2310
Sök

Volvo v50 1,6L Diesel 07 24000mil service

2 Inlägg
29 maj 2014
Trådstartare
Hej!

Jag har den stora servicen på ingång, och undrar om det går att rengöra partikelfiltret istället för att byta ut det helt.
Var inne på Liljas och frågade och dem sa att dem inte rengör filtret, mekonomen gör det dock.

Han på Liljas sa något om att det går att rengöra, men inte att rekomendera. Eftersom att det kan hända att filtret täpps igen och att motorn tillslut varvar ihjäl sig.

Mekonomen rengör filtret och det blir mycket billigare.

19800 vill Liljas ha och då byts rem och partikelfilter, även oljor osv.
Mekonomen tar samma pris för att byta ut allt, men 11000 för att rengöra filtret istället.

Jag undrar om det är värt att endast få filtret rengjort och inte byta ut den helt, då det är en väldigt stor prisskillnad.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
29 maj 2014
alleeb skrev:
Hej!

Jag har den stora servicen på ingång, och undrar om det går att rengöra partikelfiltret istället för att byta ut det helt.
Var inne på Liljas och frågade och dem sa att dem inte rengör filtret, mekonomen gör det dock.

Han på Liljas sa något om att det går att rengöra, men inte att rekomendera. Eftersom att det kan hända att filtret täpps igen och att motorn tillslut varvar ihjäl sig.

Mekonomen rengör filtret och det blir mycket billigare.

19800 vill Liljas ha och då byts rem och partikelfilter, även oljor osv.
Mekonomen tar samma pris för att byta ut allt, men 11000 för att rengöra filtret istället.

Jag undrar om det är värt att endast få filtret rengjort och inte byta ut den helt, då det är en väldigt stor prisskillnad.

Byter dom ut halva bilen? Det där låter ju hiskeligt dyrt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 691 Inlägg
15 juni 2014
Vettemannen skrev:
Byter dom ut halva bilen? Det där låter ju hiskeligt dyrt!

/Benny

Bara jobbet ligger på omkring 6h stämplings tid.

När de "rengör" partikelfiltret så ställer de ut bilen, kopplar in datorn och sätter bilen själv på regenerering. (Bilen själv kommer ligga och varva ca 4000 i en 30-40min)
Men det är inte säkert att de går, eftersom du har en tidig årsmodell så har du det "våta" partikelfiltret (Vars additiv vätska används).

Det kan fungera en kort tid, eller längre tid. Men ska du sälja bilen och motorlampan lyser så måste du byta partikelfilter, vilket blir dyrare eftersom det inte görs ihop med service. (Tillägg på inkoppling dator, ännu en påfyllning av additiv vätska samt byte av partikelfilter)
Senast redigerat av Malheus (15 juni 2014)

De/Dem

Sök