp det på ett Internet-forum.  Vad blir bättre av det? Hjälper det till att "bli kvitt" detta beteende?

Lite Svenskt är det ju, att bli irriterad över något men inte våga säga ifrån utan hellre skriver det på ett forum eller en arg lapp.

inga problem, jag tar inte illa upp alls, inlägget var mer som en upplevelse och se hur det blev. Jag tror i största allmänhet så skiter folk i det så länge det inte drabbar en själv vilket naturligvis är fel.

Jag brukar många gånger läga telefonen hemma när jag är iväg just för att inte bli störd eller nådd och ringer när jag är tillbaka bl.a just för att kunna koppla av med ungarna.

Kanske han läser detta inlägg om han är motorintresserad wink om känner sig skamsen lol

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
valle22 Smidd i rostigt stål
30 maj 2014 · 933 Inlägg

BKM skrev:
Håller väl med alla här på tråden. Men egen tanke! Varför måste man säga till en vuxen människa att sluta pilla på luren ( smartphonen) När man är i parken med sina barn! Om jag går till parken är det väl kvalitetstid med mina barn. Plus att skicka en massa mess går väl lika bra att ringa!
Om man dricker för mycket är man Alkis?
Om man kör för fort får man böter ( fängelse)
Om man spelar musik högt på fest ( kommer fabro-blå )

MEN OM MAN ENLIGT MIG SKITER I SINA BARN OCH TYCKER MOBILEN ÄR VIKTIGARE!!!!
Vad är man då????

Givetvis säger jag till folk som jag känner och umgås med. OM mobiler kommer upp
på fester,middagar mm.
Jag är inte uppväxt med mobil i örat ( obs inget fel i det ) men tänk vad mycket dom missar!
Man lever bara en gång.cool

jo det är mycket som passar mig gällande kvalitétstid och man lever en gång... känns högt prioiterade ord här.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
valle22 Smidd i rostigt stål
30 maj 2014 · 933 Inlägg

Germax skrev:
När vi ätit färdigt på jobbet (ca 6st vid mitt bord) tar nästan alla upp sina telefoner och börjar pilla utom jag, och då är jag yngst 27 år tongue

Jag tycker smartphones är outstanding, men att välja telefon framför att samtala med sina fysisk närvarande vänner är ett otyg, och syftar främst på de som är klistrade vid telefonen.

Att kolla på telefon medans barnen leker är väl ok om man kan hålla reda på dom samtidigt.

sant som du skriver jag tycker det är knasigt man väljer pilla med telefoner när man sitter som i ditt fall ovan.
Telefoner i all ära men ser man tillbaka hur det var när jag växte upp var det inget problem och borde inte vara det nu heller... wink

Allt är relativt, men det som gjorde mig mest fundersam att man ignorerar ungarna med förfarandet som var och fortgick...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
matteeee Ingen himmel är så blå som min
30 maj 2014 · 2 972 Inlägg

Jag tror inte snubben tänkte alls på vad du noterat. Han är så "inne" i livet med en smart lur (är den så smart?) att han inte tänker på vad han gör. Jag har en smartfööön och hade den på lagning nyss och fick leva med en gammal skrutt under tiden. Ganska skönt liv där ett tag när det inte ens gick att kolla väder eller fajsbok på telefonen. Men smartlurarna har ju sina fördelar också.

Tyvärr är det lätt att man blir "indragen" i smart-världen och då stannar lätt verkligheten av för "en".

Men det jag tycker är än värre (eller, lika illa kanske egentligen) är alla som ger sina ungar en platta/smartfön. "Skitsmart", ungen klarar sig själv i timmar....

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
BKM
31 maj 2014 · 38 Inlägg

matteeee skrev:
Jag tror inte snubben tänkte alls på vad du noterat. Han är så "inne" i livet med en smart lur (är den så smart?) att han inte tänker på vad han gör. Jag har en smartfööön och hade den på lagning nyss och fick leva med en gammal skrutt under tiden. Ganska skönt liv där ett tag när det inte ens gick att kolla väder eller fajsbok på telefonen. Men smartlurarna har ju sina fördelar också.

Tyvärr är det lätt att man blir "indragen" i smart-världen och då stannar lätt verkligheten av för "en".

Men det jag tycker är än värre (eller, lika illa kanske egentligen) är alla som ger sina ungar en platta/smartfön. "Skitsmart", ungen klarar sig själv i timmar....

Ja inte behöver dom det alla gånger!
Klart att kidsen ska hänga med i utvecklingen. Men inte använda det som ren barnpassning.
Barn behöver använda sin fantasi ! Komma på saker själva.
Jag undrar om dessa föräldrar tänker på att deras barn missa så mycket i livet.

Men garaget är helt tillåtet att använda Hahahahahaha lollol

Mazda 323 F "Nya grupp E bilen" (1998)
valle22 Smidd i rostigt stål
31 maj 2014 · 933 Inlägg

matteeee skrev:
Jag tror inte snubben tänkte alls på vad du noterat. Han är så "inne" i livet med en smart lur (är den så smart?) att han inte tänker på vad han gör. Jag har en smartfööön och hade den på lagning nyss och fick leva med en gammal skrutt under tiden. Ganska skönt liv där ett tag när det inte ens gick att kolla väder eller fajsbok på telefonen. Men smartlurarna har ju sina fördelar också.

Tyvärr är det lätt att man blir "indragen" i smart-världen och då stannar lätt verkligheten av för "en".

Men det jag tycker är än värre (eller, lika illa kanske egentligen) är alla som ger sina ungar en platta/smartfön. "Skitsmart", ungen klarar sig själv i timmar....

rätt bra att ge ungen en platta så den klarar sig i ett par timmar, då kan man hoppa på kärringen lite lol njjaaa jag överdrev lite räcker med ett par minuter för mig lol

allt är bra med lite måtta helt klart...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
valle22 Smidd i rostigt stål
31 maj 2014 · 933 Inlägg

BKM skrev:

matteeee skrev:
Jag tror inte snubben tänkte alls på vad du noterat. Han är så "inne" i livet med en smart lur (är den så smart?) att han inte tänker på vad han gör. Jag har en smartfööön och hade den på lagning nyss och fick leva med en gammal skrutt under tiden. Ganska skönt liv där ett tag när det inte ens gick att kolla väder eller fajsbok på telefonen. Men smartlurarna har ju sina fördelar också.

Tyvärr är det lätt att man blir "indragen" i smart-världen och då stannar lätt verkligheten av för "en".

Men det jag tycker är än värre (eller, lika illa kanske egentligen) är alla som ger sina ungar en platta/smartfön. "Skitsmart", ungen klarar sig själv i timmar....

Ja inte behöver dom det alla gånger!
Klart att kidsen ska hänga med i utvecklingen. Men inte använda det som ren barnpassning.
Barn behöver använda sin fantasi ! Komma på saker själva.
Jag undrar om dessa föräldrar tänker på att deras barn missa så mycket i livet.

Men garaget är helt tillåtet att använda Hahahahahaha lollol

ungarna verka gilla när de är ute i garaget med mig.... man ger dem lite verktyg och något att skruva på med muttrar eller skruvar. Brukar funka bra en tid...

det är lätt att missa roliga saker...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang