Vill stänga av backsensorer när släp är inkopplat, tjuter konstant

Sharan_11
5 juni 2014 · 6 Inlägg

Hej!

Har en VW Sharan 2011 som har ett backsensorsystem som är orginal VW men dock eftermonterat vilket leder till att det är väldigt basic. När backljusen är tända är systemet aktivt. Det finns ingen avstängningsknapp (dvs allt sitter bak i bilen).

Dom funkar bra men jag skulle vilja uppgradera det hela lite så att jag slipper konstant tjut när jag backar med släp.

Plan A:
optimalt skulle jag vilja känna av att ett släp är inkopplat och via något relä eller så bryta strömmen från backljuset (det är en halvelektriskt utfällbar dragkrok, vet inte om det spelar någon roll).

Plan B:
2. Plan B är att koppla en knapp för avstängning. Om Plan A går i lås kan den knappen mycket väl sitta någonstans i bagaget. Annars vill jag på något snyggt sätt få den fram i bilen.

Idéer?

bronco_z
5 juni 2014 · 604 Inlägg

Finns ju släputtag med brytare som kan funka.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Sharan_11
7 juni 2014 · 6 Inlägg

Det är ett 13 poligt uttag på bilen och om jag fattat det rätt kortsluts sitft 12 & 3 när släp är anslutet. Har dock svårt att tänka mig hur man ska kunna utnyttja det.

Erick
7 juni 2014 · 4 767 Inlägg

Hitta var och hur dom kopplat in backvarnarna, hämtar dom styrsignal från backljuset?
Hittar du triggern så att säga är det enkelt att lösa en autofunktion via släpvagnskontakten sen. Jag hade nog använt ett växlande relä för minsta möjliga kabeldragning smile
Dvs när reläet inte är aktivt är triggern kopplad mellan backljussignal och backvarnarna som vanligt, men med släpet inkopplat får reläet signal att aktiveras via släpvagnskontakten och bryter kretsen / signalen från backljuset.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Putteliten
7 juni 2014 · 9 074 Inlägg

Är draget monterat på verkstad? I så fall åk tillbaka till den verkstaden som monterade draget, för då har dom gjort fel! Backvarnaren ska kopplas ur automatiskt när man hänger på en släpkärra!

mogren150
7 juni 2014 · 129 Inlägg

I farsans v70 är de bara en knapp smile Finns inget sånt i din?

BMW E30 325 "Turbo" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang